• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Horror

Voor de thrillseekers onder ons.

RECENSIE

The Lost Boys (1987)

Terwijl concurrente Kathryn Bigelow met NEAR DARK in het Texaanse zand vampierfilmgeschiedenis schreef, draaide Joel Schumacher aan de kust van Californië THE LOST BOYS. Beiden probeerden een nieuwe draai aan het subgenre te geven, met eigentijdse bloedzuigers die nauwelijks aan een hoogbejaarde Roemeense graaf deden denken. De roedel roofdieren van Bigelow blijft overtuigen, de geföhnde […]
RECENSIE

Shaun of the Dead (2004)

Terwijl Zack Snyders amusante herinterpretatie van DAWN OF THE DEAD wereldwijd goede zaken doet, maakt de komst van het door-en-door Britse SHAUN OF THE DEAD nog eens duidelijk hoe invloedrijk en inspirerend het gedachtegoed van George A. Romero is. Het mag treurig en onterecht zijn dat Romero alleen met zijn dead-trilogie in brede kring lof […]
RECENSIE

Dawn of the Dead (2004)

‘Help me’. Het is een kreet van alle tijden, en zeker een die in het horrorgenre met grote frequentie te beluisteren valt. Maar de laatste tijd luidt het antwoord nogal eens ‘Fuck you!’ Of er nu zombies, kannibalen of virussen in het spel zijn, filmpersonages worden tegenwoordig zonder pardon voor de leeuwen gegooid. En anders […]
RECENSIE

Deathlands (2003)

‘The United Stated of America are gone, Welcome to Deathlands.’ In een visueel overdonderende intro wordt duidelijk dat de beschaafde wereld ten onder is gegaan aan een nucleaire holocaust. Een flinterdun verhaaltje rondom een huurling die terugkomt om de moord op zijn vader te wreken, dient als kapstok om alle clichés van het postapocalyptische subgenre […]
RECENSIE

Ginger Snaps: Unleashed (2004)

Het succes van GINGER SNAPS onder horrorliefhebbers heb ik nooit zo goed begrepen. De nadruk waarmee de makers het bovennatuurlijke element – een weerwolf die een Canadese buitenwijk terroriseert – presenteerde als metafoor voor de ontluikende seksualiteit van de hoofdpersoon, maakte dat de film op een concreter niveau niet meer werkte. Een weerwolf die volledig […]
RECENSIE

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Met het verschijnen van de remake van THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE is het natuurlijk geen verrassing dat ook het origineel weer opduikt. Over de film kunnen we kort zijn: de eerste TCM is een must have. Maar dat vinden de meeste fans ook en die hebben ‘m dus al. Zo’n vier jaar geleden bracht […]
RECENSIE

The Eye 2 (2004)

Nog niet zo lang geleden werden de ondoden in het horrorgenre slechts geplaagd door kriebelende maden en een onstilbare honger naar mensenvlees. Dat veranderde met het M. Night Shyamalans THE SIXTH SENSE. Sindsdien hebben de overledenen vooral psychisch te lijden, en wel onder het feit dat ze niet langer onder de levenden zijn en het […]
RECENSIE

Willard (2003)

Strikt genomen ben ik niet bevoegd om WILLARD te recenseren, aangezien ik het origineel nooit heb gezien. In die film, lees ik, traint een buitengesloten jongen een legertje ratten om wraak te nemen op de boze buitenwereld. WILLARD (1972) bleek onverwacht succesvol, en luidde een hele serie ‘de natuur neemt wraak’ films in als FROGS, […]
RECENSIE

Starship Troopers 2: Hero of the Federation (2004)

Gegeven het succes van het origineel heeft de sequel van STARSHIP TROOPERS opmerkelijk lang op zich laten wachten. Regisseur Paul Verhoeven verlegde zijn interesse al snel naar andere projecten. Eén voor één vielen ook de leden van de oorspronkelijke cast af, totdat we in deel twee uiteindelijk een bijna volledig onbeschreven gezelschap voorbij zien trekken. […]
RECENSIE

Dark Water (2002)

