Voor wie het verdrongen heeft: het ging over een belastingconflict, er zat een tenenkrommend amfibie in, mystiek werd dood verklaard met midichlorians en uit Ewan McGregor en Samuel L. Jackson was alle leven geweken.
STAR WARS EPISODE 1: THE PHANTOM MENACE wekte de meest hooggespannen verwachtingen uit de filmgeschiedenis, en bracht vervolgens de grootste naschokken teweeg. Voorwaar een vruchtbaar onderwerp voor een komedie met een scherp randje, maar daar ontbreekt het FANBOYS danig aan.
Vier vrienden met een star wars-obsessie besluiten om een half jaar voor de première een kopie van episode 1 uit de Skywalker Ranch te stelen, omdat een van hen nog maar vier maanden te leven heeft. Met dat laatste brengt maker Kyle Newman zichzelf in een lastig parket, want je gunt een terminale patiënt een betere Laatste Film. Producent Harvey ‘Scissorhands’ Weinstein onderkende het probleem en ondernam pogingen om de diagnose helemaal uit FANBOYSte verwijderen, maar zover kwam het niet. Na jaren touwtrekken in de montagekamer rest een flauw derivaat van DETROIT ROCK CITY en HIGH FIDELITY, waaraan alleen de meest rabiate star wars-adepten nog enig plezier kunnen ontlenen, vooral wanneer ze net als de helden een bloedhekel aan STAR TREK hebben. Intussen valt er geen onvertogen woord over Jar Jar Binks en andere ongemakken. Verdrongen!
Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #88, winter 2010.