The Heart of the Warrior(1999)

Bijna drie jaar geleden mocht de Spaanse regisseur Daniel Monz贸n voor zijn THE HEART OF THE WARRIOR/EL CORAZ脫N DEL GUERRERO zowel de publieks- als de juryprijs van het Festival van de Fantastische Film in ontvangst nemen. Een unieke dubbelslag die helaas niet tot een bioscooproulement leidde. Met deze dvd wordt die gemiste kans enigszins goedgemaakt, want de lof voor Monz贸ns debuut was verdiend.

Met de beginsc猫ne, waarin een Conan-achtige figuur zich door donkere spelonken een weg baant naar een kostbare schat, zet Monz贸n zijn publiek meteen al fraai op het verkeerde been. De met lange manen getooide en van indrukwekkende biceps voorziene krijger, hier Beldar geheten, is de held van het bordspel Dungeons & Dragons, die in de levendige fantasie van de Madrileende puber Ram贸n tot een bijna tastbaar alter ego is uitgegroeid. Althans, zo luidt de meest voor de hand liggende interpretatie van Ram贸ns dromen, waarin hij als Beldar, zij aan zij met de voluptueuze Sonia, angstige avonturen beleeft. Maar de grens tussen fictie en werkelijkheid begint gaandeweg de film te vervagen. Zo blijken verschillende elementen uit Ram贸ns Beldar-fantasie hun equivalent te hebben in de alledaagse werkelijkheid. Een complot van boze tovenaars in de wereld van Beldar herhaalt zich in de opkomst van een populistische politieke partij in de wereld van Ram贸n. En van allerlei figuren rond Beldar lopen dubbelgangers rond in het hedendaagse Madrid. Wanneer ook Beldar zelf signalen uit een parallel bestaan begint op te vangen, lijkt de conclusie gewettigd dat diens wereld wel degelijk bestaat en Ram贸n misschien geen verwarde tiener is, maar via magische weg werd uitverkoren om Spanje van een duistere politieke samenzwering te redden. Wat op papier een geforceerde vermenging van genres lijkt 鈥 een tiener-avonturenfilm, sword & sorcery en politieke thriller 鈥 pakt onder regie van Monz贸n trefzeker en organisch uit. Ook tussen kolder en pathetiek wordt in de film moeiteloos heen en weer geschakeld. Een agressieve dwerg en een verknipte helderziende (gespeeld door de Spaanse cultheld Santiago Segura) staan garant voor momenten van anarchistische humor, terwijl Ram贸ns obsessie voor een hoertje in wie hij Beldars strijdmakker denkt te herkennen, tot een aandoenlijke amour fou wordt uitgewerkt. Tot aan de laatste sc猫ne, wanneer een bezemsteel in handen van Ram贸n tot het machtige zwaard van Beldar transformeert, laat Monz贸n in het midden welke uitleg aan de gebeurtenissen moet worden gegeven. Het is een passend ambivalent slotakkoord, en de kroon op een van de sterkste debuutfilms van de laatste jaren. Onder de minimale extra鈥檚 op deze schijf treffen we o.a. een wat plichtmatige making of aan. Goede wijn behoeft geen krans, zullen de samenstellers gedacht hebben.

film **** / extra鈥檚 ** Copyright 2004 Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #61, p47.

© Phil van Tongeren
    El coraz贸n del guerrero