Dat het einde van de stroom neo-slashers voorlopig nog niet in zicht is, bewijst het voortdurende geschuif met releasedata van films in het onderhavige genre. Er worden meer slashers gemaakt dan het publiek kan verwerken en om concurrentie uit de weg te gaan laten distributeurs hun hak- en steekfilms liever even liggen tot de kust veilig is.
Momenteel is het onduidelijk welke van de volgende slashers als eerste de Nederlandse bioscopen bereikt: CHERRY FALLS, VALENTINE of URBAN LEGENDS: THE FINAL CUT. Die laatste wacht al maanden op een Nederlandse release, maar dat schijnt niet alleen aan een verzadigde markt te liggen. Het URBAN LEGENDS-vervolg kwam een half jaar na SCREAM 3 met het uitgangspunt ‘moord op de filmset’, en onderstreepte dat met de dubbelzinnige subtitel THE FINAL CUT. .Maar in een subgenre waarin cijfers achter titels eerder regel dan uitzondering zijn, valt weinig waarde te hechten aan het woord ‘final’. In de titels van de FRIDAY THE 13TH-serie komt het woord maar liefst twee keer voor, bij afleveringen 4 en 9, terwijl nummer 10 al af is en nummer 11 in pre-productie! Niets is final in het slashergenre en wat dat aangaat winden de makers van deze zoveelste variant er geen doekjes om. De titel CUT laat ruimte voor een schier oneindige reeks cijfers en geeft in dit geval bovendien een correct waardeoordeel over de film, mits uitgesproken op z’n Nederlands. .Ook hier vormt een filmset de achtergrond voor de moordpartijen van een gemaskerde dader. In 1985 vermoordt een gemaskerde killer de regisseur (cameo van Minogue) van de slasherfilm Hot Blooded. De niet-afgemaakte film verdwijnt in de kluis. Veertien jaar later vat een groepje vervelende Australische filmstudenten het plan op om de film alsnog te voltooien, waarna ook de gemaskerde moordenaar opnieuw ten tonele verschijnt. Aan zijn moorden, die niet onaardig en behoorlijk bloederig in beeld zijn gebracht, kan de liefhebber misschien nog plezier beleven. Maar dat is ook het enige, en dat terwijl de film duidelijk meer wil zijn. .Het post-moderne aspect van CUT blijft namelijk niet beperkt tot de film-in-de-film en ook niet tot een zelfparodiërende rol van Molly Ringwald als has been actrice met kapsones. Scenarioschrijver Warner (voormalig zanger van de Australische punkband Pus en thans auteur van misdaadromans) probeert de notie dat gewelddadige films slachtoffers maken op de korrel te nemen door haar letterlijk op te vatten. Dat had aardig kunnen uitpakken, ware het niet dat hij na het uitbroeden van dat idee creatief gezien helemaal op was. Plot, personages en dialogen zijn volledig gespeend van originaliteit en maken de kijker alleen chagrijnig, waardoor de beoogde spot niet overkomt. Maar de makers krijgen vast een herkansing; het grote voordeel van een titel zonder ‘final’. * Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #49, p13.