VIDEO | Met de wetenschap dat juist het fort waar je je veilig waant, je huis, een doodenge plek kan zijn, hebben heel wat horrorfilmers hun voordeel gedaan. Maar dat je daar geen barokke spookkastelen op een dramatische klif voor nodig hebt, weet Hideo Nakata (RINGU) als geen ander. De Japanse hoop in saaie dagen […]
RECENSIE

Gothika (2003)

Bosrijke omgevingen worden in genrefilms al decennia lang gebruikt als standplaats voor gevangenissen en psychiatrische inrichtingen. Dat dat vragen is om moeilijkheden blijkt ook weer uit de gebeurtenissen in en rond de vrouweninrichting in GOTHIKA. Dr. Miranda Gray (Berry) is er werkzaam als psychiater. Miranda krijgt zo haar eigen problemen wanneer ze op een regenachtige […]
RECENSIE

House of 1000 Corpses (2003)

Vier tieners met een toeristische interesse voor macabere tentoonstellingen langs de Amerikaanse snelwegen krijgen rond Halloween 1977 pech bij een afgelegen huis waar ze door de bewoners enthousiast worden ontvangen. Als dat klinkt als de samenvatting van 1000 horrorfilms: geen paniek, dat is ook precies de bedoeling van de maker. Het speelfilmdebuut van muzikant Rob […]
RECENSIE

13th Child (2002)

Waarschijnlijk is het zo gegaan: krasse knarren Cliff Robertson (Uncle Ben in SPIDER-MAN) en Michael Maryk hoorden over het succes van THE BLAIR WITCH PROJECT, zagen een episode van The X-Files en besloten een kruisbestuiving te schrijven. Robertson verzon een reeks monologen voor zichzelf, Maryk stipuleerde dat zijn dochter Michelle de Scully-rol moest vervullen. En […]
RECENSIE

Ju-on: The Grudge (2002)

Rika (Okina) is vrijwilligster bij de thuiszorg en bezoekt op een dag een oude dame die zich vreemd gedraagt. Het lijkt alsof ze doodsbang is. Al spoedig voelt Rika dat het huis een beklemmende sfeer herbergt en even later maakt ze tot haar afgrijzen kennis met de Ju-On, een verschrikkelijke vloek die wordt overgedragen nadat […]
RECENSIE

The Haunting (1963)

Voor suggestieve horror, waarin het onverklaarbare onverklaarbaar wordt gelaten, mag je mijn nachtmerries altijd verstoren. Hill House, het spookhuis in Robert Wise’s klassieker THE HAUNTING, is eenvoudigweg ‘born bad’. Daar kun je het mee doen. Niettemin zoekt professor Richard Markway (Johnson) wel degelijk naar verklaringen voor de lange historie van ongeluk, (zelf)moord en mysterieuze sterfgevallen […]
RECENSIE

Friday the 13th (1980)

Je kunt een zwak hebben voor een slechte popsong, simpelweg omdat het betreffende nummer een belangrijke episode uit je leven markeert. Wie voor het eerst heeft getongzoend, terwijl op de radio Europe’s The Final Countdown werd gedraaid, zal bij het terughoren van dat misbaksel telkens weer een golf van weemoed voelen opkomen. Voor films geldt […]
RECENSIE

Scarecrow (2002)

Het stadje Emerald Grove ligt temidden van onafzienbare maïsvelden, ergens in het middenwesten van de VS. Daar woont Lester Dwervick (Young), een verlegen, teruggetrokken jongeman met zijn zwaar alcoholische, hoererende moeder in een trailerhome. Voor zo’n geremde figuur hebben zijn medestudenten op Emerald Grove High School diverse benamingen: nerd, dork, jerk, scarecrow, psycho, retard, freak […]
RECENSIE

The Bone Snatcher (2003)

Nadat een groepje diamantprospectors in de Namibische woestijn niets meer van zich heeft laten horen, treft een reddingsploeg ter plaatse slechts hun afgekloven botten aan. De mysterieuze dader waart nog rond en maakt al snel meer slachtoffers… In 1988 zag ik eens een Afrikaanse film, YEELEN, die met enige ruimdenkendheid als fantastische cinema omschreven zou […]
RECENSIE

Ghost Ship (2002)

