• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Comedy

RECENSIE

Dead or Alive 2: Birds (2000)

In Ruud van Hemerts SCHATJES (1984) brengt het snotjong dat de hoofdrol speelt kort voor het einde van de film ineens een wonderschone aubade aan zijn vriendinnetje, uitbundig ondersteund door een onzichtbaar orkest. Een moment dat volledig uit de lucht komt vallen: een zwarte komedie wordt heel even een heuse musical. Een dergelijk lak aan […]
RECENSIE

CONEHEADS (1993)

Ruim vijftien jaar geleden ontwikkelden Dan Aykroyd en scenarist Tom Davis een reeks van sketches rond Conehead-aliens voor het satirische tv-programma Saturday Night Live. In scènes van geinspireerde, bevlogen waanzin gebruikten zij de Conehead-karakters (toen ook al vertolkt door Aykroyd en Curtin) om bevooroordeelde, xenofobische en racistische gevoelens en reacties te ontmaskeren. De jaren 1990-93 […]
RECENSIE

Meet the Applegates (1990)

Door de bouw van een stuwdam in het Braziliaanse regenwoud dreigt de biosfeer van een onbekende, reusachtige insektensoort verwoest te worden. Ter vergelding stuurt de insektenleider enkele van zijn onderdanen naar een gehucht in de Amerikaanse staat Ohio, alwaar zij een kerncentrale onklaar moeten maken. Om maar zo min mogelijk op te vallen nemen de […]
RECENSIE

SERIAL MOM (1994)

Ach, de nieuwe John Waters. Ik ken ’s mans oude werk nog maar kort en weet dus dat er twee soorten Waters-films zijn. Ooit schuwde de koning van de slechte smaak geen enkel middel om aandacht te trekken, met een reeks legendarische pulpfilms als resultaat. Sinds de geurenfilm POLYESTER is Waters’ naam gevestigd en kan […]
RECENSIE

UP IN SMOKE (1978)

In de Amerikaanse tv-serie Nash Bridges spelen Don Johnson en Cheech Marin twee opzichtig geklede detectives, en dat doet natuurlijk denken aan Miami Vice, de legendarische serie die Johnson begin jaren tachtig wereldberoemd maakte. Het is ironisch dat de bekendste narcoticadetective uit de tv-geschiedenis uitgerekend aan Marin gekoppeld wordt: de zoon van een Mexicaanse politieman […]
RECENSIE

Volcano High (2001)

Ergens in de nabije toekomst staat het schoolsysteem van Zuid-Korea op zijn kop. De leerlingen hebben de leraren van hun gezag beroofd en keten erop los. Alleen een geheim manuscript kan de chaos doen beëindigen. Ziehier de simpele premisse van VOLCANO HIGH (originele titel: WHASANGO), die als opstapje dient voor een gierende Aziatische variatie op […]
RECENSIE

HONEY, I BLEW UP THE KID (1992)

Huisvader Wayne Szalinski (Moranis) laat bij de wetenschappelijke arbeid alweer een steekje vallen. Maar in plaats van zijn kinderen te verkleinen tot de proporties van een insect, zie HONEY, I SHRUNK THE KIDS, is het ditmaal een vergrotingsapparaat waaraan hij de jongste spruit van het gezin (afwisselend gespeeld door de tweeling Daniel en Joshua Shalikar) […]
RECENSIE

Clockstoppers (2002)

Het horloge, dat Dr. Earl Dopler (Stewart) voor Quantum Technologies, Inc. heeft ontwikkeld, is in feite een apparaatje dat hypertime bewerkstelligt: het brengt een immense moleculaire versnelling teweeg, die maakt dat de drager onzichtbaar wordt, terwijl de wereld rondom lijkt te bevriezen. Door een samenloop van omstandigheden komt het klokje in handen van student Zak […]
RECENSIE

Undead (2003)

Zombiefilms verspreiden zich als een virus. Na Amerika (DAWN OF THE DEAD), Groot Brittannië (28 DAYS LATER, SHAUN OF THE DEAD), Azië (STACY, JUNK) en zelfs Nederland (DEADLINE, R.I.P., ZOMBIEGORE, HERSENHONGER) is nu ook Australië geïnfecteerd.  Het gaat hier om een geïsoleerd geval, de splatterkomedie UNDEAD, dat vooralsnog geen navolging heeft gekregen. Aangezien de Aussies op […]
RECENSIE

PROPHECY, THE (2016)

Na de Val van Lucifer heerst er talloze millennia rust tussen hemel en hel. Dan dient zich een catastrofe aan: op last van Keizer Constantijn de Grote vindt in het jaar 325 het eerste oecumenische concilie van de Christelijke Kerk plaats, bekend geworden als het Concilie van Nicea. Op dit concilie verklaren bisschoppen dat door […]
RECENSIE

CONSPIRATORS OF PLEASURE (1996)

De titel van de derde lange, en voor het overgrote deel met acteurs van vlees en bloed bevolkte, speelfilm van de Tsjechische animatiefilmer Jan Svankmajer is ironisch bedoeld. Gesproken wordt er geen woord en als de hoofdrolspelers elkaar toevallig tegen het lijf lopen, worden er hoogstens argwanende blikken uitgewisseld. Van een gemeenschappelijk streven is in […]
RECENSIE

SERIES 7: THE CONTENDERS (2001)

De zwangere Dawn heeft al zes afleveringen overleefd van een tv-programma, waarvan de deelnemers de opdracht hebben elkaar voor de camera te vermoorden. In de zevende krijgt ze haar aan kanker lijdende ex-vriend Jeff als tegenstander toegewezen. Ondertussen gaan andere kandidaten, zoals de tiener Lindsay en de diep-religieuze verpleegster Connie, elkaar in ziekenhuizen en shopping […]
RECENSIE

Skinned Deep (2004)

Met zijn memorabele werk voor cultfilmer Frank Henenlotter (BASKET CASE 2 & 3, BRAIN DAMAGE, FRANKENHOOKER) en beeldend kunstenaar Matthew Barney (de CREMASTER-cyclus) afficheerde Gabe Bartalos zich als maker van special make-up effects waarin bizar surrealisme de rode draad vormt. De Amerikaan leerde het vak echter bij realisten als Rick Baker en splatterkoning Tom Savini, […]
RECENSIE

Shredder (2001)

Vrijwel alle medewerkers/sters aan deze film zijn bevlogen snowboarders, die meermalen per jaar bijeenkomen in The Silver Mount Ski & Summer Resort, Kellogg, Idaho, om zich daar over te geven aan de ultieme adrenaline-rush, die het stunten op snowboards, shredding genoemd, met zich mee brengt. Zo is het idee geboren om een film rond snowboarding […]
RECENSIE

Satan’s Little Helper (2004)

Bijna een kwart eeuw na JUST BEFORE DAWN keert Jeff Lieberman terug naar het horrorgenre met wederom een film die op het eerste gezicht een slasher is, maar waarin de clichés van dat subgenre zorgvuldig gemeden worden. Ja, het is Halloween en ja, de moordenaar draagt een masker. Maar daar houden de vergelijkingen met de […]
RECENSIE

Leprechaun 2 (1994)

In SN #9 werd LEPRECHAUN (Mark Jones, 1992) met 1 gewaardeerd en dat betekende toen: slecht. Nu is LEPRECHAUN The Sequel verschenen. Waardering 0 en dat betekent: hopeloos. Het aardmannetje uit de Ierse mythologie (Davis) duikt op in het hedendaagse Los Angeles om voor zijn 2000ste verjaardag een bruid te claimen (de wegen van Ierse […]
RECENSIE

COOL WORLD (1992)

Voor de moord op de minnaar van zijn vrouw zit striptekenaar Jack Deebs (Byrne) in de cel. Alsof dat al niet erg genoeg is, wordt hij door een duistere kracht uit de driedimensionale wereld gesleurd en komt hij in de getekende Cool World terecht. In deze chaotische metropool, waar ultra hippe figuren de dienst uitmaken […]
RECENSIE

SHRIEK IF YOU KNOW WHAT I DID LAST FRIDAY THE 13TH… (2000)

In gesprek met Robin Wood liet Alfred Hitchcock zich eens ontvallen: ‘Satire is the hardest thing to accomplish because of its precise demands; satire is an exact science. And if your target is itself of a satirical nature it’s next to impossible. I never touch it’. Maar regisseur en scenaristen van SHRIEK… zijn jong en […]
RECENSIE

WAXWORK II: LOST IN TIME (1992)

Ik moet bekennen dat ik deel één nooit gezien heb, en dat ik me daar na deel twee ook allerminst toe geroepen voel. Zo, dat moest er even uit. WAXWORK II is een zeldzaam futloos werkje, dat als zogenaamde persiflage op het horror-genre de plank volkomen misslaat. Schnarre, op de vlucht voor justitie want ten […]
RECENSIE

Dracula II: Ascension (1995)

Dat puntige tandjes nog geen scherpe film maken, bleek wel uit de eerste reïncarnatie van Dracula in het nieuwe millennium. De titel luidde heel toepasselijk DRACULA 2000 en markeerde de tweede regieklus van Patrick Lussier (THE PROPHECY 3), de voormalige editor van Wes Craven. De modernisering van De Prins der Duisternis had gevolgen voor de […]
RECENSIE

I BOUGHT A VAMPIRE MOTORCYCLE (1990)

Onder de titel Incredibly Strange Films bracht Movies Select Video vorig jaar in één klap maar liefst acht obscure films uit het exploitation-genre op koopvideo uit. [gezamenlijke bespreking van RABID GRANNIES en I BOUGHT A VAMPIRE MOTORCYCLE]. De vier sexploitation-oudjes van Doris Wishman en evenzovele splatter-klassiekers van Herschell Gordon Lewis bleken door de vormgever weliswaar […]
RECENSIE

Bloody Mallory (2002)

De opleving van de genrecinema in Frankrijk heeft bijwerkingen die niet in de bijsluiter staan vermeld, zoals dit werkje van de in de woeste Ardêche geboren Julien Magnat. In 2000 draaide Magnat als afstudeerproject aan het FEMIS (de fameuze Parijse filmacademie, voorheen IDHEC) het 32 minuten lange THE ALL-NEW ADVENTURES OF CHASTITY BLADE. Daarin kruipt […]
RECENSIE

Leprechaun 3 (1995)

De geheel uit kwaadaardige en bloeddorstige hebzucht bestaande leprechaun (Davis) duikt op in Las Vegas, metropool van hebzucht bij uitstek, om een zoekgeraakte gouden shilling te zoeken. Dat is hebzucht + hebzucht = moord en doodslag en bloedvergieten. Na twee delen LEPRECHAUN staan de makers eigenlijk geen opties meer open en deel 3 doet weinig […]
RECENSIE

CURDLED (1996)

Een beetje seriemoordenaar maakt er een bende van. Eerst steekt hij zijn slachtoffer neer, hakt vervolgens met een zwaard het hoofd af, steekt een sigaretje op en verlaat tevreden neuriënd het pand. Vergeten is hij de poel van snel stollend bloed op de keukenvloer, het tapijt en de muren van de meestal luxueuze villa’s waarin […]
RECENSIE

The Silence of the Hams (1994)

FBI-agent-in-opleiding Jo Dee Fostar (Zane) wordt door zijn chef, Lt. Pete Putrid (Stuart Pankin), op de zaak van een seriemoordenaar gezet. Fostar roept de hulp in van de geniale psychopaat Dr. Animal ‘The Cannibal’ Pizza (DeLuise), die levenslang uitzit in the unbelievably bad maniacs wing van The Hollywood Nuthouse. Genoeg synopsis, want op dit moment […]
RECENSIE

Welcome to Planet Earth (1996)

Een teken aan de wand: de filmtitels uit het oeuvre van een groot man worden almaar ongeinspireerder. Ooit stond Roger Corman, de producent van recent lopende-band-werk als CARNOSAUR 3 en nu weer WELCOME TO PLANET EARTH, bekend als The Master of Macabre en The King of the B’s. Hij gelooft nog steeds in het bestaansrecht […]
RECENSIE

Time Bandits (1981)

TIME BANDITS is de film die Terry Gilliam maakte toen hij er maar niet in slaagde BRAZIL van de grond te krijgen. Een kinderfilm van een regisseur die een even hartgrondige hekel heeft aan kinderfilms als aan kind-acteurs. Niet vreemd dus dat TIME BANDITS heerlijk anti-pedagogisch is en in Craig Warnock een hoofdrolspeler heeft met […]
RECENSIE

INNERSPACE (1987)

Joe Dante behoort tot die filmmakers die hun liefde voor andere films altijd maar moeten uitdragen in hun eigen werk. Net als collega en generatiegenoot John Landis doorspekt Dante zijn films met cameo’s en in-jokes. Op het audiocommentaar van INNERSPACE (1987), een zeer geslaagde update van FANTASTIC VOYAGE, vult Dante het leeuwendeel van de beschikbare […]
RECENSIE

Slash (2002)

Wanneer de openingstitels van een horrorfilm worden ondersteund door dik aangezette geluidseffecten, dient de kijker op zijn hoede te zijn; zo’n trend wordt vaak de gehele film doorgezet en voor je het weet krijgt iedere plotselinge verschijning of beweging een meer dan gemiddeld aantal decibellen met zich mee. De geluidstechnici hadden zich ook bij het […]
RECENSIE

The Fearless Vampire Killers (1967)

Het opmaken van de balans over de genrefilms uit de vorige eeuw was voor menig SN-scribent een breinbreker van epische proporties. Ook voor mij, al stond de keuze voor de helft van de in SN #43 gepubliceerde top tien meteen vast. Roman Polanski’s DANCE OF THE VAMPIRES behoort al sinds mijn jeugdjaren tot de favorieten […]
RECENSIE

Leprechaun (1993)

