Time Bandits(1981)

TIME BANDITS is de film die Terry Gilliam maakte toen hij er maar niet in slaagde BRAZIL van de grond te krijgen. Een kinderfilm van een regisseur die een even hartgrondige hekel heeft aan kinderfilms als aan kind-acteurs. Niet vreemd dus dat TIME BANDITS heerlijk anti-pedagogisch is en in Craig Warnock een hoofdrolspeler heeft met een laag aaibaarheidsgehalte.

Warnock speelt Kevin, een nieuwsgierig kind van intens burgerlijke ouders, die op een nacht bezoek krijgt van zes dwergen. In zijn slaapkamer, wel te verstaan. Ze klimmen uit zijn kleerkast, achternagezeten door een ridder te paard. Als Kevin ze per ongeluk volgt door in een diep zwart (tijds) gat te springen, ontdekt hij hun identiteit. Het zijn tijdbandieten, hulpjes van de Schepper die van fouten in Diens creatie gebruik maken om eens stevig proletarisch te gaan winkelen. Dwars door de eeuwen heen. In het gezelschap van de Time Bandits ontmoet geschiedenisfreak Kevin verschillende van zijn helden, en wat blijkt, ze vallen allemaal vies tegen. Napeoleon is een kinderachtig baasje, Robin Hood een rechtse bal. Gilliam ontwikkelde TIME BANDITS samen met Michael Palin, en ook John Cleese maakt zijn opwachting als een oergeestige Robin. Toch markeert de film de definitieve breuk van Gilliam met zijn Python-kompanen. Alle elementen van zijn latere werk zitten in de film besloten: het werken met verschillende tijdslagen, de omkering van gemeenplaatsen en de anarchistische humor. TIME BANDITS doet ook nauwelijks gedateerd aan. Het hoge tempo en de volstrekt respectloze omgang met de geschiedenis maken de film fris, stout en vooral erg leuk. Ook wordt de tere kinderziel niet gespaard. De dwergen hebben voor helden uiterst onaangename karakters, er vallen doden links en rechts en aan het eind worden zelfs Kevins ouders opgeblazen! De makers hebben geprobeerd de dvd zo compleet mogelijk af te leveren. Een making of was niet voorhanden, maar een lang interview met Palin en Gilliam maakt veel goed. Er is de mogelijkheid om het oorspronkelijke draaiboek te lezen, je kunt je verbazen over Gilliams bijna maniakale oog voor detail en de commentaartrack heeft bijdragen van de regisseur, de schrijver en verschillende acteurs. Al met al een plezierige hernieuwde kennismaking met deze een beetje vergeten film. film *** / extra’s *** Copyright 2004 Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #61, p48.

Time Bandits
    110 minuten
    Terry Gilliam