• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

RECENSIE

Jigoku / Hell (1960)

Dat het land van de rijzende zon de laatste jaren een aantal uitstekende genrefilms heeft voortgebracht, zal de lezers van dit blad niet ontgaan zijn. Vooral de Japanse films RINGU, KAIRO, CURE en DARK WATER wisten dankzij de ijzingwekkende psychologische horror en originele verhaallijnen mondiaal lof te oogsten. Na het onverwacht grote succes van THE […]
RECENSIE

Thunder Rock (1942)

Wanneer aan het einde van de jaren dertig piloot Streeter (Mason) en een inspecteur van de Great Lakes Navigation Commission uit hun watervliegtuig stappen op een rotseilandje in Lake Michigan, weten ze wat ze op Thunder Rock zullen aantreffen: een nauwkeurig bijgehouden logboek van het uitstekend functionerende Rocklight (zijnde een vuurtoren in zee of, zoals […]
RECENSIE

Arachnid (2001)

De Spaanse filmlegende Jesús Franco had al toegezegd zich als eregast te laten onthalen door het Festival van de Fantastische Film, toen hem ter ore kwam dat ook een delegatie van Fantastic Factory, het genrelabel van het eveneens Spaanse productiebedrijf Filmax, was uitgenodigd. [Gezamenlijke recensie van FAUST, ARACHNID en DAGON] Onmiddellijk cancelde Franco zijn bezoek. […]
RECENSIE

Dagon (2001)

De Spaanse filmlegende Jesús Franco had al toegezegd zich als eregast te laten onthalen door het Festival van de Fantastische Film, toen hem ter ore kwam dat ook een delegatie van Fantastic Factory, het genrelabel van het eveneens Spaanse productiebedrijf Filmax, was uitgenodigd. Onmiddellijk cancelde Franco zijn bezoek. [Gezamenlijke recensie van FAUST, ARACHNID en DAGON] […]
RECENSIE

Darkness Falls (2003)

DARKNESS FALLS kwam bij het laatste Festival van de Fantastische Film niet door de ballotage van de programmeurs heen. Terecht, want de film is uitgesproken belabberd. Maar wel op een specifieke manier. DARKNESS FALLS is namelijk honderd procent pastiche. Van voor tot achter fake. Geen horrorfilm, maar slechts het idee dat gehaaide fortuinjagers van een […]
RECENSIE

Cabin Fever (2002)

Wie zich ooit te pletter heeft verveeld in een uitgewoond kot van een door slagregens geteisterd bungalowpark mag terugkijken op een geslaagde vakantie. Het kan namelijk altijd erger, en CABIN FEVER laat zien hoe. Vijf stadse jongelui betrekken een afgelegen hutje in de bossen voor een paar dagen onbekommerde lol. Enge verhalen bij het kampvuur […]
RECENSIE

Nightstalker (2002)

NIGHTSTALKER is gebaseerd op de zaak rondom Richard Ramirez, een seriemoordenaar die midden jaren tachtig Los Angeles en San Francisco in zijn greep hield. Na een klopjacht van bijna drie maanden werd Ramirez opgepakt en veroordeeld voor dertien moorden en nog eens dertig andere misdaden, waaronder kindermishandeling en verkrachting. Stof genoeg voor een intense genrefilm, […]
RECENSIE

Venom (2018)

Genetisch gemanipuleerde ratelslangen ontsnappen uit een militair laboratorium en zaaien dood en verderf in een nabijgelegen woestijndorpje. Aan de plattelandsdokter de taak om een tegengif te vinden voor het dodelijke virus waarmee de reptielen zijn uitgerust. Het duurt niet lang of het leger staat op de stoep om het hele geval, inclusief het dorp en […]
RECENSIE

Webs (2003)

Het door het Amerikaanse Sci Fi Channel geproduceerde WEBS is niet alleen een spinnenfilm zonder spinnen, hij hangt ook nog eens aan elkaar van clichés, onwaarschijnlijkheden en special effects die uit de lokale feestwinkel lijken te komen. Een viertal elektriciens stuit bij het afsluiten van een verlaten pand op een nucleaire reactor ter grootte van […]
RECENSIE

Sabretooth (2002)

Professor Anthony (Rhys-Davies) is een gelukkig man. Zijn instituut, Science Frontiers, is er middels DNA-technologie en celbiologie in geslaagd een sabeltandtijger (Smilodon Fatalis) te creëren zoals die in het Krijt-tijdperk de aarde bevolkte. Anthony waant zich al een beroemd en gefortuneerd man en aan de horizon ziet hij een Nobelprijs lonken. Zijn vreugde slaat om […]
RECENSIE

Wishcraft (2002)

