Kingsman: The Golden Circle(2017)

Terwijl ’s werelds bekendste geheim agent James Bond inmiddels een mistroostige mopperkont is geworden, maakt Matthew Vaughn met KINGSMAN: THE GOLDEN CIRCLE weer een olijk en fleurig spionagefeestje.

Matthew Vaughn houdt wel van kleurrijke en komische vechtpartijen. Hij begon als producent van films als Guy Ritchie’s LOCK STOCK AND TWO SMOKING BARRELS (1998) en SNATCH (2000) en regisseerde zelf onder meer de superheldenfilms KICK-ASS (2010) en (2011). In 2014 maakte hij zijn succesvolste film tot dusver met KINGSMAN: THE SECRET SERVICE, een film waarin spion Harry (Colin Firth) het Britse straatjochie Eggsy (Taron Egerton) onder zijn hoede neemt om een Kingsman te worden. In een weergaloze actiesequentie zien we hoe de welgemanierde Harry een menigte agressievelingen in een kerk te lijf gaat met het nummer Free Bird van Lynyrd Skynyrd op de achtergrond. Zoiets smaakt naar meer en aan die behoefte is gehoor gegeven met het vervolg KINGSMAN: THE GOLDEN CIRCLE.

Dat KINGSMAN: THE GOLDEN CIRCLE meer van hetzelfde is, blijkt meteen uit de openingsscène waarin Eggsy het aan de stok krijgt met oude bekende Charlie (Edward Holcroft). Terwijl een uptempo nummer uit de speakers knalt hebben Eggsy en Charlie een compleet over de top knokpartijtje in een rijdende auto door de straten van Londen. Charlie verliest het gevecht, maar weet wel belangrijke informatie te achterhalen over de Kingsmen, waardoor zijn baas Poppy (Julianne Moore) een groot deel van de Britse spionnenorganisatie kan uitschakelen. Alleen Eggsy en Merlin (Mark Strong) blijven ongedeerd en moeten op zoek naar versterking. De twee zoeken hulp in Kentucky bij een soortgelijk genootschap. De Britse maatpakken met hun paraplu’s slaan de handen ineen met Amerikaanse cowboys, gewapend met lasso’s en pistolen.

Het principe ‘meer van hetzelfde’ voor een sequel blijft dubbel. KINGSMAN: THE GOLDEN CIRCLE lijdt zeker aan het vervolgsyndroom; de verrassing is er af. Anderzijds is er het motto ‘repareer niet wat niet kapot is’ en dat doet Vaughn ook niet. Sterker: hij haalt de leukste elementen van de eerste film stuk voor stuk terug. Zelfs personages die door hun hoofd werden geschoten worden vrij eenvoudig teruggebracht en gelukkig maar, want Colin Firth was één van de hoogtepunten uit THE SECRET SERVICE. Ook in THE GOLDEN CIRCLE kan Firth zich van zijn veelzijdige kant laten zien. Taron Egerton en Mark Strong zitten weer goed in hun rol, maar Firth blijft de show stelen.

Er zijn uiteraard ook veel nieuwe gezichten. Julianne Moore neemt het stokje over van Samuel L. Jackson als heerlijk schmierende en meedogenloze schurk. Aan de kant van de Amerikaanse spionnen zijn grote namen als Halle Berry, Jeff Bridges en Channing Tatum aangetrokken, maar geen van hen krijgt echt iets leuks te doen. Alleen Pedro Pascal (GAME OF THRONES) als spion Whiskey is een hilarische en memorabele toevoeging – met zijn lasso creëert hij een paar uiterst vermakelijke vechtpartijen – steevast in combinatie met een smakelijke soundtrack. Vaughn maakt van THE GOLDEN CIRCLE een losgeslagen tekenfilm. Een scène waarin Egerton en Pascal in een op hol geslagen skilift zitten zou zo uit een filmpje van Road Runner kunnen komen; geloofwaardigheid en subtiliteit worden volledig overboord gegooid, het gaat Vaughn enkel om de gekkigheid en adrenaline. Zolang er maar lol is.

Het resulteert vanzelfsprekend in een amusante film, maar een tekenfilm van twee en een half uur is wel iets teveel van het goede. Personages blijven typetjes en hoe vermakelijk dat ook is, je voelt nooit echt gevaar of spanning. Vaughn gooit wel eens een kleine plottwist of wat pogingen tot drama op ons af, maar het komt allemaal niet echt aan; we wachten vooral op het volgende stukje spektakel. Zelfs bij bepaalde actiesequenties is het niet ondenkbaar dat je als kijker even op je horloge tuurt. Dat overdaad schaadt, wordt vooral duidelijk met de bijrol van Elton John. Een geestige cameo, maar de grap met de Britse zanger wordt zo uitgesponnen dat het gaandeweg zijn kracht verliest. Dat is THE GOLDEN CIRCLE in een notendop; goed uitgevoerde joligheid, die helaas te lang doorgaat. Dat betekent overigens niet dat Vaughn het hier maar bij moet laten, met de nodige creativiteit zit er waarschijnlijk veel leven in de KINGSMAN-franchise.

Distributeur: 20th Century Fox. NL 21 september 2017. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 september 2017.

19 september 2017