• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

RECENSIE

Ready Player One (2018)

Wie na INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL al twijfelde of Steven Spielberg nog in staat is om goede genrefilms te maken, krijgt nu het antwoord met READY PLAYER ONE. Het oordeel is helaas niet al te best. Toch blijft het moeilijk om een regisseur als Spielberg niet serieus te nemen. Voor […]
RECENSIE

Bedeviled (2016)

Wat doe je als films over een dodelijke videoband, een dodelijke website en een dodelijke chatroom al zijn gemaakt? Dan maak je er gewoon een over een dodelijke app. Het venijnige stukje software in kwestie heet Mr. Bedevil en is een soort assertieve versie van Siri. Scholiere Nikki installeert het op haar telefoon en wordt […]
RECENSIE

Pacific Rim: Uprising (2018)

Vijf jaar geleden zorgde Guillermo del Toro voor een lichtpuntje in een donkere zomer vol saaie, generieke, voorspelbare blockbusters – met een generieke, voorspelbare blockbuster die niet saai was. Het vervolg mist de liefdevolle uitvoering die de clichés in het eerste deel acceptabel maakte. Het goede nieuws: Raleigh (Charlie Hunnam), de doodsaaie protagonist van PACIFIC […]
RECENSIE

The Frankenstein Chronicles (2015–2017)

THE FRANKENSTEIN CHRONICLES is – misschien passend – een vreemde hybride: geïnspireerd door het werk van Mary Shelley, maar ook beïnvloed door Dickens, met een snufje Poe, een moordmysterie als uitgangspunt en veel aandacht voor historische ontwikkelingen. Ironisch genoeg komt het uiteindelijke schepsel nooit echt tot leven. De twee seizoenen van de serie, geproduceerd door […]
RECENSIE

Tomb Raider (2018)

Is het ondertussen nou nog steeds niet mogelijk een artikel over een spelverfilming te openen zonder gelijk te beginnen over de roemruchte videogame-curse? Zolang na veertig jaar gameculture het aantal niet-mislukte speladaptaties nog steeds op één hand te tellen is: nee. Recentelijk nog lieten zowel WARCRAFT als ASSASSIN’S CREED zien dat zelfs arthouseregisseurs en prijzenwinnend […]
RECENSIE

Keep Watching (2017)

KEEP WATCHING heette oorspronkelijk HOME INVASION. Een behoorlijk flauwe titel, maar in ieder geval een eerlijke. De huidige lijkt bedacht als een commando aan de kijker, angstig dat die uit pure verveling zou kunnen besluiten iets leukers te gaan doen met zijn tijd. KEEP WATCHING begint met een aangenaam heldere persverklaring van de politie: een […]
RECENSIE

Les Affamés (2017)

Je moet als genrefilmer tegenwoordig flink je best doen om een minder origineel idee te verzinnen dan een ‘vernieuwende’ kijk op het zombiegenre. Je kunt het zo gek niet bedenken of heeft iemand wel iets op verzonnen met zombies erin. Langzame zombies, snelle zombies, domme zombies, slimme zombies, dansende zombies, kantklossende zombies: de mogelijkheden zijn […]
RECENSIE

Jessica Jones (seizoen 2) (2015–2019)

Onze cynische, misantropische detective is weer terug. We hebben er bijna tweeënhalf jaar op moeten wachten, maar detective/superheld Jessica Jones (Krysten Ritter) heeft eindelijk haar tweede seizoen. Gelukkig was het het wachten waard. Het blijft lastig om een plotbeschrijving te geven bij deze series, want eigenlijk zijn alle ontwikkelingen na de eerste aflevering al spoilers. […]
RECENSIE

Annihilation (2018)

Alex Garlands nieuwste film voert je mee naar een wereld waar mysteries en mutaties woekeren. ANNIHILATION transformeert van apocalyptische thriller tot kosmische filosofie, waarin het maar de vraag is of er überhaupt antwoorden zijn. Bioloog en ex-soldaat Lena (Natalie Portman) sluit zich aan bij een team van wetenschappers, dat onder leiding van psycholoog Dr. Varess […]
RECENSIE

The Strangers 2: Prey at Night (2018)

Een goede tien jaar na dato krijgt THE STRANGERS zowaar een vervolg. Zijn er mensen die daar echt op zaten te wachten? Ondergetekende was het bestaan van de originele film alweer bijna vergeten. Vervolgen op lowbudgethorrorthrillers als THE STRANGERS worden doorgaans gesmeed wanneer het ijzer heet is. Daarom zit er meestal maar een of twee […]
RECENSIE

Death Wish (2018)

