• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Crime

RECENSIE

SPLIT SECOND (1992)

2008. Door het broeikaseffect en de stijgende zeespiegel staat Londen voor een groot deel onder water. Het ideale werkterrein voor een seriemoordenaar die keer op keer ongezien toe kan slaan en ook nog eens over bovenmenselijke krachten lijkt te beschikken. Aan het Friese kanon Rutger Hauer de taak om samen met zijn nieuwe partner de […]
RECENSIE

Dead or Alive 2: Birds (2000)

In Ruud van Hemerts SCHATJES (1984) brengt het snotjong dat de hoofdrol speelt kort voor het einde van de film ineens een wonderschone aubade aan zijn vriendinnetje, uitbundig ondersteund door een onzichtbaar orkest. Een moment dat volledig uit de lucht komt vallen: een zwarte komedie wordt heel even een heuse musical. Een dergelijk lak aan […]
RECENSIE

Soylent Green (1973)

Hij is een beetje een schertsfiguur geworden na BOWLING FOR COLUMBINE. Een relikwie van het oude Amerika. Je ziet ’m zo voor je in z’n schommelstoel op de veranda. Deken over zijn benen, dubbelloops op zijn schoot, op de loer voor tresspassers. Maar het humorloze, conservatieve imago dat zich in Michael Moore’s Oscarwinnende documentaire tegen […]
RECENSIE

RAISINS DE LA MORT, LES / THE GRAPES OF DEATH (1992)

Ondanks een uitgesproken afkeer van platvloers bloedvergieten leverde Jean Rollin in 1978 een bloederige bijdrage aan het subgenre van de zombiefilm. LES RAISINS DE LA MORT (de druiven des doods) is dan ook een buitenbeentje in het opmerkelijk consistente oeuvre van de regisseur: hoewel er aan een vertrouwd dromerige en melancholieke sfeer geen gebrek is, […]
RECENSIE

The Killer (1989)

Vijf jaar na de succesvolle première in Hong Kong werd het explosieve THE KILLER (1989) op inititatief van Jan Doense in Nederland in de bioscoop uitgebracht. Regisseur John Woo was toen al in Hollywood actief, maar had met het amusante Jean-Claude Van Damme-vehikel HARD TARGET nog weinig indruk gemaakt. Dat droeg er ongetwijfeld toe bij […]
RECENSIE

Suspect Zero (2004)

Regisseur E. Elias Merhige gaf met het postmoderne bloedzuigersdrama SHADOW OF THE VAMPIRE blijk van het nodige talent. Na een stilte van vier jaar probeert hij een nieuwe draai aan het seriemoordenaarsthema te geven, maar het resultaat is helaas een steriele kruising tussen THE SILENCE OF THE LAMBS en SE7EN. Agent Tom Mackelway (Eckhart) heeft […]
RECENSIE

Scar 3D (2007)

Hoe lok je je potentiële publiek dezer dagen weg bij het tv-toestel? In elk geval niet door hem de afgelikte boterham met geronnen bloed SCAR 3D voor te zetten. Eendimensionale pulp in een driedimensionale verpakking. Voor aanvang van de persvoorstelling staan de collega’s en ik wat giechelend en onwennig met de kunststof brilletjes in de […]
RECENSIE

KALIFORNIA (1993)

Sinds Hannibal Lecter een begrip is geworden verschijnen er aan de lopende band films over seriemoordenaars. Daar Schokkend Nieuws geen doorgeefluik voor amateur-criminologen wil zijn dienen er keuzes gemaakt te worden. KALIFORNIA kwam door de selectie om twee redenen. Ten eerste is het een erg spannende thriller met een aparte kijk op de Amerikaanse fascinatie […]
RECENSIE

SPOOKTREIN, DE (1939)

New Realism werd de kortstondige Europese toneelstroming genoemd, die beoogde af te rekenen met de boudoir- en salonstukken van de jaren 1880-1910. In het kader van dit nieuwe realisme verschenen thrillers (vaak met horror-inslag) en detective- en deductiestukken (vaak met komische accenten). Spitsafbijter was de kassakraker Into the Night, een toneelthriller van Lord Gorell (pseudoniem […]
RECENSIE

Dead or Alive: Final (2002)

In Ruud van Hemerts SCHATJES (1984) brengt het snotjong dat de hoofdrol speelt kort voor het einde van de film ineens een wonderschone aubade aan zijn vriendinnetje, uitbundig ondersteund door een onzichtbaar orkest. Een moment dat volledig uit de lucht komt vallen: een zwarte komedie wordt heel even een heuse musical. Een dergelijk lak aan […]
RECENSIE

The Untold Story (1993)

Als op een Taiwanees strand een zak vol afgehakte armen en benen aanspoelt, stuurt de flamboyante politiecommissaris Lee zijn jonge secondanten op onderzoek uit. De kijker weet dan al meer. Wong Chi Hang bezit een eethuis en speelt graag een potje mah yong, maar wie hem van vals spel beticht moet dat met de dood […]
RECENSIE

Trespassers (2018)

In de jaren zestig van de vorige eeuw strijkt een groep flower power-hippies neer aan de Costa Azul in Mexico om in peace and harmony een nieuw, non-materialistisch leven te beginnen. De streek blijkt onvruchtbaar en dor en de groep vervalt tot kannibalisme. Circa 45 jaar later selecteert een clubje surfvrienden en -vriendinnen het gebied voor surfen, […]
RECENSIE

Les Rivières Pourpres / The Crimson Rivers (2000)

In één van de beroemd geworden vraaggesprekken die François Truffaut met Alfred Hitchcock voerde, vertelde de oude meester dat hij ooit een fantastisch idee had gehad voor de openingsscène van een film. Hierin werd een groot passagiersschip op volle zee aangetroffen; ondanks dat de machinekamers op volle toeren draaiden en de sigarettenpeuken nog smeulden, waren […]
RECENSIE

The Crush (1993)

Lang leve de femme fatale. Waren we eindelijk verlost van gillende keukenmeiden die zich bij bosjes aan het mes lieten rijgen, krijgen we dit weer: het doorsnee Amerikaanse trutje from hell. De trend kreeg met FATAL ATTRACTION definitief zijn beslag en werd voortgezet met o.a. THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE en THE TEMP. De […]
RECENSIE

The Killer (1989)

In de jaren 1973-1983, toen Nederlandse bioscopen werden overspoeld met kung fu-produkten uit Hong Kong, Korea, Japan, de Filippijnen en zelfs Indonesië, dook een aantal films van John Woo (pseudoniem van Wu Yusen, geb. 1948 in Canton) in achteraf-theatertjes op: YOUNG DRAGONS (1973, Woo’s regiedebuut), THE DRAGON TAMERS (1974), HAND OF DEATH (1975, hier vertoond […]
RECENSIE

STEEL (1997)

Legerofficier John Henry Irons (basketbal-superster Shaquille O’ Neal, bij SN-collega Van Tongeren en anderen beter bekend als ‘The Shaq’, maar persoonlijk kijk ik nooit naar Studio Sport) ontwikkelt in opdracht van het Amerikaanse leger geheime ultrasone wapens. Wanneer op zekere dag zijn vrouwelijke collega en buddy ‘Sparky’ (Gish) door toedoen van een andere collega, de […]
RECENSIE

VIDOCQ (2001)

De complexe voorgeschiedenis van de eerste volledig digitaal opgenomen film ooit leert dat er bijna twee nieuwe films waren gekomen over de schrandere ex-crimineel, gevangenisuitbreker en grondlegger van het moderne detectivewerk Eugène Franois Vidocq (1775-1857). Nadat het project van de broers ƒric en Nicolas Altmayer, naar de tv-series Les aventures de Vidocq (1967) en Les […]
RECENSIE

Bionicle: Mask of Light (2003)

Een teleurgestelde negenjarige Bionicle-fan schrijft op Imdb.com naar aanleiding van BIONICLE: MASK OF LIGHT: ‘I could have made a better movie just using my toys.’ Vermoedelijk zou dat inderdaad een interessantere film hebben opgeleverd dan deze gecalculeerde animatieversie van het gelijknamige Lego-speelgoed. Aan de andere kant: verwachtte iemand dat dit project Pixar-kwaliteit zou opleveren? Maar goed, […]
RECENSIE

Dobermann (1997)

Dankzij mensen als Jan Kounen associëren we tegenwoordig de Franse cinema niet meer automatisch met eindeloos intellectueel geleuter in complexe relatiedrama’s. Generaliseer ik? Kounen begon! (Gezamenlijke bespreking van DOBERMANN en JAN KOUNEN 4 FILMS) Want dobermann streeft zo hartstochtelijk naar de volstrekte antithese van het zojuist beschreven stereotype, dat de film welhaast verstrikt raakt in […]
RECENSIE

CRYING FREEMAN (1995)

Kort na het succes van het epische, fantastische kostuumfilmavontuur LE PACTE DES LOUPS (zie SN#50) ligt er nu de Franse dvd-uitgave van Christophe Gans’ debuut CRYING FREEMAN. Voor een ridicule zes miljoen dollar geschoten in en om Vancouver in de bitter koude herfst/winter van 1994, is dit het verhaal van de Japans-Canadese keramist Yo Hinomura […]
RECENSIE

