The Devil’s Backbone(2001)

Bravo, Afdeling Marketing & Sales! Het hoesje van deze special edition van Guillermo del Toro’s THE DEVIL’S BACKBONE/EL ESPINAZO DEL DIABLO (Zilveren Mélies, AFFF 2002) werft met de tekst ‘from the director of HELLBOY’, en ontdoet, dankzij het substitueren van de suggestieve oorspronkelijke affiche voor een stukje Fotoshop-knutselwerk, de film meteen van een deel van z’n mysterie.

Ondanks deze verpakkingsblunder is dit een begerenswaardige dvd van dit tragische spookverhaal annex ontroerend coming of age-drama over sinistere gebeurtenissen in een afgelegen Spaans weeshuis tijdens de Burgeroorlog. Eén optie in het bonusmenu maakt deze schijf namelijk tot een onmisbaar document: het uitzonderlijke audiocommentaar van de maker bij zijn meest persoonlijke film. In tegenstelling tot het vaak grenzenloos oppervlakkige geouwehoer op dvd’s van mainstreamfilms (‘And then we put the camera…’) gáán Guillermo del Toro’s explicaties ergens over. Zo geeft hij een discours over de ontstaansgeschiedenis van de gothic novel, fietst door enkele obscuurdere stromingen binnen de kunstgeschiedenis (symbolisme, de Pre-Rafaëlieten), stipt zijn persoonlijkheidsvormende tijd aan in een Mexicaans internaat en beschrijft en passant hoe hij ooit tijdens het gezamenlijk huiswerk maken voor het eerst toevallig de knie van zijn toekomstige echtgenote aanraakte. Het is grappig en aandoenlijk tegelijk. Aan de hand van THE DEVIL’S BACKBONE, zijn film over ‘personages gevangen in de tijd’, komen zulke uiteenlopende namen als die van de symbolist Arnold Böcklin, de filosoof Blaise Pascal en de etser Giovanni Piranesi voorbij, ingebed in een prachtige, bijna stream of consciousness-achtige monoloog waarin de liefde voor fantastiek, kunst, literatuur, cinema en de vele eigenaardige, vaak duistere bijwerkingen van het natuurfenomeen mens doorklinken. Niet eerder hoorde ik van een zo jonge genrefilmmaker een dergelijke eloquent verwoorde introspectie, zelden hoorde ik zoveel intelligentie en fijngevoeligheid in een cineastenbetoog. De making of van 27 minuten (Que es un fantasma?), vier korte afgekeurde scènes, een fotogalerij met ontwerptekeningen en de storyboardplaatjes-in-beeld-optie vallen bij Guillermo del Toro’s eigen verhaal simpelweg in het niet. Bijzondere man, bijzondere film, bijzondere dvd.

Copyright Oliver Kerkdijk. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #64, p9.

The Devil's Backbone
    106 minuten