• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Drama

RECENSIE

Red Lights (2012)

In RED LIGHTS keert Sigourney Weaver achtentwintig jaar na GHOSTBUSTERS terug in de wereld van de spokenjagers. Dit keer niet als damsel in distress; Weaver zet zelf de jacht in. Op puur wetenschappelijke wijze, wel te verstaan. Margaret Matheson (Sigourney Weaver) en haar assistent, de natuurkundige Tom Buckley (Cillian Murphy), zijn universitaire docenten en onderzoekers […]
RECENSIE

Sleep Tight (2011)

Met REC  zorgde Jaume Balagueró in 2007 voor een frisse kijk op het zombiegenre. Co-regisseur Paco Plaza blikte onlangs deel drie in, maar Balagueró verkent tegenwoordig andere horizonten. In het uitstekende SLEEP TIGHT (originele titel: MIENTRAS DUERMES) – dat zich alweer in een appartementencomplex afspeelt – komt het gevaar van een schijnbaar doodnormale kerel. In een […]
RECENSIE

Detention (2019)

De gangen van Grizzly Lake High worden onveilig gemaakt door de seriemoordenaar Cinderhella. De rector ziet maar één uitweg: alle verdachten moeten nablijven tot de dader zich kenbaar maakt. En dat is nog maar het topje van de ijsberg in DETENTION, een onnavolgbare genre mash-up die bol staat van de zelfbewuste knipoogjes en popcultuurreferenties. Waarschijnlijk […]
RECENSIE

Holy Motors (2012)

Geen horror, geen sciencefiction, slechts een klein beetje martial-arts, maar wel pure cult: HOLY MOTORS van Leos Carax. Wat is het toch met lange limousines? David Cronenberg zette Robert Pattinson op de achterbank van een witte stretch en maakte met COSMOPOLIS één van de raarste films van 2012. Leos Carax (LES AMANTS DU PONT-NEUF, POLA X) […]
RECENSIE

The Dark Knight Rises (2012)

Met het bijna drie uur durende THE DARK KNIGHT RISES beëindigt Christopher Nolan zijn Batman-trilogie zoals hij die begonnen is: als een indrukwekkende tour de force. THE DARK KNIGHT RISES grijpt terug op de thema’s, verhaallijnen en personages uit de vorige twee delen. Van de halsketting van de moeder van Bruce Wayne (Christian Bale) tot  […]
RECENSIE

Good Neighbours (2010)

Buren: je moet het er maar net mee treffen. GOOD NEIGHBOURS laat zien waartoe buren in staat zijn, en dat gaat nog een stapje verder dan genegeerde afspraken over vuilnis, huisdieren die je tuin omploegen of harde muziek op onchristelijke tijdstippen. De onbeholpen, zich steeds verontschuldigende leraar Victor (Jay Baruchel) verhuist naar een statig appartementencomplex […]
RECENSIE

Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame (2010)

DETECTIVE DEE AND THE MYSTERY OF THE PHANTOM FLAME – het klinkt als de titel van een ouderwets pulpromannetje. Het is ook wel pulp, maar dan van de Chinese variëteit. En die smaakt prima. Detective Dee (Andy Lau) is, zoals geraden kan worden, een detective, al kan hij ook vechten als de beste en begint […]
RECENSIE

Hirokin (2012)

De fantasy martial-arts film HIROKIN speelt zich af op de planeet Aradius. Hier wonen de Arid. Ze lijken op de homo sapiens, maar hebben een afwijkende handpalm en geloven in de Wei. De Arid worden al duizend jaar onderdrukt door de mensen. Daar moet wel rebellie van komen. Griffin, de leider van de mensen, wil […]
RECENSIE

The Woman (2011)

Haar reputatie ging THE WOMAN al ver vooruit. Tijdens de première op het Sundance Film Festival 2011 ging een man zo door het lint over de vrouwonvriendelijkheid die hij net gezien meende te hebben, dat hij tierend afgevoerd moest worden door de beveiliging. Via een filmpje op YouTube ontstond een bescheiden social media-sensatie. Nog steeds […]
RECENSIE

Axed (2012)

De dubbelzinnige titel, de tagline, de cover en de proloog zijn veelbelovend. Is AXED een satirische horror-thriller over de gevolgen van de economische crisis of misschien een fijne hardcore slasher met een licht maatschappijkritische ondertoon? Is deze low budget film wellicht de sleeper hit van het jaar? Projectmanager Kurt Wendell verliest door de economische crisis […]
RECENSIE

Snow White and the Huntsman (2012)

