Trancers 5: Sudden Deth(1994)

Vanwege een even fatale als onduidelijke hik in het teleportatiesysteem (‘It’s the solanoid, it must have regenerated itself in the TCL-chamber! Now Jack’s trapped forever!!’) is het de intergalactische politieman Jack Deth (Thomerson) onmogelijk om de mythische Trancers-planeet Orpheus te ontvluchten. Een confrontatie met de zwart-magische Lord Caliban (Hartley) wordt zodoende onvermijdelijk.

Alleen TRANCERS-fans, die de voorgaande afleveringen van de serie hebben gevolgd (en begrepen), zien de portee van deze schokkende mededeling in. TRANCERS 5 bepaalt zich tot een vier minuten durend intro, waarin Jack Deth’s avonturen in ruimte en tijd worden gerecapituleerd. Dit gedeelte moet een aantal keren worden teruggespoeld om een vaag idee te krijgen van wat er gaande is, want de TRANCERS-serie heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een louter metafysische aangelegenheid en de diverse makers hebben die ontwikkeling geinterpreteerd als een vrijbrief voor sensatie en exotica met totale verwaarlozing van continuiteit, logica en redelijkheid. ‘I’m getting too old for this shit’, verzucht Deth, de vermagering en het verval van de reeks bondig samenvattend. En inderdaad, acteur Tim Thomerson leeft al tien jaar met het karakter, dat duidelijke sporen van anorexia begint te vertonen. TRANCERS 5 (een produktie van Charles Band voor Full Moon Entertainment) werd gedraaid in de Buftea Studios te Boekarest, Roemenië, en op locaties in Roemenië, die de plot het aanzien van een toeristische documentaire verlenen. Tijdreizen in mooi Roemenië. See your local travel agency. Nee, het is hoog tijd dat Full Moon de TRANCERS-serie achter zich laat en het blikveld naar elders verlegt.

* Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #18, p9.

© Erique J. Rebel
    Trancers 5: Sudden Deth