GHOST SHIP, de derde low-budget productie van Robert Zemeckis en Joel Silvers Dark Castle Entertainment, begint veelbelovend. Terwijl passagiers van een luxe oceaanstomer dansen op de klanken van een Italiaanse ballade, worden elders op het schip onheilspellende handelingen verricht. Maar na een set-piece dat er mag wezen kiest de film helaas een andere koers en […]
RECENSIE

FeardotCom (2002)

Als er één film is die zich dit jaar schuldig maakt aan plagiaat, dan is het wel FEARDOTCOM. Tot een rechtszaak zal het niet komen, want in het land van ‘See you in court!’, blijft de filmindustrie doorgaans ongemoeid. Toch gaat het gebruikelijke excuus van een hommage in het geval van FEARDOTCOM eigenlijk niet op. […]
RECENSIE

Suicide Circle / Jisatsu Circle (2001)

Na enkele festivalvertoningen (onder meer op ’t IFFR als SUICIDE CLUB) is er slechts her en der geschreven over Sion Sono’s JISATSU CIRCLE, waarvan de dvd met de titel SUICIDE CIRCLE (plus niet ondertitelde persconferentie) met cast en crew sinds enige tijd de ronde doet. Men rept van genreconnecties met RINGU, KAIRO en BATTLE ROYALE […]
RECENSIE

The Last House on the Left (2009)

Onlangs werd op internet een dvd van het controversiële LAST HOUSE ON THE LEFT (1972) te koop aangeboden. De eigenaar gaf te kennen dat hij zo’n afschuwelijke film niet langer in zijn bezit wilde hebben en ’m desnoods spotgoedkoop van de hand wilde doen. Klaarblijkelijk heeft de film dertig jaar na dato nog steeds niet […]
RECENSIE

Deathwatch (2002)

Zou DEATHWATCH ook een horrorfilm zijn genoemd als hij een realistisch beeld had gegeven van de Eerste Wereldoorlog? Waarschijnlijk niet, ook al is het slagveld van de Grote Oorlog gruwelijker dan menig horrorfilmer en -kijker zich kan voorstellen. DEATHWATCH was in dat geval keurig in het hokje ‘oorlogsfilm’ gestopt: oorlog is echt, horror niet. Dat […]
RECENSIE

Freddy vs. Jason (2003)

Sinds New Line, de studio achter de succesvolle NIGHTMARE ON ELMSTREET-reeks, tien jaar geleden de rechten opkocht van FRIDAY THE 13TH, doken met regelmaat geruchten op dat er een film in de maak was met de veelbelovende titel FREDDY VS. JASON. Een gimmick als deze had gemakkelijk kunnen uitmonden in een film die fans bekocht […]
RECENSIE

Demonlover (1992)

In de tweede helft van de jaren tachtig zag ik Olivier Assayas’ opmerkelijke DÉSORDRE (over een stel rockmuzikanten dat een overval-met-gevolgen pleegt) en hoopte dat deze filmmaker uit Parijs nog van zich zou laten horen. Assayas (1955) had als essayist en criticus voor onder meer Les Cahiers du Cinéma al over de toen nog helemaal […]
RECENSIE

Midnight Mass (2021)

Twee jonge genre-freaks uit New Jersey, Tony Mandile en Greg Morelli, wilden graag een film maken en hebben daartoe een maatschappijtje in het leven geroepen, Banshee Productions, Inc. Met subsidie van The New Jersey Film Commission (en een leger van sympathiserende geldschieters in kringen van New Jersey’s middenstand) en op bestaande lokaties in Seaside Park, […]
RECENSIE

Wrong Turn (2003)

Onlangs verscheen in een wetenschappelijk tijdschrift een artikel over de gevaren van inteelt binnen geïsoleerde, hechte bevolkingsgroepen, zoals in het koninkrijk Tonga in de Grote Oceaan. De kans op mismaakte of geestelijk gehandicapte kinderen zou er vele malen groter zijn dan bij een gespreide populatie. Tijdens de openings-titels van WRONG TURN wordt middels krantenknipsels het […]
RECENSIE

Second Name (2002)

Een klassieke kinderangst is dat je op zekere dag ontdekt dat je ouders niet zijn wie ze zeggen te zijn. In het werkelijke leven blijkt de vrees (Ben ik een adoptiekind? Zijn papa en mama aliens?) al snel ongegrond; in thrillers en horrorfilms blijkt hij bij nader onderzoek maar al te waar. Zo ook in […]
RECENSIE

