SHALLOW GRAVE(1994)

Eerst was er het geweeklaag over de ondergang van de Britse film. Toen was er het onverwachte succes van FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL en plotseling telden de Britten weer mee. Heel de wereld (inclusief onze eigen eindredakteur) ging plat voor de onhandige Hugh Grant en de stralende Andie MacDowell die, na een film lang om de hete brei te hebben heen gedraaid, elkaar onder een romantische regenbui eeuwige trouw beloven. Als we de Engelse pers mogen geloven gaan ook de makers van SHALLOW GRAVE een glanzende toekomst tegemoet, al is het dan niet met de feel good movie van het jaar.

In SHALLOW GRAVE gaat het namelijk niet over liefde, maar over hebzucht die onontkoombaar in moord en doodslag uitmondt. Het begint allemaal nog tamelijk luchtig wanneer het yuppen-trio Juliet, David en Alex, die samen een ruim herenhuis in Edinburgh bewonen, een keur aan potentiële onderhuurders voor een gesprekje uitnodigt. Na een wat studentikoos verlopende selectie kiezen ze voor de meest flegmatieke van het stel, Hugo. Maar uitgerekend Hugo sterft een paar dagen later aan een overdosis in zijn slaapkamer. Op het moment dat David de politie wil waarschuwen, ontdekt Alex dat de nieuwe onderhuurder meer heeft nagelaten dan alleen zijn lichaam. Zijn koffer blijkt tot de rand toe gevuld met bankbiljetten. Onmiddellijk besluit het drietal het lijk spoorloos te laten verdwijnen het het geld onderling te verdelen. Regisseur Danny Boyle en scenarist John Hodge hebben met Juliet, David en Alex zo’n beetje de onsympathiekste filmpersonages gecreëerd die je je kan bedenken. Hun inhaligheid leidt weliswaar tot een vernuftige en tegen het eind groteske intrige rond de koffer met geld, de afloop van deze dans rond het Gouden Kalf laat je eigenlijk volkomen koud. Juliet, David en Alex hebben niets met elkaar en wij, kijkers, hebben niets met hen. Ach, laat ze elkaar de hersens maar inslaan, denk je voortdurend. Dat laatste gebeurt ook, in een finale die uit dezelfde traditie put als de gemiddelde horrorfilm: Grand Guignol dus. Op technisch niveau is SHALLOW GRAVE een indrukwekkend debuut, van een vergelijkbaar stilistisch raffinement als BLOOD SIMPLE. Maar net als de broertjes Coen zullen Boyle en Hodge in een volgende film moeten bewijzen dat ze behalve over visueel vernuft ook over het vermogen beschikken interesse te wekken voor hun personages. ** Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #18, p3.

Shallow Grave
    89 minuten
    Danny Boyle