Freeway Killer(2010)

Er zijn horden horrorfans die nooit genoeg van zombiefilms krijgen, zoals er eerder velen waren die geen seriemoordfilm oversloegen. Uw puinruimer raakte op beide vlakken verzadigd, maar wanneer de plicht roept is hij nergens te beroerd voor.

FREEWAY KILLER opent met een montage van langs de snelweg gedumpte lijken, geleend uit de onverwoestbare klassieker HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER. Henry Lee Lucas-vertolker Michael Rooker duikt in een bijrol op. De daden en werkwijze van seriemoordenaar William Bonin doen bovendien sterk aan die van Lucas denken. Dat stemt driewerf cynisch, maar de film pakt verrassend sterk uit.

Een slim scenario van specialist David Birke (DAHMER, GACY) brengt de chaotische loopbaan van Bonin terug tot de intrigerende kern: de verknipte geest slaagde er eind jaren 70 herhaaldelijk in jongens aan zich te binden en ze medeplichtig te maken aan halsmisdrijven. In de aanstekelijk enthousiaste vertolking van Scott Anthony Leet verleidt het monster zijn stagiairs niet alleen met verdovende middelen, maar ook met een krankzinnig verwrongen gevoel voor humor. Zijn jonge tegenspelers zijn goed op dreef, maar voormalig american football-speler Leet is zo in zijn element dat de link met DAHMER snel gelegd is:  acht jaar na zijn vertolking van Jeffrey Dahmer trok acteur Jeremy Renner de kar in het meesterwerk THE HURT LOCKER. Er zijn slechtere voorgangers denkbaar.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #88, winter 2010.

1 december 2010
    Freeway Killer