RECENSIE
Bioscoop

Divergent(1998)

“Jij bent… ANDERS.” Voor sommige pubers is er waarschijnlijk niets erger, dan te horen dat je afwijkend bent. Had de dystopische sciencefictionfilm DIVERGENT maar wat meer afgeweken  van zijn overduidelijke voorbeelden in het Young Adult-genre.

Het is allemaal een kwestie van karakter. In Divergent, het eerste deel van de futuristische boekentrilogie die Veronica Roth vanaf 2011 het licht deed zien, is de samenleving ingedeeld in vijf facties. De leden van Amity zijn vreedzaam. De Candor zijn altijd eerlijk. De Erudite bezitten enorme hoeveelheden kennis. De Dauntless zijn moedig en beschermen de in de toekomst zwaar vervallen stad Chicago. De leden van Abnegation tot slot, leven in soberheid en delen hun welvaart met de arme en dakloze zielen die buiten de facties zijn komen te staan. Zij vormen een wijze en onzelfzuchtige politieke klasse. “Everybody knows where they belong,” mijmert Beatrice Prior (Shailene Woodley), de heldin van het verhaal. “Except for me,”

De puberteit in een notendop. Wie zestien wordt in de wereld van DIVERGENT kiest tijdens een grote ceremonie voor de factie waarvan hij of zij voortaan deel wil uitmaken. Beatrice schokt haar Abnegation-ouders door voor het opwindende en strijdlustige bestaan van de Dauntless te kiezen.  Maar ze koestert een nog groter geheim: uit de voorafgaande psychologische test is gebleken dat Beatrice eigenlijk bij geen enkele factie hoort. Ze is Divergent – en afwijkenden worden vervolgd omdat ze de politieke orde verstoren.

Een dystopische samenleving met politieke problemen; een tiener op zoek naar haar identiteit; een liefdesverhaal en een ‘alledaags’ meisje dat zich tot strijdster ontpopt: DIVERGENT lijkt in heel veel opzichten op THE HUNGER GAMES. Het grote verschil is dat THE HUNGER GAMES en THE HUNGER GAMES: CATCHING FIRE de thema’s veel interessanter uitwerken en bovendien ook gewoon spannender zijn.

Wat DIVERGENT vooral mist is een motor die het verhaal aanjaagt. Nadat Tris de Dauntless is gevolgd door op een rijdende trein te springen en als eerste de sprong in een diep gat te wagen, is er eigenlijk geen verhaal meer. We volgens het blozende tienermeisje tijdens verschillende trainingssessies en leren haar knappe instructeur Four (Theo James) kennen, maar de uitkomsten van de training en de ontmoeting zullen niemand verrassen. Pas in de laatste akte raffelen de makers snel nog even een plot af over een politieke samenzwering. Wanneer Kate Winslet verklaart “Human nature is the enemy”, weet je al hoe laat het is.

Spanning had kunnen komen van het feit dat Tris afwijkend is en daarom constant moet vrezen voor ontdekking, maar de filmmakers laten die kans liggen. Nooit is er het gevaar dat iemand haar identiteit zal verraden. Sterker: het blijft nogal schimmig wat het precies inhoudt om Divergent te zijn. Shailene Woodley is geen Jennifer Lawrence, maar de scenaristen geven de actrice ook weinig om mee te werken. Tris plengt een obligaat traantje wanneer ze afscheid moet nemen van haar ouders, maar nooit wordt voelbaar hoe verscheurd ze is tussen heimwee naar haar familie en de aantrekkingskracht van de Dauntless, waar ze zich dan toch ook weer een outsider voelt. Wat maakt Tris eigenlijk zo uniek? In de finale oogt ze nog steeds als een schoolmeisje dat een beetje onwennig haar pistool vasthoudt.

Veel van de zwaktes van DIVERGENT zaten al in het boek, maar Neil Burger, die eerder THE ILLUSIONIST regisseerde, weet die beperkingen ook niet te compenseren met goede acteursregie of een interessante visuele benadering. Voor een film die naar verluidt 80 miljoen dollar kostte ziet DIVERGENT er best klein en goedkoop uit. De meeste sets bestaan uit ondergrondse bunkers, prefab huisjes of vervallen gebouwen. Nooit krijg je het idee dat wat deze mensen beleven, gevolgen zal hebben voor Chicago.  

Summit Entertainment, ook verantwoordelijk voor THE TWILIGHT SAGA en WARM BODIES, werkt al aan de vervolgfilms INSURGENT (2015) en ALLEGIANT (2016). Zonder Neil Burger overigens. Zijn plek wordt ingenomen door Robert Schwentke, die na de megaflop R.I.P.D. waarschijnlijk wel toe is aan een gegarandeerd kassucces. Want, tweederangs HUNGER GAMES of niet, DIVERGENT deed het in Amerika alvast vrij goed, met dank aan de pubermeisjes. De woorden van Four aan het einde van de film zijn die van de slimme moneymakers in Hollywood: “I know exactly who you are.”

3 april 2014
  • Titel
    Disturbing Behavior
  • Lengte
    84 minuten
  • Regie
    David Nutter
  • Scenario
    Scott Rosenberg
  • Cast
    James Marsden, Katie Holmes, Nick Stahl
  • Taal
    English
  • Land
    United States, Australia, Canada
  • Trailer
Meer HorrorMeer Sci-Fi
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.