The Big Empty(2003)

Hitchcock bouwde een heel oeuvre rondom de gewone man die plotseling verstrikt raakt in een misdadig complot. Het blijft een sterk uitgangspunt waar ook beginnend regisseur Steve Anderson zijn voordeel mee doet in zijn onafhankelijk gemaakte, komische thriller THE BIG EMPTY.

Jon Favreau is geknipt voor de rol van kleurloze vrijgezel die onder de even fletse artiestennaam John Person een carrière als acteur hoopt op te bouwen. Tot het zover is bivakkeert hij in een bijna lege kamer met enkel een tafel en wat van zijn stoere promotiefoto’s aan de muur. Zijn karige bestaan wordt opgeschrikt door de komst van een mysterieuze buurman die hem een grote som geld aanbiedt om naar een andere lege plek af te reizen: de woestijn van Californië, waar John een blauwe koffer moet afleveren aan een man genaamd Cowboy. Wat volgt is een variant op U-TURN en RED ROCK WEST, twee thrillers die zich ook afspelen in broeierige oorden waar je niet uit kunt ontsnappen. Het eindpunt is dit keer Baker, een woestijndorp dat alleen kan bestaan omdat er vrachtwagenchauffeurs stoppen. Vanaf het moment dat John aankomt in Baker weet iedereen alles van hem: de ukelelespelende receptionist van het gammele motel Royal Hawaiian, de FBI-agent die er merkwaardige ondervragingstechnieken op nahoudt, de jaloerse vriend van het mooiste meisje van het dorp. En over Cowboy, die hij elke keer op een haar na misloopt, doen de wildste geruchten de ronde. Geheel volgens verwachting escaleert de boel, en dat is dan ook het probleem van de film. THE BIG EMPTY is onafhankelijk, met een klein budget en ook wel met liefde gemaakt, maar de ingrediënten en aankleding zijn te bekend (een kapotte neonletter in het woord ‘motel’) om te beklijven. De sciencefiction-twist en de verwijzingen naar het bowlen zouden de film zijn vreemde draai moeten geven, maar juist die scènes rammelen door de quasi-raadselachtige verwijzingen naar nummer 11, de kleur blauw, cirkels en een neksteun. Interessanter is de film in zijn observaties van de kleine gekte, de benauwdheid van het dorp en de leegte in de hoofden van de bewoners die groter is dan de woestijn. Wie ‘dorp’ zegt in een film, zegt ‘ontsnappen’, en dat is wat de meesten ook wel willen maar niet kunnen, omdat ze niet in staat zijn om een plannetje te bedenken. Dat is de echte grote leegte uit de titel.

Di: Bridge Pictures Copyright Mariska Graveland. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende.Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #63 (2004), p 45.

© Mariska Graveland
    The Big Empty