Unspeakable (2002)

De briljante psychiater Dr. Diana Purlow (Meyer) heeft een hersen-polyscan ontwikkeld, een apparaat dat reacties leest op herinneringen die zij in haar patiënten oproept. Zo tracht zij geweldspatronen bloot te leggen en mogelijk te doorbreken. Zij test het apparaat op de duivelse seriemoordenaar Jesse Mowatt (Grover), die in de dodencel op zijn executie wacht. Deze […]
RECENSIE

Malpertuis (1971)

Harry Kümels gemankeerde meesterwerk is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1943 van de Gentse fantasy-schrijver Jean Ray (pseudoniem van Jean Raymond de Kremer, 1883-1964). Ray schreef aanvankelijk alleen in het Frans, maar publiceerde later onder de naam John Flanders ook veel Nederlandstalige verhalen. De Gentenaar zou een avontuurlijk leven hebben geleid: als tiener monsterde […]
RECENSIE

Beyond Re-Animator (2003)

Voor iedere maffe filmgeleerde breekt het moment aan dat hij zich realiseert de wereld meer rampspoed dan heil te hebben gebracht. Meestal is het dan al te laat en neemt het lot een ironische wending: de schepping keert zich tegen zijn schepper. Herbert West, de medicus die in Stuart Gordons RE-ANIMATOR uit 1985 zijn eerste […]
RECENSIE

Jeepers Creepers 2 (2003)

Hoewel oplettende kijkers zich ongetwijfeld zullen hebben afgevraagd waar-om de onderaardse schuilplaats van The Creeper nooit door, bijvoorbeeld, spelende schoolkinderen ontdekt werd, was JEEPERS CREEPERS toch een aangename verrassing temidden van het standaard tienerhorroraanbod.  Een serieuze, qua sfeer enigszins naar THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE gemodelleerde film, die echter vooral opviel door de bijna ouderwets ambachtelijke regie van […]
RECENSIE

The Sin Eater (2003)

Als subgenre van de horrorfilm heeft reli-horror een wat problematische status. Het veronderstelt bij de kijker namelijk niet alleen ontvankelijkheid voor een absolute opvatting over Goed en Kwaad (God versus de Duivel), maar ook de acceptatie van de idee dat de Kerk de ultieme belichaming van dat Goede vormt. Niet alle films uit het genre […]
RECENSIE

Daughters of Darkness (1971)

‘Ik ben net als Paul Verhoeven op mijn best wanneer ik films maak die ik eigenlijk niet wil maken.’ Aldus Kümel op het audiocommentaar van DAUGHTERS OF DARKNESS / LE LÉVRES ROUGE. Misschien heeft hij gelijk. Waar MALPERTUIS, de film die hij eigenlijk wilde maken, scheurt en kraakt onder het gewicht van Kümels artistieke ambities, […]
RECENSIE

May (2002)

Een mens herken je aan zijn vrienden. Neem nu dierenverpleegster May in Lucky McKee’s gelijknamige debuut, dat het behoorlijk goed deed tijdens de laatste editie van het Festival van de Fantastische Film Amsterdam. May is een ielige, excentrieke, sociaal onhandige maar in die onhandigheid ook weer charmante jonge vrouw met lui oog, die haar vrije […]
RECENSIE

Below (2002)

Tijdens de vertoning van een horrorfilm die geesten ten tonele voert is er altijd wel een grapjas in de zaal die roept ‘hij is zelf dood!’, daarmee refererend aan de verdwaasde hoofdrolspeler(s) die bloot staat aan rare geluiden en bizarre verschijningen. Zo’n kreet kent natuurlijk zijn oorsprong in het personage van Bruce Willis in THE SIXTH […]
RECENSIE

Freddy’s Dead: The Final Nightmare (1991)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street (1984)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy’s Revenge (1985)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

Backstabbed (1996)

Uit Amerika komt een nieuwe rage: het moorddadige gezelschapsspel ‘Backstabbed’, compleet met spelregels, nepwapens, zendertjes, ontvangertjes en andere geavanceerde communicatie-apparatuur. Dat lijkt de ondernemende Tine (Kruse) wel wat. In een stille buitenwijk van Kopenhagen vindt zij een juist ontruimde villa om het spel met haar vrienden Jonas (Bille), Tim (Grønwall) en Alexandra (Jespersen) uit te […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