Nadat ze zich van een meer wereldse kant had laten zien in THE RUNAWAYS en ON THE ROAD, keert Kristen Stewart in SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN weer terug naar de fantasy. En naar de prinsesjespreutsheid van haar Bella uit TWILIGHT. Met het klassieke SNOW WHITE van Disney neemt een generatie die opgroeit met GAME […]
RECENSIE

Cosmopolis (2012)

Pattinson, Cronenberg, DeLillo; het is een intrigerende combinatie. Wat doet een tieneridool annex glittervampier in een film van de meester van de body-horror? En dat dan ook nog eens in de verfilming van een postmodernistische roman? De drie blijken in COSMOPOLIS onverwacht goed bij elkaar te passen. Het oppervlakkige en ongeïnteresseerde imago van Pattinson (TWILIGHT) […]
RECENSIE

Love (2011)

Aan ambitie ontbrak het William Eubank niet. Met een minimaal budget werkte hij vier jaar lang aan zijn filmische essay over de noodzaak van menselijke interactie en de kracht van de liefde. Het grootste gedeelte van LOVE speelt zich af in het jaar 2032 aan boord van een internationaal ruimtestation. Tijdens een solomissie verliest astronaut […]
RECENSIE

Choose (2011)

De m.o. van de seriemoordenaar in onderhavige horrorfilm is snel samengevat. ‘Your father or your mother?’ bromt hij in de openingsscène. ‘You’ve got sixty seconds. CHOOSE!’ Keuzes, keuzes, keuzes… Het hele leven draait om keuzes. Of, zoals de moeder van blonde Fiona Wagner (Katheryn Winnick) het nogal cru maar wel to-the-point noteerde in het zelfmoordbriefje […]
RECENSIE

The Divide (2011)

Een kernramp vernietigt New York. Dat is op zich al erg genoeg, maar in Xavier Gens’ apocalyptische THE DIVIDE beginnen de verschrikkingen pas echt wanneer acht overlevenden samenkomen in een kelder onder een appartementencomplex. Geheel geïsoleerd van de buitenwereld moeten ze het in hun nieuwe microsamenleving met elkaar zien uit te houden, en zoals William […]
RECENSIE

Travellers (1992)

‘Een in de traditie van DELIVERANCE en SOUTHERN COMFORT gemaakte actie-thriller,’ lezen we op de achterkant van de dvd-hoes. In TRAVELLERS zijn de rednecks echter vervangen door kampers en de Amerikaanse moerassen door het Britse platteland. Helaas gaat vooral op kwalitatief vlak de vergelijking mank. Vier vrienden trekken er een weekendje op uit om op […]
RECENSIE

Straw Dogs (1971)

Moet je als regisseur van een remake zo dicht mogelijk tegen het origineel aanschurken of lekker freewheelen? Een bekend dilemma dat vaak tot een nog slechtere derde optie verleidt: iets tussen de twee in doen. Het resultaat: remakes die nergens hun bestaansreden aantonen. Recent bewijs: STRAW DOGS van Rod Lurie. Het probleem is dat Lurie […]
RECENSIE

Game of Thrones (seizoen 2) (2011–2019)

HBO, de Amerikaanse betaalzender die we mogen danken voor series als THE SOPRANOS, THE WIRE en TRUE BLOOD, is tegenwoordig ook in Nederland te verkrijgen. Dat betekent dat we niet eindeloos hoeven te wachten op het tweede seizoen van de briljante fantasyserie GAME OF THRONES. We kunnen vrijwel direct meekijken, vanaf 16 april op televisie en […]
RECENSIE

La Jetée (1962)

Wat zijn de minimale voorwaarden om iets een film te kunnen noemen? Als je uitgaat van het woord ‘movie’ – kort voor ‘moving picture’ – voldoet LA JETÉE niet: er zitten (vrijwel) alleen stilstaande beelden in. ‘Collage’, dan? ‘Geïllustreerd hoorspel’? Regisseur Chris Marker gaat zelf voor ‘essay-film’, maar zelfs dat geeft niet goed weer wat […]
RECENSIE

The Dead (2010)

Hoe ver kun je gaan voor een originele zombiefilm? Heel ver, bewijzen de Britse filmmakers en broers Howard J. en Jonathan Ford met hun in Afrika gesitueerde THE DEAD. De opnames waren een hel (zie kader), maar sloegen de toegewijde crew niet uit het veld. Het resultaat: een hypnotiserende roadmovie door een apocalyptisch landschap vol […]
RECENSIE

Quiz (2020)

