Venom(2018)

Genetisch gemanipuleerde ratelslangen ontsnappen uit een militair laboratorium en zaaien dood en verderf in een nabijgelegen woestijndorpje. Aan de plattelandsdokter de taak om een tegengif te vinden voor het dodelijke virus waarmee de reptielen zijn uitgerust. Het duurt niet lang of het leger staat op de stoep om het hele geval, inclusief het dorp en zijn zieke inwoners, in een smeulende doofpot te stoppen.

De titel, de inlay en het uitgangspunt van VENOM beloven een pretentieloze ‘snakes on the loose’-film, maar in plaats daarvan krijgt de kijker een kopie van Wolfgang Petersens OUTBREAK en in mindere mate Romero’s THE CRAZIES voorgeschoteld. De veel verguisde regisseur Fred Olen Ray, die verantwoordelijk is voor titels als THE TOMB, BIKINI HOE DOWN en ALIEN DEAD, blijkt met een groter budget en ervaren acteurs tot een beter resultaat in staat dan je op basis van zijn filmografie zou vermoeden. Zo weet VENOM de aandacht vast te houden door een vlot tempo te hanteren, terwijl de cast onder leiding van Treat Williams (DEEP RISING) er best lol in lijkt te hebben. Zelfs de scènes waarin de slangen aan bod komen, zijn redelijk spannend. Jammer dat de reptielen zijn veroordeeld tot een summiere, zelfs overbodige subplot. Het aandeel van de scriptschrijvers lijkt zich vooral beperkt te hebben tot het toevoegen van enkele slangenaanvallen aan het originele scenario van OUTBREAK. Geen wonder dus dat de film ten ondergaat aan een hoge mate van voorspelbaarheid. Een onbedoeld komisch hoogstandje komt in de vorm van een bloed ophoestende viruspatiënt die uit het ziekenhuis ontsnapt, alleen om aan het werk te gaan als kok in een eetcafé. *1/2 Copyright 2004 Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #62, p32.

Venom
    112 minuten
    Ruben Fleischer