The Lord of the Rings: The Two Towers(2002)

Het is weer zover. Krap een jaar na de bioscooppremière van een deel van DE THE LORD OF THE RINGS-trilogie komt er een luxe dvd-editie met een langere versie uit, nadat het afromen van de markt eerder is begonnen met een ‘reguliere’ schijf. Het blijft een werkwijze om vraagtekens bij te zetten, maar zeker is dat deze editie met vier schijven de LOTR-fan wederom in vervoering zal brengen.

Er is ongeveer drie kwartier aan extra materiaal aan de bioscoopversie toegevoegd. Daar waar de toevoegingen aan THE FELLOWSHIP OF THE RING een aantoonbaar betere film opleverden, is het verschil ditmaal minder groot. Alleen een extra gedeelte waarin de broers Boromir (Sean Bean) en Faramir (David Wenham) met hun vader Denethor (John Noble) bekvechten, voegt iets essentieels toe. Maar eigenlijk verwijst dit fragment naar het eerste deel, aangezien het aangeeft waarom Boromir zo’n verdacht sujet was in die film. Elders is door extra scènes het hoofdstuk met de Enten wat rijker geworden, is er wat meer gore toegevoegd en stipt Faramir met een mooie monoloog de waanzin van oorlog aan. Om over dit en meer uitleg te krijgen kan men vier verschillende commentaarkanalen met maar liefst 41 deelnemers beluisteren. De twee extra schijven bevatten weer tonnen aan bonusmateriaal. Schijf vier toont voornamelijk de logistieke nachtmerrie die een draaiperiode van veertien maanden oplevert. Schijf drie is het interessantst. De lange documentaire over Tolkien (die wel wat overlappingen met de extended edition van THE FELLOWSHIP OF THE RING kent) geeft de thematische rijkdom en complexiteit van de literaire bron goed weer en biedt interessante informatie over de invloed die Tolkiens Oxford-collega C.S. Lewis op het boek had. Ook de parallellen tussen Saruman en Adolf Hitler blijven niet onvermeld en worden met analogieën geïllustreerd. Maar de toppers zijn ongetwijfeld de filmpjes over de totstandkoming van het creatuur Gollum. Er wordt uitgebreid ingegaan op de inhoudelijke keuzes en het monnikenwerk van de technische uitvoering. Zonder al teveel omhaal en onbegrijpelijke terminologie wordt inzichtelijk gemaakt dat de hier gebruikte combinatie van motion capture-techniek, key frame animation en ‘echt’ acteerwerk revolutionair is. Ook valt de verbluffende auditie voor de rol van Gollum door acteur Andy Serkis te zien en zijn er wat leuke weetjes. Want wist u dat de uitgemergelde figuur zoals hij in de film is te zien deels gebaseerd werd op het gratenpakhuis dat Iggy Pop heet? Al met al een fikse kluif, deze vier schijven, maar het staat als een paal boven water dat maar heel weinig films kunnen bogen op zulke uitgebreide, informatieve en goed verzorgde extra’s. film **** / extra’s **** Copyright 2004 Mike Lebbing. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #61, p48.

© Mike Lebbing
    The Lord of the Rings: The Two Towers
    179 minuten