RECENSIE
Bioscoop

Flatliners(2017)

De nieuwe remake van Joel Schumachers vergeten blockbusterhorror FLATLINERS nodigde Amerikaanse recensenten vooral uit tot woordgrappen: FLATLINERS ‘is dead on arrival’; ‘has no pulse’, etc. Ik maak het mijn missie voor de hand liggende medische woordspelingen te vermijden.  

Joel Schumachers film uit 1990 is geen meesterwerk, maar heeft een eigen signatuur. Het is een gotische medische horror, waarbij de ziekenhuisomgeving op ridicule wijze vormgegeven wordt met bloedrode neonlichten en gigantische stenen hoofden in de corridors. Subtiel is het niet, maar het valt te prefereren boven de regie van Niels Arden Oplev (DEAD MAN DOWN) in deze remake. Oplevs visie van het hiernamaals bestaat uit drone-footage van een stad met fletse kleurenfilters en zijn ziekenhuis is een stijlloos blok glas, zoals in talloze ziekenhuisseries.

Het verhaal van FLATLINERS is grotendeels hetzelfde gebleven: een groep medische studenten (onder wie verspild acteertalent als Ellen Page en Diego Luna) laten hun hart stopzetten om bijna-doodervaringen op te wekken. De bijna-doodervaringen zorgen ervoor dat geesten uit het verleden de studenten beginnen te achtervolgen en te vermoorden. De geestverschijningen in beide films hebben een gebrek aan interne logica, maar in de handen van Schumacher verwordt de film daardoor tot een surrealistische nachtmerrie. In de handen van Oplev worden de plotgaten extra duidelijk door zijn totale onkunde op het gebied van plotopbouw en het creëren van spanning. Doordat de film nergens enigszins spannend wordt blijkt het extra makkelijk om de interne logica kapot te schieten. Je moet immers wat als je je verveelt. 

De timing van de schrikeffecten is namelijk dermate belabberd dat de helft van de jump scares al voorbij zijn voor je ze überhaupt opmerkt. Effectief zijn de geesten ook niet: ze stoppen regelmatig midden in een scène met hun gespook, zonder hun klus af te maken. Het ergste voorbeeld is een scène waarin een personage in zijn hand gestoken wordt door een geest, waarna de montage direct wegknipt naar de volgende scène waarin de man een verbandje om zijn hand heeft. Waarom de geest haar aanval staakte wordt niet verklaard.

Het gevoel ontstaat dat hele plotlijnen gesneuveld zijn in de montagekamer, zeker door de abrupte overgangen van scène naar scène. Dit gevoel wordt extra bevestigd door het afgeraffelde einde. Na een traag begin vol persoonlijk drama, en een middenstuk vol mislukte jump scares, blijkt de hele situatie, persoonlijk en bovennatuurlijk, op te lossen met een moralistische boodschap uit een RTL7-waargebeurde-verhalen-woensdagavondfilm. De boodschap? ‘Wees lief voor elkaar en jezelf’. Diep hoor. 

Joel Schumacher mag dan bekend staan als de man achter mislukte films als BATMAN & ROBIN, maar je krijgt in ieder geval altijd groteske onzin op je bordje. Het gebrek aan subtiliteit in zijn films werkt adrenaline-verhogend. Van de regie van Niels Arden Oplev in deze remake van FLATLINERS, gaat niemands hart sneller kloppen. Fuck. Missie mislukt.

Distributeur: Universal Pictures Internationa;. Release: NL 9 november en BE 29 november. Copyright: Theodoor Steen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Gepubliceerd op 8 november 2017.

© Theodoor Steen
8 november 2017
  • Titel
    Flatliners
  • Lengte
    109 minuten
  • Regie
    Niels Arden Oplev
  • Scenario
    Peter Filardi, Ben Ripley
  • Cast
    Elliot Page, Diego Luna, Nina Dobrev
  • Taal
    English
  • Land
    United States, Canada
  • Trailer
Meer Horror
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.