WISHCRAFT is een vlotte variant op het slasher-genre en laat zich het best omschrijven als een kruisbestuiving tussen Wes Cravens SCREAM en de WISHMASTER-reeks. De film omzeilt de meeste clichés die het genre rijk is en biedt in plaats daarvan een jonge enthousiaste cast en een script dat de kijker tot het laatst in het […]
RECENSIE

Momentum (2015)

Net wanneer de met zijn paranormale vermogens worstelende leraar Zach Shefford (McCouch) de universiteit de rug wil toekeren, wordt hij benaderd door federale agent Ray Addison (Gossett Jr.) met het verzoek te infiltreren in een telekinetisch hoogbegaafde groep mensen, die zich Momentum noemt. Deze individuen, onder aanvoering van ene Adrian Geiger (Massee), misbruiken hun paranormale […]
RECENSIE

Invincible (2021–)

Een doodskreet weergalmt door een nachtelijke steeg, een lichaam smakt tegen de grond en een donkerbruine stem intoneert plechtig: ‘Agony or ecstasy. Even after 2000 years the rush for kill still made me feel a good death was worth living for. I was willing to go on dishing out anguish for a few more millenniums.’ […]
RECENSIE

The Moment After (1999)

De FBI staat voor een raadsel. Alleen al in de VS verdwijnen plotseling honderdduizenden mensen spoorloos. Het Witte Huis kondigt de noodtoestand af. De krijgswet wordt aangenomen. FBI-agenten Adam Riley (White) en Charles Baker (Downes) worden op onderzoek gestuurd. Overlevenden stamelen verward over ‘De Wegvoering’ en de agenten vinden deze uitdrukking verklaard in het Nieuwtestamentische […]
RECENSIE

Anatomie 2 (2003)

De Duitse regisseur en scenarioschrijver Stefan Ruzowitzky doet bij onze Oosterburen wat Johan Nijenhuis in Nederland doet: met een ogenschijnlijk feilloos commercieel inzicht en een schrijnend gebrek aan artistieke dadendrang maakt hij formulefilms voor een jonge doelgroep. Waar Nijenhuis zijn publiek met zon, zee en strand wil behagen, jaagt Ruzowitzky hen echter liever de gordijnen […]
RECENSIE

Hellraiser: Hellseeker (2002)

Rick Bota is een druk baasje. De voormalige cameraman maakte twee jaar geleden zijn regiedebuut met HELLRAISER: HELLSEEKER, draaide DAARNA HELLRAISER: DEADER en legt momenteel de laatste hand aan HELLRAISER: HELLWORLD. Die films noemen we gewoon HELLRAISER 6, 7 en 8, want dat modieuze gedoe om vervolgfilms nummerloos de wereld in te sturen is natuurlijk […]
RECENSIE

Dracula II: Ascension (1995)

Dat puntige tandjes nog geen scherpe film maken, bleek wel uit de eerste reïncarnatie van Dracula in het nieuwe millennium. De titel luidde heel toepasselijk DRACULA 2000 en markeerde de tweede regieklus van Patrick Lussier (THE PROPHECY 3), de voormalige editor van Wes Craven. De modernisering van De Prins der Duisternis had gevolgen voor de […]
RECENSIE

Returner (2002)

Amerikaanse filmmakers spelen zo vaak leentjebuur bij meer getalenteerde Aziatische collega’s, dat het helemaal geen schande is dat Takashi Yamazaki nu eens de omgekeerde weg bewandelt. Zijn RETURNER staat zo stijf van de citaten uit bekende sciencefiction-films, dat woorden als plagiaat en diefstal meer van toepassing zijn. RETURNER hanteert het TERMINATOR-principe van een toekomstige aardbewoner […]
RECENSIE

Subterano (2003)

In de Australische parkeergaragethriller SUBTERANO worden elementen uit CUBE op amateuristische wijze gekoppeld aan THE PUPPET MASTER. Een groepje mensen komt na sluitingstijd vast te zitten in, inderdaad, een parkeergarage. Tot overmaat van ramp vormt de lokatie de arena voor een dodelijke testdrive van Subterano, een populair computerspel. Al snel zijn de onwillige proefkonijnen overgeleverd […]
RECENSIE

Dreamcatcher (2003)

Sinds in 1976 de verfilming van Stephen Kings debuutroman Carrie in de bioscopen verscheen, heeft de schrijver met zijn romans, novellen en korte verhalen stof geleverd voor bijna vijftig films, plus een reeks vervolgen die weinig met zijn werk te maken hebben. [gezamenlijke bespreking van DREAMCATCHER en het boek Creepshows]  Het succes van Stephen King […]
RECENSIE

The Ace of Hearts (1921)