Kat (2001)

Na een klaarblijkelijk uit de hand gelopen séance bij haar bejaarde bovenburen wordt rechtenstudente Maria Villadsen (Corfixen) geconfronteerd met een reeks gruwelijke moorden in haar omgeving. Rechercheur Peter Hald (Brygmann) onderzoekt de zaak en komt tot de slotsom dat de misdrijven op één of andere wijze met Maria te maken hebben. Naarmate de lijken zich […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master (1988)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street: The Dream Child (1989)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

Bloody Murder (2000)

John Dickson Carr was de meester van het gesloten-kamer-mysterie. In zijn boek The Seat of the Scornful (1931) legt hij zijn speurder Dr. Gideon Fell de volgende woorden in de mond: ‘A mystery unworthy of solving cannot be classified as a mystery. It may be many things, but it is not a mystery’. Deze observatie […]
RECENSIE

Wes Craven’s New Nightmare (1994)

A NIGHTMARE ON ELMSTREET was het werk van een intelligente filmmaker die zijn ideeën over de psychologie van de angst, de fysieke impact van dromen op de werkelijkheid en het conflict tussen generaties verpakte in een vlotte, enge tienerhorrorfilm. Aangekomen bij de zesde en minste film uit de serie, FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE, vinden […]
RECENSIE

Bloody Murder 2: Closing Camp (2003)

John Dickson Carr was de meester van het gesloten-kamer-mysterie. In zijn boek The Seat of the Scornful (1931) legt hij zijn speurder Dr. Gideon Fell de volgende woorden in de mond: ‘A mystery unworthy of solving cannot be classified as a mystery. It may be many things, but it is not a mystery’.  Deze observatie […]
RECENSIE

Day the World Ended (1955)

American International Pictures, kortweg A.I.P., produceerde in de jaren vijftig en zestig aan de lopende band pulp voor de tienermarkt. Onder de hoede van het tweemanschap Samuel Z. Arkoff en James H. Nicholson kon producent/regisseur Roger Corman er uitgroeien tot ‘King of the B’s’ om op zijn beurt de carrières van Francis Coppola, Martin Scorsese […]
RECENSIE

War of the Colossal Beast (1958)

American International Pictures, kortweg A.I.P., produceerde in de jaren vijftig en zestig aan de lopende band pulp voor de tienermarkt. Onder de hoede van het tweemanschap Samuel Z. Arkoff en James H. Nicholson kon producent/regisseur Roger Corman er uitgroeien tot ‘King of the B’s’ om op zijn beurt de carrières van Francis Coppola, Martin Scorsese […]
RECENSIE

Earth vs. The Spider (1958)

American International Pictures, kortweg A.I.P., produceerde in de jaren vijftig en zestig aan de lopende band pulp voor de tienermarkt. Onder de hoede van het tweemanschap Samuel Z. Arkoff en James H. Nicholson kon producent/regisseur Roger Corman er uitgroeien tot ‘King of the B’s’ om op zijn beurt de carrières van Francis Coppola, Martin Scorsese […]
RECENSIE

How To Make a Monster (1958)

American International Pictures, kortweg A.I.P., produceerde in de jaren vijftig en zestig aan de lopende band pulp voor de tienermarkt. Onder de hoede van het tweemanschap Samuel Z. Arkoff en James H. Nicholson kon producent/regisseur Roger Corman er uitgroeien tot ‘King of the B’s’ om op zijn beurt de carrières van Francis Coppola, Martin Scorsese […]
RECENSIE

Soul Survivors (2001)

Een film als SOUL SURVIVORS moet men zien om het allemaal niet te geloven. Cassie (Melissa Sagemiller) verlaat het ouderlijk huis om te gaan studeren aan Middleton College in een aangrenzende staat. Na een woeste houseparty te hebben bezocht (want gestudeerd wordt er nauwelijks aan Middleton High), veroorzaakt zij een auto-ongeval waarbij haar vriendje Sean […]
RECENSIE

