Hangouderen; een maatschappelijk probleem dat met de vergrijzing alleen maar toe zal nemen. Als we TRASH HUMPERS mogen geloven, krijgen we nog heel wat te verduren met onze grootouders: vuilnisbakken, babypoppen, televisies en zelfs de medemens moeten eraan geloven.
TRASH HUMPERS is een project van Harmony Korine, die eerder met Larry Clark verantwoordelijk was voor de controversiële indie-hits KIDS en KEN PARK. Zelf regisseerde hij GUMMO en JULIAN DONKEY-BOY.
Neigde het door Korine geschreven KEN PARK al naar pure provocatie, bij TRASH HUMPERS is dat nog veel meer het geval. De plotloze film, geschoten in korrelige, opzettelijk twijfelachtige VHS-kwaliteit, volgt een groep psychopathische bejaarden die hun dagen vullen met vuilnisbakken aanranden, dingen slopen en kattenkwaad uithalen. Een verhaal is er niet. Een verklaring voor dit gedrag evenmin.
Overtuigend is de fake found footage niet. De oudjes worden gespeeld door jonge mensen met maskers van een belabberde kwaliteit. Ze lijken meer op de aliens uit Peter Jackson’s BAD TASTE, dan op bejaarden. Bovendien zijn ze wel erg kwiek: ze dansen, springen, basketballen en drummen dat het een lieve lust is. Dat is wellicht opzettelijk, maar dat maakt het er niet beter op; integendeel, het zwakt de provocatie juist af.
Het aanschouwen van deze absurde, onsmakelijke freakshow zorgt de eerste tien minuten af en toe voor een glimlach. Helaas valt de film daarna snel in herhaling. TRASH HUMPERS voelt aan als een voyeuristische, vroege testversie van JACKASS, maar dan nóg infantieler en vele malen irritanter. De verveling slaat toe als opa of oma de zoveelste vuilnisbak een beurt geeft, de zoveelste fles wijn soldaat maakt of we het zoveelste shot van onaantrekkelijke blote konten voorgeschoteld krijgen.
Het zou een ode aan vandalisme moeten zijn, aldus Korine. Vandalisme zag er echter zelden minder leuk uit. Als voor de tachtigste keer het kakelende neplachje van de bejaarden door de speakers schalt, lijken zelfs die schamele 78 minuten eindeloos te duren.
DI: De Filmfreak (Release NL: 14 april)
Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 april.