Wat maakt de dvd tot de ultieme natte droom voor cinefielen? Wat mij betreft niet de (potentieel) perfecte beeld- en geluidskwaliteit, noch de mogelijkheid om special movie gold platinum collector’s deluxe editions vol te proppen met urenlange extra features, hoewel beide natuurlijk niet te versmaden zijn. Nee, vóór alles komt toch wel de mogelijkheid om […]
RECENSIE

The Unknown (1927)

Wat maakt de dvd tot de ultieme natte droom voor cinefielen? Wat mij betreft niet de (potentieel) perfecte beeld- en geluidskwaliteit, noch de mogelijkheid om special movie gold platinum collector’s deluxe editions vol te proppen met urenlange extra features, hoewel beide natuurlijk niet te versmaden zijn. Nee, vóór alles komt toch wel de mogelijkheid om […]
RECENSIE

Laugh, Clown, Laugh (1928)

Wat maakt de dvd tot de ultieme natte droom voor cinefielen? Wat mij betreft niet de (potentieel) perfecte beeld- en geluidskwaliteit, noch de mogelijkheid om special movie gold platinum collector’s deluxe editions vol te proppen met urenlange extra features, hoewel beide natuurlijk niet te versmaden zijn. Nee, vóór alles komt toch wel de mogelijkheid om […]
RECENSIE

The Isle (1970)

In THE ISLE (oorspronkelijke titel: seom) toont regisseur Ki-Duk Kim een plek waarvan je zou kunnen aannemen dat hij daadwerkelijk bestaat, ergens in de bergen van Zuid-Korea, maar die toch eerder lijkt op het vage, ongerepte landschap van een droom of allegorie. De hele film speelt zich af op en rond een groot, mistig meer […]
RECENSIE

Another Heaven (2000)

Joji (‘George’) Iida schreef het scenario voor een vroege televisie-adaptatie van Koji Suzuki’s roman Ringu, die later zo fameus verfilmd werd door Hideo Nakata. Vervolgens regisseerde Iida RASEN alias SPIRAL, een gemankeerd en weinig succesvol vervolg op RINGU (Nakata zelf regisseerde RINGU 2). Met het op een eigen verhaal gebaseerde ANOTHER HEAVEN begeeft Iida zich opnieuw […]
RECENSIE

Shogun’s Sadism (1976)

Bladerend door het vorige nummer van dit periodiek raakte een drietal Japanners tijdens mijn festivalbezoek aan het Baskische San Sebastiàn in een verhitte discussie. Inzet was de advertentie voor de dvd van SHOGUN’S SADISM. Die film kenden ze zeker, maar de Aziatische teksten in de advertentie konden ze niet thuisbrengen. ‘Not Japanese!’, klonk het resoluut. […]
RECENSIE

Kichiku (1997)

Distributeur Japan Shock doet de bedrijfsnaam eer aan met de release van KICHIKU (KICHIKU DAI ENKAI/LARGE BANQUET OF THE BRUTES, 1997). [gezamenlijke bespreking van SHOGUN’S SADISM en KIKICHU] Bladerend door het vorige nummer van dit periodiek raakte een drietal Japanners tijdens mijn festivalbezoek aan het Baskische San Sebastián in een verhitte discussie. Inzet was de […]
RECENSIE

And Now the Screaming Starts! (1973)

Anchor Bay’s The Amicus Collection zit verpakt in een zeskantige, als een harmonica uitklapbare doos, die de koper kennelijk moet voorbereiden op een paar avondjes nostalgische horror. De gammele kartonnen doodskist (de schijfjes vallen er bij opening meteen uit) bevat vijf films uit de periode 1964-1974, alle afkomstig van productiehuis Amicus, in die dagen de […]
RECENSIE

The Beast Must Die (1974)

Anchor Bay’s The Amicus Collection zit verpakt in een zeskantige, als een harmonica uitklapbare doos, die de koper kennelijk moet voorbereiden op een paar avondjes nostalgische horror. [Gemeenschappelijke bespreking van THE AMICUS COLLECTION] De gammele kartonnen doodskist (de schijfjes vallen er bij opening meteen uit) bevat vijf films uit de periode 1964-1974, alle afkomstig van […]
RECENSIE

Hellboy (2004)

Terwijl de Nederlandse bioscooprelease nog steeds staat gepland voor half oktober, kon deze 2-disc special edition van HELLBOY in de VS al vanaf eind juli worden aangeschaft. Voor november staat bovendien een 3-disc-uitgave op het programma, met een director’s cut en nieuw commentaar. Zijn er nog filmliefhebbers die aan een film zèlf genoeg hebben, vraag je je […]
RECENSIE

The Devil’s Backbone (2001)

Bravo, Afdeling Marketing & Sales! Het hoesje van deze special edition van Guillermo del Toro’s THE DEVIL’S BACKBONE/EL ESPINAZO DEL DIABLO (Zilveren Mélies, AFFF 2002) werft met de tekst ‘from the director of HELLBOY’, en ontdoet, dankzij het substitueren van de suggestieve oorspronkelijke affiche voor een stukje Fotoshop-knutselwerk, de film meteen van een deel van […]
RECENSIE

Tokyo Godfathers (2003)

In een genre vergeven van robots en vreemde werelden, zijn de films van Satoshi Kon (1963) opmerkelijk alledaags. Daklozen in Tokio, de popsterrencultuur en een vergeten actrice: Kon blijft in zijn keuze van onderwerpen verrassend dicht bij huis. En dat is precies de reden waarom zijn films zo opvallen. Hij vertelt verhalen die je met […]
RECENSIE

Godsend (2004)

Wanneer in LORD OF THE RINGS een dwerg wordt belast met de opdracht een ring in een vulkaan te werpen en zodoende het voortbestaan van Midden-Aarde veilig te stellen, wordt die premisse door de meesten van ons zonder morren aanvaard. Wanneer in GODSEND een arts opduikt, die de ouders van een verongelukt kind aanbiedt met […]
RECENSIE

Sky Captain and the World of Tomorrow (2004)

Een vloot van gigantische vliegende robots verschijnt boven het New York van de jaren dertig. Nadat ze zijn neergedaald richten de streng in het gelid marcherende machines in de straten een enorme verwoesting aan. Temidden van de chaos probeert de vermetele verslaggeefster Polly Perkins (Paltrow) foto’s te maken, terwijl de al even drieste Sky Captain […]
RECENSIE

Zebraman (2004)

Japanners noemen hem salary man, loonslaaf. Een grijze muis die zich dag in dag uit in doffe berusting naar zijn werk sleept, zich door iedereen als voetveeg laat gebruiken, en alleen in zijn dromen hardhandig durft af te rekenen met zijn kwelgeesten. Shinichi (Aikawa) de leraar uit ZEBRAMAN (ZEBURAAMAN), is zo’n sukkel – in het […]
RECENSIE

Deathdream (1974)

Met de high school-klucht PORKY’S (1981) en de nostalgische FAMILIEFILM A CHRISTMAS STORY (1983) vestigde Bob Clark zijn naam bij het grote publiek. Maar horrorfans kennen hem van zijn pionierswerk uit de golden age van low-budget horror, de vroege jaren zeventig. [Gezamenlijke bespreking van DEATHDREAM en BLACK CHRISTMAS] Van Clarks DEATHDREAM (1972, a.k.a. DEAD OF NIGHT) verscheen […]
RECENSIE

Black Christmas (1974)

Met de high school-klucht PORKY’S (1981) en de nostalgische FAMILIEFILM A CHRISTMAS STORY (1983) vestigde Bob Clark zijn naam bij het grote publiek. Maar horrorfans kennen hem van zijn pionierswerk uit de golden age van low-budget horror, de vroege jaren zeventig. [Gezamenlijke bespreking van DEATHDREAM en BLACK CHRISTMAS] Van Clarks DEATHDREAM (1972, a.k.a. DEAD OF NIGHT) verscheen […]
RECENSIE

Baba Yaga (1973)

Dat er in de recente reeks stripverfilmingen niet alleen superhelden schitteren, zal niet iedere bioscoopbezoeker zijn opgevallen. De uitstekende stripfilms GHOST WORLD en AMERICAN SPLENDOR richten zich net als het gelijknamige bronmateriaal op volwassen fijnproevers en werden daarom niet in de multiplexen uitgebracht. Een roulement in het mondiale festival- en filmhuiscircuit mag dan geen recordopbrengsten […]
RECENSIE

The Chronicles of Riddick: Dark Fury (2004)

Het lijkt een nieuwe trend: een korte animatiefilm om het verhaal van een lange speelfilm te verduidelijken. Flight of the Osiris sloeg een brug TUSSEN THE MATRIX en THE MATRIX RELOADED (al kwamen daar later nog eens zes delen Animatrix bij), en VAN HELSING kreeg een getekende prequel met Van Helsing: Assigment London. Chronicles of Riddick: Dark Fury overbrugt de kloof […]
RECENSIE

Undead (2003)

Zombiefilms verspreiden zich als een virus. Na Amerika (DAWN OF THE DEAD), Groot Brittannië (28 DAYS LATER, SHAUN OF THE DEAD), Azië (STACY, JUNK) en zelfs Nederland (DEADLINE, R.I.P., ZOMBIEGORE, HERSENHONGER) is nu ook Australië geïnfecteerd.  Het gaat hier om een geïsoleerd geval, de splatterkomedie UNDEAD, dat vooralsnog geen navolging heeft gekregen. Aangezien de Aussies op […]
RECENSIE

BUNKER, THE (2001)

Terwijl de Tweede Wereldoorlog teneinde loopt, houdt een groep nazi’s zich schuil in een verlaten antitankbunker nabij de Belgische grens. Omdat de Amerikaanse aanvallen verhevigen, moeten de nazi’s hun toevlucht zoeken in een donker gangenstelsel dat onder de bunker loopt. Zij zijn echter niet de enigen die hun heil hebben gezocht in de tunnel. De […]
RECENSIE

Natural City (2003)

‘Geen herinnering, geen pijn’, is de pessimistische strekking van de Zuid-Koreaanse sciencefictionfilm NATURAL CITY. De twee geliefden uit de film verlangen anno 2080 naar Kyo, de planeet van de wedergeboorte, waar je alles kunt vergeten. Tot het zover is, kunnen ze de planeet nabootsen via een hologram op het vliegveld. Deze twee geliefden vormen een […]
RECENSIE

Crimson Rivers 2: Angels of the Apocalypse (2004)

De openingscène van CRIMSONS RIVERS 2 (OFTEWEL LES RIVIÈRES POURPRES 2: LES ANGES DE L’APOCALYPSE) is illustratief voor het spelletje dat de makers met het verwachtingspatroon van de kijkers willen spelen. Een monnik gaat een kloostercel binnen en spijkert een kruisbeeld aan de muur. Onmiddellijk welt er door de spijkergaten bloed op, dat in dikke […]
RECENSIE

Satan’s Little Helper (2004)

Bijna een kwart eeuw na JUST BEFORE DAWN keert Jeff Lieberman terug naar het horrorgenre met wederom een film die op het eerste gezicht een slasher is, maar waarin de clichés van dat subgenre zorgvuldig gemeden worden. Ja, het is Halloween en ja, de moordenaar draagt een masker. Maar daar houden de vergelijkingen met de […]
RECENSIE

One Point O (2004)

Een nanometer is een duizend-miljoenste deel van een meter, of 10-9. Nano-technologie is de ultieme vorm van miniaturisering. Wetenschappers voorspellen dat het in de naaste toekomst mogelijk zal worden om mensen te ‘besmetten’ met nanomites, onzichtbare deeltjes die het individu kunnen overvallen als een virusinfectie en bij regelmatige blootstelling een bericht of idee kunnen implanteren, bijvoorbeeld een […]
RECENSIE

Blackwoods (2001)

Tegenwoordig is de Duitse regisseur Uwe Boll, na HOUSE OF THE DEAD, druk in de weer met computerspelverfilmingen als BLOODRAYNE en FAR CRY. Of die films de spellen gaan overtreffen valt te betwijfelen, vooral na de flop van die eerste poging. Maar ook BLACKWOODS, een zogenaamde psychologische thriller die Boll maakte vóór HOUSE OF THE […]
RECENSIE

Dead End (2003)

Sommige zaken gaan het verstand te boven. Zoals de prijzen die deze Frans-Amerikaanse coproductie ten deel viel op verschillende festivals, waaronder de Zilveren Méliès en publieksprijs van Brussel, en de publieksprijs van San Sebastián. Natuurlijk, smaken verschillen. Wat de één vernieuwend vindt, noemt een ander aanstellerij. Maar DEAD END is zó doorsnee, dat je je […]
RECENSIE

The Eliminator (2004)

In 1924 verscheen Richard Connells verhaal The Most Dangerous Game, over een schipbreukeling die aanspoelt op een tropisch eiland en ontdekt dat de eigenaar van het eiland, Graaf Zaroff, hem tot prooi in een macaber jachtspel heeft gemaakt. RKO verfilmde de short story in 1932 onder dezelfde titel; Ernest B. Schoedsack en Irving Pichel regisseerden. Joel McCrea […]
RECENSIE

The Touch (2002)

Een film over een wereldwijde zoektocht naar een mystiek voorwerp dat het lot van de mensheid kan veranderen – daarbij denk je meteen aan RAIDERS OF THE LOST ARK. Heerlijke film, en een groot succes. Het valt Michelle Yeoh dus nauwelijks kwalijk te nemen dat ze voor het door haar mede-geproduceerde the touch onbeschaamd teruggrijpt […]
RECENSIE

Dream Warrior (2003)

Jean-Claude van Damme’s CYBORG of de het in het vorige nummer besproken DEATHLANDS behoren niet tot het beste wat het postapocalyptische genre te bieden heeft. Niettemin is herwaardering van deze titels volledig op zijn plaats na het zien van de abominabel slechte genregenoot DREAM WARRIOR. We schrijven het jaar 3004. Aan de hand van bijzonder […]
RECENSIE

Ju-on: The Grudge 2 (2003)

Net als in de voorganger draait het in THE GRUDGE 2 om het kwaad dat zich als een virus verspreidt. Het huis waar het kwaad in de eerste film zijn oorsprong had, staat hier centraal als onderwerp van een tv-special. Uiteraard vallen de betrokkenen, in aparte hoofdstukjes, één voor één ten prooi aan de vloek. […]
RECENSIE

Killer Bees (2002)

Bijen. Volgens natuurkenner Dr. Jac. P. Thijsse ‘een vlijtig en nuttig volkje’. Filmmakers echter, zijn overwegend angel-gefixeerd en dat verklaart de slechte reputatie van de donzige zoemertjes in de cinema en hun voortdurend groeiende filmografie. Misschien is het allemaal begonnen met het zes minuten durende amateurfilmpje STING!!!! (Alan P. Tadzinsky, 1961). Hierin worden de optredende […]
RECENSIE

Octane (2003)

De Britse recensenten hadden bij de bioscooprelease geen goed woord over voor OCTANE. Onterecht, want in de juiste stemming valt er een hoop lol te beleven aan deze curieuze road movie. OCTANE draait om een nachtelijke autorit van een moeder en een dochter, die gaandeweg ontspoort tot een Lynchiaanse nachtmerrie. Onderweg wordt het duo ondermeer […]
RECENSIE

Ripper 2: Letter from Within (2004)

Had collega Ruben van Eijl weinig goede woorden over voor RIPPER: LETTER FROM HELL (SN #56), de directe sequel RIPPER 2 LETTER FROM WITHIN zou hem van ergernis door het lint hebben gejaagd. Molly Keller (toen A. J. Cook, nu Erin Karpluk), schrijfster van de Jack the Ripper-biografie Letter from Hell: My Life as a […]
RECENSIE

The Card Player (2003)

Roem is vergankelijk. Werd Dario Argento enkele jaren geleden tijdens het Festival van de Fantastische Film onder hartstochtelijk gejuich van het publiek de Life Achievement Award overhandigd, na de AFFF-editie van dit jaar eindigde zijn nieuwe film THE CARD PLAYER (IL CARTAIO) op de laatste plaats in de publieksenquête. En al zit er de laatste […]
RECENSIE

The Fair Haired Child (2006)

Op basis van zijn films THE HOUSE ON HAUNTED HILL en FEARDOTCOM is de titel ‘Master of Horror’ misschien ietwat te veel eer voor William Malone, maar met The Fair-Haired Child levert hij in één klap zijn beste werk af; een griezelig sprookje over een echtpaar dat een pact met de duivel sluit teneinde hun […]
RECENSIE

Jenifer (2001)

Lekker pervers filmpje waarin politieman Frank (Steven Weber, die ook het stripverhaal tot scenario bewerkte) geobsedeerd raakt door het meisje dat hij uit handen van een psychopaat redde. De jonge vrouw, Jenifer, heeft een prachtlijf maar een werkelijk monsterlijk gezicht, de vleselijke uiting van het monster dat ze werkelijk is. Hoewel het snel duidelijk is […]
RECENSIE

Homecoming (2018–2020)

George A. Romero liet het zien: met zombiefilms kun je politieke of maatschappelijke statements maken. De zombiemeester, die bij de eerste worp Masters of Horror moest afhaken (maar wiens naam hier opduikt op een grafzerk), hield die statements zelf altijd aardig onder de oppervlakte. Joe Dante doet dat niet. Zijn Homecoming, over gesneuvelde militairen die […]
RECENSIE

Dreams in the Witch House (2022)

Stuart Gordon bouwde zijn reputatie als horrormeester op met vier H.P. Lovecraft-verfilmingen: RE-ANIMATOR, FROM BEYOND, CASTLE FREAK en DAGON. Het verrast daarom niet dat hij voor zijn bijdrage aan deze serie weer een Lovecraft-verhaal als uitgangspunt nam, bewerkt door Gordon zelf en scenarist Dennis Paoli die ook aan de eerdere Lovecraft-films meeschreef. In Dreams in […]
RECENSIE

Hellbent (2004)

Potenrammers en lieden die homo’s het liefst met het hoofd naar beneden van een hoge toren af keilen, krijgen in HELLBENT gezelschap van een als duivel verklede maniak met een zeis.  Regisseur Paul Etheredge-Ouzts was werkzaam als assistent-regissseur en set-dresser (o.a. JFK) voordat hij in 2004 zijn regiedebuut maakte met de ‘gay slasher’ HELLBENT. De […]
RECENSIE

Adrift (2018)

Wie op IMDB de film ADRIFT opzoekt, komt uit bij: OPEN WATER 2. Huh? Toch vreemd, aangezien we hier te maken hebben met een volledig Duits gefinancierde productie. Kennelijk hebben de producenten van de film een deal gesloten met de distributeur van OPEN WATER om ADRIFT in de VS als het vervolg op de indie-hit […]
RECENSIE

Horrors of War (2006)

In augustus/september 1944 rukken geallieerde troepen via Frankrijk op richting Roergebied. Daar komen infanteristen tegenover een vreemd verschijnsel te staan: monsterlijk mismaakte Wehrmacht-soldaten, die zelfs onder gericht vuur op de been blijven en hardnekkig doorvechten. Hoe kan dat? Dat kan, vrienden, omdat een nazi-arts en vertrouweling van Adolf Hitler, Dr. Heinrich Schaltur (David Carroll), een […]
RECENSIE

Beowulf & Grendel (2005)

Op het afgelopen Amsterdam Fantastic Film Festival leek beowulf & grendel een vreemde eend in de bijt. Een monsterfilm zonder monster. Een spektakelfilm zonder spektakel. Een fantasyfilm zonder fantasy. Schokkend Nieuws in gesprek met regisseur Sturla Gunnarsson. ‘Ik denk dat we de film van de grond hebben gekregen doordat investeerders mee dachten te liften op […]
RECENSIE

The Drone Virus (2004)

Centraal in THE DRONE VIRUS staat een door ScanTech, Inc., ontworpen MRI-scanner, bedoeld om kanker op celniveau op te sporen, een enorme stap voorwaarts in gentherapie-onderzoek. Helaas schijnt het apparaat een eigen – boosaardig – willetje aan de dag te leggen: gescande patiënten sterven met alarmerende regelmaat. Zijn er bovennatuurlijke oorzaken? Is er sabotage in […]
RECENSIE

Mortuary (2005)

De familie Doyle (Crosby/Byrd/Patton) verhuist van L.A. naar een industriebuurt in Pomona, Californië, om daar het uitvaartcentrum ‘The Fowler Brothers Mortuary’ over te nemen. Het blijkt een vervallen begrafenisonderneming te zijn met een historie van geweld en mysterieuze verdwijningen. Afvoerputjes braken er bloed, de septic tank deponeert onduidbare klodders op het toch al slecht onderhouden […]
RECENSIE

Minotaur (2006)

Eind 2003 ontmoette uw verslaggever regisseur Jonathan English op de inmiddels roemloos tenonder gegane Milanese filmbeurs MIFED. De jonge Brit was er om zijn nieuwe project MINOTAUR te financieren en had ter promotie zelfs een schaalmodel van het monster in kwestie meegebracht, een creatuur dat niet misstaan zou hebben in een film van Ray Harryhausen. […]
RECENSIE

Haeckel’s Tale (2006)

In het vorige nummer van SN berichtten we al uitvoerig over de eerste serie films in de reeks Masters of Horror. Van de dertien afleveringen konden we er toen twee niet op tijd zien. U had ze dus nog van ons tegoed. [Gezamenlijke bespreking van HAECKEL’S TALE en IMPRINT] Het gaat om Haeckel’s Tale van John McNaughton […]
RECENSIE

Dragon Head (2003)

‘Ashes like a veil of black have lifted to the sky/With the frightened face of death revealed/The last ones left alive find they’ve nothing now/Not even the vaguest memories/Of what they’ve all been fighting for/What they’ve to receive.’ Zelden gaf een liedtekst zo exact de strekking en sfeer weer van een film. Toch is dit […]
RECENSIE

Le avventure di Pinocchio (1972)

In een striemend koude januariweek van dit jaar wandelde ik in Parijs door het recent gerestaureerde en vooral prettig verwarmde Petit Palais. Mijn teleurstelling over het in de museumkelders opbergen van Gustave Doré’s majestueuze Bijbel-olieverfdoeken werd getemperd bij de ontdekking van de meerpanelige studies en schilderijen van Fernand Pelez. In zijn Grimaces et misères uit 1888, voorstellende […]
RECENSIE

Cool Air (2006)

‘Not unlike the earth’s cold clay, hm?’, zegt dokter Muñoz (Jack Donner) tegen pulpmagazine-schrijver Randolph Carter (Bryan Moore), die op een zomerdag in 1925 Muñoz’ eigenaardig koude hand schudt, nadat de oude man hem zojuist het leven heeft gered. Het is de sleutelzin uit de 40 minuten durende zwart-witfilm COOL AIR, waarmee Moore op het […]
RECENSIE

Fragile (2005)

Een jaar na het in alle opzichten geslaagde EL MAQUINISTA / THE MACHINIST komt het Catalaanse productiehuis Filmax met FRÁGILES / FRAGILE, waarin getalenteerd cameraman Xavi Giménez wederom een kwetsbaar ogende internationale ster voor de lens krijgt. Bij de voorganger vormde het voor de film uitgemergelde lichaam van acteur Christian Bale niet alleen een schokkende […]
RECENSIE

Cry Wolf (2005)

Nauwelijks is de jonge Owen Matthews (Julian Morris) toegetreden tot Westlake Preparatory Academy in Richmond, Virginia, of hij wordt door de ondernemende Dodger (Lindy Booth) gerecruteerd om deel te nemen aan het spel Cry_Wolf, geënt op een recent misdrijf op de campus waarbij één der leerlingen om het leven werd gebracht door iemand die zich Wolf […]
RECENSIE

The Black Hole (2006)

In het Midwestern Quantum Research Lab, in St. Louis, Missouri, loopt een experiment met ’s werelds grootste deeltjesversneller danig uit de hand. Er doen zich aardschokken voor en er ontwikkelt zich een zwart gat in het lab dat personeel en apparatuur begint op te slokken. Tot overmaat van ramp komt er een buitenaardse entiteit vrij, […]
RECENSIE

Trespassers (2018)

In de jaren zestig van de vorige eeuw strijkt een groep flower power-hippies neer aan de Costa Azul in Mexico om in peace and harmony een nieuw, non-materialistisch leven te beginnen. De streek blijkt onvruchtbaar en dor en de groep vervalt tot kannibalisme. Circa 45 jaar later selecteert een clubje surfvrienden en -vriendinnen het gebied voor surfen, […]
RECENSIE

Blood and Roses / Et Mourir de Plaisir (1960)

Zoals bekend zijn de meeste vampierfilms geïnspireerd door Bram Stokers roman Dracula, om niet te spreken van een groot aantal vrij letterlijke adaptaties. Een veel minder bekende bron is het korte verhaal Carmilla van de Ierse fantasy- en gothicschrijver Sheridan Le Fanu. En dat terwijl Bram Stoker dit duister-melancholische verhaal over Oosteuropees vampirisme als de belangrijkste bron voor […]
RECENSIE

Vacancy (2007)

In de Lonely Planet van Hollywood staan afgelegen tankstations of gore hotelletjes met rood gemarkeerd als plaatsen die je beter kan vermijden. Snode scenaristen verstoppen er maar al te graag moordenaars of psychopaten. In films als VACANCY zijn het magneten die hulpeloze personages naar zich toe zuigen. Regisseur Nimród Atal (in de VS geboren, naar Hongarije geëmigreerd […]
RECENSIE

Halloween (2007)

‘Death has come to your little town.’ Dr. Sam Loomis is weer terug om Haddonfield te waarschuwen voor zijn favoriete psychopathische patiënt Michael Myers. Wat doet de held van HALLOWEEN wanneer regisseur Rob Zombie aan de touwtjes trekt? Deze, inmiddels negende, HALLOWEEN is een prequel en remake ineen. Michaels jeugdjaren spelen zich af in het […]
RECENSIE

Believers (2007)

Twee ziekenbroeders van een ambulancedienst, Dave (Johnny Messner) en Vince (Jon Huertas), worden ontvoerd door leden van een geheime sekte, die zich de Quanta Groep noemt.  De groep (ook wel cabaal), bestaande uit wetenschappers, filosofen en wiskundigen, leeft in een afgedankte, ondergrondse raketsilo en heeft onder de bezielende leiding van Dr. Talbot, bijgenaamd ‘The Teacher’ […]
RECENSIE

The Fall (2006)

Zwemmende olifanten, Darwin in een bontjas met vlindermotief, een mysterieus ritueel van moddermannen, surrealistische trompe l’oeils… De Indiase regisseur Tarsem Singh weet wel hoe hij zijn publiek een zucht van bewondering kan ontlokke Wie zich uit THE CELL (2000) de reis van Jennifer Lopez herinnert door het onderbewustzijn van een comateuze seriemoordenaar, weet dat Tarsem […]
RECENSIE

El Orfanato (2007)

Horrorregisseurs zijn vaak de ADHD’ers van hun vakgebied. Anno 2008 stuiteren ze met razendsnelle camerabewegingen door hun film. In EL ORFANATO bewaart de jonge Spaanse filmmaker Juan Antonio Bayona echter zijn kalmte. Hij beseft dat je met een trage, langzame beeldvoering veel spannender cinema maakt. Wie graag meepraat over jonge, beloftevolle horrorregisseurs kan maar beter […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden