CRYING FREEMAN(1995)

CRYING FREEMAN is het soort Hong Kong-spektakel dat we nog eens graag van John Woo zouden willen zien; met vuurgevechten en explosies in slow motion en de bizarre vondst van een berouwvolle moordenaar die om elk slachtoffer een traan plengt. Maar Woo heeft het tegenwoordig te druk met het laten neerploffen van Stealth-bommenwerpers op Amerikaanse filmsets en CRYING FREEMAN werd geregisseerd door een Fransman, de omgekeerde wereld dus.

Gans’ eerste volwaardige speelfilm na een indrukwekkend segment in de episoden-film NECRONOMICON is tintelend surrogaat, waarbij ‘zonder restricties de complete Chinese schatkist (wordt) geplunderd’, zoals Gorehound destijds uit Cannes berichtte (SN #19). Tussen alle stijlovereenkomsten met het betere actiewerk uit Hong Kong, komen we ook nog een inhoudelijke parallel tegen met Woo’s meesterwerk THE KILLER. In die laatste film gaat het om een moordenaar die tijdens een aanslag een nachtclubzangeres aan de ogen verwondt. In plaats van haar uit te schakelen, neemt hij nog één opdracht aan om met het honorarium daarvan haar oogoperatie te bekostigen. In CRYING FREEMAN hebben we eveneens met een professional te maken. Yo Hinomura (Dacascos) is het moorden in opdracht van een Chinese sekte beu en neemt de vrouwelijke getuige van een executie (Douglas) in bescherming tegen een heel legioen van gangsters en martial-arts acrobaten. Waar Woo zijn hoofdpersoon de nodige diepgang meegeeft, beperkt Gans zich overigens tot het zo virtuoos mogelijk aaneenrijgen van visuele hoogstandjes. Dat maakt dat het lot van Freeman (oorspronkelijk een stripheld van Kazuo Koike en Ryoichi Ikegami) je minder ter harte gaat dan dat van Chow Yun Fat’s Jeff in THE KILLER. Maar binnen de beperkingen van een film die zich vooral als stijloefening laat bekijken, bereikt Gans verbluffende resultaten en blijkt Dacascos over voldoende talent te beschikken om de ambivalentie van zijn karakter aannemelijk te maken. *** Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #24, p3.

Crying Freeman
    102 minuten
    Christophe Gans