Nathan, zijn vroegwijze broertje Alex en diens dikke achterlijke vriend Ozzie zijn ‘Three Guys that Paint’. Wanneer ze werken aan het huis waar zojuist de knappe Tory haar intrek nam, vinden ze een zak met gouden munten. Helaas gaat dat samen met het ontketenen van een leprechaun, een aardmannetje dat onsterfelijk is en maniakaal gierig. […]
RECENSIE

Touch (1997)

Juvenal (Ulrich, bekend van SCREAM) is een verlegen jongen met een speciale gave: middels handoplegging verlost hij ongeneeslijk zieken van hun kwalen. Voor de maniakale predikant Augie (Arnold), die niet terugdeinst voor het gebruik van geweld bij de verkondiging van zijn Blijde Boodschap, is deze Juvenal letterlijk en geschenk uit de hemel. Maar wanneer de […]
RECENSIE

The Locals (2003)

Een paar jaar geleden keerde een groep jonge Nederlandse filmmakers zich onder de noemer De Fantasten tegen het beleid van het nationale filmfonds, dat een categorische weigering van ondersteuning van fantastische filmproducties verweten werd. Voor hen moet Nieuw-Zeeland een walhalla zijn. De New Zealand Film Commission ondersteunde sinds de oprichting in 1978 een lange reeks […]
RECENSIE

CUT (2000)

Dat het einde van de stroom neo-slashers voorlopig nog niet in zicht is, bewijst het voortdurende geschuif met releasedata van films in het onderhavige genre. Er worden meer slashers gemaakt dan het publiek kan verwerken en om concurrentie uit de weg te gaan laten distributeurs hun hak- en steekfilms liever even liggen tot de kust […]
RECENSIE

SONATINE (1993)

Twee jaar geleden werden op het filmfestival van Rotterdam drie films van de nieuwe Japanse regisseur Takeshi Kitano vertoond. Van de drie titels zag ik er toen een, A SCENE AT THE SEA. De omschrijving ‘Japanse komedie over dove vuilnisman die surfer wordt’ beloofde veel goeds. De film viel echter tegen; ik vond het tempo […]
RECENSIE

Wilder Napalm (1993)

Wilder en Wallace Foudroyant zijn twee broers met een speciale gave: door pure wilskracht en concentratie zijn ze in staat brand te stichten. In hun jeugd heeft hun pyrokinetische gave een slachtoffer geëist, waarna Wilder besloot zijn mentale vlammenwerper nooit meer te laten ontbranden. Om boete te doen voor zijn verleden werkt hij bij de […]
RECENSIE

JABBERWOCKY (1977)

Met de ironisch getitelde sketchesfilm AND NOW FOR SOMETHING COMPLETELY DIFFERENT maakte Monty Python in 1971 zonder al te veel moeite de overstap van tv naar witte doek. Voor Terry Gilliam was het een teleurstellende ervaring. De enige Amerikaan in het door-en-door Britse comedy-gezelschap had gehoopt dat een Python-film hem in staat zou stellen zijn […]
RECENSIE

The Day the Earth Stood Still (2022)

Geen documentaire of naslagwerk over science fiction ontkomt aan het tenminste noemen van THE DAY THE EARTH STOOD STILL (1951). Het beeld van ruimtevaarder Klaatu in de armen van zijn robot Gort behoort tot de iconografie van het genre. De film gaf in 1951 het startsein voor het alien invasion genre. Maar het is vooral […]
RECENSIE

Mayhem (2017)

Tom Kempton, tekenaar van animatiefilms, verdwaalt tijdens zijn wintersportvakantie en valt in handen van de gezusters Boulette. De één is een geschoffelde ballerina, de ander een sadistische variant op Berendien uut Wisp. ‘Kijk uit dat je geen vlekken maakt op het tapijt’, zegt de een tegen de ander. ‘Vlekken op het tapijt?’, vraagt Tom schaapachtig… En […]
RECENSIE

Trancers 5: Sudden Deth (1994)

Vanwege een even fatale als onduidelijke hik in het teleportatiesysteem (‘It’s the solanoid, it must have regenerated itself in the TCL-chamber! Now Jack’s trapped forever!!’) is het de intergalactische politieman Jack Deth (Thomerson) onmogelijk om de mythische Trancers-planeet Orpheus te ontvluchten. Een confrontatie met de zwart-magische Lord Caliban (Hartley) wordt zodoende onvermijdelijk. Alleen TRANCERS-fans, die […]
RECENSIE

Soulkeeper (2001)