Het meest opwindende aan de remake van DEATH WISH is dat de film je een geldig excuus geeft om de discutabele vigilante-thriller uit 1974 weer eens terug te zien. Eli Roth mag graag koketteren met ‘foute’ genres als torture porn (HOSTEL), nazipropaganda (het STOLTZ DER NATION-segment in INGLOURIOUS BASTERDS) en de kannibalenfilm (THE GREEN INFERNO) […]
RECENSIE

Mute (2018)

De vierde speelfilm van Duncan Jones was naar verluidt een waar passieproject van de regisseur die in 2009 zo veelbelovend debuteerde met MOON. De ambitie spat inderdaad meermaals van MUTE af, alleen duurt het te lang voor de onevenwichtige film op stoom komt. Worldbuilding is de hoeksteen van elk sciencefiction- of fantasyverhaal en het concept […]
RECENSIE

Verónica (2017)

Niet alle verrassingen van Netflix pakken even goed uit, zo bewees het matig ontvangen THE CLOVERFIELD PARADOX. Afgelopen maandag kwam de streamingdienst wederom met een surprise op de proppen: VERÓNICA, de nieuwe film van Paco Plaza. Gelukkig bleek die de internetkosten al een stuk meer waard. Paco Plaza en compagnon Jaume Balagueró braken nu alweer […]
RECENSIE

Red Sparrow (2018)

Michael Haneke zeurde onlangs nog dat door #MeToo de gedurfde erotiek van het witte doek zou verdwijnen. RED SPARROW spreekt hem tegen. Maar perversiteit is slechts een onderdeel van deze verder conventionele spionagethriller. Stiekeme informatiediefstal, dubbelagenten, grauwe luchten, slechte accenten: alle ingrediënten voor een typisch spionnentussendoortje zitten in RED SPARROW. Maar ook: een seksschool, lange […]
RECENSIE

The Limehouse Golem (2016)

Victoriaans Londen is weer in de greep van een seriemoordenaar. Zijn bijnaam luidt deze keer niet Jack the Ripper, maar The Golem. Aan Bill Nighy de taak hem te vinden, terwijl hij ook nog een Vaudeville-actrice van de galg moet zien te redden. Het is 1880 en in de duistere straten van Londen waart een […]
RECENSIE

The Shape of Water (2017)

Als kind zag hij CREATURE FROM THE BLACK LAGOON op televisie. 47 jaar later heeft Guillermo del Toro (PAN’S LABYRINTH, HELLBOY) eindelijk de film kunnen maken die hij sinds die dag wilde zien: een film waarin het monster en het meisje elkaar wél krijgen. Het is begin jaren zestig, het hoogtepunt vande Koude Oorlog. De […]
RECENSIE

Black Panther (2018)

Gezien alle ophef zou je bijna vergeten dat BLACK PANTHER niet de eerste Marvelfilm is met een zwarte held. De BLADE-trilogie met Wesley Snipes kan zelfs gezien worden als voorbode van de tsunami aan superheldenfilms die ons nog steeds overspoelt. Maar nooit was de zwarte identiteit belangrijker dan in Ryan Cooglers afrofuturistische epos. De titelheld […]
RECENSIE

Winchester: The House that Ghosts Built (2018)

Na films over zombies, vampiers en tijdparadoxen storten de Australische broertjes Spierig zich ditmaal op gene zijde. En hoewel horror de laatste jaren weer opklimt in de vaart der volkeren, mag het toch opmerkelijk worden genoemd dat de statige Dame Helen Mirren de lead speelt in een spookhuisfilm… Wanneer Sarah Winchester, de weduwe van de […]
RECENSIE

The Cloverfield Paradox (2018)

NETFLIX| Als donderslag bij heldere hemel werd het derde deel van de Cloverfieldfranchise maanden voor een officiële bioscooprelease pardoes op Netflix gekwakt na de Superbowl. Het belooft niet veel goeds en inderdaad is THE CLOVERFIELD PARADOX een ondoorgrondelijke mix van eerdere – en betere – films. Een plotselinge stuntrelease op Netflix: het past natuurlijk perfect […]
RECENSIE

Altered Carbon (seizoen 1) (2018–2020)

Laat je niet afschrikken door het standaard Netflix-intro van ALTERED CARBON. Dit is geen DAREDEVIL of HANNIBAL. Dit is pure sciencefiction op hoog tempo, met een overmaat aan seks, wreedheid en geweld. Een all-you-can-eat cyberpunkbuffet voor de liefhebber, een verwarrend menu uit de wereldkeuken voor de rest. Richard K. Morgan schreef Altered Carbon in 2001, […]
RECENSIE

