• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Horror

Voor de thrillseekers onder ons.

RECENSIE

The Prodigy (2019)

Leuk natuurlijk, dat het achtjarige zoontje van Sarah en John in THE PRODIGY een genie is. Maar geeft dat hem het recht om ze in het Hongaars uit te schelden en zijn klasgenoten met gereedschappen te bewerken? Om te beginnen een ontboezeming: kinderen in horrorfilms jagen me de stuipen op het lijf. Natuurlijk zal iedereen […]
RECENSIE

Piercing (2018)

DVD/Reed, de hoofdpersoon in PIERCING, wil iemand vermoorden. Met een ijspriem, liefst. Hij bereidt zich zorgvuldig voor, maar had er niet op gerekend dat zijn slachtoffer zich niet volgens zijn verwachtingen zou gedragen. Het is al vrij snel duidelijk dat niet alles op orde is in het hoofd van Reed (Christopher Abbott, vooral bekend als […]
RECENSIE

Velvet Buzzsaw (2019)

Dan Gilroy wist een aantal jaar geleden hoge ogen te gooien met het duistere NIGHTCRAWLER. Het kunstzinnige uitgangspunt voor zijn Netflixfilm VELVET BUZZSAW klinkt veelbelovend, maar komt helaas niet uit de verf.   Als kunsthistoricus die actief is binnen de kunstkritiek blijft het me verrassen dat er zo wordt neergekeken op de eigentijdse kunstscene. Dan […]
RECENSIE

Glass (2019)

Zo erg als in het geval van James McAvoys personage is het gelukkig niet, maar M. Night Shyamalans langverwachte vervolg GLASS bezorgde ondergetekende wel een gespleten gevoel. McAvoy speelde in SPLIT (2016) de krankzinnige Kevin Wendell Crumb, die over maar liefst 24 verschillende persoonlijkheden beschikt. Ook in GLASS voeren zij weer de boventoon. Het mag […]
RECENSIE

The House That Jack Built (2018)

Aan gezelligheid gaat Lars von Trier (ANTICHRIST, MELANCHOLIA) zelden ten onder. Zijn films dalen af in de meest donkere krochten van de menselijke ziel. In THE HOUSE THAT JACK BUILT mag je die afdaling ook letterlijk nemen: Dante achterna, negen cirkels richting allesverzengende hel. Zeven jaar lang was Lars von Trier, 62 intussen, persona non […]
RECENSIE

What Keeps You Alive (2018)

In een jeep, bakkeleiend over muziek, op weg naar een vakantiehuisje – al in het eerste shot verwijst WHAT KEEPS YOU ALIVE naar FUNNY GAMES. In deze Canadese thriller komt het kwaad alleen niet van buiten, maar van heel dichtbij.  In de auto vinden we Jackie en Jules, een pas getrouwd lesbisch stel dat op […]
RECENSIE

Bird Box (2018)

Het is maar goed dat BIRD BOX gebaseerd is op een boek en dat de verfilming al een paar jaar geleden in productie ging, anders zou je haast gaan vermoeden dat-ie is gemaakt om in te haken op het succes van A QUIET PLACE. Deze Netflix-original heeft namelijk wel wat raakvlakken met de horrorfilm die […]
RECENSIE

Anna and the Apocalypse (2017)

Kerstmis! The most wonderful time of the year. Of althans, als je die zombieplaag even niet meerekent. Want de walking dead drukken nogal op de kerstvreugde van Anna en haar schoolgenoten… Het is een highconcept pitch: een kerstmusical die zich midden in de zombie-apocalypse afspeelt. Ondanks het hoge gimmick-gehalte, slaagt het Schotse ANNA AND THE […]
RECENSIE

Patient Zero (2018)

De wereld is weer eens ten onder gegaan, ditmaal aan een vorm van rabiës die iedereen die gebeten wordt in een gewelddadig monster verandert. Aan ‘zombie whisperer’ Matt Smith de taak de oorsprong van de plaag te vinden en de mensheid te redden. Omdat er boven de grond geen menselijk leven meer mogelijk is, worden […]
RECENSIE

Cam (2018)

Een jonge vrouw die online haar geld verdient, krijgt het zwaar te verduren als de technologie zich tegen haar keert. De plot van Daniel Goldhabers debuut CAM ruikt aan alle kanten naar een aflevering van BLACK MIRROR. En toch is het meer dan dat. Een veel gebruikt en nogal lui tussenwerpsel in filmrecensies wereldwijd: ‘Deze […]
RECENSIE

The Possession of Hannah Grace (2018)

Megan (Shay Mitchell) is een voormalige politieagent. Nadat haar patrouillepartner werd doodgeschoten bij een incident raakte ze aan de drugs en verloor haar baan. Nu is ze aangewezen op een griezelig baantje: nachtdienst in een mortuarium. Een collega waarschuwt Megan nog dat het baantje stressvol kan zijn: “People get weirded out, and see things that […]
RECENSIE

Climax (2018)

CLIMAX begint met de eindtitels, achterstevoren; een duidelijke verwijzing naar IRRÈVERSIBLE uit 2002. We zijn dus gewaarschuwd. Dit is een film van Gaspar Noé. Je weet van te voren dat niets of niemand zal worden gespaard. De Argentijns-Franse regisseur cultiveert dat compromisloze imago natuurlijk zorgvuldig en plaagt de hoeders van de goede smaak veelvuldig. Hij […]
RECENSIE

Suspiria (2018)

Naar eigen zeggen heeft Luca Guadagnino met SUSPIRIA zijn eerste horrorfilm gemaakt. Maar dan wel eentje die zoveel lagen en verwijzingen heeft, dat spanning en angst ver te zoeken zijn. Als bij de begintitel Six acts and an epilogue, set in divided Berlin in beeld verschijnt, weet je meteen dat je de komende 152 minuten […]
RECENSIE

Overlord (2018)

Een nazizombiefilm onder toeziend oog van J.J. Abrams? Dat belooft wat, want de man heeft in het verleden al vaker bewezen sleetse formules weer tot leven te kunnen brengen. Aan zombiefilms en -series geen gebrek natuurlijk, maar solide oorlogsfilms en geslaagde crossover-projecten zijn tegenwoordig dun gezaaid in Hollywood. Het is aan OVERLORD die leegte te […]
RECENSIE

The Lodgers (2017)

Het gothic horrorgenre lijkt voor te schrijven dat wanneer een broer en zus zonder ouderlijk toezicht een villa delen, vroeg of laat het gegeven van incest om de hoek komt kijken. THE LODGERS ontspringt die dans niet, maar weet dit verplichte nummer vrij creatief in zijn plot te verwerken. Waar deze curieuze trope precies vandaan […]
RECENSIE

Apostle (2018)

Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nadat Gareth Evans het actiegenre op z’n kop zette met de Indonesische vechtfilms THE RAID en het vervolg THE RAID 2: BERANDAL, keerde de Britse regisseur terug naar het moederland voor zijn passieproject APOSTLE: gruwelhorror in een 19e-eeuwse gemeenschap. Godsdienst is het opium van het volk, schreef Karl […]
RECENSIE

Halloween (2018)

Na een reeks gefaalde sequels en overbodige remakes keert Michael Myers op gepaste (bloedige) wijze terug naar Haddonfield. En het is fijn thuiskomen. Zowel voor The Shape als voor de kijker. Regisseur David Gordon Green en co-scenarist Danny McBride brengen het geheel terug naar de basis. De handvol verloren zielen die gek waren op overbodige […]
RECENSIE

Hell Fest (2018)

Spookhuizen in attractieparken zijn natuurlijk een perfecte locatie voor een slasher; iedereen loopt al in kostuums en de attracties lenen zich bij uitstek voor het typische kat-en-muisspel tussen moordenaar en beoogd slachtoffer. Het is zo’n goede locatie dat het eigenlijk gek is dat niet veel méér slashers voor zo’n locatie kozen. Het bekendste voorbeeld is […]
RECENSIE

The Haunting of Hill House (2018)

Qua verhaal is de Netflix-serie THE HAUNTING OF HILL HOUSE een bijzonder losse aanpassing van het gelijknamige boek van Shirley Jackson. Maar qua sfeer, thematiek, en het oproepen van een aanhoudend, onderhuids gevoel van angst is hij juist opvallend trouw. Voor wie het boek van Jackson en/of de verfilmingen uit 1963 (van Robert Wise) en […]
RECENSIE

Mandy (2018)

MANDY wordt door velen gezien als de wederopstanding van cultheld Nicolas Cage. Maar misschien nog wel belangrijker: het is de terugkeer van Panos Cosmatos, die met deze hallucinante wraakfantasie opnieuw bewijst een van de eigenzinnigste genreregisseurs van deze eeuw te zijn. We maakten voor het eerst kennis met het werk van Cosmatos op het Imagine […]
RECENSIE

The Predator (2018)

Nee, we komen in zijn film niets nieuws over predators te weten, liet regisseur Shane Black weten op de afgelopen Comic Con. Het origineel was een strakke, harde actiefilm dus zijn THE PREDATOR moest dat ook worden. Al kun je je afvragen of hij die ambities ook heeft waargemaakt. Wie de originele PREDATOR uit 1987 […]
RECENSIE

The Nun (2018)

Terwijl DC en Universal moeite hebben met het opbouwen van een ‘cinematic universe’ lijkt een spookfilmpje uit 2013 vrij eenvoudig een eigen filmuniversum uit de grond te stampen. In THE CONJURING (2013) van James Wan zagen we de schatkamer van Ed en Lorraine Warren; een ruimte gevuld met attributen van hun paranormale uitstapjes. Elk attribuut […]
RECENSIE

Ghoul (2018)

Netflix heeft voor- en nadelen. Een voordeel is dat ze nu in allerlei landen series (co-)produceren, die door alle abonnees bekeken kunnen worden. Hoe zou je anders een korte Indiase horrorserie hebben ontdekt in Nederland? Helaas benut GHOUL de mogelijkheden onvoldoende. De personages zijn Indiaas; veel hangt samen met de onderlinge verhoudingen tussen de Hindoeïstische […]
RECENSIE

Revenge (2017)

Wraak. Het is een populair motief in veel spaghettiwesterns. De eerste seconden van Coralie Fargeats REVENGE roepen dan ook direct een herinnering op aan dat specifieke genre: een shot van een weids woestijnlandschap. Vanuit de verte komt de held of heldin langzaam op ons af. Heldin Jennifer (Matilda Lutz) komt alleen niet het beeld binnengereden […]
RECENSIE

The Meg (2018)

Echt goede haaienfilms zijn zeldzaam, maar de strijd tussen mens en vis levert af en toe vermakelijke zomerpulp op. THE MEG mikt heel bewust op die categorie. Het scenario van Jon en Erich Hoeber en Dean Georgaris gaat volgens het boekje: in de openingsscène zien we Jonas Taylor (Jason Statham) middenin een reddingsmissie in een […]
RECENSIE

The First Purge (2018)

Met THE PURGE: ELECTION YEAR (2016) werd de trilogie die begon met THE PURGE (2013) netjes afgerond. Alles wat te zeggen viel over een fascistisch Amerika dat een dag per jaar gebruikt om de onderste laag van de bevolking uit te dunnen, was gezegd. Toch is er nu een origin story met THE FIRST PURGE. […]
RECENSIE

Hereditary (2018)

Lezers van Schokkend Nieuws weten maar al te goed wat een jump scare is. ‘Het huiveringwekkende effect van HEREDITARY,’ schrijft recensent George Vermij, ‘leunt vooral op het tegenovergestelde: het oprekken van de angst totdat die bijna niet meer te verdragen is.’ Ervaren kijkers voelen hem al snel aankomen: iemand wordt in stilte gevolgd door de […]
RECENSIE

Ghostland (2018)

Pascal Laugier bewijst, tien jaar na MARTYRS, dat zijn aanpak nog altijd voornamelijk gebaseerd is op misogyn effectbejag. Ik heb de waardering onder het horrorfestivalpubliek voor Laugiers doorbraakfilm MARTYRS (2008) nooit zo begrepen. Ik vermoed dat de sadistische helletocht vooral populair is omdat je ermee kunt opscheppen over je uithoudingsvermogen. De film waarin o.a. een […]
RECENSIE

Insidious: The Last Key (2018)

Als een horrorreeks in de jaren ’80 bij deel vier was aanbeland, kon je je als kijker maar beter instellen op een belabberd werkje. Zo erg is het bij INSIDIOUS: THE LAST KEY nog niet, maar de formule begint inmiddels wel te piepen en te kraken als een enge keldertrap. De eerste INSIDIOUS was in 2010 een […]
RECENSIE

Ash vs Evil Dead (seizoen 3) (2015–2018)

Ashy Slashy is terug, voor de allerlaatste keer. In het derde seizoen van ASH VS EVIL DEAD wordt Bruce Campbells Ash Williams tot het uiterste getest om samen met Ghostbeaters Pablo en Kelly én zijn pas-ontdekte dochter Brandy het Kwaad te verslaan, de Necronomicon te vernietigen en de mensheid voor eens en altijd te redden […]
RECENSIE

Bad Samaritan (2018)

Ken je dat verhaal van de dronken acteur die zijn handtekening dacht te zetten op het servetje van een gewiekste producent/regisseur? Bleek dat servetje mooi een contract te wezen! Kul natuurlijk, maar het is lastig een andere verklaring te bedenken voor de aanwezigheid van de immer genietbare David Tennant in het bespottelijke BAD SAMARITAN. Een […]
RECENSIE

Truth or Dare (2018)

Er is niets vernieuwends aan TRUTH OR DARE. Alhoewel… misschien toch iets: waar veel recente horrorfilms zich laten inspireren door de jaren tachtig, neemt de nieuwste Blumhouse-productie juist een voorschotje op de jarennegentignostalgie die waarschijnlijk spoedig zal toeslaan. De film speelt zich weliswaar af in het heden, maar laat zich bekijken als een typische horrorfilm […]
RECENSIE

A Quiet Place (2018)

In een filmwereld vol blockbusters met overdonderende explosies en bombastische soundtracks, bewijst A QUIET PLACE dat de stilte minstens zo oorverdovend kan zijn. Op dag 89 van de Apocalyps sluipt een gezin op blote voeten door een verlaten supermarkt. Ze scharrelen wat bruikbare dingen bij elkaar van de restjes die nog over zijn in de […]
RECENSIE

Twin Peaks: A Limited Event Series (2017)

Een terugkeer van een televisieserie na vijfentwintig jaar, dat zijn zware verwachtingen waar de makers aan moeten voldoen. TWIN PEAKS: THE RETURN, het officiële derde seizoen van culthit TWIN PEAKS, heeft gelukkig dezelfde mensen aan het roer: Mark Frost, en bovenal David Lynch. Directeur van de Amerikaanse betaalzender Showtime, David Nevins, tevens de geldschieter voor […]
RECENSIE

Ready Player One (2018)

Wie na INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL al twijfelde of Steven Spielberg nog in staat is om goede genrefilms te maken, krijgt nu het antwoord met READY PLAYER ONE. Het oordeel is helaas niet al te best. Toch blijft het moeilijk om een regisseur als Spielberg niet serieus te nemen. Voor […]
RECENSIE

Bedeviled (2016)

Wat doe je als films over een dodelijke videoband, een dodelijke website en een dodelijke chatroom al zijn gemaakt? Dan maak je er gewoon een over een dodelijke app. Het venijnige stukje software in kwestie heet Mr. Bedevil en is een soort assertieve versie van Siri. Scholiere Nikki installeert het op haar telefoon en wordt […]
RECENSIE

Keep Watching (2017)

KEEP WATCHING heette oorspronkelijk HOME INVASION. Een behoorlijk flauwe titel, maar in ieder geval een eerlijke. De huidige lijkt bedacht als een commando aan de kijker, angstig dat die uit pure verveling zou kunnen besluiten iets leukers te gaan doen met zijn tijd. KEEP WATCHING begint met een aangenaam heldere persverklaring van de politie: een […]
RECENSIE

Annihilation (2018)

Alex Garlands nieuwste film voert je mee naar een wereld waar mysteries en mutaties woekeren. ANNIHILATION transformeert van apocalyptische thriller tot kosmische filosofie, waarin het maar de vraag is of er überhaupt antwoorden zijn. Bioloog en ex-soldaat Lena (Natalie Portman) sluit zich aan bij een team van wetenschappers, dat onder leiding van psycholoog Dr. Varess […]
RECENSIE

The Strangers 2: Prey at Night (2018)

Een goede tien jaar na dato krijgt THE STRANGERS zowaar een vervolg. Zijn er mensen die daar echt op zaten te wachten? Ondergetekende was het bestaan van de originele film alweer bijna vergeten. Vervolgen op lowbudgethorrorthrillers als THE STRANGERS worden doorgaans gesmeed wanneer het ijzer heet is. Daarom zit er meestal maar een of twee […]
RECENSIE

Verónica (2017)

Niet alle verrassingen van Netflix pakken even goed uit, zo bewees het matig ontvangen THE CLOVERFIELD PARADOX. Afgelopen maandag kwam de streamingdienst wederom met een surprise op de proppen: VERÓNICA, de nieuwe film van Paco Plaza. Gelukkig bleek die de internetkosten al een stuk meer waard. Paco Plaza en compagnon Jaume Balagueró braken nu alweer […]
RECENSIE

Winchester: The House that Ghosts Built (2018)

Na films over zombies, vampiers en tijdparadoxen storten de Australische broertjes Spierig zich ditmaal op gene zijde. En hoewel horror de laatste jaren weer opklimt in de vaart der volkeren, mag het toch opmerkelijk worden genoemd dat de statige Dame Helen Mirren de lead speelt in een spookhuisfilm… Wanneer Sarah Winchester, de weduwe van de […]
RECENSIE

The Cloverfield Paradox (2018)

NETFLIX| Als donderslag bij heldere hemel werd het derde deel van de Cloverfieldfranchise maanden voor een officiële bioscooprelease pardoes op Netflix gekwakt na de Superbowl. Het belooft niet veel goeds en inderdaad is THE CLOVERFIELD PARADOX een ondoorgrondelijke mix van eerdere – en betere – films. Een plotselinge stuntrelease op Netflix: het past natuurlijk perfect […]
RECENSIE

Satan’s Slaves (2017)

IFFR | SATAN’S SLAVES is een remake van de gelijknamige Indonesische horrorklassieker uit 1982. Het origineel heb ik niet gezien, dus ik kan je niet vertellen of de remake beter of slechter is. Wat ik wel kan vertellen is dat Joko Anwars versie een sfeervolle spookfilm is waar Blumhouse nog een puntje aan kan zuigen. […]
RECENSIE

Blue My Mind (2017)

IFFR | Drie is een trend, toch? BLUE MY MIND is na RAW en THELMA de derde recente film waarin vrouwelijke coming-of-age en horror prima samen blijken te gaan. Ook opvallend: alle drie deze film zijn buiten Amerika gemaakt, waardoor ze zich kunnen onttrekken aan Hollywood-clichés over middelbare scholen en universiteiten. RAW (Julia Ducournau, 2016) was […]
RECENSIE

Good Manners (2017)

IFFR | Wie bij de lesbische weerwolvenfilm GOOD MANNERS denkt aan een Braziliaanse variant van LESBIAN VAMPIRE KILLERS komt bedrogen uit. Maar goed, die film draaide dan ook niet op IFFR. LESBIAN VAMPIE KILLERS (Phil Claydon, 2009) was een afgrijselijk onvolwassen en cynisch product voor pubers en festivalmenigtes. GOOD MANNERS is interessanter en met meer […]
RECENSIE

Tabula Rasa (2017)

Horrorliefhebber Jonas Govaerts (WELP, 2014) zette mee de schouders onder een Vlaamse televisiereeks die de liefde voor het horrorgenre ook in de thuisbios moet aanwakkeren. Dat is met TABULA RASA meer dan gelukt. Het was actrice Veerle Baetens (ook al op de griezeltoer in AU-DELÀ DES MURS, 2016) die vijf jaar geleden een tv-reeks wilde […]
RECENSIE

Thelma (2017)

‘Heer, bevrijd me van deze gedachten.’ De epilepsieaanvallen van het titelpersonage zijn al angstaanjagend genoeg, maar regisseur Joachim Trier laat je in het horrordrama THELMA vooral ook de horror voelen van religieuze en seksuele repressie. In de openingsscène van THELMA loopt een zesjarig meisje in een rood jasje met haar vader door het ijskoude Noorse […]
RECENSIE

Escape Room (2017)

Zes vrienden belanden in een dodelijk spel. Helaas is ESCAPE ROOM eerder een marteling voor de kijker dan voor de personages. “I’ve heard it’s the latest craze,” vertelt Christen (Elisabeth Hower) tijdens de verjaardag van Tyler (Evan Williams). Zelf ben ik nog nooit in een Escape Room geweest. Mensen laten zich opsluiten in een kamer […]
RECENSIE

The Killing of a Sacred Deer (2017)

BIOSCOOP ǀ Een kalm en ultra ingehouden artsengezin onder leiding van Colin Farrell en Nicole Kidman blijkt onder druk van buitenaf een enorme bak met emotionele ellende te herbergen. En ja: things will get messy. Gestaag bouwt regisseur en scenarist Yorgos Lanthimos aan een zeer sterk en consistent oeuvre. En het wordt gewaardeerd: met DOGTOOTH […]
RECENSIE

Flatliners (2017)

De nieuwe remake van Joel Schumachers vergeten blockbusterhorror FLATLINERS nodigde Amerikaanse recensenten vooral uit tot woordgrappen: FLATLINERS ‘is dead on arrival’; ‘has no pulse’, etc. Ik maak het mijn missie voor de hand liggende medische woordspelingen te vermijden.   Joel Schumachers film uit 1990 is geen meesterwerk, maar heeft een eigen signatuur. Het is een gotische […]
RECENSIE

First Born (2016)

In horrorfilms zijn enge kinderen opvallend oververtegenwoordigd. Aan demonisch bezeten kleuters, moordlustige snotneuzen of paranormaal begaafde koters geen gebrek in dit genre. FIRST BORN laat zien dat het ook best anders kan. Al op de dag waarop het jonge koppel James (Luke Norris) en Charlie (Antonia Thomas) ontdekt in blijde verwachting te zijn, wordt ernaar […]
RECENSIE

The Autopsy of Jane Doe (2016)

THE AUTOPSY OF JANE DOE is een prima horrorfilm, maar vliegt uit de rails als er teveel wordt uitgelegd. Een vader, Tommy (Brian Cox), en een zoon, Austin (Emile Hirsch), runnen samen het lokale crematorium/mortuarium. Beiden zijn lijkschouwer. Op een donkere, stormachtige avond wordt een jong meisje binnengebracht. Ze werd half opgegraven (of half begraven?) […]
RECENSIE

Leatherface (2017)

Dit jaar zagen we Chucky, Pennywise, de Xenomorph en Jigsaw al terugkeren. Dan kan onze favoriete Texaanse kannibaal met kettingzaag natuurlijk niet achterblijven. Leatherface mag dan het aan elkaar genaaide gezicht van de TEXAS CHAIN SAW MASSACRE franchise zijn, de zwaarlijvige moordenaar speelt telkens tweede viool als kleurrijke types als Chop Top (Bill Moseley), Sherrif […]
RECENSIE

Jigsaw (2017)

Horrorfans hebben inmiddels wel geleerd dat er na The Final Chapter vaak A New Beginning volgt. Ook de SAW-serie pakt zeven jaar na het ‘laatste’ deel met JIGSAW de draad gewoon weer op. A new game begins. JIGSAW is alweer het achtste deel in de SAW-serie. De titel doet vermoeden dat het een reboot of […]
RECENSIE

Stranger Things (seizoen 2) (2016–2024)

Het eerste seizoen van STRANGER THINGS was een verrassingshit, in de luwte gemaakt door onbekenden, met ook veelal onbekende kindacteurs. Op STRANGER THINGS 2 rustten veel zwaardere verwachtingen. Die voel je wel, maar ze worden grotendeels waargemaakt.   Ik ben ergens wel blij dat ik door tijdgebrek deze recensie schrijf als de serie al op […]
RECENSIE

A Dark Song (2016)

DVD/Een occult ritueel is in de doorsnee horrorfilm slechts een opstapje om de actie op gang te krijgen. A DARK SONG stelt het ritueel zelf centraal. De kijker die zich daardoor laat meeslepen wacht een opwindende ervaring. In de openingsscène van A DARK SONG zien we hoe Sophia (Catherine Walker) een afgelegen landhuis huurt op […]
RECENSIE

1922 (2017)

‘In 1922 I murdered my wife.’ In de Netflix-adaptatie van Stephen Kings korte roman 1922 draait het niet om de vraag wie het deed maar wel waarom. Het antwoord van deze whydunit pakt helaas te mager uit. In zijn verhalenbundel Full Dark, No Stars uit 2010 nam Stephen King ook het 131 pagina’s tellende 1922 […]
RECENSIE

The Babysitter (2017)

Regisseur McG heeft het grote doek verruild voor het kleine scherm. Met THE BABYSITTER maakte hij voor Netflix een horrorkomedie die door de ogen van een 12-jarige waarschijnlijk erg opwindend en grappig is, en bij vlagen misschien zelfs spannend. McG kennen we van blockbusters als CHARLIE’S ANGELS en TERMINATOR SALVATION. In THE BABYSITTER voert hij de […]
RECENSIE

Happy Death Day (2017)

“Studente wordt vermoord en moet de dag van haar dood steeds opnieuw herbeleven.” De premisse van HAPPY DEATH DAY doet vermoeden dat het een goedkope GROUNDHOG DAY-ripoff is uit de Blumhouse griezelfabriek, maar dat valt allemaal reuze mee. Je ziet er zo een afgezaagde plotpitch bij die door Robert Altman meesterlijk belachelijk werd gemaakt in […]
RECENSIE

Gerald’s Game (2017)

In een jaar vol Stephen King-verfilmingen (THE DARK TOWER, IT en binnenkort 1922) maakte Mike Flanagan (OCULUS, HUSH) tot nu toe de spannendste. Stephen King schreef wel 61 boeken, en beschreef daarin wel zeven personages. GERALD’S GAME gaat over zijn favoriete koppel: de dominerende man en de vrouw die leert voor zichzelf op te komen. […]
RECENSIE

Sensoria (2015)

Als een liefhebber van horrorfilms zich waagt aan een spookverhaal, dan kun je een met liefde gemaakte film verwachten. Tegelijkertijd: houd de bingokaart met horrorclichés maar bij de hand! Het zit eind-dertiger Caroline niet mee in het leven: een miskraam achter de rug, gedumpt door haar vriend en noodgedwongen verhuisd naar een armetierige flat in […]
RECENSIE

Like Me (2017)

LIKE ME draait vrijdagavond in ’t Hoogt in Utrecht, als een double bill met COLOSSAL, tijdens Chasing Reels, een terugkerende avond voor niet eerder in Nederland vertoonde indiefilms. Zoals bij veel hedendaagse indietitels is het een film die flirt met genre-elementen.  De explosieve openingsscène van LIKE ME toont een sadistische overval op een nachtwinkel, waarbij […]
RECENSIE

Mother! (2017)

Darren Aronofsky´s mysterieuze MOTHER! vraagt veel van zijn publiek en maakt het recensenten zo mogelijk nog moeilijker… Het is een welhaast onmogelijke klus een recensie te schrijven van MOTHER! Ten eerste, omdat alleen al het beschrijven van enkele van de thema’s die Aronofsky aankaart, je heel dicht bij spoilers brengt. Universal deed vooraf erg geheimzinnig […]
RECENSIE

It (2017)

Kinderen zijn altijd bang geweest voor clowns, zei Stephen King laatst op Twitter. Zeker, maar zijn roman It heeft niet geholpen tegen die angst – en hetzelfde zal gelden voor deze adaptatie. De zeven kinderen van de Losers Club hebben het al moeilijk genoeg (zie de naam van de club) zónder confrontaties met een moorddadig […]
RECENSIE

The Mist (seizoen 1) (2017)

Je moet het maar durven om krap tien jaar na Frank Darabonts horrormeesterwerk THE MIST met een serie te komen die uit hetzelfde vaatje tapt. Gelukkig wijkt de televisievariant op net genoeg punten af van zijn voorganger. Zou het kunnen dat de zogenaamde Golden Age of Television ten einde loopt? De golf van hoogwaardige televisieseries […]
RECENSIE

Boys in the Trees (2016)

Wie BOYS IN THE TREES het label horror heeft gegeven, mag zich even achter de oren krabben. Het is een prima coming of age-film, maar paranormaal gespuis heeft hier weinig mee te maken. Corey (Toby Wallace) en Jonah (Gulliver McGraht) zijn uit elkaar gegroeide vrienden. Corey hoort nu bij het populaire groepje. Zes jongens die […]
RECENSIE

Annabelle: Creation (2017)

Met een opbrengst van 250 miljoen dollar was ANNABELLE, de spin-off van THE CONJURING, een flinke hit. Omdat Hollywood goed is in uitmelken én ‘cinematic universes’ helemaal hip zijn, krijgt prequel ANNABELLE: CREATION de ondertitel ’the next chapter in THE CONJURING universe’. Volgende projecten THE NUN en THE CROOKED MAN, de eigen films van de […]
RECENSIE

The Crucifixion (2017)

Volgens zijn openingstekst is THE CRUCIFIXION gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dergelijke aankondigingen moeten bij horrorfilms altijd met een flinke korrel zout worden genomen, maar vooral wanneer daar ook nog een slottekst bovenop wordt gegooid. Best aandoenlijk eigenlijk, want slotteksten komen doorgaans alleen voor in films die een waargebeurd verhaal zo getrouw mogelijk proberen na […]
RECENSIE

The Eyes of My Mother (2016)

Het woord ‘nachtmerrieachtig’ wordt vaak gebruikt in beschrijvingen van horrorfilms. Te vaak. Maar bij THE EYES OF MY MOTHER, het debuut van Nicolas Pesce, is het eens terecht. Niet dat er onmogelijke dingen gebeuren, of dat de plot niet te volgen is – de film zou zomaar gebaseerd kunnen zijn op een bizar nieuwsbericht. Toch […]
RECENSIE

Antibirth (2016)

Het is een raadsel hoe prima actrices in ANTIBIRTH terecht zijn gekomen. Vrijwillig of uit geldnood? Natasha Lyonne en Chloë Sevigny spelen de hoofdrollen, maar lijken zich zelf ook af te vragen wat ze hier doen. Lyonne (ORANGE IS THE NEW BLACK) speelt Lou, een partygirl pur sang. Ze neemt drank en drugs in overvloed […]
RECENSIE

The Curse of Downers Grove (2015)

Op het slaperige stadje Downers Grove rust een vloek. Ieder jaar sterft er een scholier van de plaatselijke high school, vlak voor de dag dat hij of zij afstudeert. Een heerlijk uitgangspunt voor wat een fijne rip-off van FINAL DESTINATION en URBAN LEGEND had kunnen zijn. Maar zo’n feest is de kijker helaas niet gegund. Behalve in […]
RECENSIE

Wish Upon (2017)

“Wees voorzichtig met wat je wenst, want misschien komt het uit.” Die eeuwenoude waarheid wil maar niet doordringen tot Amerikaanse puber Clare Shannon en dat resulteerde in een tienergriezelfilm. Echt, een griezelfilm, want dit mag geen horror heten. Joey King speelt Clare, wier leven een aaneenschakeling van tragedies is: moeder dood, vader (Ryan Philippe) vuilnisman, […]
RECENSIE

47 Meters Down (2017)

Discovery Channels traditionele Shark Week staat weer voor de deur, dus dat betekent: haaienfilms in de bioscoop. Vorig jaar hadden we THE SHALLOWS, dit jaar krijgen we 47 METERS DOWN, Johannes Roberts’ recht-toe-recht-aan haaienthriller waarin twee Amerikaanse zussen vast komen te zitten in hun haaienobservatiekooi. Elke film krijgt de ster die ze verdient. THE SHALLOWShad […]
RECENSIE

Bite (2015)

‘This may sting a little’, waarschuwt de dvd-hoes. Inderdaad, het was pijnlijk om naar te kijken. Verhalen over flauwvallen of ziek de zaal uitlopen bij de première mag je met een korreltje zout nemen. Het enige waar je hier echt misselijk van wordt, zijn de bijzonder domme personages. Casey (Elma Begovic) heeft het niet makkelijk. […]
RECENSIE

It Comes At Night (2017)

IT COMES AT NIGHT maakte veel mensen nieuwsgierig dankzij een ijzersterke trailer vol onheil en symboliek, en een regisseur die imponeerde met zijn debuutfilm. Hooggespannen verwachtingen, maar worden ze ingelost? Regisseur Trey Edward Shults debuteerde met de film KRISHA, een grote hit op Sundance en andere filmfestivals. KRISHA was een familiedrama met een horrorsausje. Ondanks […]
RECENSIE

La Región Salvaje (2016)

LA REGIÓN SALVAJE geeft een genre-twist aan sociaal-realistisch filmhuisdrama en combineert het beste van beide werelden. We geven het niet graag toe, maar het morele wereldbeeld van genrefilms is vaak nogal zwart-wit. Het kwaad is makkelijk herkenbaar, want monsters bestaan; de goede mensen winnen want het geluk staat aan hun kant. Er zijn uitzonderingen: de […]
RECENSIE

Twin Peaks (seizoen 3, aflevering 1 en 2) (2017)

Het is een vreemde gewaarwording en een beklemmende openingszet van het eerste deel van het langverwachte derde seizoen van TWIN PEAKS. Kyle Maclachlan en Sheryl Lee als Dale Cooper en Laura Palmer in de Black Lodge. Beiden nog onaangetast door de tand des tijds, terwijl Laura praat over de toekomst: Over 25 jaar zal je […]
RECENSIE

Johnny Frank Garrett’s Last Word (2016)

“Will leave you wanting to learn more”, belooft de trailer van JOHNNY FRANK GARRETT’S LAST WORD. En inderdaad, als je je gaat verdiepen in het bronmateriaal wordt het verhaal tamelijk verontrustend… al doet de film zelf dat materiaal weinig eer aan. Voor deze bovennatuurlijke wraakfilm heeft regisseur Simon Rumley (THE LIVING AND THE DEAD, RED […]
RECENSIE

Alien: Covenant (2017)

Sommige ruimtecrews leren het ook nooit: “Let’s take a closer look.” Toch heb ik dat nog altijd liever dan Ridley Scotts hardnekkige filosofische pretenties. ALIEN: COVENANT biedt van beide wat. Vijf december 2105. Sinterklaasavond, maar de crew van het kolonistenschip Covenant kent ons familiefeest natuurlijk niet. Hen wacht een andere surprise. Niet op Oregai 6, […]
RECENSIE

Ouija 3: The Charlie Charlie Challenge (2016)

DVD/Als OUIJA 3 ooit een prijs wint dan is het die voor meest misleidende titel. Niet alleen heeft de film niets te maken met OUIJA (2014) en OUIJA: ORIGIN OF EVIL (2016), er komt niet eens een Ouija-bord in voor! De film hoort thuis in het rijtje THE OUIJA EXPERIMENT-films, maar gezien het succes van […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden