Believers(2007)

Twee ziekenbroeders van een ambulancedienst, Dave (Johnny Messner) en Vince (Jon Huertas), worden ontvoerd door leden van een geheime sekte, die zich de Quanta Groep noemt.

De groep (ook wel cabaal), bestaande uit wetenschappers, filosofen en wiskundigen, leeft in een afgedankte, ondergrondse raketsilo en heeft onder de bezielende leiding van Dr. Talbot, bijgenaamd ‘The Teacher’ (Daniel Benzali), een formule ontwikkeld waaruit blijkt dat het einde der tijden nabij is.Terwijl Vince via hersenspoeling wordt overtuigd van de juistheid van Dr. Talbots denkbeelden, verzet Dave zich met hand en tand, maar kan niet voorkomen dat de Quanta Groep en masse zelfmoord pleegt om de verschrikkingen van de Dag des Oordeels te ontlopen. BELIEVERS is de derde film in de Raw Feed-serie, een project van Warner Home Video i.s.m. Papazian-Hirsch Entertainment, geproduceerd door Krantz, Myrick en Shiban (als ex. pr), die ieder de regie van een aflevering voor hun rekening hebben genomen. De reeks startte met REST STOP (John Shiban, 2007), gevolgd door SUBLIME (Tony Krantz, 2007; zie SN# 74); BELIEVERS is het derde deel. De films zijn direct op dvd uitgebracht. BELIEVERS is een enigszins zeverige en zweverige film, waarin vage echo’s doorklinken van de Jonestown- en Waco-tragedies van weleer, en is geconstrueerd rond Dr. Talbots mystieke (of kabbalistische) interpretatie van wiskundige formules die hij een film lang voor zich uit mompelt en als een bezetene noteert. Maar gelukkig is de conclusie die hij uit zijn complexe levenswerk trekt van een verrassende eenvoud: ‘Aanvaarding van mijn formule is aanvaarding van het eeuwige leven’. Sceptici wijst hij terecht met de volgende trouvaille: ‘Uw beperkte perceptie van de realiteit is uw grootste vijand. Mijn formule ontstijgt realiteit, tijd en ruimte’. Breng daar maar ’ns iets tegen in. Zoals ook het geval was bij SUBLIME, gaat de film gebukt onder symboliek en bijbelse verwijzingen en de slotsom waartoe veel kijkers tenslotte zullen komen, is eveneens van een verrassende eenvoud: ‘Wat moet ik hier in vredesnaam mee?’ Alleen in een extra – een nep-forensische politievideo – vindt men nog iets terug van de stijl, waarmee de co-regisseur van THE BLAIR WITCH PROJECT (1999) zich destijds in the picture speelde. ** Di: Warner Home Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #75 (2007), p 39.

Believers
    102 minuten
    Daniel Myrick