CONCERT

John Carpenter live in Utrecht()

CONCERT | Op woensdag 10 oktober betrad de legendarische horrorfilmregisseur John Carpenter het podium van de grote zaal in het TivoliVredenburg complex in Utrecht voor een optreden met zijn band. Schokkend Nieuws was er bij en zag dat het bijna goed was

Wes Craven, George Romero en Tobe Hooper gaven de geest, maar John Carpenter gaf alleen de brui aan zijn filmloopbaan. Dat blijft betreurenswaardig, want als stilist overtrof hij zijn drie beroemde generatie- en vakgenoten meer dan eens. De retraite leidde in het verleden tot speculaties over zijn gezondheid en bezigheden: ging het wel goed met The Master of Horror? Hing hij alleen nog maar aan zijn Playstation?

Zoon Cody Carpenter en petekind Daniel Davies (de zoon van The Kinks gitarist Dave Davies) hielpen de filmmaker aan een opmerkelijke herrijzenis als muzikant. Het succes van hun eerste album Lost Themes (2015) werd gevierd met een serie concerten in de Verenigde Staten en Europa, maar een Nederlands podium werd daarbij niet aangedaan. Na het verschijnen van Lost Themes II (2016) en Anthology: Movie Themes 1974–1998 (2017) kwam het er alsnog van.

mt_Ignore: Carpenter in concert

De zeventigjarige synthesizerspeler betrad het Utrechtse podium met een drummer, een bassist, twee gitaristen (met Davies op lead) en een tweede toetsenist (Cody Carpenter). De rockbezetting maakt de instrumentale filmmuziek ruwer en dynamischer dan de kraakheldere oorspronkelijke uitvoeringen, die we van de films en de gekoesterde vinyl en cd soundtracks kennen. Bezwaarlijk is dat niet, al klonk niet alles even goed; de eerste nummers deden vermoeden dat er te weinig tijd in de soundcheck was gestoken.

Carpenter trapte af met het thema van ESCAPE FROM NEW YORK, de film waarin hij als bajesmuzikant in een travestierevue te zien is. Het was het startschot voor een fijne bloemlezing uit zijn filmografie, waarbij elk filmthema aan een montage van geprojecteerde filmbeelden werd gekoppeld. Het beeld was allicht gesneden koek voor de fans in de zaal, maar er waren twee uitzonderingen.

Bij de uitvoering van THEY LIVE werden de geboden uit de film in de bekende typografie met filmbeelden afgewisseld, waarbij Carpenter opende met ‘OBEY’ en daarmee nog maar eens onderstreepte waar het logo en de naam van het gelijknamige kledingmerk vandaan komen. De regisseur was weinig spraakzaam, maar gaf de credits voor de twee covers op de setlist keurig aan componisten Jack Nitzsche (STARMAN) en Ennio Morricone (THE THING).

Opmerkelijk en wat mij betreft onprettig was de beeldmontage die bij het thema van de nieuwe HALLOWEEN (2018) werd gebruikt. Naar verluidt heeft regisseur David Gordon Green een interessante draai aan de herhaaldelijk vernaggelde mythologie gegeven, maar de beeldenbrij die achter de maker van het klassiek stijlvolle origineel werd geprojecteerd detoneerde nogal in de grote Carpentershow. Het nieuwe thema liep naadloos over in het oude, waarbij Cody Carpenter het bekende riedeltje speelde en pa de baslijnen voor zijn rekening nam.

De band speelde in deze Anthology Tour slechts drie nummers van de Lost Themes albums en helaas zat het door Gaspar Noé in LOVE gebruikte klapstuk Night daar niet bij. De grote zaal in het TivoliVredenburg complex was niet uitverkocht maar het enthousiasme van het publiek was er niet minder om. Na de toegift volgde een lange staande ovatie die natuurlijk niet alleen voor het concert werd gegeven, maar ook een gepast antwoord op Carpenters rijke filmografie vormde.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerde op 12 oktober 2018.

12 oktober 2018