Hocus Pocus(1993)

Wat krijgen we nou, Bette Midler in Schokkend Nieuws? Waar moet dat heen, als de hoeders van de wansmaak zich bezig gaan houden met zo’n klassiek voorbeeld van top-amusement met een ondraaglijk hoog AVRO-gehalte? Vreest niets beste lezer, het gaat hier toch echt om een genre-produkt, dat bovendien verrassend leuk is en waarin Shelley Long godzijdank in geen velden of wegen te bekennen is.

Want laat dat duidelijk zijn, niets is zo erg als een film met Bette en Shelley. In HOCUS POCUS is Shelley vervangen door Sarah Jessica Parker en Kathy Najimy. Zij spelen met Bette de gezusters Sanderson, drie heksen die in het beruchte Salem in 1693 ter dood worden veroordeeld wegens het opzuigen van kinderzieltjes. Driehonderd jaar later komen ze opnieuw tot leven, wanneer een uit California afkomstige nieuwbakken dorpsbewoner een oud ritueel uitvoert om te bewijzen dat de legende van de Sandersons niets meer is dan een sprookje. De heksen dienen voor zonsopgang alle kinderzieltjes uit het moderne Salem tot zich te nemen om zo het eeuwige leven te verwerven. California kid Omri Katz, bekend uit Joe Dantes MATINEE en diens tv-serie EERIE, INDIANA, doet zijn best om met behulp van zijn zusje en love-interest Vinessa Shaw de heksen tegen te houden. Hoewel de climax van HOCUS POCUS gebukt gaat onder welhaast onverteerbare Disney-klefheid valt er veel te genieten in deze komedie. Midler speelt met zichtbaar plezier en een gezonde dosis ironie opperheks Winifred, daarbij geholpen door prachtige dialogen, een setje hazetanden en overtuigende special effects. Het tempo ligt hoog, de grappen zijn grotendeels geslaagd en van camerawerk en art-direction tot aan de prachtige soundtrack is alles piekfijn in orde. Maar één ding zal ik Bette nooit vergeven, haar vertolking van het prachtnummer ‘I put a spell on you’ is werkelijk abominabel. Op de brandstapel ermee.

*** Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #15, p10.

Hocus Pocus
    96 minuten