Joji (‘George’) Iida schreef het scenario voor een vroege televisie-adaptatie van Koji Suzuki’s roman Ringu, die later zo fameus verfilmd werd door Hideo Nakata. Vervolgens regisseerde Iida RASEN alias SPIRAL, een gemankeerd en weinig succesvol vervolg op RINGU (Nakata zelf regisseerde RINGU 2). Met het op een eigen verhaal gebaseerde ANOTHER HEAVEN begeeft Iida zich opnieuw in RING-territorium.
Deze thriller met bovennatuurlijke elementen is beter dan doorsnee, maar niet veel. Daar helpen koddige slogans als ‘Wat een verschrikking voor de aarde en de zee, de duivel is gekomen en hij is vervuld van woede want hij weet dat hij nog maar zo weinig tijd heeft’ en ‘In ieder mens zit goed en kwaad, maar slechts weinigen zijn onschuldig’ niets aan. Manabu Hayase (Eguchi) is een gepassioneerde politieman die geconfronteerd wordt met een serie mysterieuze moorden, waarbij telkens de hersenen verwijderd zijn. In een veelbelovende openingsscène wordt de schedelinhoud van het eerste slachtoffer aangetroffen in een pruttelende snelkookpan, hetgeen aanleiding is voor een chaotisch tafereel vol kokhalzende wetsdienaren. Hayase onderzoekt de zaak samen met veteraan Tobitaka (Harada). Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat er een parasitair wezen in het spel is, dat teert op de levenskracht van zijn slachtoffers, maar hen (zolang ze in leven zijn) tevens bovenmenselijke krachten verleent. Als de koek op is, gaat de parasiet op zoek naar een nieuwe gastheer of -vrouw. In hun jacht op het wezen accepteren Hayase en Tobitaka alle onverklaarbare gebeurtenissen met een bewonderenswaardige gelatenheid, totdat een vrouwelijke dokter waar Hayase een oogje op heeft het leven laat. Het spoor leidt naar kruimeldievegge Asako (Ichikawa) die ooit door toedoen van Hayase in de cel terecht kwam, maar inmiddels hopeloos verliefd op hem is. Veel elementen in ANOTHER HEAVEN zijn overbekend, zoals de parasiterende entiteit die onmiddellijk echo’s van THE THING, THE HIDDEN, FALLEN en bepaalde afleveringen van The X-Files oproept. Ook de combinatie van de jonge, roekeloze politieman en zijn doorgewinterde, cynische sidekick hebben we vele malen eerder gezien. Gezegd moet worden dat de beide hoofdrolspelers hun karakters buitengewoon meeslepend neerzetten. Eguchi beschikt over een aanzienlijk charisma en geeft Hayase de juiste combinatie van doorleefdheid en onstuimigheid mee. Zijn enigmatische verhouding met Asako, wier hartstochtelijke liefde voor hem hij maar gedeeltelijk kan beantwoorden, is één van de interessantste onderdelen van de film. Daartegen steken de ontknoping van het verhaal en de moeizame poging om een aantal bovennatuurlijke elementen van een ‘rationele’ onderbouwing te voorzien, mager af. Iida kan een zekere visuele flair niet ontzegd worden; de dynamische cameravoering zal deze of gene wellicht aanspreken. Naar mijn smaak wordt de aandacht teveel van de inhoud afgeleid. Dat kun je natuurlijk ook als een voordeel beschouwen: de film implodeert welhaast onder de eigen, niet waargemaakte pretenties en duurt zeker een half uur te lang. Overigens regisseerde Iida inmiddels alweer een vervolg op ANOTHER HEAVEN voor de Japanse televisie. De extra’s hebben weinig om het lijf. De trailer en een serie dia’tjes, daarmee hebben we het wel gehad.
FILM ** EXTRA’S* Di: Filmfreak Copyright Matthijs Linnemann. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #61 (2004), p 45.