One Point O(2004)

Een nanometer is een duizend-miljoenste deel van een meter, of 10-9. Nano-technologie is de ultieme vorm van miniaturisering. Wetenschappers voorspellen dat het in de naaste toekomst mogelijk zal worden om mensen te ‘besmetten’ met nanomites, onzichtbare deeltjes die het individu kunnen overvallen als een virusinfectie en bij regelmatige blootstelling een bericht of idee kunnen implanteren, bijvoorbeeld een specifieke mening, een (politieke) overtuiging of een reclameboodschap.

In een vreemde, deels ontvolkte stad, in een barok appartementen-complex, ontvangt computer-programmeur Simon J (Sisto) bij voortduring ledige postpakketjes. En wie bestookt zijn computer met de eigenaardigste berichten? Simon wordt er gek van, verwaarloost zijn werk en onderneemt een odyssee door de stad, waar eenzaamheid, paranoia en onduidelijke angst voor besmetting heersen en iedereen in raadselen spreekt. Het gaat slechter en slechter met Simon; zijn brein begint weg te rotten… ONE POINT O is vermoedelijk de eerste film die nano-technologie als onderwerp heeft. Men zou het merkwaardig kunnen vinden dat een audiovisueel middel als film een onderwerp aangrijpt dat met het blote oog niet waarneembaar is en de kijker, die nog nooit van nano-technologie heeft gehoord, zal zich afvragen waar ONE POINT O (als in: 1.0) in ’s hemelsnaam over gaat, want veel leerzame informatie verstrekt de film niet. Die kijker doet er goed aan eerst Michael Crichtons thriller Prey (2002) te lezen, een boek dat de nano-technologie op populair-wetenschappelijke wijze behandelt; een onderhoudende introductie en nog spannend bovendien. Hij weet dan wat nanodeeltjes zijn, waartoe deze in staat zijn, wat er in Simons postpakketjes zit en waardoor hij wordt beïnvloed. Toch is ONE POINT O een bezienswaardige, film noir-achtige, paranoïde thriller, mede dankzij sterk lokatiewerk (in Boekarest) en groteske bijrollen van onder meer Henriksen als een concierge met een duister geheim, Payne als een in virtuele SM geïnteresseerde buurman en vooral Kier als een bizarre techneut, bezeten van nano-technologische projecten. De gebeurtenissen in ONE POINT O reflecteren enigszins de ontwikkelingen in Franz Kafka’s boek Der Prozess (1925), waarin de hoofdpersoon, Joseph K, wordt geconfronteerd met een ondoorgrondelijk bureaucratisch stelsel (een abstractie dus), waarmee hij niet effectief kan communiceren, waartegen hij geen verweer heeft, en dat hem zijn menselijke waardigheid en tenslotte zijn leven ontneemt. Een uiterst curieuze film, deze ONE POINT O, en qua onderwerpkeuze zeker een primeur. En denk erom: Little Brother Is Watching You **1/2 Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #64, p45.

One Point O
    95 minuten
    Jeff Renfroe, Marteinn Thorsson