1997. Al tijdens de opnamen van RING realiseert de inhalige productiemaatschappij Asmik Ace Entertainment zich dat ze iets bijzonders in handen heeft. De Japanse studiobons Takashige Ichise besluit een tweede productieteam te formeren, dat de taak krijgt een sequel van RING te maken. De film wordt niet de officiële RING 2, zoals wij die kennen, maar gaat RASEN heten, voor de Europese markt getiteld RING SPIRAL.
Dit vervolg, geregisseerd door Joji (George) Iida (ANOTHER HEAVEN), gaat verder waar het origineel eindigt door het mysterie rondom de vervloekte videoband verder uiteen te zetten. Helaas haalt deze inconsequente opvolger nergens het niveau van RING en flopt RING SPIRAL door gebrek aan sfeer, spanning en verhaal. SPIRAL wordt afgedaan als inspiratieloze geldklopperij, terwijl Hideo Nakata met zijn RING geschiedenis schrijft. 1998. Uit loyaliteit, schaamte en ongetwijfeld commerciële overwegingen komt Hideo Nakata de ware RING-fans tegemoet en vervaardigt de sequel RING 2 (1999), die als officiële opvolger wordt gezien. RING 2 wordt een succes. 2003. RING SPIRAL bereikt Nederland en wordt uitgebracht op dvd. Een Schokkend Nieuws-medewerker krijgt de film ter beoordeling voorgelegd en constateert dat SPIRAL lak heeft aan de verhaallijn uit het origineel en op geheel eigen wijze de feiten daaruit weerlegt. (iets waar de tweede – officiële – sequel, RING 0, zich ook schuldig aan maakt.) Hoofdfiguur Reiko en haar zoontje Yoichi, die de videovloek wisten te ontlopen door de band te kopiëren en ongeschonden aan het slot van het eerste deel de horizon tegemoet reden, blijken in SPIRAL overleden te zijn. Yoichi’s doodsoorzaak: de vloek. Daarmee verwijst Iida één van de meest ingenieuze plotlijnen uit RING naar het rijk der fabelen. Het kopiëren van de videoband is – alle inspanningen ten spijt – geen remedie. Iida maakt het nog bonter: in SPIRAL blijkt naast de video nu ook een dagboek de vloek te bevatten. Wie ook maar één letter leest zal overlijden. De bizarre gezichtsuitdrukking van de overledenen uit RING – een vertrokken gelaat met openstaande mond – heeft daarentegen moeten wijken. In SPIRAL zijn de gezichten van de slachtoffers in rust, en geen toeschouwer die het daar nog van in zijn broek doet. SPIRAL opent met een plastisch in beeld gebrachte autopsie op Ryuji (Hiroyuki Sanada), de ex-man van Reiko die in RING het leven liet. In zijn lichaam wordt een papiertje met geheimtaal gevonden. Ryuji’s collega Andou Mitsuo (Satou Koichi) ontcijfert de tekst, die een waarschuwing blijkt te bevatten. De tekst doelt op de komst van Sadako, de zwartharige vrouw die verantwoordelijk was voor de moordende videotape en wier motoriek veel weg had van een electric boogie-danser. Dat brengt ons op de laatste rigoureuze ingreep op de RING-mythe: Sadako heeft nog maar luttele seconden screentime, beweegt zich als een wulpse vamp en heeft eerder een opwindende uitwerking op de kijker dan een angstaanjagende. In een droomsequentie kruipt een naakte Sadako bovenop haar slachtoffer om hem met bevochtigde tong eens flink af te lebberen. Zo’n vrouw willen we allemaal wel, maar alsjeblieft niet in de RING-serie.
* Copyright Ruben van Eijl. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #59, p31.