Halverwege de jaren ’90 produceerde Lou Arkoff samen met producente Debra Hill een serie remakes van oude drive-in classics uit de catalogus van American International Pictures, de productiemaatschappij van Lou’s legendarische vader Samuel Z. Arkoff. Sommige van deze voor kabel-tv gemaakte remakes bleven aardig dicht bij het bronmateriaal, andere weer niet, maar in elk geval wisten alle aangetrokken regisseurs (o.a. William Friedkin, Joe Dante en John McNaughton) de geest van de drive-in films uit de fifties vol rebellerende jeugd, rock ’n roll en vetkuiven te benaderen. Zelfs Robert Rodriguez die met een oorspronkelijk scenario voor ROADRACERS het spits afbeet.
Voordat Lou zich op de remakes van pa’s oude succesnummers stortte, had hij maar weinig succes gekend als filmproducent. En daarna eigenlijk ook niet. Waar de oude Samuel een neus had voor goedkope exploitatie, wilde Lou vooral sjiek doen, met dure fiasco’s als THE 13TH WARRIOR en INSPECTOR GADGET als gevolg. Dus dook hij in 2001 andermaal in de omvangrijke collectie van American International Pictures en kwam nu met het idee om onder de noemer ‘Creature Features’ een vijftal remakes te produceren van oude monsterfilms, te weten SHE-CREATURE (Edward Cahn, 1956), THE DAY THE WORLD ENDED (Roger Corman, 1956), HOW TO MAKE A MONSTER (Herbert Strock, 1958) EARTH VS. THE SPIDER (Bert I. Gordon, 1958) en TEENAGE CAVEMAN (Corman, 1958). .Kon er bij de ‘Drive-in Classics’ nog op zijn minst gesproken worden van een soort geestverwantschap met de oorspronkelijke films, bij de Creature Features is elke connectie met het bronmateriaal onvindbaar. Wie zich de zouteloze remake van ATTACK OF THE 50 FT WOMAN kan herinneren, weet dat dit geen verkeerde zet hoeft te zijn. Want waarom de draak steken met iets dat in zijn oorspronkelijke vorm al zo bespottelijk is? .Van de andere kant is een thematisch of inhoudelijk verband tussen deze vijf remakes-in-name-only daardoor wel erg ver te zoeken: een monsterfilm gesitueerd in 1900 (SHE-CREATURE), een cybersplatterfilm (HOW TO MAKE A MONSTER) en typische Larry Clark-sleaze (TEENAGE CAVEMAN). Pardon? Jawel, Larry Clark zag zijn creature feature als mogelijkheid om ons alweer een stel neukende, snuivende en zuipende tieners voor te schotelen. Afgezien van de post-apocalyptische setting is er niet eens zoveel verschil met KIDS, of het moet zijn dat de kinderen in TEENAGE CAVEMAN met onveilige seks geen hiv-besmetting riskeren maar een exploderend lichaam. .En daarmee komen we alsnog bij een bindende factor: de special effects. Bij de Creature Features allemaal verzorgd door de studio van Stan Winston die eveneens als producent optreedt. Winston heeft een reputatie hoog te houden, dus een zekere standaard mag worden verwacht. Maar het gevaar is dat de films door Winston’s aandeel koste wat kost moeten toewerken naar een huzarenstukje uit diens monstershop. Ofschoon het de leukste scène uit de film is, is het uit elkaar spattende tienerlichaam uit TEENAGE CAVEMAN daarvan een voorbeeld, want inhoudelijk nauwelijks noodzakelijk. Storender wordt het in SHE-CREATURE, de enige titel uit de serie die los op huurvideo verkrijgbaar is. Daarin komen de gehaaide kermis-exploitant Rufus Sewell en zijn geliefde Carla Gugino in het Ierland van 1900 een echte zeemeermin op het spoor. Sewell ziet hierin een goudmijn en weet het mythisch schepsel heimelijk in een aquarium aan boord van een schip naar New York te krijgen. Onderweg ontwikkelt zich een bizarre verwantschap tussen Gugino en de meermin, waarbij de laatste de moorddadige verlangens van de eerste ten uitvoer brengt. Door het uitstekende spel van de hoofdrolspelers werkt SHE-CREATURE voornamelijk op een psychologisch niveau verrassend goed. Maar daar kan Stan Winston natuurlijk weinig mee, vandaar dat de zeemeermin tegen het einde muteert tot de maritieme tegenhanger van het monster uit ALIEN, die in de finale op de geijkte manier huishoudt op het schip. Opmerkelijk is dat de zeemeermin (Rya Khilstedt) in haar oorspronkelijke verschijning, met lijkbleke huid, rode haardos en doordringende blik, veel griezeliger oogde. N.B: De Creature Features zijn uitsluitend samen te koop in één dvd boxset. Alleen SHE-CREATURE is los uitgebracht op huurvideo. *** Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #55, p33.