28 Days Later (2002)

Een van de leukste aspecten van het post-apocalyptische horror- en/of sf-genre is het beeld van een wereld waar het leeuwendeel van de mensheid van de aardbodem is gevaagd. Legio zijn de films waarin die wereld naar Mad Max-model in één grote woestenij is herschapen, met hier en daar een triest overblijfsel van de menselijke beschaving. […]
RECENSIE

Final Destination 2 (2003)

FINAL DESTINATION is gebouwd op een onweerstaanbare premisse: wie de dood te slim af denkt te zijn, heeft buiten de universele wet der voorbestemming gerekend. Het vervolg van regisseur Ellis opent met een spectaculaire kettingbotsing, waaraan de door een visioen gewaarschuwde Kimberly (Cook) en een bont gezelschap van mede-weggebruikers op het nippertje weten te ontsnappen. […]
RECENSIE

The Changeling (1980)

Ze zijn een zeldzaamheid, spookhuisfilms die het zonder kermiseffecten kunnen stellen. Maar THE CHANGELING (1980) is precies dat en daarbij zo’n voortreffelijke film, dat het een raadsel is waarom hij niet dezelfde status geniet als pakweg THE HAUNTING van Robert Wise of zelfs maar POLTERGEIST. Op het audiocommentaar vertelt de van oorsprong Hongaarse regisseur Peter […]
RECENSIE

The Ring (2002)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze remake van Hideo Nakata’s RING uit 1998 is de best mogelijke Amerikaanse vertaling van een in oorsprong zeer Japans gegeven. In het kort: een verslaggeefster komt via een sterfgeval in de eigen familiekring op het spoor van een videotape die na bezichtiging binnen een […]
RECENSIE

Scanners (1981)

Hoewel hij zichzelf met SHIVERS (1975) en RABID (1977) reeds op de kaart had gezet als vernieuwer van het horrorgenre, wist David Cronenberg zijn reputatie overtuigend te bevestigen met THE BROOD (1979) en SCANNERS (1981). Beide films borduurden voort op de thema’s die hij in zijn eerste twee films had aangesneden: de ontwikkeling (lees: aftakeling) […]
RECENSIE

The Brood (1979)

Hoewel hij zichzelf met SHIVERS (1975) en RABID (1977) reeds op de kaart had gezet als vernieuwer van het horrorgenre, wist David Cronenberg zijn reputatie overtuigend te bevestigen met THE BROOD (1979) en SCANNERS (1980). Beide films borduurden voort op de thema’s die hij in zijn eerste twee films had aangesneden: de ontwikkeling (lees: aftakeling) […]
RECENSIE

Rabid Grannies (1988)

Mijn eerste kennismaking met het New Yorkse Troma collectief dateert van de allereerste ‘Nacht van de Wansmaak’, waar een heel programma-onderdeel was gewijd aan de hilarische trailers van films met suggestieve titels als A NYMPHOID BARBARIAN IN DINOSAUR HELL en GIRLS SCHOOL SCREAMERS. Inmiddels zijn we anderhalf decennium verder. Troma is een brand geworden met […]
RECENSIE

The Brotherhood 2 (2001)

Was het een vampiergenootschap dat in THE BROTHERHOOD (zie SN #52) studenten van Drake University gouden bergen beloofde, in THE BROTHERHOOD 2 YOUNG WARLOCKS is het een jonge magiër, die een drietal nerds van Chandler Academy verleidt met mooie beloften op voorwaarde dat zij hun ziel aan hem verkopen.  ‘Do I really need to tell […]
RECENSIE

Crocodile (2000)

Een groepje studenten huurt een woonboot om de zomermaanden op Lake Sobac in Noordwest-Amerika door te brengen. Terwijl onze vakantiegangers drinken, feesten, stoned tot op het bot rondwankelen en ruziën over de vraag wie met wie naar bed mag, decimeert een reuzenkrokodil het gezelschap èn de woonboot tot een stapel losse onderdelen. The end. Dat […]
RECENSIE

Session 9 (2001)

