Earl Bassett (Ward), volledig hersteld van zijn avontuur met voorwereldlijke graboids (zie TREMORS, 1989), houdt zich nu onledig met het kweken van struisvogels voor de horeca-industrie. Als een nieuwe plaag van ondergrondse reuzenwormen wordt gesignaleerd in de Petromaya Olievelden te Chiapas, Mexico, recruteert de Mexicaanse regering hem om de gedrochten onschadelijk te maken.
Een nieuw maatje, Grady Hoover (Gartin), archeologe Kate Riley (Shaver) en trigger-happy Burt Gummer (Gross) nemen deel aan de lucratieve graboid hunt. Het verschil tussen TREMORS (1989) en TREMORS II (1995) kan in drie letters worden samengevat: CGI (computer generated imagery). TREMORS, pre-JURASSIC PARK, creëerde z’n monsters met (formidabele) mechanische effecten. TREMORS II, post-JURASSIC PARK, geeft z’n gedrochten gestalte middels computertechnieken. Deze methode stelt de makers in staat om de monsters in kwestie een veel grotere rol toe te bedelen (de reuzenwormen transmuteren lustig tot wonderlijke, tweepotige veelvraten Ð Critters op stelten), maar het nadeel van deze prominente behandeling is dat het oorspronkelijke mysterie-element definitief om hals wordt gebracht: de suggestieve kracht van TREMORS is ingeruild voor de alles-onthullende CGI-technieken van TREMORS II. .TREMORS zegt: ‘geloven is zien’, TREMORS II zegt ‘zien is geloven’ en dat verleent de eerste film geweldige superioriteit omdat die benadering de essentie van fantasy raakt. Intussen is TREMORS II een kostelijk, zeer genietbaar avontuur. Ward, Shaver en Gartin (een jonge Michael Keaton-lookalike) zetten met verve aanstekelijke, herkenbare karakters neer; vooral Michael Gross als de man die niet zonder de dreiging van mondiaal gewapend conflict kan leven, steelt de show. TREMORS II is apocalyptisch, snel en geestig amusement. Dolle pret. Huren die videoband. *** Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #25, p8.