In SOULKEEPER (Darin James Ferriola, VS 2001) worden twee kruimeldieven, Corey (Rodney Rowland) en Terrence (Kevin Patrick Walls), door de schatrijke excentriekeling Pascal (Brad Dourif) ingehuurd om de Steen van Lazarus te stelen, een relikwie die volgens overlevering de poort tussen onze wereld en het hiernamaals vormt.  Daadkrachtige assistentie van een mysterieuze Tempelier, Mallion (Robert […]
RECENSIE

De Zeemeerman (1996)

Unaniem neergesabeld door de reguliere filmpers en na een week al verdwenen uit bijna alle 60 bioscopen waar hij in première ging, mocht u het nog niet weten: DE ZEEMEERMAN was de grootste flop van 1996 en bijna van de gehele vaderlandse filmgeschiedenis, ware het niet dat Jos Stellings DE VLIEGENDE HOLLANDER een jaar eerder […]
RECENSIE

Bubba Ho-Tep (2002)

Bijna een kwart eeuw nadat Don Coscarelli met PHANTASM een genreklassieker op zijn naam schreef, doet hij opnieuw een gooi naar de originaliteitsprijs met BUBBA HO-TEP, waarin Elvis en JFK in een Texaans bejaardenhuis de strijd aanbinden met een mummie. Elvis Presley is niet dood. Hij leeft. In een bejaardentehuis in Texas. Een paar jaar […]
RECENSIE

Street Trash (1987)

STREET TRASH was in 1987 het debuut van de toen 21-jarige Newyorker Jim Muro. Collega Jan Doense en ik ontmoetten de nieuwbakken regisseur destijds tijdens het 16de Festival International de Paris du Film Fantastique et de Science-Fiction, waar de film er bij het veeleisende publiek in ging als koek. Muro, met zijn afgetrapte gympen en […]
RECENSIE

JUMANJI (1995)

JUMANJI is een big budget avonturenfilm vol spectaculaire special effects: pretentieloos amusement voor alle leeftijden. Technisch gezien is het ongetwijfeld een knap staaltje werk. Toch is het lang geleden dat ik me z— aan een film heb zitten ergeren. Het verhaaltje draait om een ganzebord-achtig gezelschapsspel. De deelnemers gooien met een dobbelsteen en schuiven hun […]
RECENSIE

Ed Wood (1994)

Op het bonusmateriaal van deze dvd zoeken verschillende betrokkenen bij ED WOOD naar verklaringen waarom de biopic indertijd geen kassucces was. Immers, de maker was toch Tim Burton (toen al bekend van BATMAN)? In de hoofdrol speelde toch meisjesidool Johnny Depp? Lag het aan het controversiële onderwerp? Aan het feit dat hij in zwart-wit werd […]
RECENSIE

Little Devils: The Birth (1993)

De verstrooide college student Lionel Gray (McNamara) heeft een geheim en een probleem. Het geheim is dat hij met behulp van een mysterieus plasma en een zelfontworpen computerprogramma uit klei geboetseerde monsterfiguurtjes tot leven kan brengen. Het probleem is dat de moordzuchtige gedrochtjes zijn kennissen- en vriendenkring beginnen te decimeren. Voor de goede orde: dit […]
RECENSIE

RED BLOODED AMERICAN GIRL (1990)

Biochemicus Owen Urban (Stevens) laat zich door zoetgevooisde Dr. Alcore (Plummer), directeur van het prestigieuze maar vaaglijk bedenkelijke Life Reach Institute, overhalen mee te werken aan onderzoek naar het AIDS-virus, zonder aanvankelijk te beseffen dat het instituut bij haar werk een bloedziekte heeft gecreëerd, die patiënten in vampiers verandert. Het moest ervan komen en nu […]
RECENSIE

TREMORS 3: BACK TO PERFECTION (2001)

Van de oorspronkelijke allure van de graboids, de vervaarlijke mensenetende aardwormen die in TREMORS het woestijnstadje Perfection bedreigden, is in het derde deel van de cyclus bitter weinig overgebleven. In TREMORS 3: BACK TO PERFECTION (Brent Maddock, VS 2001) is survivalist Burt Gummer (Michael Gross), die in de eerste twee delen een charmante bijrol had, […]
RECENSIE

DEAD WEEKEND (1995)

‘The city. Somewhere in the near future.’ Veelal wordt het genieten na een openingszin als deze. De naam van de regisseur maakt bovendien nieuwsgierig. Poe staat bekend als underground-filmer, die jaren na zijn cultsuccesje SUBWAY RIDERS plotseling op het Festival van Rotterdam opdook met de moord-op-de-golfbaan satire TRIPLE BOGEY ON A PAR FIVE HOLE. Nu […]
RECENSIE

HARD TO DIE (1990)

Ik had m’n afkrakende recensie van Jim Wynorsky’s HARD TO DIE al klaar, toen ik in Joe Bob Briggs’ We are the Weird op een bespreking stuitte van TOWER OF TERROR. Wat blijkt: zelfde film, twee jaar geleden al in Amerika uitgebracht. Dit is Joe Bob territory, so take it away J.B: ‘This is the […]
RECENSIE

SPACE TRUCKERS (1996)

Tijdens zijn bezoek aan het 13e Festival van de Fantastische Film vorig jaar zat Stuart Gordon tot over zijn oren in de post-productie van space truckers. Echt vrolijk leek hij er niet onder te zijn en helaas moet nu geconstateerd worden dat daar gegronde redenen voor waren.  space truckers is namelijk, alle ongetwijfeld goede bedoelingen […]
RECENSIE

Zeiram 2 (1994)

Nogal verwarrend, dat eerste kwartier van ZEIRAM 2. Blijkbaar gaat regisseur/scenarist Amamiya er vanuit dat de kijkers van deel 2 ook deel 1 (uit 1991) hebben gezien en de personages en gebeurtenissen onmiddellijk in de juiste context weten te plaatsen. Voor wie dat eerste deel gemist heeft daarom het volgende: Zeiram is de naam van […]
RECENSIE

The Big Empty (2003)

Hitchcock bouwde een heel oeuvre rondom de gewone man die plotseling verstrikt raakt in een misdadig complot. Het blijft een sterk uitgangspunt waar ook beginnend regisseur Steve Anderson zijn voordeel mee doet in zijn onafhankelijk gemaakte, komische thriller THE BIG EMPTY. Jon Favreau is geknipt voor de rol van kleurloze vrijgezel die onder de even […]
RECENSIE

Dance of the Dead (2008)

Het verhaal van Richard Matheson bevat een luguber gegeven: in een postapocalyptische toekomst worden lijken gereanimeerd om voor het plezier van een hedonistisch publiek te dansen. Met stroomstokken worden de spastisch dansende doden het podium van de club Doom Room opgejaagd.  Het magere verhaal over een tienermeisje dat haar beschermde omgeving ontvlucht en ontdekt dat […]
RECENSIE

JUST VISITING (2001)

Het fenomenale succes van LES VISITEURS (Jean-Marie Poiré, 1993), destijds door zo’n 20.000 (!) Fransen per dag bezocht, leidde vijf jaar later tot een sequel, LES COULOIRS DU TEMPS: LES VISITEURS II (eveneens Poiré) en tenslotte tot een op de Amerikaanse markt gerichte reworking, JUST VISITING (Jean-Marie Gaubert, Frankrijk 2001), waarin Graaf Thibault VI de […]
RECENSIE

OFFICE KILLER (1997)

Zodra min of meer gerenommeerde kunstenaars uit andere disciplines een uitstapje naar de cinematografie wagen, ben je geneigd iets extra’s of op zijn minst een frisse kijk op het medium te verwachten. Waar het aan ligt weet ik niet, maar per saldo is het resultaat van dergelijke branchevervagende activiteiten zelden wereldschokkend te noemen. Denk aan […]
RECENSIE

Stacy (2018)

In de nabije toekomst worden Japanse schoolmeisjes het slachtoffer van een mysterieus virus dat hen in zombies doet veranderen. Het Japanse leger vormt speciale ‘Romero-brigades’ die de zombies te lijf gaan met Uzi’s, samoeraizwaarden en kettingzagen van het type Blues Gampbell’s Right Hand 2. Uit deze flauwe grapjes mag duidelijk worden dat dit op video […]
RECENSIE

Frankenfish (2004)

Mark Dippé verzorgde in de jaren negentig de special digital effects van onder meer THE ABYSS, TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY en JURASSIC PARK. Drie films die bij uitstek verantwoordelijk zijn voor de inburgering van digitale effecten in de hedendaagse cinema. Daarnaast debuteerde hij in 1997 als regisseur met SPAWN, de succesvolle comicverfilming gebaseerd op de […]
RECENSIE

TREMORS II AFTERSHOCKS (1996)

Earl Bassett (Ward), volledig hersteld van zijn avontuur met voorwereldlijke graboids (zie TREMORS, 1989), houdt zich nu onledig met het kweken van struisvogels voor de horeca-industrie. Als een nieuwe plaag van ondergrondse reuzenwormen wordt gesignaleerd in de Petromaya Olievelden te Chiapas, Mexico, recruteert de Mexicaanse regering hem om de gedrochten onschadelijk te maken. Een nieuw […]
RECENSIE

Monster Man (2003)

Het meest vindingrijke aan MONSTER MAN is de titel, die zowel op het gedrochtelijke uiterlijk van een misvormde killer slaat, als op zijn favoriete bezigheid: het besturen van een zogenaamde monstertruck, een uit de kluiten gewassen automobiel met reusachtige banden. Blijkbaar geïnspireerd door JEEPERS CREEPERS en JOYRIDE jaagt hij met zijn gevaarlijke rijstijl – bumperkleven […]
RECENSIE

HIGHWAY TO HELL (1991)

Voordat hij in Hollywood zijn sporen verdiende met de succesvolle komedie DROP DEAD FRED maakte onze landgenoot Ate de Jong zijn Amerikaanse speelfilmdebuut met de onderhavige film. Het duurde lang voordat HIGHWAY TO HELL uitgebracht werd, naar verluidt vanwege een artistiek meningsverschil tussen regisseur en producent. Laatstgenoemde kwam als winnaar uit de strijd en drukte […]
RECENSIE

SPOOKTREIN, DE (1939)

New Realism werd de kortstondige Europese toneelstroming genoemd, die beoogde af te rekenen met de boudoir- en salonstukken van de jaren 1880-1910. In het kader van dit nieuwe realisme verschenen thrillers (vaak met horror-inslag) en detective- en deductiestukken (vaak met komische accenten). Spitsafbijter was de kassakraker Into the Night, een toneelthriller van Lord Gorell (pseudoniem […]
RECENSIE

Zio Adolfo, in Arte Führer (1978)

Na het succes van het destijds als artistiek verantwoord gepresenteerde IL PORTIERE DI NOTTE/THE NIGHT PORTER (Liliana Cavani, 1974), waarin ex-concentratiekampgevangene Charlotte Rampling een relatie met haar voormalige kwelgeest Dirk Bogarde aangaat, begon bij menig Italiaanse broodfilmer een belletje te rinkelen. Het nazisme en de Tweede Wereldoorlog bieden al lang een rijke voedingsbodem voor komedies. […]
RECENSIE

Tremors 4: The Legend Begins (2004)

Wanneer de bewoners van het mijnbouwstadje Rejection in 1889 te maken krijgen met hongerige zandwormen, komt stadse mijneigenaar Hiram Gummer (Gross) persoonlijk poolshoogte nemen. Ai, nou valt al in de eerste zin het woordje zandwormen. En dat terwijl TREMORS 4 nog een tijdje de spanning erin probeert te houden over wat ons te wachten staat. […]
RECENSIE

Le avventure di Pinocchio (1972)

In een striemend koude januariweek van dit jaar wandelde ik in Parijs door het recent gerestaureerde en vooral prettig verwarmde Petit Palais. Mijn teleurstelling over het in de museumkelders opbergen van Gustave Doré’s majestueuze Bijbel-olieverfdoeken werd getemperd bij de ontdekking van de meerpanelige studies en schilderijen van Fernand Pelez. In zijn Grimaces et misères uit 1888, voorstellende […]
RECENSIE

KILLER TOMATOES EAT FRANCE (1992)

Voor liefhebbers van uitzonderlijk slappe humor is hier alweer de vierde aflevering uit de Killer Tomato-sage. Steevast draait het in deze reeks om de immer falende pogingen van de krankzinnige geleerde professor Gangreen (Astin, bekend als Gomez uit de televisieserie THE ADDAMS FAMILY) om de wereldheerschappij te verwerven. Hiertoe bedient hij zich van een leger […]
RECENSIE

PINOCCHIO (1940)

Een bloeddorstige seriemoordenaar annex houtsnijwerker belandt op de elektrische stoel, waarna er van hem niets anders rest dan een houten Pinocchio-pop. De pop komt in handen van een klein meisje dat worstelt met de scheiding van haar ouders en gepest wordt op school. En voor u ‘CHILD’S PLAY 1 tot en met 3’ kunt zeggen, […]
RECENSIE

CQ (2001)

Om duistere redenen is de prachtfilm CQ (2001) geheel aan het Nederlandse festivalcircuit (Hallo, Rotterdam?) voorbij gegaan. Doodzonde, want het regiedebuut van Roman (zoon van Francis Ford, broer van Sofia) Coppola is een met veel filmliefde vervaardigde ode aan het filmmaken anno 1969. Pop-arty-o la la-stripverfilmingen à la barbarella/diabolik, vage Franse Nouvelle Vague, sixties-horror: CQ […]
RECENSIE

Scarecrow Gone Wild (2004)

Enkele jaren zijn verstreken sedert de mythische figuur ‘The Scarecrow’ in het stadje Emerald Grove een massaslachting onder scholieren aanrichtte (zie SCARECROW, SN #61), maar op Emerald Grove High School is weinig of niets veranderd. Ditmaal is het Sam the Nerd (Roehrig), meestal aangesproken met faggot en maggot, die zich aan infantiele ontgroeningsrituelen onderwerpt in […]
RECENSIE

TRULY, MADLY, DEEPLY (1990)

Vlekkeloos uitgevoerde BBC-produktie die met enige vertraging de vaderlandse bioscopen bereikte. Het arthouse-succes van de film in Amerika (waar de film als de ’thinking man’s GHOST’ werd omschreven) werd hier echter niet geëvenaard; degelijk Brits tv-drama wordt door de Nederlandse cinefiel nu eenmaal minder snel voor kunst versleten dan in de States. TRULY, MADLY, DEEPLY […]
RECENSIE

A Chinese Ghost Story 2, Sinnui Yauman 2 (1990)

‘Ondanks al z’n talent heeft hij een klein coördinatieprobleem’, merkte acteur en Cantopop-idool Leslie Cheung (1956-2003) in een interview met het Franse magazine HK Orient Extrême Cinéma ooit eufemistisch-kritisch op over duizendpoot Hark Tsui. (gezamenlijke bespreking van de A CHINESE GHOST STORY-trilogie) Kwok-wing (Leslie) Cheung legde met zijn rol als belastinginner Ning in Tsui’s A […]
RECENSIE

DEATH BY MAGIC (1992)

Simon Magus (Firth), hoofd van een secte Witte Magiërs, de zgn. Illuminata, heeft problemen. Een millennium lang hebben hij en zijn sekte in het diepste geheim de wereld beschermd tegen de kwade invloeden van de sekte der Zwarte Magiërs (Mimica/Davies) en nu zit zijn tijd er op. Hij heeft echter geen opvolger kunnen vinden. Dan […]
RECENSIE

Hocus Pocus (1993)

Wat krijgen we nou, Bette Midler in Schokkend Nieuws? Waar moet dat heen, als de hoeders van de wansmaak zich bezig gaan houden met zo’n klassiek voorbeeld van top-amusement met een ondraaglijk hoog AVRO-gehalte? Vreest niets beste lezer, het gaat hier toch echt om een genre-produkt, dat bovendien verrassend leuk is en waarin Shelley Long […]
RECENSIE

STATE OF MIND (2007)

De co-producent (Jan Doense) en scenarist (Phil van Tongeren) van STATE OF MIND, de film die hieronder besproken wordt, zijn de oprichters en redacteuren van Schokkend Nieuws, het blad dat je nu in handen hebt. Het pleit voor ze dat ze voor een bespreking van deze zes jaar oude film iemand buiten eigen kring zochten; […]
RECENSIE

Tokyo Godfathers (2003)

In een genre vergeven van robots en vreemde werelden, zijn de films van Satoshi Kon (1963) opmerkelijk alledaags. Daklozen in Tokio, de popsterrencultuur en een vergeten actrice: Kon blijft in zijn keuze van onderwerpen verrassend dicht bij huis. En dat is precies de reden waarom zijn films zo opvallen. Hij vertelt verhalen die je met […]
RECENSIE

Scream 4 (2011)

‘New Decade. New Rules’, zo luidt de ondertitel. Die belofte maken Wes Craven en scenarist Kevin Williamson niet waar, maar SCREAM 4 weet gelukkig de meeste valkuilen heel aardig te vermijden. Als oervaders van de horrorfilm met de postmoderne knipoog weten Craven en scenarist Kevin Williamson natuurlijk als geen ander hoe de fans aankijken tegen […]
RECENSIE

Trash Humpers (2009)

Hangouderen; een maatschappelijk probleem dat met de vergrijzing alleen maar toe zal nemen. Als we TRASH HUMPERS mogen geloven, krijgen we nog heel wat te verduren met onze grootouders: vuilnisbakken, babypoppen, televisies en zelfs de medemens moeten eraan geloven.   TRASH HUMPERS is een project van Harmony Korine, die eerder met Larry Clark verantwoordelijk was […]
RECENSIE

Paul (2011)

Het is de ultieme vakantie-ervaring voor Britse sciencefiction geeks. Graeme Willy en Clive Gollings bezoeken Comic-Con in San Diego en rijden daarna met de camper door de VS, langs illustere locaties als Vasquez Rock, Roswell en Area 51. Hoogtepunt van de trip: een close encounter met alien Paul. PAUL is de creatie van Simon Pegg […]
RECENSIE

Drive Angry 3D (2011)

Trap ‘m op z’n staart en scheur, met Satan’s helper in je kielzog, je ’69 Dodge Charger de hel uit en terug! Nicolas Cage heeft in DRIVE ANGRY 3D last van een bovennatuurlijke portie road rage. John Milton (Cage) is teruggekeerd uit de hel: een machoheld van de oude stempel. Zijn turbo, oneliners en kogels […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden