Een vuistregel in de Amerikaanse filmindustrie dicteert dat een sequel doorgaans niet meer dan zestig procent van de recettes van het origineel binnenhaalt. Wanneer een sequel voor hetzelfde bedrag als het origineel wordt gebudgetteerd, staan studio executives voor een probleem.
Video-gigant MCA Home Entertainment, die op verkoop en verhuur van DARKMAN-cassettes (in die contreien units genoemd) fenomenale verdiensten had geboekt, stelde de producenten voor om de twee geplande sequels (DARKMAN II: THE RETURN OF DURANT en DARKMAN III: DIE, DARKMAN, DIE) als direct-to-video releases te produceren. En zo verschijnen beide sequels als produkties van Universal Television Division/MCA Home Entertainment (uitbesteed aan Raimi/Tapert’s Renaissance Pictures). In Darkman II blijkt meestercrimineel Robert G. Durant (Drake) de verpletterende heli-crash aan het einde van DARKMAN te hebben overleefd. Op zijn bevel vermoorden zijn handlangers de briljante geleerde Dr. David Brinkman, die Dr. Peyton Westlake alias ‘Darkman’ (Vosloo) uitzicht bood op een doorbraak in zijn onderzoek naar foto-synthetische digitalisatie, ofwel het creëren van kunstmatige huid. Hiermee laait het conflict tussen Westlake en Durant weer ziedend op. Wat kan men zeggen van een sequel, die dezelfde paden bewandelt als het prototype en veeleer als een reworking moet worden aangemerkt? Men kan zeggen dat de verrassende originaliteit van DARKMAN is verdwenen; dat de Zuidafrikaanse acteur Arnold Vosloo (de trigger-happy mensenjager in John Woo’s HARD TARGET) niet over de tragische uitstraling beschikt van een Liam Neeson en dat Frances McDormand zowel Kim Delaney als Renee O’Connor in de schaduw stelt; dat het op z’n minst curieus is dat de sluwe Durant zich ten tweede male door dubbelgangers onder zijn bendeleden in de luren laat leggen; dat het vermogen van Westlake om midden in een gevecht van aangezicht en persoonlijkheid te veranderen de inschikkelijkheid van de toeschouwer zwaar op de proef stelt; dat het lijkt alsof men de film al eens eerder heeft gezien. Eerlijkheidshalve moet vermeld dat Darkman III: Die, Darkman, Die eigenlijk het eerste vervolg op DARKMAN is (de plot van deze film sluit logisch aan op het origineel), terwijl Darkman II: The Return of Durant als derde deel in de serie is gedacht. Sam Raimi reageerde laconiek op deze verwisseling met ‘Top brass at Universal decided part 3 should come out first labelled as Darkman II, to be followed by part 2 labelled as Darkman III, so that’s it. What can you do?’.Het wachten is nu op Darkman III de werkelijke sequel van DARKMAN, om te zien of Durant Darkman’s megaton-autobom aan het slot van Darkman II, eigenlijk deel 3, heeft overleefd. Het wordt nog ingewikkeld. **1/2 Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #21, p10.