WARRIORS, THE (1979)

Ruim een kwart eeuw na de première staat Walter Hills THE WARRIORS weer volop in de belangstelling. In 2006 moet de remake van Tony Scott uitkomen, de controversiële game-uitgever Rockstar heeft onlangs een op de film gebaseerd spel uitgebracht en Paramount brengt nu dus de ‘Ultimate Director’s Cut’ op de markt. De dvd bevat een […]
RECENSIE

STRANGE DAYS (1995)

STRANGE DAYS zet ijzersterk in met een overval op een restaurant, gefilmd vanuit het point of view van een van de overvallers. Bij de ontsnapping over het dak, komt de scène abrupt en spectaculair ten einde, waarna de kijker zich met kloppend hart schrap zet voor een ongetwijfeld niet minder enerverend vervolg van de gebeurtenissen. […]
RECENSIE

Virtuosity (1995)

In het simulatiecentrum van letac (Law Enforcement Technology Advancement Center) wordt Sid 6.7 (Crowe) ontworpen, een virtual reality-creatie waarin de karakters van zo’n tweehonderd beruchte moordenaars en serial-killers zijn verwerkt. Het doel van Sid 6.7 is de L.A.-politiemacht bij training optimaal behulpzaam te zijn, maar Sid 6.7 wil méér en ontsnapt aan de beperkingen van […]
RECENSIE

Cowboy Bepop: The Movie (2001)

Zoals de titel al doet vermoeden werd COWBOY BEBOP: THE MOVIE (TENGOKU NO TOBIRA) niet als speelfilm geboren. Regisseur Shinichiro Watanabe maakte eerst een succesvolle televisieserie rond de hippe premiejager Spike Spiegel en zijn collega’s. Ook de film was oorspronkelijk bedoeld als een aflevering uit de serie, maar dat zie je er niet meer aan […]
RECENSIE

Who saw her die? / Chi l’ha vista morire? (1972)

In 1991 publiceerde de Amerikaanse academica Maitland McDonagh een bewerkte versie van haar doctoraalscriptie over Dario Argento. Haar studie Broken Mirrors/Broken Minds viel niet bij alle fans van de Italiaanse regisseur in goede aarde; zo maakte Steef de Koning in het nulnummer van Schokkend Nieuws bezwaren tegen het nodeloos gewichtige proza en het gekoketteer met […]
RECENSIE

CRYING FREEMAN (1995)

CRYING FREEMAN is het soort Hong Kong-spektakel dat we nog eens graag van John Woo zouden willen zien; met vuurgevechten en explosies in slow motion en de bizarre vondst van een berouwvolle moordenaar die om elk slachtoffer een traan plengt. Maar Woo heeft het tegenwoordig te druk met het laten neerploffen van Stealth-bommenwerpers op Amerikaanse […]
RECENSIE

STRAYS (1997)

In deze thriller koopt het jonge stel Lindsey & Paul Jarrett (Quinlan, Busfield) een landhuis waar de vorige bewoonster op gewelddadige, zij het onduidelijke wijze het leven liet. Oorzaak (zie titel): een meute sterk verwaarloosde, uiterst kwaadaardige zwerfkatten, waartegen de nieuwe eigenaars zich met hand en tand te weer hebben te stellen. Een subplot voert […]
RECENSIE

HIGHWAYMEN (2004)

Soms schiet een thriller zover door in zijn groteske effecten, dat hij al dan niet opzettelijk het domein van de horrorfilm binnen tuimelt. Neem HIGHWAYMEN, waarin regisseur Robert Harmon twintig jaar na THE HITCHER opnieuw het thema van psychopatisch gedrag op en langs de snelweg aanroert. Kort gezegd draait het om de jacht van een […]
RECENSIE

Wedlock (1991)

Rutger als computer-crimineel. De Floris van de floppydisk doet mee aan een gewaagde diamantroof die volkomen misloopt, en weet als enige met de buit uit een vuurgevecht met de politie te ontsnappen. Wanneer hij na het verstoppen van de stenen zijn partners tegenkomt, wordt hij door hen neergeschoten. Vervolgens belandt hij in een gevangenis waar […]
RECENSIE

Hard-Boiled (1992)

De ster van regisseur John Woo is rijzende. Hoewel al jaren beroemd en bemind in eigen land, was de Hongkongse filmer tot voor kort onbekend bij westerse filmliefhebbers. Stormenderwijs haalt hij nu de schade in. Actiefilms uit Hong Kong zijn een apart genre geworden (al betiteld als ‘heroic bloodshed’). Belangrijke westerse regisseurs belijden hun bewondering […]
RECENSIE

