Detention(2019)

De gangen van Grizzly Lake High worden onveilig gemaakt door de seriemoordenaar Cinderhella. De rector ziet maar één uitweg: alle verdachten moeten nablijven tot de dader zich kenbaar maakt. En dat is nog maar het topje van de ijsberg in DETENTION, een onnavolgbare genre mash-up die bol staat van de zelfbewuste knipoogjes en popcultuurreferenties.

Waarschijnlijk ben je er in de vijf eerste minuten van de film al achter of je DETENTION de moeite waard vindt of niet. Hierin maakt de zelfbenoemde bitch Taylor Fisher zich klaar voor de première van de fictieve film Cinderhella II: Beauty Scream. Ondertussen geeft ze een kijkje in haar eigen leven en dat van haar medescholieren op Grizzly Lake High. Dit gaat echter in zo’n duizelingwekkend tempo en op zoveel verschillende manieren (dialoog, voice-over, tekstverklaringen in beeld), dat je als kijker al snel zult bezwijken onder dit informatiebombardement. DETENTION is dan ook een horrorfilm voor de Twitter- en Facebook-generatie: een overload aan (non-)informatie, de aandachtsspanne van een goudvis en talloze popcultuurverwijzingen, van Chat Roulette tot Bronson Pinchot. Weet je niet wie dat is? Geen nood, de film praat je snel bij door een samenvatting van zijn Wikipedia-pagina te tonen.

De rode draad in dit prettig chaotische werkje vormt het relaas van Riley Jones (Shanley Caswell), een scholiere op Grizzly Lake High die onderaan de sociale ladder staat. Haar liefde voor de hippe skater Clapton Jones (Josh Hutcherson uit THE HUNGER GAMES) maakt haar leven nog enigszins draaglijk, maar hij heeft meer oog voor Ione (Spencer Locke), een sexy cheerleader met een ongezonde obsessie voor popcultuur uit de jaren tachtig en negentig. De vernedering is compleet wanneer Riley gedwongen wordt om zich in een mascottepak te hijsen tijdens een belangrijke High School Football-wedstrijd. Ten einde raad wil ze zich verhangen in de gangen van Grizzly Lake High. Voor ze de hand aan zichzelf kan slaan, wordt ze echter aangevallen door iemand die verkleed is als Cinderhella, de fictieve seriemoordenaar uit de gelijknamige slasher-reeks. Riley weet te ontsnappen, maar andere scholieren op Grizzly Lake High hebben minder mazzel. Rector Verge (comedian Dane Cook) neemt hierop een onorthodoxe maatregel: alle potentiële verdachten moeten net zo lang nablijven tot de moordenaar zich bekend maakt.

Een kruising tussen SCREAM en THE BREAKFAST CLUB, hoe amusant ook, was regisseur en scenarist Joseph Kahn echter niet ambitieus genoeg. Alsof Riley nog niet haar handen vol had aan een seriemoordenaar, krijgt ze ook nog te maken met onder (veel) meer buitenaardse beren, fluoriserend sperma en zelfs de naderende apocalypse! Het overvolle script wordt overeind gehouden door een tomeloze energie en de inspanningen van de getalenteerde jonge cast. Desondanks bezwijkt de film regelmatig onder zijn eigen gewicht en krijg je soms het gevoel dat je naar een aaneenschakeling van sketches zit te kijken (wat in het geval van de parodieën op THE FLY en SAW overigens geen straf is). Iets meer ademruimte voor het verhaal en de personages was geen overbodige luxe geweest. Niettemin past DETENTION in het rijtje van RUBBERTUCKER & DALE VS. EVIL en SCREAM: vertrouwde genreconventies worden benoemd en vervolgens op speelse wijze onderuit gehaald. Daarnaast is de film gezegend met een goed foute jaren negentig-soundtrack, die de vele plaagstootjes naar dit decennium nog verteerbaarder maken. Mmm… bop!

Di: Pictures Home Entertainment (Release op dvd : 8 augustus 2012). Copyright Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 19 augustus 2012.

© Eric van der Woude
19 augustus 2012