Boys in the Trees(2016)

Wie BOYS IN THE TREES het label horror heeft gegeven, mag zich even achter de oren krabben. Het is een prima coming of age-film, maar paranormaal gespuis heeft hier weinig mee te maken.

Corey (Toby Wallace) en Jonah (Gulliver McGraht) zijn uit elkaar gegroeide vrienden. Corey hoort nu bij het populaire groepje. Zes jongens die naast skateboarden en grafstenen vernielen ook graag Jonah pesten. Als na een avondje heiligschennis Corey alleen naar huis skatet, omdat zijn huidige vrienden misschien toch niet de mensen zijn waar je mee om zou moeten gaan, komt hij Jonah tegen. Deze praat hem een schuldgevoel aan en zorgt ervoor dat Corey met hem mee naar huis loopt. De jongens spelen spelletjes die ze vroeger ook speelden (vooral elkaar bang maken) en het wordt langzaamaan duidelijk waar het vroeger mis is gegaan tussen de twee.

Deze Australische film is echt geen slechte productie. Er zijn zelfs prijzen gewonnen (Best Narrative Screenplay en Best Cinematographer)! Maar als je een horrorfilm verwacht en je bent na twee uur klaar met kijken, dan vraag je toch echt even af wat er nu net gebeurd is. Na een uur heb je nog de hoop dat er nu echt een monster of moordenaar opduikt, maar na anderhalf uur weet je dat je die droom kan laten varen. De laatste tien minuten hebben nog een klein paranormaal tintje, maar dat heeft zoveel overeenkomsten met het Nicholas Sparks-drama SAFE HEAVEN (2013) dat het niet echt eng te noemen is.

Regisseur Nicholas Verso heeft wel een veelbelovende coming of age-film in elkaar gezet. Hij maakt vooral korte (ook prijswinnende) films en werkte voor THE LAST TIME I SAW RICHARD (2014) ook al samen met Toby Wallace. Grappig detail: in bijna al zijn werk heet een personage Jonah. De jonge cast speelt overtuigend: Wallace als Corey, die eerlijk toegeeft te pesten omdat hij er bij wil horen en Justin Holborow (Jango) die met veel verve de nieuwe beste vriend van Corey en de rotste appel van het stel speelt. Gulliver McGraht (Jonah) is met rollen in HUGO, LINCOLN en DARK SHADOWS in Hollywood niet onopgemerkt gebleven.

BOYS IN THE TREES gaat vooral over Corey en Jonah die leren over loslaten, onafgemaakte zaken hebben en dat pesten verregaande gevolgen kan hebben. En dat maakt het een boeiende film met een overigens heerlijke punkrocksoundtrack. Alleen past het niet in het genre.

Distributeur: Just Entertainment. Release: 15 augustus 2017. Copyright: Karlijn van Boxtel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 29 augustus 2017.

© Karlijn van Boxtel
28 augustus 2017