CRONOS(1992)

Een bejaarde antiekhandelaar met de suggestieve naam Jesus Gris (Luppi) komt bij toeval in het bezit van een geheimzinnig gouden voorwerp, de Cronos. Binnen de kortste keren heeft Gris de doodzieke industrieel De La Guardia (Brook) en diens sinistere neef Angel (Perlman, een man wiens uiterlijk het sluitend bewijs van de evolutietheorie vormt) achter zich aan, die hem het ding afhandig proberen te maken.

De Cronos is dan ook niets minder dan een sleutel tot het eeuwige leven, uitgedacht door een 16de-eeuwse alchemist. Als het insektvormige apparaat zijn tentakels in het vlees van zijn eigenaar slaat en zich ontpopt tot een mechanische bloedzuiger, hervindt Gris prompt zijn kracht en vitaliteit. Jammer dat de bijsluiter niet vermeldde dat het gebruik van de Cronos dorst naar mensenbloed als bijwerking heeft. .CRONOS is de debuutfilm van de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro, die naast diverse onderscheidingen in eigen land in 1993 de prijs van de Semaine de la Critique in Cannes in de wacht sleepte. Gelet op de herkomst van de film zijn termen als tortilla horror of Mexploitation verleidelijk, maar deze zouden misplaatst zijn. CRONOS heeft weinig weg van een genrefilm. Bekende horrorthema’s als vampirisme zijn bijna terloops gebruikt en lijken eerder voort te vloeien uit de spontane magie die we kennen uit het werk van Latijns-Amerikaanse schrijvers als Garcia Marquez en Asturias. Del Toro’s aanpak heeft een schaduwkant. cronos is doortrokken van een achteloze lichtvoetigheid waaraan de Mexicaanse volksaard ook niet vreemd is. Deze uit zich in een af en toe al te vrijblijvende geluidsband en een curieus soort humor die de film niet ten goede komt. Met name de gewetenloze Angel wordt daardoor tot een kolderiek figuur gereduceerd. De film kent echter ijzersterke momenten. De scène waarin Gris zich op oudejaarsavond discreet probeert te laven aan het bloed uit de neus van een feestganger, is een juweeltje. Maar bovenal is cronos een persoonlijk en zeer oorspronkelijk werkstuk: een groot goed in de magere jaren die de horrorfilm momenteel doormaakt. Hoe staat het eigenlijk met de film die Del Toro samen met George Romero aan het voorbereiden was?.*** Copyright Matthijs Linnemann. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #26, p11.

Cronos
    94 minuten
    Guillermo del Toro