Returner(2002)

Amerikaanse filmmakers spelen zo vaak leentjebuur bij meer getalenteerde Aziatische collega’s, dat het helemaal geen schande is dat Takashi Yamazaki nu eens de omgekeerde weg bewandelt. Zijn RETURNER staat zo stijf van de citaten uit bekende sciencefiction-films, dat woorden als plagiaat en diefstal meer van toepassing zijn.

RETURNER hanteert het TERMINATOR-principe van een toekomstige aardbewoner die terug in de tijd gaat om rampzalige ontwikkelingen te voorkomen. In dit geval de crash van een buitenaards ruimteschip met een zielige alien aan boord (E.T.), wiens helemaal niet zielige verwanten buiten de dampkring wachten om de aarde te vernietigen (INDEPENDENCE DAY). Japans is het snufje yakuza-actie, want tijdreizigster Miri krijgt steun van gangster-hitman Miyamoto. Maar de ring waarmee ze tijd kan beïnvloeden is weer helemaal MATRIX. Doorgaans zijn films die er zo driftig op los citeren het aanzien nauwelijks waard, maar RETURNER vormt een uitzondering. Hoe weinig verrassend de film ook is, hij is wel vaardig en met enthousiasme gemaakt door een regisseur die met een beter script vermoedelijk wonderen zal doen. En de wisselwerking tussen het lekker pittige ruimtemeisje Miri en haar zwijgzame beschermheer is helemaal goed. Vooral de introverte Kaneshiro, bekend van de films van Wong Kar-wei, heeft een mooie carrière voor zich als leading man. Wanneer er dan ook nog een gedenkwaardige psycho (Kishitani) in de film rondloopt, moet je RETURNER toch het voordeel van de twijfel gunnen. **1/2 Copyright 2004 Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #61, p31.

Returner
    116 minuten
    Takashi Yamazaki