Satan’s Slaves (2017)

IFFR | SATAN’S SLAVES is een remake van de gelijknamige Indonesische horrorklassieker uit 1982. Het origineel heb ik niet gezien, dus ik kan je niet vertellen of de remake beter of slechter is. Wat ik wel kan vertellen is dat Joko Anwars versie een sfeervolle spookfilm is waar Blumhouse nog een puntje aan kan zuigen. […]
RECENSIE

Marlina the Murderer in Four Acts (2017)

IFFR | Een western uit Indonesië: het klinkt ongebruikelijk. Het genre dat oorspronkelijk over de verovering van de western frontier gaat, heet immers geen eastern. Zelfs Sergio Leone liet zijn in Italië gefilmde spaghettiwesterns in Amerika afspelen. Maar MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS gaat wel op meer manieren met het genre aan de haal. […]
RECENSIE

Les garçons sauvages (2017)

LES GARÇONS SAUVAGE begint met een gewelddadige seksuele scène waarin de titelfiguren hun naam eer aandoen en waarmee het voor het publiek meteen duidelijk is: dit is geen behaagzieke film. Kort gesteld: we zitten in LES GARÇONS SAUVAGE opgescheept met een stel minderjarige verkrachters als protagonisten. Letterlijk, want de gehele eerste helft van de film […]
RECENSIE

The Villainess (2017)

De indrukwekkende openingsscène van het Zuid-Koreaanse THE VILLAINESS van Byung-gil Jung schept grote verwachtingen voor de rest van de film. Het goede nieuws is dat die volledig worden waargemaakt. Het slechte nieuws is dat dit pas in het laatste kwartier gebeurt.  Gelukkig is die openingsscène er wel een waar je een poosje mee vooruit kunt. […]
RECENSIE

Top Knot Detective (2017)

IFFR | Australische nepdocumentaire TOP KNOT DETECTIVE gaat over een campy tv-serie met Samoerais die een cultus aanzwengelde. Als een korte sketch was het misschien nog leuk geweest, maar na anderhalf uur is de lol er echt af. Nog nooit van TOP KNOT DETECTIVE gehoord? Tijdens een fanconventie in Australië zien we allerlei enthousiaste cosplayers […]
RECENSIE

Downsizing (2001)

‘We are meant for something bigger.’ Barend de Voogd neemt DOWNSIZING, de romantische sciencefiction of sociale satire van Alexander Payne, de maat. Wat als goedbedoelende wetenschappers er in zouden slagen ons allemaal klein te krijgen? Ik bedoel: laten krimpen tot minimensjes van enkele centimeters of minder? Het is een van mijn favoriete sciencefictionconcepten, omdat je […]
RECENSIE

Blue My Mind (2017)

IFFR | Drie is een trend, toch? BLUE MY MIND is na RAW en THELMA de derde recente film waarin vrouwelijke coming-of-age en horror prima samen blijken te gaan. Ook opvallend: alle drie deze film zijn buiten Amerika gemaakt, waardoor ze zich kunnen onttrekken aan Hollywood-clichés over middelbare scholen en universiteiten. RAW (Julia Ducournau, 2016) was […]
RECENSIE

Radius (2017)

DVD/RADIUS wist online wat buzz te genereren als een film ‘met een ijzersterk gegeven’. Daar moet je dus voor oppassen. Want als een ijzersterk gegeven goed wordt uitgewerkt, dan heb je een film met een ijzersterk verhaal. Gebeurt dat niet, dan… tja, dan krijg je RADIUS. In de openingsscène van RADIUS wordt Liam (Diego Klattenhoff) […]
RECENSIE

Black Mirror (seizoen 4) (2011–)

NETFLIX| Charlie Brooker is terug met een nieuw seizoen van angstig herkenbare dystopische televisie. Dit jaar biedt BLACK MIRROR een paar uitschieters maar je merkt dat de formule zijn nieuwigheid aan het verliezen is. In onze recensie van het laatste
RECENSIE

The Disaster Artist (2017)

Niets, maar dan ook niets kan tippen aan de belabberde kwaliteit van cultfilm THE ROOM (Tommy Wiseau, 2003). Ontsproten aan de geest van een waanzinnige, als we de liefdevolle en humoristische making of mogen geloven die acteur en filmmaker James Franco ons voorschotelt in THE DISASTER ARTIST. ‘How was work today?’‘Oh, pretty good. We got […]
RECENSIE

Demon Hole (2017)

Een horrorfilm met fracking als vertrekpunt. Helaas gaat DEMON HOLE niet verder de diepte in. DEMON HOLE heeft een veelbelovende synopsis: een fracking-bedrijf probeert in de Verenigde Staten gas te winnen op Indiaans grondgebied. In hun hebzucht boren ze te diep en laten zo een demon vrij. In mijn gedachten zag ik deze demon al […]
RECENSIE

Laissez bronzer les cadavres (2017)

De aspunt van een sigaar… wordt een spiegelei… verandert in mieren onder een kijkglas… wordt een oog… De psychedelische western-polar van Hélène Cattet en Bruno Forzani is weer een uitgekiend spel van erotische, gewelddadige en cinematografische associaties. LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES begint met close-ups van mannen met samengeknepen ogen onder de brandende zon. Ze schieten […]
RECENSIE

Good Manners (2017)

IFFR | Wie bij de lesbische weerwolvenfilm GOOD MANNERS denkt aan een Braziliaanse variant van LESBIAN VAMPIRE KILLERS komt bedrogen uit. Maar goed, die film draaide dan ook niet op IFFR. LESBIAN VAMPIE KILLERS (Phil Claydon, 2009) was een afgrijselijk onvolwassen en cynisch product voor pubers en festivalmenigtes. GOOD MANNERS is interessanter en met meer […]
RECENSIE

Tabula Rasa (2017)

Horrorliefhebber Jonas Govaerts (WELP, 2014) zette mee de schouders onder een Vlaamse televisiereeks die de liefde voor het horrorgenre ook in de thuisbios moet aanwakkeren. Dat is met TABULA RASA meer dan gelukt. Het was actrice Veerle Baetens (ook al op de griezeltoer in AU-DELÀ DES MURS, 2016) die vijf jaar geleden een tv-reeks wilde […]
RECENSIE

Star Wars: The Last Jedi (2017)

Iedere STAR WARS-film die verscheen onder de Disneyvlag was de beste sinds THE EMPIRE STRIKES BACK. Zo ook THE LAST JEDI. THE EMPIRE STRIKES BACK was duisterder, complexer en origineler dan STAR WARS, en hetzelfde geldt voor THE LAST JEDI ten opzichte van THE FORCE AWAKENS. Laatstgenoemde had de taak fans gerust te stellen over […]
RECENSIE

78/52 (2017)

In 1960 schreef Alfred Hitchcock filmgeschiedenis met zijn taboedoorbrekende douchescène in PSYCHO. 57 jaar later zijn fans en deskundigen er nog steeds niet over uitgepraat en wordt in de documentaire 78/52 de scène voor de zoveelste keer tot op het bot geanalyseerd. Meteen maar met de deur in huis: 78/52 zal filmgeeks en die-hard fans […]
RECENSIE

Thelma (2017)

‘Heer, bevrijd me van deze gedachten.’ De epilepsieaanvallen van het titelpersonage zijn al angstaanjagend genoeg, maar regisseur Joachim Trier laat je in het horrordrama THELMA vooral ook de horror voelen van religieuze en seksuele repressie. In de openingsscène van THELMA loopt een zesjarig meisje in een rood jasje met haar vader door het ijskoude Noorse […]
RECENSIE

Dark (seizoen 1) (2017–2020)

De nieuwe Duitse serie DARK heeft om onverklaarbare redenen een Engelse titel die een grimmige thriller suggereert. Maar, wat in de trailer sterk onderbelicht blijft, is het bovennatuurlijke element: tijdreizen. De Duitse regisseur Baran bo Odar probeerde eerder dit jaar door te breken in Hollywood met de weinig geslaagde Jamie Foxx-film SLEEPLESS. Nu is hij […]
RECENSIE

Escape Room (2017)

Zes vrienden belanden in een dodelijk spel. Helaas is ESCAPE ROOM eerder een marteling voor de kijker dan voor de personages. “I’ve heard it’s the latest craze,” vertelt Christen (Elisabeth Hower) tijdens de verjaardag van Tyler (Evan Williams). Zelf ben ik nog nooit in een Escape Room geweest. Mensen laten zich opsluiten in een kamer […]
RECENSIE

The Killing of a Sacred Deer (2017)

BIOSCOOP ǀ Een kalm en ultra ingehouden artsengezin onder leiding van Colin Farrell en Nicole Kidman blijkt onder druk van buitenaf een enorme bak met emotionele ellende te herbergen. En ja: things will get messy. Gestaag bouwt regisseur en scenarist Yorgos Lanthimos aan een zeer sterk en consistent oeuvre. En het wordt gewaardeerd: met DOGTOOTH […]
RECENSIE

The Punisher (seizoen 1) (2017–2019)

THE PUNISHER had een generieke macho-show kunnen worden; het gaat tenslotte over een getrainde veteraan die met bruut geweld slechteriken neerknalt. Gelukkig weet de Netflix-serie dat te vermijden. Deze Marvel spin-off zat er al even aan te komen: Frank Castle a.k.a. The Punisher werd al in het tweede seizoen van DAREDEVIL geïntroduceerd. Jon Bernthal’s vertolking […]
RECENSIE

Westworld (seizoen 1) (2016–2022)

In westerns bepalen helden en outlaws hun eigen weg en moraal. Zo ook in het prachtige WESTWORLD, maar het zijn niet alleen de bezoekers die de leus live without limits willen opvolgen. Voor God spelen heeft altijd consequenties. De serie is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1973, waarin bezoekers zich inleven in een exclusief […]
RECENSIE

Justice League (2017)

Terwijl Marvel na twintig films ruim zestig personages optrommelt voor AVENGERS: INFINITY WAR (2018), is DC nu toe aan hun eerste grote teamwedstrijd: JUSTICE LEAGUE. Vorig jaar zagen we in BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE: (Zack Snyder, 2016) hoe Batman (Ben Affleck) en Superman (Henry Cavill) met elkaar op de vuist gingen en daarna […]
RECENSIE

Flatliners (2017)

De nieuwe remake van Joel Schumachers vergeten blockbusterhorror FLATLINERS nodigde Amerikaanse recensenten vooral uit tot woordgrappen: FLATLINERS ‘is dead on arrival’; ‘has no pulse’, etc. Ik maak het mijn missie voor de hand liggende medische woordspelingen te vermijden.   Joel Schumachers film uit 1990 is geen meesterwerk, maar heeft een eigen signatuur. Het is een gotische […]
RECENSIE

First Born (2016)

In horrorfilms zijn enge kinderen opvallend oververtegenwoordigd. Aan demonisch bezeten kleuters, moordlustige snotneuzen of paranormaal begaafde koters geen gebrek in dit genre. FIRST BORN laat zien dat het ook best anders kan. Al op de dag waarop het jonge koppel James (Luke Norris) en Charlie (Antonia Thomas) ontdekt in blijde verwachting te zijn, wordt ernaar […]
RECENSIE

The Autopsy of Jane Doe (2016)

THE AUTOPSY OF JANE DOE is een prima horrorfilm, maar vliegt uit de rails als er teveel wordt uitgelegd. Een vader, Tommy (Brian Cox), en een zoon, Austin (Emile Hirsch), runnen samen het lokale crematorium/mortuarium. Beiden zijn lijkschouwer. Op een donkere, stormachtige avond wordt een jong meisje binnengebracht. Ze werd half opgegraven (of half begraven?) […]
RECENSIE

Leatherface (2017)

Dit jaar zagen we Chucky, Pennywise, de Xenomorph en Jigsaw al terugkeren. Dan kan onze favoriete Texaanse kannibaal met kettingzaag natuurlijk niet achterblijven. Leatherface mag dan het aan elkaar genaaide gezicht van de TEXAS CHAIN SAW MASSACRE franchise zijn, de zwaarlijvige moordenaar speelt telkens tweede viool als kleurrijke types als Chop Top (Bill Moseley), Sherrif […]
RECENSIE

The Snowman (2017)

Een uitstekende regisseur, een sterrencast, een scenario naar het boek van een Scandinavische bestsellerauteur, Martin Scorsese als producent en indrukwekkende Noorse sneeuwlandschappen als achtergrond. THE SNOWMAN zou een sterk staaltje Nordic Noir moeten zijn, maar die hoop smelt al snel weg.  Het had zo mooi kunnen zijn. De trailer beloofde een sfeervolle, duistere Scandinavische thriller […]
RECENSIE

Jigsaw (2017)

Horrorfans hebben inmiddels wel geleerd dat er na The Final Chapter vaak A New Beginning volgt. Ook de SAW-serie pakt zeven jaar na het ‘laatste’ deel met JIGSAW de draad gewoon weer op. A new game begins. JIGSAW is alweer het achtste deel in de SAW-serie. De titel doet vermoeden dat het een reboot of […]
RECENSIE

Stranger Things (seizoen 2) (2016–2024)

Het eerste seizoen van STRANGER THINGS was een verrassingshit, in de luwte gemaakt door onbekenden, met ook veelal onbekende kindacteurs. Op STRANGER THINGS 2 rustten veel zwaardere verwachtingen. Die voel je wel, maar ze worden grotendeels waargemaakt.   Ik ben ergens wel blij dat ik door tijdgebrek deze recensie schrijf als de serie al op […]
RECENSIE

What Happened to Monday (2017)

Geen horrorkomedie dit keer: Tommy Wirkola regisseerde voor het eerst een sciencefictionfilm. Dankzij de ongeloofwaardige personages, thematische pretenties en een voorspelbaar plot valt er met WHAT HAPPENED TO MONDAY nog steeds wat te lachen. Onbedoeld, dat wel. Extreme overpopulatie, opwarming van de aarde en een dreigend voedseltekort. Halverwege de eenentwintigste eeuw komt politicus en wetenschapper […]
RECENSIE

A Dark Song (2016)

DVD/Een occult ritueel is in de doorsnee horrorfilm slechts een opstapje om de actie op gang te krijgen. A DARK SONG stelt het ritueel zelf centraal. De kijker die zich daardoor laat meeslepen wacht een opwindende ervaring. In de openingsscène van A DARK SONG zien we hoe Sophia (Catherine Walker) een afgelegen landhuis huurt op […]
RECENSIE

Thor: Ragnarok (2017)

THOR: RAGNAROK verbrandt alles van de eerste twee THOR-films en doet de Noorse God herrijzen uit de as. Drie keer is scheepsrecht: Thor heeft eindelijk zijn eigen plek ingenomen in het Marvel-universum. In deze derde aflevering van de THOR-franchise verliest Thor (Chris Hemsworth) zijn hamer. Hela, de Godin van de Dood (Cate Blanchett), knijpt het […]
RECENSIE

1922 (2017)

‘In 1922 I murdered my wife.’ In de Netflix-adaptatie van Stephen Kings korte roman 1922 draait het niet om de vraag wie het deed maar wel waarom. Het antwoord van deze whydunit pakt helaas te mager uit. In zijn verhalenbundel Full Dark, No Stars uit 2010 nam Stephen King ook het 131 pagina’s tellende 1922 […]
RECENSIE

Mindhunter (seizoen 1) (2017–2019)

MINDHUNTER, de nieuwe Netflix-serie van relatieve nieuwkomer Joe Penhall, voelt toch voornamelijk als ‘het nieuwe project van David Fincher’, die uit zijn vertrouwde seriemoordenaarsvaatje tapt.  De nieuwe true crime-thrillerserie MINDHUNTER wordt in marketing en pers breed uitgemeten als ‘de nieuwe serie van Fincher’. Hij mag de grootste naam zijn die zich aan het project heeft […]
RECENSIE

The Babysitter (2017)

Regisseur McG heeft het grote doek verruild voor het kleine scherm. Met THE BABYSITTER maakte hij voor Netflix een horrorkomedie die door de ogen van een 12-jarige waarschijnlijk erg opwindend en grappig is, en bij vlagen misschien zelfs spannend. McG kennen we van blockbusters als CHARLIE’S ANGELS en TERMINATOR SALVATION. In THE BABYSITTER voert hij de […]
RECENSIE

Happy Death Day (2017)

“Studente wordt vermoord en moet de dag van haar dood steeds opnieuw herbeleven.” De premisse van HAPPY DEATH DAY doet vermoeden dat het een goedkope GROUNDHOG DAY-ripoff is uit de Blumhouse griezelfabriek, maar dat valt allemaal reuze mee. Je ziet er zo een afgezaagde plotpitch bij die door Robert Altman meesterlijk belachelijk werd gemaakt in […]
RECENSIE

Blade Runner 2049 (2017)

De verwachtingen rond BLADE RUNNER 2049 zijn, 35 jaar na het origineel, hooggespannen. Zeker nu Ridley Scott het regiestokje overgeeft aan ‘wonderboy’ Denis Villeneuve, die zijn eigen stempel drukt op de klassieke BLADE RUNNER-stijl. Voor de persvoorstelling van BLADE RUNNER 2049 kregen de recensenten een papiertje in handen gedrukt, met daarop een verzoek van regisseur […]
RECENSIE

Gerald’s Game (2017)

In een jaar vol Stephen King-verfilmingen (THE DARK TOWER, IT en binnenkort 1922) maakte Mike Flanagan (OCULUS, HUSH) tot nu toe de spannendste. Stephen King schreef wel 61 boeken, en beschreef daarin wel zeven personages. GERALD’S GAME gaat over zijn favoriete koppel: de dominerende man en de vrouw die leert voor zichzelf op te komen. […]
RECENSIE

Sensoria (2015)

Als een liefhebber van horrorfilms zich waagt aan een spookverhaal, dan kun je een met liefde gemaakte film verwachten. Tegelijkertijd: houd de bingokaart met horrorclichés maar bij de hand! Het zit eind-dertiger Caroline niet mee in het leven: een miskraam achter de rug, gedumpt door haar vriend en noodgedwongen verhuisd naar een armetierige flat in […]
RECENSIE

Kingsman: The Golden Circle (2017)

Terwijl ’s werelds bekendste geheim agent James Bond inmiddels een mistroostige mopperkont is geworden, maakt Matthew Vaughn met KINGSMAN: THE GOLDEN CIRCLE weer een olijk en fleurig spionagefeestje.   Matthew Vaughn houdt wel van kleurrijke en komische vechtpartijen. Hij begon als producent van films als Guy Ritchie’s LOCK STOCK AND TWO SMOKING BARRELS (1998) en […]
RECENSIE

Like Me (2017)

LIKE ME draait vrijdagavond in ’t Hoogt in Utrecht, als een double bill met COLOSSAL, tijdens Chasing Reels, een terugkerende avond voor niet eerder in Nederland vertoonde indiefilms. Zoals bij veel hedendaagse indietitels is het een film die flirt met genre-elementen.  De explosieve openingsscène van LIKE ME toont een sadistische overval op een nachtwinkel, waarbij […]
RECENSIE

Colossal (2016)

COLOSSAL heeft de Nederlandse bioscopen helaas niet gehaald, maar zal eenmalig draaien in ’t Hoogt in Utrecht tijdens Chasing Reels, een terugkerend evenement voor niet eerder uitgebrachte films. Volledig terecht.  Na het ijzersterke TIMECRIMES maakte regisseur Nacho Vigalondo nog een aantal films die op papier erg origineel waren. Maar zowel EXTRATERRESTRE als OPEN WINDOWS vielen […]
RECENSIE

Mother! (2017)

Darren Aronofsky´s mysterieuze MOTHER! vraagt veel van zijn publiek en maakt het recensenten zo mogelijk nog moeilijker… Het is een welhaast onmogelijke klus een recensie te schrijven van MOTHER! Ten eerste, omdat alleen al het beschrijven van enkele van de thema’s die Aronofsky aankaart, je heel dicht bij spoilers brengt. Universal deed vooraf erg geheimzinnig […]
RECENSIE

The Tick (seizoen 1) (2016–2019)

De Teek waart al vrij lang rond in de popcultuur. Eerst als stripfiguur, daarna op televisie, eerst geanimeerd en later ook in liveaction. Nu brengt Amazon Prime hem weer terug, en ook in deze nieuwe vorm blijkt het enthousiasme van de blauwe superheld aanstekelijk. De release-strategie van Amazon is vrij apart: de eerste zes afleveringen […]
RECENSIE

The Beguiled (2017)

Een gewonde soldaat brengt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog de hoofden van zeven vrouwen op hol. Don Siegel verfilmde THE BEGUILED al eens in 1971 met Clint Eastwood, maar Sofia Coppola verlegt het perspectief succesvol naar de vrouwen. Zinderend, beklemmend en tjokvol melancholie. THE BEGUILED draait vanaf september in de Nederlandse en Belgische zalen, maar de […]
RECENSIE

It (2017)

Kinderen zijn altijd bang geweest voor clowns, zei Stephen King laatst op Twitter. Zeker, maar zijn roman It heeft niet geholpen tegen die angst – en hetzelfde zal gelden voor deze adaptatie. De zeven kinderen van de Losers Club hebben het al moeilijk genoeg (zie de naam van de club) zónder confrontaties met een moorddadig […]
RECENSIE

The Girl with All the Gifts (2016)

Van alle filmmonsters is de zombie waarschijnlijk het taaiste: sinds George A. Romero in 1968 het moderne horrortijdperk inluidde met NIGHT OF THE LIVING DEAD, blijven de rotte kadavers stug rechtop staan. Dat er nog leven zit in het genre bewijst de uitstekende Britse productie THE GIRL WITH ALL THE GIFTS. ‘Goeiemorgen, juffrouw Justinau’, groet […]
RECENSIE

Game of Thrones (seizoen 7) (2011–2019)

Traditioneel is de op een na laatste aflevering van een seizoen GAME OF THRONES de meest spectaculaire en de meest verrassende. Voor het op een na laatste seizoen als geheel gold dat eerste zeker ook – het tweede helaas minder. Spoilers, duh Een van de verklaringen die George R.R. Martin heeft gegeven voor hoe lang […]
RECENSIE

The Mist (seizoen 1) (2017)

Je moet het maar durven om krap tien jaar na Frank Darabonts horrormeesterwerk THE MIST met een serie te komen die uit hetzelfde vaatje tapt. Gelukkig wijkt de televisievariant op net genoeg punten af van zijn voorganger. Zou het kunnen dat de zogenaamde Golden Age of Television ten einde loopt? De golf van hoogwaardige televisieseries […]
RECENSIE

Boys in the Trees (2016)

Wie BOYS IN THE TREES het label horror heeft gegeven, mag zich even achter de oren krabben. Het is een prima coming of age-film, maar paranormaal gespuis heeft hier weinig mee te maken. Corey (Toby Wallace) en Jonah (Gulliver McGraht) zijn uit elkaar gegroeide vrienden. Corey hoort nu bij het populaire groepje. Zes jongens die […]
RECENSIE

The Dark Tower (2017)

Stephen Kings mythische gunslinger schiet niet met scherp in wat de start moet worden van een groots filmisch universum. In THE DARK TOWER zit helaas niet meer ambitie dan in een doordeweeks superheldenverhaal. Tien jaar is er aan deze THE DARK TOWER gewerkt, al gebiedt de eerlijkheid natuurlijk te zeggen dat regisseur Nikolaj Arcel (A […]
RECENSIE

The Defenders (2017)

Marvels nieuwste serie brengt vier helden samen in een strijd tegen een eeuwenoude vijand. Maar voordat ze er klaar voor zijn, moeten ze eerst leren samenwerken. Daar gaat veel tijd in zitten. Tijd die ze niet hebben. e pakken het verhaal van THE DEFENDERS op waar het tegenvallende eerste seizoen van IRON FIST eindigde: Danny […]
RECENSIE

Atomic Blonde (2017)

Ah, de Koude Oorlog! Wat een heerlijke tijd van geopolitieke zekerheden. Maar wacht eens even! Is dat nou Charlize Theron die met haar vuisten een bres slaat in het IJzeren Gordijn?! Er is gelazer in de Westerse zone van Berlijn. Een Britse spion wordt onder klanken van New Orders Blue Monday door een auto geschept. […]
RECENSIE

Annabelle: Creation (2017)

Met een opbrengst van 250 miljoen dollar was ANNABELLE, de spin-off van THE CONJURING, een flinke hit. Omdat Hollywood goed is in uitmelken én ‘cinematic universes’ helemaal hip zijn, krijgt prequel ANNABELLE: CREATION de ondertitel ’the next chapter in THE CONJURING universe’. Volgende projecten THE NUN en THE CROOKED MAN, de eigen films van de […]
RECENSIE

The Crucifixion (2017)

Volgens zijn openingstekst is THE CRUCIFIXION gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dergelijke aankondigingen moeten bij horrorfilms altijd met een flinke korrel zout worden genomen, maar vooral wanneer daar ook nog een slottekst bovenop wordt gegooid. Best aandoenlijk eigenlijk, want slotteksten komen doorgaans alleen voor in films die een waargebeurd verhaal zo getrouw mogelijk proberen na […]
RECENSIE

The Eyes of My Mother (2016)

Het woord ‘nachtmerrieachtig’ wordt vaak gebruikt in beschrijvingen van horrorfilms. Te vaak. Maar bij THE EYES OF MY MOTHER, het debuut van Nicolas Pesce, is het eens terecht. Niet dat er onmogelijke dingen gebeuren, of dat de plot niet te volgen is – de film zou zomaar gebaseerd kunnen zijn op een bizar nieuwsbericht. Toch […]
RECENSIE

Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)

THE FIFTH ELEMENT was een enorme hit voor Luc Besson. Een space opera met een enorme ideeënrijkdom. Met VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS doet hij er een schepje bovenop. Een aantal jaar geleden draaide JOHN CARTER in de bioscopen, een big-budget verfilming van de eerste grote space opera-roman ooit. Het publiek bleef […]
RECENSIE

Antibirth (2016)

Het is een raadsel hoe prima actrices in ANTIBIRTH terecht zijn gekomen. Vrijwillig of uit geldnood? Natasha Lyonne en Chloë Sevigny spelen de hoofdrollen, maar lijken zich zelf ook af te vragen wat ze hier doen. Lyonne (ORANGE IS THE NEW BLACK) speelt Lou, een partygirl pur sang. Ze neemt drank en drugs in overvloed […]
RECENSIE

Game of Thrones – Dragonstone (2017)

GAME OF THRONES is terug met een nieuw seizoen. Winter is officieel aangebroken in Westeros: het is de stilte voor de storm… Dragonstone is in alle opzichten een opzetje naar wat er komen gaat. Weinig actie, veel gepraat. Maar daarom niet minder interessant. De kijker voelt haast hoe alles langzaam op zijn plaats schuift. Of […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden