Dorian Gray(2009)

Oscar Wilde is een van die schrijvers die ook lang na hun dood nog filmmakers weten te inspireren. Maar moeten we daar in dit geval ook blij mee zijn?

De knappe maar naïeve Dorian Gray (Ben Barnes) erft een huis in Londen. Hij wordt bij aankomst opgevangen door kunstschilder Basil Hallward (Ben Chaplin) en de excentrieke Lord Wotton (Colin Firth). Hallward ziet Dorian als het ideale model en schildert een levensecht portret van hem. Door Lord Wotton wordt hij ingewijd in de geneugten van de grote stad; seks, drugs en drank. Tegen de tijd dat het schilderij af is, houdt de ooit zo naïeve Dorian zich veelvuldig bezig met zondige zaken. En er gebeurt iets mysterieus. Al nemen de jaren toe, zijn uiterlijk blijft jong. En terwijl de eeuwig jeugdige Dorian steeds valser en wreder wordt, neemt zijn geschilderde portret steeds monsterlijker vormen aan.

Deze film is gebaseerd The Picture of Dorian Gray, de enige roman die dichter en toneelschrijver Oscar Wilde (1854-1900) ooit publiceerde. De hoofdpersonages waren allemaal interpretaties van Wilde zelf. Een zoektocht op IMDb leert dat er rond de twintig verfilmingen van het boek bestaan, korte en lange versies. Regisseur Oliver Parker, die reeds twee andere Wilde-verfilmingen maakte, tekende voor deze versie uit 2009.

Wanneer een verhaal al zó vaak verteld is, moet een film wel iets bijzonders leveren om nog enige relevantie te hebben. Helaas. Parker maakt van een prikkelend verhaal een tamme en saaie vertelling. Dorian’s mentale strubbelingen komen niet uit de verf. Zijn beweegredenen om de hedonistische adviezen van Lord Wotton te volgen, blijven schimmig. De personages blijven vlakke typetjes. Barnes’ overacting en de ongeïnspireerd spelende Firth (onlangs nog winnaar van een Oscar voor THE KING’S SPEECH) helpen ook niet.

Dorian’s zonden overtreffen zelden het niveau van kattenkwaad. Als er doden vallen, maakt dit weinig indruk; de personages hebben immers geen kans gehad ons voor zich te winnen. Wél geslaagd is het visuele plaatje: decors en kostuums zijn mooi. Het schilderij takelt overtuigend af. Dat uitgerekend deze film het louter van uiterlijkheden moet hebben…

DI: Entertainment One (NL, DVD en Blu-ray: 27 april)

Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 mei 2011

© Lieuwe van Albada