Nederlands succesvolste genrespecialist Dick Maas keert terug naar de vaderlandse bioscopen. De hamvraag luidt: is QUIZ ook een winnaar? De bekende quizmaster Leo Vandermolen (Barry Atsma) zit klaar voor een etentje met zijn vrouw en dochter om de afsluiting van het laatste seizoen van zijn spelshow te vieren. In plaats van zijn gezin duikt er […]
RECENSIE

Chronicle (2012)

Zelfs op overbekende genres als de superheldenfilm en de fake found footage film, zijn nog leuke varianten te bedenken. Dat bewijst CHRONICLE. In Schokkend Nieuws #94 kwam debuterend regisseur Josh Trank uitgebreid aan het woord en werd ook scenarist Max Landis genoemd. Beide jongemannen groeiden op met film; Josh als zoon van documentairemaker Richard Trank, […]
RECENSIE

The Grey (2011)

De beste nature survival thriller is nog altijd DELIVERANCE. Maar films over catastrofale bergbeklimmingen (TOUCHING THE VOID, NORDWAND), duikexpedities (OPEN WATER) of woestijntochten (127 HOURS) kunnen een bioscoopbezoek ook zeer oncomfortabel maken. THE GREY mag zich met enige trots in dat rijtje scharen. Eigenlijk is John Ottway (Liam Neeson) juist ingehuurd om de natuur op […]
RECENSIE

The Revenant (2015)

Comedy is een lastig genre. Combineer het met horror en de kans op succes verdubbelt. Een grap die zijn uitwerking mist, wordt al snel vergeven als daar een ontploffend hoofd of een emmertje gore tegenover staat. Gelukkig zijn er ook horror-comedy’s die oprecht komisch zijn. We noemen EVIL DEAD 2, SHAUN OF THE DEAD en […]
RECENSIE

A Horrible Way to Die (2010)

Er zijn films die aanvoelen als een zachte deken, die smaken als een kop hete chocomel op een koude winterdag, die je vervullen van hoop en liefde voor alle mensen. Zo’n film is A HORRIBLE WAY TO DIE niet. De tweede film van Adam Wingard, na het experimentele en commercieel doodgeboren POP SKULL, is een […]
RECENSIE

The Woman in Black (2012)

Alleen al de titel belooft een ouderwets spookavontuur. Dat is THE WOMAN IN BLACK dan ook geworden. En een veelbelovend nieuw begin voor hoofdrolspeler Daniel Radcliffe, nadat hij het toverstokje van Harry Potter onlangs voorgoed opborg. Eigenlijk wordt nooit helemaal duidelijk in welk tijdsgewricht THE WOMAN IN BLACK speelt. Het doet er weinig toe, want […]
RECENSIE

Blast of Silence (1961)

‘Baby boy Frankie Bono.’ Zoals de onzichtbare verteller van blast of silence het zegt klinkt het als een sneer. Is het de stem van  God, of spreekt hier het geweten van de in zelfhaat zwelgende Frankie? In ieder geval is de stem een film lang niet tot zwijgen te brengen. Regisseur Allen Baron introduceert de […]
RECENSIE

Hugo (2011)

Toen bekend werd dat Martin Scorsese met een 3D-brilletje op de set van HUGO stond, leek het alsof God zelf verleid werd door de Duivel. Een kinderfilm! In 3D! Maar de wonderen zijn de wereld niet uit. HUGO is alles wat het medium film zo magisch mooi maakt. Als het op verfilmingen van jeugdboeken aankomt, […]
RECENSIE

The Couch (1962)

Sommige vergeten films verdienen een herkansing, andere kunnen maar beter onder het stof van de geschiedenis begraven blijven. En dan zijn er de gevallen die op zichzelf beschouwd tot weinig opwinding aanleiding geven, maar waarbij de filmhistorische context voor enige meerwaarde zorgt. THE COUCH uit 1962 is er zo een. Over de film zelf kunnen […]
RECENSIE

Julie Darling (1982)

Hoofdrolspeelster Isabelle Mejias introduceert de film met de woorden: ‘Kijk alleen als je echt niets beters hebt te doen.’ Veel plezier met JULIE DARLING, alias DAUGHTER OF DEAD, een vermakelijk relict uit de ranzige vroege jaren tachtig. JULIE DARLING heeft in dertig jaar tijd een aardige cultreputatie opgebouwd. Mede dankzij dit soort vuile praatjes waarschijnlijk, […]
RECENSIE

Shelter (2007)

Op papier heeft het er vast boeiend uitgezien. Julianne Moore en Jonathan Rhys Meyers in een psychologische thriller onder hoede van de producenten van THE RING 1 en 2 en een scenario van de schrijver van IDENTITY. De veelbelovende optelsom komt helaas niet verder dan een halve salto van een papieren tijger op een meervoudige […]
RECENSIE

Stake Land (2010)

In geen enkel decennium verschenen zoveel vampierfilms en -series als in de afgelopen tien jaar: van LET THE RIGHT ONE IN tot UNDERWORLD en van BLADE tot True Blood. Voegt STAKE LAND nog wel iets toe? Moet iemand niet eens een grote  houten staak door het hart van het genre jagen? Vampiers sieren het witte […]
RECENSIE

Bunraku (2010)

Woody Harrelson speelt barman in de genrecocktail BUNRAKU. Nou zal Woody best een goed glaasje kunnen schenken, maar iedere échte barman zal je vertellen dat je niet tot in het oneindige kunt mixen. Gebruik je teveel, te verschillende of te goedkope ingrediënten, dan is het resultaat altijd smakeloos. Miike Takashi’s samoeraispaghetti SUKIYAKI WESTERN DJANGO werd […]
RECENSIE

Chatroom (2010)

Hideo Nakata kreeg het in RINGU voor elkaar om videobanden en televisies eng te maken. In CHATROOM richt hij zich op een modernere technologie, maar,  zoals de Japanners zeggen, helaas pindakasu. In de chatroom Chelsea Teens! vindt een groep jongeren een plek om vrij over hun problemen te praten. De charismatische en intelligente leider van […]
RECENSIE

The Walking Dead (seizoen 1) (2010–2022)

Nog meer zombies, is dat nu echt nodig? Hebben we de laatste jaren nog niet genoeg levende doden zien herkauwen op het witte doek of, vaker nog, direct-to-video? Maar wacht! Dit is de tv-adaptatie van een van de beste comics van de laatste tien jaar, door niemand minder dan Frank ‘THE MIST’ Darabont! ‘Ik durf […]
RECENSIE

La Piel Que Habito (2011)

De reden waarom Pedro Almodóvar niet eerder de kolommen van Schokkend Nieuws heeft gehaald ligt voor de hand. Hoewel Almodóvar regelmatig aan de genrefilm snuffelt, staat het (melo-)drama bij hem altijd voorop. Je gaat niet naar een Almodóvar voor de kriebels, maar voor de tranen. LA PIEL QUE HABITO is een uitzondering: dit is een […]
RECENSIE

Real Steel (2011)

Een robot-knokfeest met humor en een hart. Het kán dus wel. DreamWorks en Hugh Jackman geven REAL STEEL dat, wat aan drie delen TRANSFORMERS zo ontbrak. Verwacht geen grote, inhoudelijke verrassingen van deze Disney-familiefilm: REAL STEEL gaat over de sympathieke nietsnut Charlie Kenton (Hugh Jackman) en zijn zoontje Max (Dakota Goyo) die samen een oude […]
RECENSIE

Drive (2011)

Wat is een held? Iemand die zijn werk goed doet. De naamloze chauffeur uit DRIVE is er zo een. Een klassieke professional in een film die hard op weg is naar cultstatus. Westernveteraan Howard Hawks vond HIGH NOON (1952) van collega Fred Zinnemann maar niks. Over de door Gary Cooper gespeelde sheriff: ‘Hij is zogenaamd […]
RECENSIE

Dream House (2011)

Een droomhuis; geroutineerde horrorliefhebbers weten dat je zo’n titel met het nodige wantrouwen tegemoet moet treden. Had Jim Sheridan dat ook maar gedaan, want DREAM HOUSE bleek allesbehalve zijn droomproject. Verschillende media berichtten al over de conflicten op de set tussen Sheridan (MY LEFT FOOT, IN THE NAME OF THE FATHER) en producent James G. […]
RECENSIE

Wrecked (2010)

Je hebt van die dagen dat je niet helemaal lekker wakker wordt. In WRECKED spant Adrian Brody de kroon: hij ontwaakt in een autowrak ergens in een bos, is gewond en zit vast. Zijn enige gezelschap is een man met een gebroken nek. Hij heeft geen flauw idee hoe hij daar is gekomen. Sterker: hij […]
RECENSIE

Contagion (2011)

Mensen met smetvrees moeten niet naar CONTAGION, de virusthriller van Steven Soderbergh. Virologen over heel de wereld prijzen de film om z’n realistische benadering. Een graai in een kommetje borrelnootjes, een vluchtige handdruk, een draaiende deurknop; een pandemie is nooit ver weg. Voor alle duidelijkheid: het MEV-1-virus dat in de film zoveel onheil veroorzaakt, is […]
RECENSIE

The Man From Nowhere (2010)

Hem noemen ze ‘The Pawnshop Ghost’. Haar bijnaam in de buurt is simpelweg ‘Garbage.’ Toch is dat nietswaardige, onverzorgde meisje de drijvende kracht achter de zeer geslaagde Zuid-Koreaanse thriller THE MAN FROM NOWHERE. So-mi heet ze. Het meisje komt regelmatig bij die zwijgzame ‘Pawnshop’ om een gestolen muziekrecorder of cameratas te verpanden voor een paar […]
RECENSIE

Jane Eyre (2011)

Vanaf vandaag draait de nieuwe verfilming van JANE EYRE in de bioscoop. Waarschijnlijk niet een film waar de gemiddelde SN-lezer al maandenlang naar uitkijkt – de titel roept beelden op van corsetten en vurige liefdesverklaringen – maar toch is JANE EYRE heel veel meer dan dat. Het boek van Charlotte Brontë leverde bijvoorbeeld ook de […]
RECENSIE

Le Moine (1972)

‘Satan is zo machtig als wij hem toestaan’ luidt de sleutelzin uit LE MOINE, de nieuwe film van regisseur/scenarist Dominik Moll. Eigenlijk best een verlichte uitspraak voor een 17de-eeuwse Spaanse monnik (Vincent Cassel), want hij legt de verantwoordelijkheid voor wangedrag bij de mens zelf. Uiteindelijk zal de monnik, Ambrosio, tot zijn schade en schande ondervinden […]
RECENSIE

Caged (1950)

De knuffelseks met haar echtgenoot helemaal zat, stort Stella zich vol overgave in een wereld van anonieme vluggertjes en wilde seksfeesten. Totdat ze ontwaakt in een donkere kelder, overgeleverd aan de wil van gemaskerde bewakers. Dit is de tweede Nederlandse genrefilm in korte tijd, die exclusief op VoD uitkomt. CLAUSTROFOBIA ging CAGED voor op 10 […]
RECENSIE

F (2010)

‘Unfair is when something happens for no reason,’ bijt docent Robert Anderson een van zijn leerlingen, en tevens zijn eigen dochter, Kate toe.  Oneerlijk en zonder reden is ook de jacht die hoodies, jongens in capuchontruien, die nacht openen op Anderson en zijn opstandige dochter. Een jaar geleden werd Anderson geslagen door één van zijn […]
RECENSIE

Melancholia (2011)

Als Lars von Trier niet de nieuwsgierigheid wekt met zijn vreemde uitspraken in Cannes, dan is het wel met zijn uitstapjes naar de genrefilm. ANTICHRIST was een horrorfilm. MELANCHOLIA is een soort sciencefiction. Alle drie – het optreden in Cannes, ANTICHRIST en MELANCHOLIA – getuigen van een regisseur die worstelt met zelfhaat en depressie. In […]
RECENSIE

Cowboys & Aliens (2011)

Een man komt bij in de woestijn. Letterlijk a man with no name, want zijn geheugen laat hem in de steek. Wie ben ik? Hoe ben ik hier verzeild geraakt? En wat doet die rare metalen band om mijn pols? Vragen die voorlopig onbeantwoord blijven. Een groepje morsige premiejagers verschijnt, ziet de polsband en meent […]
RECENSIE

Rise of the Planet of the Apes (2011)

Na 43 jaar en zes films schudt de Planet of the Apes-franchise eindelijk het verleden van zich af, alsof eerst acteurs Charlton Heston en Roddy McDowall moesten sterven. De knappe, intelligente reboot vlooit uit hoe de aap uit de mouw komt. Hoe de apenplaneet er over vijf eeuwen uitziet, weten we dankzij de talloze verfilmingen […]
RECENSIE

Black Water (2007)

Wie het Australische continent bereist, wordt vroeg of laat bang gemaakt met verhalen over giftige redback spiders onder wc-brillen of hongerige dropbears die zich vanuit Eucalyptusbomen op hun slachtoffers storten. Aussies spelen graag met feit en fictie, al is het ze doorgaans bittere ernst wanneer ze u waarschuwen voor het monster uit BLACK WATER. Zelf […]
RECENSIE

Road Train (2018)

Dat het onherbergzame landschap van de Australische Outback zich prima leent voor horrorscenario’s bewezen o.a. WOLF CREEK en LAKE MUNGO. Maar in the middle of nowhere is zo weinig, dat het soms wel erg ver zoeken is naar een verhaal. ROAD TRAIN opent nog redelijk veelbelovend, hoewel je de clichés al voelt borrelen. Vier jongeren […]
RECENSIE

Arrietty (2010)

Een nieuwe van de vooraanstaande Japanse animatiestudio Ghibli. De oude Miyazaki-san bleef wat op de achtergrond (productie en scenario)  en gunde zijn protegé Hiromasa Yonebayashi een fraai regiedebuut met ARRIETTY. Yonebayashi werkt al sinds 1996 voor de studio van Hayao Miyazaki. Hij diende als animator bij PRINCESS MONONOKE (1997) en was key-animator bij SPIRITED AWAY (2001), HOWL’S […]
RECENSIE

Hanna (2011)

Met kostuumdrama’s als PRIDE & PREJUDICE en ATONEMENT op de teller is regisseur Joe Wright een vreemde keuze voor een brute actiethriller als HANNA. Maar kindsterretje Saoirse Ronan wou ‘m er absoluut bij. Zo wordt HANNA toch meer ’tea for two’ dan ‘shaken not stirred’. Het is even schrikken, aan het begin van de film. […]
RECENSIE

My Son, My Son, What Have Ye Done (2009)

‘David Lynch presents’ staat er met grote letters boven MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE, de nieuwe film van Werner Herzog. En inderdaad, de invloed van Lynch is goed merkbaar. In een Amerikaanse woonwijk is een moord gepleegd. De dader, een zekere Brad McCullum (Michael Shannon, erg sterk) heeft zich opgesloten achter een […]
RECENSIE

Source Code (2011)

Na zijn meesterlijke ruimteavontuur MOON (2009) keert regisseur Duncan Jones terug naar aarde voor een even spannende als onwaarschijnlijke sciencefictionthriller. In SOURCE CODE wroet een man in andermans verleden om zo de toekomst te beïnvloeden, en raakt hij verwikkeld in een bizarre persoonsverwisseling. MOON kostte amper vijf miljoen dollar. Wat zou Jones klaarspelen met een […]
RECENSIE

Dorian Gray (2009)

Oscar Wilde is een van die schrijvers die ook lang na hun dood nog filmmakers weten te inspireren. Maar moeten we daar in dit geval ook blij mee zijn? De knappe maar naïeve Dorian Gray (Ben Barnes) erft een huis in Londen. Hij wordt bij aankomst opgevangen door kunstschilder Basil Hallward (Ben Chaplin) en de […]
RECENSIE

The Troll Hunter (2010)

Trollen; bestaan ze dan toch echt? In THE TROLL HUNTER verschijnen meerdere monsterlijke exemplaren voor de camera. Levensecht betrapt door de makers van een documentaire. Been there, done that? Wacht maar tot je de griezels in actie ziet! Als ze eenmaal in beeld komen, zien ze eruit als poppen uit een speelgoedwinkel, zij het uit […]
RECENSIE

Mother’s Day (2010)

Moederdag staat voor de deur. Een dag om de moeders in het zonnetje te zetten. Moeder is immers lief, zorgzaam en staat altijd voor je klaar… een echt moordwijf. Al wordt dat laatste hier wel érg letterlijk genomen. In MOTHER’S DAY vieren de kersverse bewoners van een huis een feestje met vrienden. Het feestje wordt […]
RECENSIE

Balada triste de trompeta (2010)

Clown op ramkoers! BALADA TRISTE DE TROMPETA zit vol visueel spektakel en benut de Spaanse politieke geschiedenis als circuspiste. Hier en daar glijdt regisseur Álex de la Iglesia uit over een bananenschil die hij daar zelf neerlegde. Zijn opa was een clown; zijn vader vocht tijdens de Spaanse burgeroorlog in clownkostuum en ook Javier wil […]
RECENSIE

Code 46 (2003)

Wie door de woestijn van Saoedi-Arabië rijdt komt vanzelf uit bij Shanghai, zoals bekend een door uitgestrekte zandvlaktes omringde metropool waar diverse talen door elkaar worden gesproken. Welkom in de toekomst van CODE 46, Michael Winterbottoms versie van George Orwells 1984. Tim Robbins speelt een rechercheur die van Seattle naar Shanghai reist om een pasjesfraude […]
RECENSIE

The Manson Family (1997)

Met de verschijning van twee nieuwe films over Charles Manson en diens moordlustige volgelingen laat ‘de misdaad van de eeuw’ 36 jaar na dato nog altijd bloedige sporen na. [Gezamenlijke bespreking van THE MANSON FAMILY en HELTER SKELTER] Inhoudelijk en stilistisch verschillen HELTER SKELTER en THE MANSON FAMILY als dag en nacht. Daarmee sluiten ze […]
RECENSIE

LOST SOULS (2000)

In de jaren zeventig regeerden THE EXORCIST en het tot trilogie uitgebouwde THE OMEN, tegenwoordig komt de Satan heel wat minder overtuigend tot ons. Het in de Verenigde Staten weggehoonde Kim Basinger-vehikel BLESS THE CHILD bleef ons vooralsnog bespaard, maar na Schwarzenegger’s vermoeiende END OF DAYS is hier dan LOST SOULS, waarin ervaringsdeskundige Winona Ryder […]
RECENSIE

Touch (1997)

Juvenal (Ulrich, bekend van SCREAM) is een verlegen jongen met een speciale gave: middels handoplegging verlost hij ongeneeslijk zieken van hun kwalen. Voor de maniakale predikant Augie (Arnold), die niet terugdeinst voor het gebruik van geweld bij de verkondiging van zijn Blijde Boodschap, is deze Juvenal letterlijk en geschenk uit de hemel. Maar wanneer de […]
RECENSIE

The Killer (1989)

Vijf jaar na de succesvolle première in Hong Kong werd het explosieve THE KILLER (1989) op inititatief van Jan Doense in Nederland in de bioscoop uitgebracht. Regisseur John Woo was toen al in Hollywood actief, maar had met het amusante Jean-Claude Van Damme-vehikel HARD TARGET nog weinig indruk gemaakt. Dat droeg er ongetwijfeld toe bij […]
RECENSIE

The Heart of the Warrior (1999)

Bijna drie jaar geleden mocht de Spaanse regisseur Daniel Monzón voor zijn THE HEART OF THE WARRIOR/EL CORAZÓN DEL GUERRERO zowel de publieks- als de juryprijs van het Festival van de Fantastische Film in ontvangst nemen. Een unieke dubbelslag die helaas niet tot een bioscooproulement leidde. Met deze dvd wordt die gemiste kans enigszins goedgemaakt, […]
RECENSIE

Beowulf & Grendel (2005)

Op het afgelopen Amsterdam Fantastic Film Festival leek beowulf & grendel een vreemde eend in de bijt. Een monsterfilm zonder monster. Een spektakelfilm zonder spektakel. Een fantasyfilm zonder fantasy. Schokkend Nieuws in gesprek met regisseur Sturla Gunnarsson. ‘Ik denk dat we de film van de grond hebben gekregen doordat investeerders mee dachten te liften op […]
RECENSIE

UNTIL THE END OF THE WORLD (1991)

Tja lezers, het is niet anders, we zullen er aan moeten geloven: een kunstfilm in Schokkend Nieuws! Om u al niet al te erg aan het schrikken te maken verzweeg ik de oorspronkelijke Duitse titel nog even. Maar hier is-ie dan, speciaal voor de naamval-adepten: BIS ANS ENDE DER WELT. Ter zake. Het heeft even […]
RECENSIE

Al otro lado del espejo (1973)

In deze melancholieke vertelling vlucht een jonge vrouw (Emma Cohen) in een droomwereld nadat haar wellustige zuster (Lina Romay) zelfmoord heeft gepleegd. Deze ingetogen film is een van Franco’s meest evenwichtige uit zijn turbulente periode aan het begin van de jaren zeventig. Hij vergrijpt zich geen enkele keer aan zijn beruchte zoomlens en het acteerwerk […]
RECENSIE

Vampire Hunter D: Bloodlust (2000)

Sergio Leone die met Clint Eastwood een vampierfilm maakt in zijn geliefde Almeria? Voor wie bij die gedachte het water in de mond loopt heb ik goed nieuws: VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST is die film. Stijlvol, spannend en zeer origineel is deze meest recente lange anime van Yoshiaki Kawajiri (WICKED CITY, ANIMATRIX) een absolute must. […]
RECENSIE

KAFKA (1991)

Op het eerste gezicht doet het wat geforceerd aan: het leven van de befaamde Tsjechische schrijver als uitgangspunt voor een film die tevens de gloriejaren van het Duitse expressionisme (Lang, Wiene, Murnau) en de Universal-horror uit de jaren dertig in herinnering roept. Maar Soderbergh (SEX, LIES AND VIDEOTAPE) volgt maar ten dele de biografische feiten. […]
RECENSIE

Past Midnight (1991)

Na vijftien jaar gevangen te hebben gezeten voor de moord op zijn zwangere echtgenote, vestigt de op vrije voeten gestelde Hauer zich in een rustig stadje nabij Seattle. Daar groeit de band met zijn sociaal werkster Richardson uit tot een innige relatie, waar haar collega Brown om meerdere redenen niet gelukkig mee is. Brown had […]
RECENSIE

STATE OF MIND (2007)

De co-producent (Jan Doense) en scenarist (Phil van Tongeren) van STATE OF MIND, de film die hieronder besproken wordt, zijn de oprichters en redacteuren van Schokkend Nieuws, het blad dat je nu in handen hebt. Het pleit voor ze dat ze voor een bespreking van deze zes jaar oude film iemand buiten eigen kring zochten; […]
RECENSIE

Assault on Precinct 13 (2005)

Het Franse NID DE GUÊPES (2002) was een verrassend geslaagde officieuze remake van John Carpenters low budget-klassieker ASSAULT ON PRECINCT 13 uit 1976. Drie jaar later is ook voor de officiële remake van de film een Fransman verantwoordelijk. Maar daarmee is alles over deze French connection gezegd, want in zijn nieuwe gedaante is ASSAULT een door en door Amerikaanse […]
RECENSIE

Helter Skelter (1976)

Met de verschijning van twee nieuwe films over Charles Manson en diens moordlustige volgelingen laat ‘de misdaad van de eeuw’ 36 jaar na dato nog altijd bloedige sporen na. [Gezamenlijke bespreking van THE MANSON FAMILY en HELTER SKELTER] Inhoudelijk en stilistisch verschillen HELTER SKELTER en THE MANSON FAMILY als dag en nacht. Daarmee sluiten ze […]
RECENSIE

DARK ANGEL: THE ASCENT (2017–2020)

Als jong duivelinnetje verricht Veronica Iscariat (Featherstone) elementaire martelwerkzaamheden op de afdeling ‘Huisbazen en Bankiers’ van de hel, maar droomt ervan de wereld ‘daarboven’ te ontdoen van misdaad, geweld en corruptie. Geen populaire gedachte onder het correctiepersoneel van de hel (de Grote Baas degradeert Veronica’s vader ogenblikkelijk naar de kneusjesafdeling ‘Overspel’), dus vlucht Veronica naar […]
RECENSIE

RAISINS DE LA MORT, LES / THE GRAPES OF DEATH (1992)

Ondanks een uitgesproken afkeer van platvloers bloedvergieten leverde Jean Rollin in 1978 een bloederige bijdrage aan het subgenre van de zombiefilm. LES RAISINS DE LA MORT (de druiven des doods) is dan ook een buitenbeentje in het opmerkelijk consistente oeuvre van de regisseur: hoewel er aan een vertrouwd dromerige en melancholieke sfeer geen gebrek is, […]
RECENSIE

TRANCE (2013)

TRANCE, het nieuwe werkstuk van Michael Almereyda die in 1994 de enthousiast ontvangen arthouse-horrorfilm NADJA maakte, heeft tot twee maal toe een naamsverandering ondergaan. Hiervoor luidde de titel nog THE ETERNAL, terwijl het project zijn bestaan ooit begon als THE MUMMY. Bij die wetenschap dringt de vergelijking zich op met Universal’s gelijknamige blockbuster. Maar als […]
RECENSIE

Misery (1990)

Iedereen heeft wel zijn eigen favoriete Stephen King-verfilming, maar zo mooi als eind jaren zeventig, begin jaren tachtig wordt het waarschijnlijk nooit meer. CARRIE, THE SHINING en THE DEAD ZONE zijn genreklassiekers, die hun kwaliteit niet zozeer aan het voorwerk van de bestseller-auteur ontlenen als wel aan de brille van de betrokken regisseurs. MISERY uit […]
RECENSIE

The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

Het is weer zover. Krap een jaar na de bioscooppremière van een deel van DE THE LORD OF THE RINGS-trilogie komt er een luxe dvd-editie met een langere versie uit, nadat het afromen van de markt eerder is begonnen met een ‘reguliere’ schijf. Het blijft een werkwijze om vraagtekens bij te zetten, maar zeker is […]
RECENSIE

SHADOW, THE (1998)

‘Who knows what evil lurks in the hearts of man? The Shadow knows. hahaha.’ Met deze woorden leidde Orson Welles in 1930 een radio-hoorspel in. Welles had het personage bedacht om een serie detective-hoorspelen te introduceren. Zijn alter ego had aanvankelijk geen enkele rol in de verhalen, maar bleek bij de luisteraars mateloos populair. De […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden