Een godsdienstfanaat annex seriemoordenaar wacht in het rotsgebergte van Utah, te midden van opgezette beesten en uitgebeende menselijke slachtoffers, de Zondvloed af. Om van gezelschap verzekerd te zijn rooft hij kinderen onder de neus van hun ouders vandaan: onschuldigen op weg naar de slachtbank.
Werk aan de winkel voor FBI-agent Broderick (Glenn), die zijn voorname functie voornamelijk te danken lijkt te hebben aan zijn twaalfjarige zoontje Jesse (gespeeld door de zoon van regisseur Glickenhaus). Het ventje sprokkelt op de computer in vijf minuten meer aanwijzingen bij elkaar dan pa in vijf jaar veldwerk. Omgekeerd is de laatste niet te beroerd zoonlief intensief bij zijn werkzaamheden te betrekken, een gewoonte die bij Jesse’s moeder noch Broderick’s collega’s enige bevreemding schijnt te wekken. Met SLAUGHTER OF THE INOCCENTS probeert Glickenhaus twee genres met elkaar te verzoenen: de thriller van het type SILENCE OF THE LAMBS (ook met Glenn en van een vergelijkbare titel voorzien) en de avonturenfilm-voor-de-jeugd waarin slimme spoorzoekertjes domme volwassenen steeds te snel af zijn. Een onmogelijk karwei, naar blijkt. De serieuze toon van de film wordt permanent ondergraven door het wat al te gladjes verlopende speurwerk van Jesse, terwijl het morbide onderwerp en de bijbehorende gruwelijke special make-up effects van Gabe Bartalos toch onmogelijk op een jeugdig publiek kunnen zijn afgestemd. SLAUGHTER OF THE INNOCENTS lijkt voor een exploitation-regisseur met een smet als THE EXTERMINATOR op zijn naam een hele sprong voorwaarts. Maar het verschil is eigenlijk alleen een verbetering in technische zin. Inhoudelijk blijft het een prutser, die Glickenhaus. ** Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #16, p9.