SERIAL MOM (1994)

Ach, de nieuwe John Waters. Ik ken ’s mans oude werk nog maar kort en weet dus dat er twee soorten Waters-films zijn. Ooit schuwde de koning van de slechte smaak geen enkel middel om aandacht te trekken, met een reeks legendarische pulpfilms als resultaat. Sinds de geurenfilm POLYESTER is Waters’ naam gevestigd en kan […]
RECENSIE

Case of the Bloody Iris, Perché quelle strane gocce … (1972)

In 1991 publiceerde de Amerikaanse academica Maitland McDonagh een bewerkte versie van haar doctoraalscriptie over Dario Argento. Haar studie Broken Mirrors/Broken Minds viel niet bij alle fans van de Italiaanse regisseur in goede aarde; zo maakte Steef de Koning in het nulnummer van Schokkend Nieuws bezwaren tegen het nodeloos gewichtige proza en het gekoketteer met […]
RECENSIE

CURDLED (1996)

Een beetje seriemoordenaar maakt er een bende van. Eerst steekt hij zijn slachtoffer neer, hakt vervolgens met een zwaard het hoofd af, steekt een sigaretje op en verlaat tevreden neuriënd het pand. Vergeten is hij de poel van snel stollend bloed op de keukenvloer, het tapijt en de muren van de meestal luxueuze villa’s waarin […]
RECENSIE

Nightstalker (2002)

NIGHTSTALKER is gebaseerd op de zaak rondom Richard Ramirez, een seriemoordenaar die midden jaren tachtig Los Angeles en San Francisco in zijn greep hield. Na een klopjacht van bijna drie maanden werd Ramirez opgepakt en veroordeeld voor dertien moorden en nog eens dertig andere misdaden, waaronder kindermishandeling en verkrachting. Stof genoeg voor een intense genrefilm, […]
RECENSIE

OFFICE KILLER (1997)

Zodra min of meer gerenommeerde kunstenaars uit andere disciplines een uitstapje naar de cinematografie wagen, ben je geneigd iets extra’s of op zijn minst een frisse kijk op het medium te verwachten. Waar het aan ligt weet ik niet, maar per saldo is het resultaat van dergelijke branchevervagende activiteiten zelden wereldschokkend te noemen. Denk aan […]
RECENSIE

The Wisdom of Crocodiles (1998)

Met de filosofische, op een uitspraak van Francis Bacon geënte titel is de toon van deze esthetische BBC-productie uitstekend gezet. Ondanks het feit dat dit wel degelijk een (verkapte) vampierenfilm is, vertoont hij nauwelijks overeenkomsten met zijn tientallen subgenregenoten. Het vampierenthema dient slechts als kapstok voor een tragisch liefdesverhaal over een man die, tegen beter […]
RECENSIE

Maniac (Director’s cut) (1980)

Goed, fout of goed fout, MANIAC is een essentiële slasherfilm. Of het nu komt door William Lustig’s cinema verité-stijl, Tom Savini’s uitzinnige make up-effecten of Joe Spinell’s deprimerende hoofdrol, de film is een onvergetelijke ervaring. Zeker in vergelijking met de bespottelijke grand guignol van een HANNIBAL is MANIAC the real deal, een horrorfilm die de […]
RECENSIE

Séance on a Wet Afternoon (1964)

Wat is angstaanjagender: een uit foam latex opgestane, lubberende fopspeen met zaagtanden die suffe filmpersonages verorbert, of het uit ongeluk geboren monster dat in de mens zelf huist en op wie men alleen schijnoverwinningen kan behalen? De voor bijna niets en een handjevol nog wat gemaakte Britse KLASSIEKER SEANCE ON A WET AFTERNOON (in 2000 […]
RECENSIE

Phenomena (1985)

Een bloederige versie van Heidi: zo omschrijft Dario Argento zijn film PHENOMENA, in het verder nogal suffe interview dat als extra staat op Dragon’s luxe dvd-uitgave. Er valt wel wat te zeggen voor deze karakterisering, met een veertienjarige, paranormaal begaafde Jennifer Connely die in de Zwitserse Alpen de moordenaar van haar internaatgenootjes ontmaskert. Maar PHENOMENA […]
RECENSIE

Hellraiser 5: Inferno (2000)

Niet alleen de overtuigende smerige special effects, maar vooral het intelligente verhaal en de beklemmende duistere atmosfeer maakten de eerste HELLRAISER-film uit 1987 tot een onbetwiste klassieker. Het regiedebuut van schrijver Clive Barker liet de wereld kennis maken met de zogenaamde Lament Configuratie, een ingenieus geconstrueerde kubus die in de verkeerde handen de poorten opende […]
RECENSIE

SHALLOW GRAVE (1994)

Eerst was er het geweeklaag over de ondergang van de Britse film. Toen was er het onverwachte succes van FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL en plotseling telden de Britten weer mee. Heel de wereld (inclusief onze eigen eindredakteur) ging plat voor de onhandige Hugh Grant en de stralende Andie MacDowell die, na een film lang […]
RECENSIE

Dahmer (2002)

Tegenover de politie verklaarde John Wayne Gacy ooit dat de jongens die hij in zijn kruipruimte had begraven hém hadden aangevallen en dat hij ze uit zelfverdediging had vermoord. Alle 29. Gacy’s krankzinnige bewering is een voorbeeld van hoe seriemoordenaars de verantwoordelijkheid voor hun daden proberen af te schuiven. Ted Bundy hield in een interview, […]
RECENSIE

The Manson Family (1997)

Met de verschijning van twee nieuwe films over Charles Manson en diens moordlustige volgelingen laat ‘de misdaad van de eeuw’ 36 jaar na dato nog altijd bloedige sporen na. [Gezamenlijke bespreking van THE MANSON FAMILY en HELTER SKELTER] Inhoudelijk en stilistisch verschillen HELTER SKELTER en THE MANSON FAMILY als dag en nacht. Daarmee sluiten ze […]
RECENSIE

DARK ANGEL: THE ASCENT (2017–2020)

Als jong duivelinnetje verricht Veronica Iscariat (Featherstone) elementaire martelwerkzaamheden op de afdeling ‘Huisbazen en Bankiers’ van de hel, maar droomt ervan de wereld ‘daarboven’ te ontdoen van misdaad, geweld en corruptie. Geen populaire gedachte onder het correctiepersoneel van de hel (de Grote Baas degradeert Veronica’s vader ogenblikkelijk naar de kneusjesafdeling ‘Overspel’), dus vlucht Veronica naar […]
RECENSIE

Pulp Fiction (1994)

Met PULP FICTION kan Quentin Tarantino in Nederland niet meer stuk. Niet alleen schreef hij het scenario, of een deel daarvan, tijdens een verblijf in Amsterdam, een dialoog waarin de eigenaardigheden der Hollanders de revue passeren (patat met mayonaise!) behoort tot de hoogtepunten van de film. En ook een in het decor rondslingerend pakje Drum […]
RECENSIE

Henry: Portrait of a Serial Killer (1986)

HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER heeft een lange weg afgelegd naar de Nederlandse bioscopen. In de VS kreeg de film het commercieel wurgende predikaat X ‘for general tone’, met als gevolg dat hij bijna vier jaar op de plank bleef liggen. Enthousiaste voorpublicaties ten spijt heeft de film bij gebrek aan ruime distributie het […]
RECENSIE

SHE-CREATURE (1956)

Halverwege de jaren ’90 produceerde Lou Arkoff samen met producente Debra Hill een serie remakes van oude drive-in classics uit de catalogus van American International Pictures, de productiemaatschappij van Lou’s legendarische vader Samuel Z. Arkoff. Sommige van deze voor kabel-tv gemaakte remakes bleven aardig dicht bij het bronmateriaal, andere weer niet, maar in elk geval […]
RECENSIE

Helter Skelter (1976)

Met de verschijning van twee nieuwe films over Charles Manson en diens moordlustige volgelingen laat ‘de misdaad van de eeuw’ 36 jaar na dato nog altijd bloedige sporen na. [Gezamenlijke bespreking van THE MANSON FAMILY en HELTER SKELTER] Inhoudelijk en stilistisch verschillen HELTER SKELTER en THE MANSON FAMILY als dag en nacht. Daarmee sluiten ze […]
RECENSIE

DARKMAN II: THE RETURN OF DURANT (1995)

Een vuistregel in de Amerikaanse filmindustrie dicteert dat een sequel doorgaans niet meer dan zestig procent van de recettes van het origineel binnenhaalt. Wanneer een sequel voor hetzelfde bedrag als het origineel wordt gebudgetteerd, staan studio executives voor een probleem. Video-gigant MCA Home Entertainment, die op verkoop en verhuur van DARKMAN-cassettes (in die contreien units […]
RECENSIE

TORSO (1973)

Nooit te oud om te leren: achter die enge titel, waar de ranzigheid van afdruipt en die mij er altijd van heeft weerhouden deze film van de videoschappen te plukken, blijkt een vermakelijke, bijna knusse giallo schuil te gaan, met de ronkende titel I CORPI PRESENTANO TRACCE DI VIOLENZA CARNALE. Een mysterieuze moordenaar dus, en […]
RECENSIE

The Texas Chainsaw Massacre (2003)

Een groepje jongeren strandt met een bestelbusje op het platteland van Texas en valt in handen van een kannibalistische familie. Bijna dertig jaar geleden leidde dat simpele uitgangspunt tot een van de meest intense horrorfilms aller tijden: THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE van Tobe Hooper. Anno 2003 doen producent Michael Bay en debuterend regisseur Marcus Nispel een […]
RECENSIE

PURPLE STORM (1999)

PURPLE STORM is bij de Hong Kong Film Awards overladen met Gouden Paarden, o.a. voor action choreography en camerawerk. Ik ging er dan ook eens goed voor zitten, maar bleef na afloop met een kater achter. Regisseur Chen is één van die technisch vaardige maar met een beperkte fantasie behepte jonge regisseurs die niets liever […]
RECENSIE

Crimson Rivers 2: Angels of the Apocalypse (2004)

De openingscène van CRIMSONS RIVERS 2 (OFTEWEL LES RIVIÈRES POURPRES 2: LES ANGES DE L’APOCALYPSE) is illustratief voor het spelletje dat de makers met het verwachtingspatroon van de kijkers willen spelen. Een monnik gaat een kloostercel binnen en spijkert een kruisbeeld aan de muur. Onmiddellijk welt er door de spijkergaten bloed op, dat in dikke […]
RECENSIE

CITY HUNTER (1993)

Het is een merkwaardige combinatie: Jackie Chan in een film van Wong Jing. Hoewel beiden bij voorkeur een lichtvoetige aanpak hanteren en een flink arsenaal aan komische noten op hun zang hebben, laat Chan zich doorgaans niet betrappen op seksistische grappen of hitsig gedrag, waar het Wong juist niet plat genoeg kan zijn. Dat laatste […]
RECENSIE

Henry: Portrait of a Serial Killer (1986)

Begin jaren negentig zag ik HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER voor het eerst op een VHS-je van onduidelijke herkomst. Op dat moment lag de film in Amerika op de plank te verwelken vanwege een opmerkelijke X-rating, die niet te wijten was aan één of twee extreme scènes maar aan de toon van de hele […]
RECENSIE

SLAUGHTER OF THE INNOCENTS (1993)

Een godsdienstfanaat annex seriemoordenaar wacht in het rotsgebergte van Utah, te midden van opgezette beesten en uitgebeende menselijke slachtoffers, de Zondvloed af. Om van gezelschap verzekerd te zijn rooft hij kinderen onder de neus van hun ouders vandaan: onschuldigen op weg naar de slachtbank. Werk aan de winkel voor FBI-agent Broderick (Glenn), die zijn voorname […]
RECENSIE

Jigoku / Hell (1960)

Dat het land van de rijzende zon de laatste jaren een aantal uitstekende genrefilms heeft voortgebracht, zal de lezers van dit blad niet ontgaan zijn. Vooral de Japanse films RINGU, KAIRO, CURE en DARK WATER wisten dankzij de ijzingwekkende psychologische horror en originele verhaallijnen mondiaal lof te oogsten. Na het onverwacht grote succes van THE […]
RECENSIE

Class of 1984 (1982)

‘Take a look at my face. I am the future’, zingt Alice Cooper over de openingscredits van CLASS OF 1984. En warempel, regisseur Mark Lester blijkt met terugwerkende kracht inderdaad over profetische gaven te hebben beschikt toen hij het scenario schreef van de film. CLASS OF 1984 vertelt het verhaal van Andrew Norris (King), een […]
RECENSIE

DARKMAN III: DIE, DARKMAN, DIE (1996)

N.B.: Raadpleeg eerst de recensie van DARKMAN II: THE RETURN OF DURANT en het relaas van de curieuze verwisseling van de delen DARKMAN II en DARKMAN III in SN#21. In deze aflevering raakt Dr. Peyton Westlake (Vosloo) slaags met Peter Rooker (Fahey), bij dag een alom gerespecteerd zakenman, maar bij nacht een gewetenloze crimineel, die […]
RECENSIE

TRANCE (2013)

TRANCE, het nieuwe werkstuk van Michael Almereyda die in 1994 de enthousiast ontvangen arthouse-horrorfilm NADJA maakte, heeft tot twee maal toe een naamsverandering ondergaan. Hiervoor luidde de titel nog THE ETERNAL, terwijl het project zijn bestaan ooit begon als THE MUMMY. Bij die wetenschap dringt de vergelijking zich op met Universal’s gelijknamige blockbuster. Maar als […]
RECENSIE

The Ace of Hearts (1921)

Wat maakt de dvd tot de ultieme natte droom voor cinefielen? Wat mij betreft niet de (potentieel) perfecte beeld- en geluidskwaliteit, noch de mogelijkheid om special movie gold platinum collector’s deluxe editions vol te proppen met urenlange extra features, hoewel beide natuurlijk niet te versmaden zijn. Nee, vóór alles komt toch wel de mogelijkheid om […]
RECENSIE

Louis Feuillade’s Fantômas – The Complete Saga (1913)

‘Fantômas.’‘Wat zei je?’‘Ik zei: Fantômas.’‘En wat betekent dat?’‘Niets… Alles!’‘Maar wat is het?’‘Niemand… En toch is het iemand!’‘En wat doet die ‘iemand’?’‘Iedereen de stuipen op het lijf jagen!’ Met deze dialoog start de eerste van de 32 Fantômas-romans die de Franse journalisten Marcel Allain en Pierre Souvestre vanaf 1911 in recordtempo vervaardigden. Ook in de vijf […]
RECENSIE

Magic Man (2010)

Toen Fred Kaps een van zijn beroemde goocheltrucs in een uitzending van Willem Duys zonder mouwen uitvoerde, werd er in Nederland weken over nagepraat. Nu hebben we windhoos Hans Klok, die naar Las Vegas ging omdat je als illusionist pas meetelt als je ook daar een konijn uit je hoed hebt getrokken.In MAGIC MAN moet […]
RECENSIE

Freeway Killer (2010)

Er zijn horden horrorfans die nooit genoeg van zombiefilms krijgen, zoals er eerder velen waren die geen seriemoordfilm oversloegen. Uw puinruimer raakte op beide vlakken verzadigd, maar wanneer de plicht roept is hij nergens te beroerd voor. FREEWAY KILLER opent met een montage van langs de snelweg gedumpte lijken, geleend uit de onverwoestbare klassieker HENRY: […]
RECENSIE

Fanboys (2009)

Voor wie het verdrongen heeft: het ging over een belastingconflict, er zat een tenenkrommend amfibie in, mystiek werd dood verklaard met midichlorians en uit Ewan McGregor en Samuel L. Jackson was alle leven geweken. STAR WARS EPISODE 1: THE PHANTOM MENACE wekte de meest hooggespannen verwachtingen uit de filmgeschiedenis, en bracht vervolgens de grootste naschokken teweeg. […]
RECENSIE

Machete (2010)

‘Go ahead Pancho, grease your chips all over!’ Zulke oneliners en een fantastische hoofdrolspeler in de persoon van Danny Trejo, maken Robert Rodriguez’ MACHETE tot een lange, harde en fucking smakelijke burrito. Now there is an interesting face!’ Die uitspraak aan het begin van MACHETE geldt natuurlijk in de eerste plaats Danny Trejo. De film […]
RECENSIE

A Nightmare on Elm Street (2010)

Is dit een nare droom? Helaas: nee. Freddie Krueger is terug, maar de remake van A NIGHTMARE ON ELM STREET blijkt vooral een nachtmerrie voor de liefhebbers van het origineel. In 1984 konden we in A NIGHTMARE ON ELM STREET niet alleen genieten van de inmiddels bijna vergeten Heather Langenkamp en het filmdebuut van een […]
RECENSIE

The Chaser (2008)

Anderhalf jaar na zijn wereldpremière in Cannes bereikt THE CHASER eindelijk de vaderlandse bioscopen. Gauw een kaartje kopen, want echte Aziatische meesterwerken (en dan bedoel ik niet de overgestileerde kungfu van de Chinese staatspropagandist Zhang Yimou) verdwijnen hier doorgaans een stuk sneller uit de zalen dan ze gekomen zijn. in een van de eerste scènes […]
RECENSIE

Max Payne (2008)

Een stoere kerel als Max Payne hoort thuis in het comicuniversum van Marvel of Dark Horse. Heiligschennis voor gamefanaten, want de actieheld komt zo uit het beroemde videospel gewandeld. Zij weten ook: de game is beter dan de film. Voor niet-gamers brengt even googelen al snel soelaas. MAX PAYNE werd in 2001 op de markt […]
RECENSIE

Wanted (2008)

De meest geflipte comicverfilming van het jaar heeft geen heldhaftige superheld in de hoofdrol. Hoewel: een sullige boekhouder die vleugels van strontvliegen schiet en kogels het hoekje om kan krommen, is aardig op weg. Vier jaar geleden zette Timur Bekmambetov Kazachstan op de filmische wereldkaart met NOCHNOY DOZOR / NIGHT WATCH. De film over vampiers […]
RECENSIE

Captivity (2007)

Met succesvolle martelfilms SAW en HOSTEL als voorbeeld zijn filmmakers ijverig op zoek naar hun eigen, geldpoepende ezel in het genre. CAPTIVITY kwam met veel poeha in de Amerikaanse zalen, maar kan zijn belofte van ultieme torture porn niet waarmaken. De controverse waarmee CAPTIVITY puriteins Amerika choqueerde betreft een aantal posters die, zogezegd zonder medeweten van […]
RECENSIE

The X-Files: I Want To Believe (2008)

Al sinds 1998 – de release van de eerste film – werkten Chris Carter en Frank Spotnitz aan een tweede bioscoopuitstap voor Mulder en Scully. Dat het tien jaar duurde voor die er kwam, is gezien de populariteit van The X-Files merkwaardig, maar nóg vreemder is het resultaat dat de verwachtingen niet helemaal kan inlossen. […]
RECENSIE

The Dark Knight (2008)

De verwachtingen over Christopher Nolans tweede Batmanfilm waren al hooggespannen, maar na de dood van Heath Ledger, die The Joker speelt, zwol de buzz aan tot orkaankracht. De film brak bij zijn opening in de VS het boxoffice record van SPIDER-MAN 3. En nu, in de openingsweek, laat hoofdrolspeler Christian Bale zich óók nog arresteren […]
RECENSIE

Mantis in Lace (1968)

Als Russ Meyer de koning van de sexploitation is, dan mag producent Harry Novak zich de keizer noemen. In een tijd waarin hitsige huisvaders nog geen VHS hadden, was Novak hofleverancier van de Grindhouse-cinema’s. Daar liet hij de raincoat crowd aan zijn trekken komen met soft-erotisch vermaak, zoals de hilarische monsterkomedie KISS ME QUICK! en […]
RECENSIE

Funny Games U.S. (1997)

Wie vreesde dat Michael Haneke zijn gitzwarte martelfilm FUNNY GAMES voor de Amerikaanse markt met vrolijke tinten zou bijkleuren, kan opgelucht ademhalen. De remake is even akelig als het Oostenrijkse origineel dat in 1997 het festival van Cannes beduusd achterliet. Opgewekte filmliefhebbers die tien jaar geleden per ongeluk de zaal in sukkelden waar FUNNY GAMES […]
RECENSIE

The Killing Kind (1973)

‘It must be wonderful.’ ‘What?’ ‘Being raped.’ Ergens halverwege THE KILLING KIND verschijnt de muizige buurvrouw  van de hoofdpersoon seksueel uitgehongerd aan de rand van het zwembad, waarin hij zojuist een duik heeft genomen. Buuf Louise (Luana Anders, DEMENTIA 13), bibliothecaresse van beroep en opgescheept met de zorg voor haar aan een rolstoel gekluisterde mopperkont […]
RECENSIE

Thirsty For Love, Sex And Murder (1972)

Tarzan was een Turk! En Zorro en Superman waren het trouwens ook. Tenminste, als je op de immense productie afgaat van Yesilçam, de verzamelnaam van Turkse genrefilmproducenten die nieuwe inhoud gaven aan het begrip filmcitaat. Yeşilçam was een klein straatje in de wijk Beyoglu in Istanbul, waar het in de jaren zestig en zeventig van […]
RECENSIE

Hangover Square (1945)

De verbintenis tussen regisseur John Brahm en acteur Laird Cregar was misschien niet van dezelfde orde als die tussen John Ford en John Wayne. Maar de twee psychologische horrorfilms die ze samen maakten, behoren wel tot de top van het genre uit de jaren veertig. THE LODGER en HANGOVER SQUARE zijn nu samen met een […]
RECENSIE

The Lemon Grove Kids Meet The Monsters-Trilogy (1968)

‘Ik maakte geen films, ik maakte een avontuur’, aldus regisseur Ray Dennis Steckler in een interview. Met een minimaal budget en zonder vooropgezet plan begon Steckler wanneer hij daar zin in had aan een project, steevast bijgestaan door een vaste cast en crew van vrienden en kennissen, waaronder zijn vrouw Carolyn Brandt. Bijna aangeklaagd door […]
RECENSIE

The Thrill Killers (1964)

‘Ik maakte geen films, ik maakte een avontuur’, aldus regisseur Ray Dennis Steckler in een interview. Met een minimaal budget en zonder vooropgezet plan begon Steckler wanneer hij daar zin in had aan een project, steevast bijgestaan door een vaste cast en crew van vrienden en kennissen, waaronder zijn vrouw Carolyn Brandt. Bijna aangeklaagd door […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden