The Colony(2013)

DVD/BLU-RAY | THE DAY AFTER TOMORROW (2004), 30 DAYS OF NIGHT (2007) en THE THING (1982): die titels noemt Jeff Renfroe als inspiratie voor zijn sci-fi/actiethriller THE COLONY (2013). De film bestaat inderdaad uit bijeengesprokkelde genreonderdelen. Helaas zijn ze wel eens beter uitgevoerd.

Het is het jaar 2045. De weermachines die zijn gebouwd om het opwarmende klimaat te beheersen zijn defect geraakt, en een nieuwe ijstijd is aangebroken.  De weinige overlevenden hebben zich teruggetrokken in kleine ondergrondse koloniĂ«n. Ook in kolonie 7, geleid door Briggs (Laurence Fishburne), strijdt men tegen de vrieskou. Als de communicatie met de naburige kolonie 5 uitvalt, besluit Briggs samen met Graydon (Atticus Dean Mitchell) en Sam (Kevin Zegers) op onderzoek uit te gaan. Het drietal doet bij aankomst een gruwelijke ontdekking: een groep verwilderde mannen heeft iedereen afgeslacht en is de kapotgehakte lijken aan het opeten.

THE COLONY begint veelbelovend. Zo wordt het troosteloze bestaan in een postapocalyptische wereld aardig neergezet.  Mensen binnen de kolonie zijn wegens voedseltekorten op rantsoen gezet. Zieke mensen krijgen de keuze: weglopen of worden doodgeschoten. Die laatste taak neemt de machtsgeile Mason (Bill Paxton) maar al te graag op zich. De beklemmende setting van de ontmantelde NORAD-basis in Canada (waar de film is opgenomen) en de desolate cgi-sneeuwlandschappen zorgen voor een unheimische sfeer.

Het gaat mis wanneer de film halverwege op de survivalhorror-toer gaat, waarbij alle logica overboord wordt gegooid om de vaart erin te houden. Zo blaast Briggs kolonie 5 op, waardoor het ondergrondse complex met maar Ă©Ă©n ingang volledig instort. De kannibalen die allen dood zouden moeten zijn, of tenminste ingesloten, staan in de volgende scĂšne alweer voor zijn neus.  We komen er nooit achter waar de wilde menseneters vandaan komen, en evenmin waarom zij zich zo gedragen. Tenzij je “hongerige mensen doen gekke dingen” een bevredigende verklaring vindt, tenminste. De rest van de personages in THE COLONY zijn jammer genoeg clichĂ©matige stereotypes: de sterke leider, de jonge held die verantwoordelijk moet worden, de autoritaire redneck die voor problemen zorgt en het ‘lekkere wijf’ die alleen aanwezig is voor eye candy en het onvermijdelijke liefdesplotje.

THE COLONY is een acceptabele B-film maar ontbeert elke vorm van originaliteit. Laurence Fishburne geeft in het behind the scenes bonusmateriaal aan dat hij geen enkele film zoals deze kent. Liefhebbers van genrefilms zullen het niet met hem eens kunnen zijn: er valt geen enkele verrassing te verwachten.

Di: Splendid. Op dvd en blu-ray vanaf 31 oktober. Copyright Henry Kuipers. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 november 2013.

© Henry Kuipers
14 november 2013