Oppervlakkig beschouwd voegt Session 9 zich in de lange traditie van de spookhuisfilm, die met recente remakes van THE HAUNTING, THE HOUSE ON HAUNTED HILL en 13 GHOSTS een twijfelachtige revival beleeft. Vijf schoonmakers worden ingehuurd om asbest te verwijderen uit een vervallen 19de eeuws complex dat ooit in gebruik was als psychiatrische inrichting. Die oorspronkelijke […]
RECENSIE

Campfire Stories (2001)

CAMPFIRE STORIES, naar de comic books van Don Oriolo, geeft ons drie horrorverhalen in het kader van een raamvertelling: ‘Pain’ voert een man op, die jarenlang aan pijngrens-experimenten werd onderworpen en twintig jaar later zijn woede en frustratie op een groepje scholieren koelt. ‘White Feather’ verhaalt hoe de geest van een omgebrachte Indiaan het leven […]
RECENSIE

Spiders (2000) (2000)

Met de NASA blijft het oppassen. In diverse recente direct-to-video producties komt deze instelling naar voren als een bedrijf met meerdere geheime agenda’s. Zo ook in SPIDERS, waarin een met buitenaards DNA geïnjecteerde spin uit een verongelukte space shuttle tevoorschijn kruipt. De NASA probeert het incident te verdoezelen, maar doortastende journaliste Marci Ayre (Lana Parrilla) […]
RECENSIE

Ringu / Ring (1998)

Lichtgevoelig materiaal en magneetbanden kunnen meer opvangen dan onze ogen en oren, weten we sinds THE OMEN, BLOW-UP en THE CONVERSATION. Ook spiegels willen nog wel eens een onzichtbare wereld weerkaatsen (ik herinner me een fotostrip uit de jaren ’70 waarin een vrouw onderzoekt waarom iedereen die in de spiegel kijkt en een kruis op het […]
RECENSIE

The Devil’s Backbone / El Espinazo Del Diablo (2001)

Gebeurtenissen en vriendschappen in de kinder- en jeugdjaren bepalen vaak bewust of onbewust mede het karakter en de levenskoers van een mens. Dit geldt zeker voor de in Mexico in 1964 geboren scenarist en regisseur Guillermo del Toro, die tijdens zijn jaren op een door jezuieten geleide jongensschool dagelijks werd geconfronteerd met psychologisch en fysiek […]
RECENSIE

Fascination (1979)

Het Engelse glossy genretijdschrift The Dark Side presenteert zich met deze ‘sexy vampire double feature’ overtuigend op de dvd-markt. Ondanks het feit dat alles op een enkele schijf is geperst, is de beeldkwaliteit prima. Dat komt mooi uit, want deze twee films behoren tot het allerbeste werk van Jean Rollin. REQUIEM POUR UN VAMPIRE gaat […]
RECENSIE

Halloween: Resurrection (2002)

Iedere slasherfilm kent zijn ‘last girl’; het meisje dat de hele film de moordenaar te slim af is en steevast aan het slot nog in leven is. Neve Campbell was het in SCREAM, I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER had Jennifer Love Hewitt en in de HALLOWEEN-serie vlucht Jamie Lee Curtis al een kwart […]
RECENSIE

They Live (1988)

Na het floppen van BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA keerde John Carpenter eind jaren ’80 terug naar de low budget-wortels van zijn carrière. Voor drie miljoen per film draaide hij PRINCE OF DARKNESS en THEY LIVE, die ondanks hun budgettaire beperkingen tot zijn beste werk gerekend mogen worden. Dat beide titels nu verschijnen op kwalitatief […]
RECENSIE

The Fog (1980)

Na het fenomenale succes van HALLOWEEN werd John Carpenter geacht nog zo’n klapper af te leveren, maar de eigenzinnige regisseur maakte geen films ’to get good reviews’ en hield zich bij een atmosferisch spookverhaal, waarvoor hij het idee kreeg tijdens een bezoek aan een mistig Stonehenge. Pas toen THE FOG bij een testvertoning als horrorfilm […]
RECENSIE

La Morte Vivante (1982)

Dit is de laatste echt goede film die Rollin maakte. Zijn navolgende werk is van wisselend kaliber, maar nergens zo meeslepend en poëtisch als hier. Franoise Blanchard speelt een knappe hoofdrol als Cathérine, een jonge vrouw die uit de dood opstaat en op zoek gaat naar sporen uit haar verleden. Cathérine belandt in een kasteel […]
RECENSIE

Prince of Darkness (1987)

Na het floppen van BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA keerde John Carpenter eind jaren ’80 terug naar de low budget-wortels van zijn carrière. Voor drie miljoen per film draaide hij PRINCE OF DARKNESS en THEY LIVE, die ondanks hun budgettaire beperkingen tot zijn beste werk gerekend mogen worden. Dat beide titels nu verschijnen op kwalitatief […]
RECENSIE

La casa dalle finestre che ridono / The House with the Laughing Windows (1976)

In de vorige SN bleek Oliver Kerkdijk zeer teleurgesteld door Giuseppe ‘Pupi’ Avati’s I CAVALIERI CHE FECERO L’IMPRESA/KNIGHTS OF THE QUEST. Dat was een begrijpelijke reactie, want Avati-fans zijn verwend: de cineast maakte totnogtoe nimmer een middelmatig werk. Avati debuteerde in 1968 en maakt sinds 1975 elk jaar een film, een prestatie van formaat, zeker […]
RECENSIE

American Psycho 2 (2002)

Rachel Newman was twaalf jaar toen ze door haar babysitter werd meegenomen naar een afspraakje met Patrick Bateman. Eenmaal aangekomen in diens appartement werden Rachel en haar oppas door de psychopatische yup vastgebonden en gemarteld. Maar Rachel wist zich los te maken en vermoordde zowel haar belager als haar oppas. De zaak werd nooit opgelost. […]
RECENSIE

Bones (2001)

Ernest Dickerson was tot aan MALCOLM X (1992) de vaste cameraman van Spike Lee. Sindsdien regisseert hij zelf, voornamelijk genrefilms. Gelukkig is hij een stuk minder ambitieus dan zijn leermeester zodat de maatschappelijke boodschap in films als SURVIVING THE GAME (1994), FUTURE SPORT (1996) en BONES (2001) altijd onder de oppervlakte blijft. Dat is maar […]
RECENSIE

Resident Evil (2002)

Een paar jaar terug regisseerde George Romero een commercial voor het videospelletje Resident Evil. Toen er plannen waren voor een speelfilm, gebaseerd op hetzelfde spel, mocht Romero dan ook als eerste met een scenario aan de slag. Maar na zes versies werd de zombie king door de Duitse productiemaatschappij Constantin aan de kant geschoven; naar […]
RECENSIE

The Colony (a.k.a. The Rats) (2002)

In New York zijn het niet Marokkaanse jongeren die voor overlast zorgen in het openbare zwembad, maar agressieve ratten.  Volgens de lokale politiek is er geen sprake van een plaag, maar rattenjager Jack Carver (Vincent Spano) weet wel beter. Een dag eerder ontdekte hij in een groot nabijgelegen warenhuis, achter de pashokjes, een zelfde kolonie […]
RECENSIE

Legion Of The Dead (2001)

De Duitse regisseur Olaf Ittenbach houdt van bloederige taferelen in willekeurig welke context: splatter om te lachen of splatter om van te gruwen, het is Olaf om het even. Avontuurlijk ingestelde bloedhonden kennen hem misschien nog van BURNING MOON, een veredelde amateurfilm met een hoog bier-und-bratwurst gehalte. Getuige LEGION OF THE DEAD heeft de regisseur […]
RECENSIE

Shivers (1975)

Bij het nieuws dat SHIVERS (1976) en RABID (1977) gelijktijdig in Nederland op dvd verschijnen, gaat het hart van de rechtgeaarde horrorliefhebber uiteraard wat sneller kloppen. De doorbraakfilms van The King of Venereal Horror, David Cronenberg: geen goed woord hadden de dames en heren critici er voor over toen deze films eind jaren ’70 onopvallend […]
RECENSIE

Flashback / Mörderische Ferien (2000)

Een slasherfilm naar vertrouwd model, waarin een maagd met een trauma op een vakantiebestemming met oude angsten en nieuwe lijken geconfronteerd wordt. In Nederland wil een volwaardig professionele filmindustrie maar niet van de grond komen. Daar zijn veel oorzaken voor te bedenken en veel oplossingen voor gesuggereerd, waarvan er enkele ook daadwerkelijk in praktijk zijn […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden