Drive Angry 3D(2011)

Trap ‘m op z’n staart en scheur, met Satan’s helper in je kielzog, je ’69 Dodge Charger de hel uit en terug! Nicolas Cage heeft in DRIVE ANGRY 3D last van een bovennatuurlijke portie road rage.

John Milton (Cage) is teruggekeerd uit de hel: een machoheld van de oude stempel. Zijn turbo, oneliners en kogels vuurt hij af op Satanistenleider Jonah King (Billy Burke) die zijn dochter heeft vermoord en zijn kleindochtertje ontvoerde. Als Milton zich ontspant doet hij dat met drank en dames. Soms komen de zaken samen en schiet hij – een fles bourbon in zijn linkerhand, een vuurwapen in zijn rechter en een naakte griet op schoot – drie keer in de roos. ‘He killed them, while we was fucking!’ Het is Nicolas Cage zoals we hem het liefst zien: volkomen over the top.

Kennelijk denkt regisseur Patrick Lussier er ook zo over, want DRIVE ANGRY 3D is een en al macho bullshit. Lussier was vanaf NEW NIGHTMARE (1994) de vaste editor van Wes Craven, monteerde de drie SCREAM-films en bleef voor Craven werken tot RED EYE (2005). Zijn films onder eigen regie (onder meer DRACULA 2000 en WHITE NOISE 2) waren niet indrukwekkend, maar 3D lijkt de man te inspireren. MY BLOODY VALENTINE 3D was vorig jaar een meer dan onderhoudende remake van een matige slasher. DRIVE ANGRY 3D is retro-exploitation van het soort dat Quentin Tarantino en Robert Rodriguez weer in ere herstelden met hun Grindhouse-films DEATH PROOF en PLANET TERROR in 2007. Verleden jaar MACHETE. Nu John Milton.

Milton wordt in zijn jacht op de ontvoerders van zijn kleindochter bijgestaan door Piper (Amber Heard). De blonde actrice uit ALL THE BOYS LOVE MANDY LANE perste zich in de hotpants van Daisy Duke en toont zich in deze film verbaal minstens zo vaardig: ‘Fucking Devilworshipper! He freaks me the fuck out!’ Inderdaad: white trash on wheels. Ook Rob Zombie laat zijn sporen na in DRIVE ANGRY 3D. Milton en Piper laten in Colorado en Louisiana een spoor van autowrakken en doorzeefde motelkamers achter.

Voor een film getiteld DRIVE ANGRY 3D is het natuurlijk een domper te moeten vaststellen dat de vaart er op den duur een beetje uitgaat. Het is leuk B-filmvermaak, maar de geestigste scènes zitten halverwege. En die zijn vooral te danken aan de droogkomische William Fichtner. Als ‘The Accountant’ zit hij Milton en Piper op de hielen. Zijn missie: Milton terug naar de hel sturen. Zijn opdrachtgever: Satan zelve. Zijn favoriete muziek: KC and the Sunshine Band.

Al drinkt Cage in de finale letterlijk bier uit de schedel van zijn vijand, tegen zoveel coolness kan zelfs hij niet op.

Di: BFD (NL: 24 februari / BE: 23 maart)

Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 24 februari 2011.