Nadat zij onder de kattenpopulatie van Bodega Bay een ware slachting hebben aangericht, verhuizen Mary Brady en haar zoon Charles naar een vredig dorpje in Castle Rock County. Mary en Charles zijn sleepwalkers, katachtigen in mensengedaante die zich voeden met de energie van jonge maagden en alleen door katten kunnen worden bestreden.
In het dorp begint Charles een romance met een popcorn verkopende maagd, terwijl zijn moeder voortdurend laat weten uitgehongerd te zijn. Zal de maagd het overleven? Met SLEEPWALKERS begeeft sequelregisseur Mick Garris (CRITTERS 2, PSYCHO 4) zich in Stephen King-land en dat zal de kijker weten ook. Naast een cameorol van de horrorkoning zit de film vol met typische King-elementen die voor zijn lezers oude koek zullen zijn. King schreef voor de film een origineel scenario dat geinspireerd lijkt op de weerwolf- en vampiermythen en daarnaast ook een vette knipoog naar Paul Schraders CAT PEOPLE maakt. Het centraal stellen van incest als thema was ten tijde van Schraders film nog een subversieve daad te noemen, maar tegenwoordig is dat niet echt schokkend meer. Wel opzienbarend is de manier waarop make-up effecten met de in TERMINATOR 2 geintroduceerde morphingtechnieken vermengt zijn. Deze computertechnieken worden op een bijzonder overtuigende wijze gebruikt om de transformaties van mens naar katachtige vloeiend te laten verlopen. Garris springt zuinig met deze effecten om, zodat het rustige tempo van de film er niet door verstoord wordt. Wat het bloed- en rubbergehalte betreft heeft de nimmer aflatende censuur van de Amerikaanse filmkeuring bij SLEEPWALKERS geleid tot paradoxaal droge splatter-scènes; zo levert een afgehakte hand bijvoorbeeld nauwelijks bloedverlies op. De ware gedaanten van de titelpersonages zijn van het jaren vijftig ‘man in rubberpak’-type, alleen de zichtbare rits ontbreekt. Naast Stephen King verschijnen ook John Landis, Joe Dante, Tobe Hooper en een volledig uit de toon vallende Clive Barker in cameorollen. Dat is leuk voor de kenners, maar het kan niet verhullen dat SLEEPWALKERS niets meer is dan weinig verrassend, pretentieloos amusement. Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #3, p2.