• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Mystery

RECENSIE

The Wretched (2019)

Acht jaar na hun geestige en originele debuut DEADHEADS zijn de gebroeders Pierce terug met hun tweede speelfilm. Weer horror, maar nu zonder de komedie. Weer low budget, maar nog steeds origineel? De rebelse tiener Ben heeft een zomerbaantje in de jachthaven van zijn vader. Tijdens zijn verblijf vermoedt hij dat er iets vreemds aan […]
RECENSIE

The Vast of Night (2019)

Autodidact Andrew Patterson maakte ver van het Hollywood-systeem zijn debuut met een puntgave genrefilm die de komst van buitenaardse wezens op zeer intieme schaal bekijkt – en aanhoort. In een sterrenrestaurant at ik ooit een hemelse bereiding van witlof en sinaasappel. Dat is een geijkte combinatie – kookdatabase Allerhande spuugt zo twintig vrijwel identieke recepten […]
RECENSIE

Color Out of Space (2019)

BIOSCOOP | Hoe verbeeld je het onverbeeldbare? Dat moet iedereen die zich waagt aan een Lovecraftverfilming zich afvragen. Bij een bewerking van The Colour Out of Space misschien nog het meest. Clive Barker zei eens over H. P. Lovecraft: ‘There’s only so many occasions in a book when the author can tell me that the monster […]
RECENSIE

Come To Daddy (2019)

De Nieuw-Zeelandse debuterend regisseur Ant Timpson (producent van o.a. DEATHGASM, 2015) kwam naar eigen zeggen op het idee voor COME TO DADDY nadat hij tijdens zijn vaders begrafenis verhalen over hem hoorde die over een compleet ander persoon leken te gaan. Na dit voorval begon Timpson zich af te vragen hoe goed hij zijn vader eigenlijk […]
RECENSIE

I See You (2019)

Net wanneer rechercheur Greg Harper op de verdwijningszaak wordt gezet van de 10-jarige Justin, gebeuren er onverklaarbare dingen in zijn huis. Alsof er niet al genoeg spanning was, nadat vrouwlief Jackie het bed heeft gedeeld met een andere kerel. Dit gezin staat onder hevige druk. Als je dan weer met dertig man tegelijk de bioscoop […]
RECENSIE

The Other Lamb (2019)

HORROR | Bloed vloeit, een nerveuze cello brengt je van je stuk en zorgvuldig opgebouwde spanning culimineert doordat personages met kabaal uit het niets verschijnen. Maar om THE OTHER LAMB nou als puur horror te bestempelen? Eerder een intrigerend arthousedrama dat griezeleffecten gebruikt. Het is de eerste Engelstalige film van de Poolse regisseur Malgorzata Szumowska. […]
RECENSIE

The Turning (2020)

Bij een Amerikaans testpubliek behaalde THE TURNING de laagst mogelijke score. Dat lijkt schromelijk overdreven, tot het slot zich aandient. Als het even kan komt uw recensent van dienst graag zo beslagen mogelijk ten ijs. Voor het op waarde schatten van een vervolgfilm is het immers noodzakelijk zijn voorganger(s) te hebben gezien en bij remakes […]
RECENSIE

The Invisible Man (2020)

Het onzichtbare laat zich goed filmen. Een shot van een lege ruimte wordt angstaanjagend door de suggestie dat daar toch iemand staat. Leigh Whannell (INSIDIOUS: CHAPTER 3, UPGRADE) maakt goed gebruik van de onzichtbaarheid van zijn antagonist. Dat klinkt logisch, maar denk eens terug aan Paul Verhoevens HOLLOW MAN: daarin kon Verhoeven de verleiding niet […]
RECENSIE

Brahms: The Boy II (2020)

Een vervolg op THE BOY, dat lijkt een raar idee. De eerste film eindigde met een groteske (maar daarom niet minder voorspelbare) plottwist. Is het mysterie nog effectief nu we de onthulling achter de rug hebben? THE BOY deed zich aanvankelijk voor als typische bezetenpoppenhorror, maar ontpopte zich tot een film in een ander subgenre. […]
RECENSIE

The Lighthouse (2019)

In het heerlijk burleske THE LIGHTHOUSE neemt regisseur Robert Eggers (THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLK TALE, 2015) ons mee naar het desolate Maine, eind negentiende eeuw. Twee ruige vuurtorenwachters gaan de strijd aan met regen, wind, een vervelende zeemeeuw en ten slotte ook elkaar. THE LIGHTHOUSE moet je absoluut in de bioscoop op groot scherm […]
RECENSIE

Fantasy Island (2020)

Bezoek je Fantasy Island, dan zie je hoe je grootste fantasie werkelijkheid wordt. Bezoek je echter FANTASY ISLAND, dan zie je een futloze horrorfilm. Het is niet vreemd dat productiemaatschappijen zich graag focussen op een vervolg of reboot van een bestaande hit. Dat ervaarde producent Jason Blum ook toen de kassa’s in 2018 explodeerden na […]
RECENSIE

Little Joe (2019)

Als je dan toch een rip-off maakt van THE INVASION OF THE BODY SNATCHERS uit 1956, dan moet je op zijn minst wat elementen toevoegen. Het Britse LITTLE JOE zoekt het in genetische manipulatie en de eigentijdse geluksindustrie. En verdomme, dat werkt. Om met de deur in huis te vallen: de nieuwe film van Jessica […]
RECENSIE

The Lodge (2019)

Na te zijn doorgebroken met het heerlijk onprettige ICH SEH, ICH SEH mag het Oostenrijkse regisseursduo Severin Fiala en Veronika Franz zich wagen aan een Amerikaans debuut. De stal van producent Ulrich Seidl wordt daarmee verlaten, maar qua thematiek ligt THE LODGE aardig in het verlengde van zijn voorganger. Want ook in deze horrorfilm staat […]
RECENSIE

Atlantique (2019)

IFFR | Verwacht geen klassieke zombies, bloed of jacht op hersenen: de levende doden in Mati Diops ATLANTIQUE jagen heel andere zaken na. Ze willen rust en een echt afscheid, na hun op voorhand gedoemde zoektocht naar een betere toekomst. De Franse actrice/regisseur Mati Diop reisde zo’n vijtien jaar geleden naar Senegal om te ontdekken […]
RECENSIE

Impetigore (2019)

IMPETIGORE, de nieuwste film van Indonesische filmmaker Joko Anwar, is een sadistische slasher met een sprookjesachtig sausje. Regisseur Joko Anwar werd een aantal jaar terug ‘ontdekt’ door het Internationaal Film Festival Rotterdam met THE FORBIDDEN DOOR, de film die zijn internationale doorbraak betekende. Hij keerde later meerdere malen terug naar het festival. Twee jaar geleden […]
RECENSIE

Gretel & Hansel (2020)

Kun je trouw blijven aan een wereldberoemd kindersprookje en mensen alsnog koude rillingen bezorgen? Oz Perkins’ GRETEL & HANSEL bewijst het. ‘Such a sweet boy… Sweet and chubby and blond…’ Dat is overigens niet gemakkelijk. Het sprookje dat in 1812 door de gebroeders Grimm werd opgetekend is eigenlijk zo melodramatisch en grotesk, dat een hedendaagse […]
RECENSIE

The Long Walk (2019)

IFFR| De filmindustrie van Laos maakte de afgelopen jaren een ontwikkeling door. Nadat er lange tijd alleen maar overheidspropaganda is gemaakt, zijn er sinds de recente versoepeling van de censuur ook genrefilms te vinden. Op het IFFR is het sci-fi spookverhaal THE LONG WALK te zien van een van de belangrijkste filmmakers van het land: Mattie […]
RECENSIE

Freaks (2018)

Als iemand het heeft over een film genaamd FREAKS, denk je aan die van Tod Browning uit 1932. De gelijknamige nieuwe film heeft daar echter niets mee te maken en dat is maar goed ook: juist het onvoorspelbare maakt het zo leuk. De nieuwe FREAKS gaat uit van een even simpel als effectief gegeven: ouders […]
RECENSIE

The Dare (2019)

Naast STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER draait ook THE DARE nu in de bioscoop, voor wie geen zin heeft in ruimtegevechten. De setting hier? Een martelkelder. Je moet het maar durven, als bioscoopdistributeur, om je film tegelijkertijd uit te brengen met de nieuwe STAR WARS. Je ziet dan ook dat veel van de films […]
RECENSIE

In the Tall Grass (2019)

In de boeken van Stephen King dolen personages vaak rond in lange gangen, dichte bossen of eindeloze maisvelden. Psychologische labyrinten waar ze oog in oog komen te staan met geheimen, verlangens of zichzelf. IN THE TALL GRASS van regisseur Vincenzo Natali bewijst hoe moeilijk dat idee te vertalen is naar film. Dat IN THE TALL […]
RECENSIE

Ad Astra (2019)

De reis zelf is belangrijker dan de bestemming, luidt een oude (tegel)wijsheid. Goed om in gedachten te houden bij een film die die reis geweldig in beeld brengt, maar zijn bestemming rustig links had mogen laten liggen. Roy McBride (Brad Pitt) is de real-life versie van Captain America. Psychologische tests doorstaat hij glansrijk en zijn […]
RECENSIE

Tigers Are Not Afraid (2017)

De rauwe realiteit van de drugsoorlogen in Mexico krijgt in Issa López’ TIGERS ARE NOT AFRAID een magisch randje. Haar horrorsprookje-achterbuurtdrama doet soms denken aan het werk van Guillermo del Toro door de manier waarop de tienjarige Estrella de gruwelen op straat weet te overleven: met hulp van haar fantasie – of het bovennatuurlijke. TIGERS […]
RECENSIE

Summer of 84 (2018)

Het huidige decennium is over een paar maanden voorbij, maar de jaren tachtig lijken maar niet te eindigen. Zo stoomt STRANGER THINGS lekker door, bracht BUMBLEBEE de TRANSFORMERS-reeks naar een onschuldigere tijd en is de titel WONDER WOMAN 1984 vrij helder over wat we volgend jaar van dat vervolg mogen verwachten. Het Canadese regisseurstrio dat […]
RECENSIE

Scary Stories (2019)

In Amerika zijn ze een begrip: de Scary Stories-boeken van Alvin Schwartz, onlosmakelijk verbonden met de nachtmerrie-achtige illustraties van Stephen Gammell. André Øvredal brengt ze overtuigend tot leven met een prima film voor beginnende horrorfans. Scary Stories to Tell in the Dark, heet het eerste deel van Schwartz’ reeks, en dat is ook de Amerikaanse […]
RECENSIE

The Clovehitch Killer (2018)

De coming-of-age-serial-killer-thriller THE CLOVEHITCH KILLER stelt de vraag: wat doe je als je denkt dat je vader een seriemoordenaar is? Het antwoord blijkt minder bevredigend dan verwacht. De tiener Tyler Burnside (Charlie Plummer) groeit op in een streng maar liefhebbend gezin, waar zijn vader Don (Dylan McDermott) de dienst uitmaakt. Onder het juk van die […]
RECENSIE

Midsommar (2019)

Als je een beetje bekend bent met folk horror – je hebt THE WICKER MAN gezien, Shirley Jacksons The Lottery gelezen – dan weet je wat er gaat gebeuren in MIDSOMMAR. Maar kennis bereidt je niet voor op Ari Asters bijzonder effectieve uitvoering. Vorig jaar liet Aster met zijn debuut
RECENSIE

Annabelle Comes Home (2019)

De THE CONJURING-franchise heeft weer een nieuwe loot aan de tak. Spin-off ANNABELLE heeft inmiddels moederschip THE CONJURING ingehaald en brengt een derde deel in de bioscopen, ruim een jaar voordat THE CONJURING 3 ons zal bereiken. De tijdlijn van de THE CONJURING-franchise is redelijk ingewikkeld. Als je precies wil weten hoe het in elkaar […]
RECENSIE

I Am Mother (2019)

NETFLIX| De band tussen mens en robot krijgt een heel bijzondere lading in I AM MOTHER. Een machine neemt in de film de rol over van een ouder en voedt een meisje op. Maar de drijfveren achter die schijnbaar onbaatzuchtige daad blijven gehuld in nevelen.  Afgaande op de kwaliteit van bepaalde Netflixproducties lijkt de streamingdienst […]
RECENSIE

Ma (2019)

Wie na het zien van de nieuwste Blumhouseproductie MA de bioscoop uitloopt, heeft ongetwijfeld maar één grote vraag in het hoofd rondzingen. Of eigenlijk twee. Op welk punt vloog deze film volkomen uit de rails? En waarom? Marco Borsato als gastzanger bij Metallica? Het zóu kunnen. Je zet de zin op papier, je denkt na, […]
RECENSIE

Brightburn (2019)

Een film die zonder persvoorstelling in de bioscopen wordt gedropt, belooft zelden iets goeds. Zelfs met een lonkende producentennaam als James Gunn. In het geval van BRIGHTBURN een raadselachtige gang van zaken, want het is een hele fijne, nare superheldenslasher. Hoe omschrijf je een perfecte filmvillain? Michael Biehn deed het in een kleine twee minuten […]
RECENSIE

Greta (2018)

Zachtzingend en op kousevoetjes danst Isabelle Hupperts Greta om haar slachtoffer heen. Regisseur Neil Jordan zet vol in op de relatie tussen de goedbedoelende Frances en de hekserige Greta, maar zijn nieuwste film had veel baat gehad bij meer excentriciteit en onvoorspelbaarheid. In de jaren negentig werd Neil Jordan bekend met het veelbekroonde THE CRYING […]
RECENSIE

The Curse of La Llorona (2019)

THE CURSE OF LA LLORONA is een goede indicatie van de toekomst van het Conjuring Universe. James Wan produceert alleen nog. Michael Chaves, die ook THE CONJURING 3 zal regisseren, steekt een voetje in de Mexicaanse folkore. In THE CURSE OF LA LLORONA ontmoeten we sociaal werkster Anna (Linda Cardelli) en haar twee kinderen in […]
RECENSIE

Pet Sematary (2019)

Na de remake-hit IT, zitten we nu opnieuw in de penarie in PET SEMATARY. Het karakteristieke plekje op het erf van de familie Creed lijkt in het begin nog altijd poeslief en aardig, totdat we te maken krijgen met de meest menselijke emotie: rouw. Na de fatale aanrijding van huiskat Smuckey, besluit Stephen King een verhaal […]
RECENSIE

Us (2019)

De verwachtingen na Jordan Peeles enorm succesvolle filmdebuut GET OUT waren hoger gespannen dan een waslijn aan de Euromast. Met opvolger US lost hij ze voor een groot deel in, maar het sociale commentaar loopt de horror dit keer iets te vaak voor de voeten. De titel van Peeles eersteling GET OUT was een bewuste […]
RECENSIE

Beyond the Sky (2018)

Door de opkomst van foundfootagefilms zien we de laatste jaren een stuk meer (amateur)documentairemakers als hoofdpersonen. Dat geldt ook voor BEYOND THE SKY, al blijkt hierin de stijl niet bepaald doorslaggevend voor deze narratieve keuze. BEYOND THE SKY gaat weer eens over het lekker uitgekauwde onderwerp van ontvoering door buitenaardse wezens en trekt daarvoor naar […]
RECENSIE

Happy Death Day 2U (2019)

Een vervolg op een film die gaat over een vrouw die elke dag opnieuw beleeft – en vermoord wordt. Dat verdient al een halve skull aan ironiepunten. Alleen de rest… HAPPY DEATH DAY 2U is een rare film. Een heel rare film. Eerst een woord van waarschuwing. Het is volstrekt zinloos om Christopher Landons HAPPY […]
RECENSIE

The Prodigy (2019)

Leuk natuurlijk, dat het achtjarige zoontje van Sarah en John in THE PRODIGY een genie is. Maar geeft dat hem het recht om ze in het Hongaars uit te schelden en zijn klasgenoten met gereedschappen te bewerken? Om te beginnen een ontboezeming: kinderen in horrorfilms jagen me de stuipen op het lijf. Natuurlijk zal iedereen […]
RECENSIE

Piercing (2018)

DVD/Reed, de hoofdpersoon in PIERCING, wil iemand vermoorden. Met een ijspriem, liefst. Hij bereidt zich zorgvuldig voor, maar had er niet op gerekend dat zijn slachtoffer zich niet volgens zijn verwachtingen zou gedragen. Het is al vrij snel duidelijk dat niet alles op orde is in het hoofd van Reed (Christopher Abbott, vooral bekend als […]
RECENSIE

Velvet Buzzsaw (2019)

Dan Gilroy wist een aantal jaar geleden hoge ogen te gooien met het duistere NIGHTCRAWLER. Het kunstzinnige uitgangspunt voor zijn Netflixfilm VELVET BUZZSAW klinkt veelbelovend, maar komt helaas niet uit de verf.   Als kunsthistoricus die actief is binnen de kunstkritiek blijft het me verrassen dat er zo wordt neergekeken op de eigentijdse kunstscene. Dan […]
RECENSIE

Bird Box (2018)

Het is maar goed dat BIRD BOX gebaseerd is op een boek en dat de verfilming al een paar jaar geleden in productie ging, anders zou je haast gaan vermoeden dat-ie is gemaakt om in te haken op het succes van A QUIET PLACE. Deze Netflix-original heeft namelijk wel wat raakvlakken met de horrorfilm die […]
RECENSIE

Cam (2018)

Een jonge vrouw die online haar geld verdient, krijgt het zwaar te verduren als de technologie zich tegen haar keert. De plot van Daniel Goldhabers debuut CAM ruikt aan alle kanten naar een aflevering van BLACK MIRROR. En toch is het meer dan dat. Een veel gebruikt en nogal lui tussenwerpsel in filmrecensies wereldwijd: ‘Deze […]
RECENSIE

The Possession of Hannah Grace (2018)

Megan (Shay Mitchell) is een voormalige politieagent. Nadat haar patrouillepartner werd doodgeschoten bij een incident raakte ze aan de drugs en verloor haar baan. Nu is ze aangewezen op een griezelig baantje: nachtdienst in een mortuarium. Een collega waarschuwt Megan nog dat het baantje stressvol kan zijn: “People get weirded out, and see things that […]
RECENSIE

The Lodgers (2017)

Het gothic horrorgenre lijkt voor te schrijven dat wanneer een broer en zus zonder ouderlijk toezicht een villa delen, vroeg of laat het gegeven van incest om de hoek komt kijken. THE LODGERS ontspringt die dans niet, maar weet dit verplichte nummer vrij creatief in zijn plot te verwerken. Waar deze curieuze trope precies vandaan […]
RECENSIE

Picnic At Hanging Rock (2018)

Het jaar 1900. Het is Valentijnsdag en in Australië maken de leerlingen van Appleyard College, een privéschool voor meisjes, onder begeleiding van hun leraressen een picknick-uitstapje naar de berg Hanging Rock. Vier meisjes maken een bergwandeling, er keert er maar eentje terug, en tijdens de zoektocht verdwijnt ook één van de leraressen. Het verhaal inspireerde […]
RECENSIE

The Haunting of Hill House (2018)

Qua verhaal is de Netflix-serie THE HAUNTING OF HILL HOUSE een bijzonder losse aanpassing van het gelijknamige boek van Shirley Jackson. Maar qua sfeer, thematiek, en het oproepen van een aanhoudend, onderhuids gevoel van angst is hij juist opvallend trouw. Voor wie het boek van Jackson en/of de verfilmingen uit 1963 (van Robert Wise) en […]
RECENSIE

The Nun (2018)

Terwijl DC en Universal moeite hebben met het opbouwen van een ‘cinematic universe’ lijkt een spookfilmpje uit 2013 vrij eenvoudig een eigen filmuniversum uit de grond te stampen. In THE CONJURING (2013) van James Wan zagen we de schatkamer van Ed en Lorraine Warren; een ruimte gevuld met attributen van hun paranormale uitstapjes. Elk attribuut […]
RECENSIE

Under the Silver Lake (2018)

Heeft Sam in UNDER THE SILVER LAKE nou een vreemd complot ontdekt na de mysterieuze verdwijning van zijn knappe buurvrouw? Of zegt zijn obsessie juist iets over onze eigen ongezonde band met de popcultuur? Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar eigenlijk is UNDER THE SILVER LAKE een perfecte metgezel van Steven […]
RECENSIE

The Place (2017)

Komt een man bij de duivel… Of een vrouw… Of een heleboel mannen en vrouwen. Aan zijn tafeltje in het café legt hij haarfijn uit wat het principe ‘voor wat hoort wat’ betekent. Het uitstekende uitgangspunt van THE PLACE mondt helaas uit in een voorspelbare, zelfs saaie film. Verduiveld nog aan toe! De premisse van […]
RECENSIE

Tiere (2017)

Ah, vakantietijd! En wat is er met deze hitte nou verfrissender dan lekker naar Zwitserland te gaan? Voor Anna en Nick belooft de reis echter niet veel goeds. Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen. Greg Zglinski’s TIERE past in een lange traditie van filmhuisfilms die zeer spaarzaam wat genre-elementen gebruikt om […]
RECENSIE

Hereditary (2018)

Lezers van Schokkend Nieuws weten maar al te goed wat een jump scare is. ‘Het huiveringwekkende effect van HEREDITARY,’ schrijft recensent George Vermij, ‘leunt vooral op het tegenovergestelde: het oprekken van de angst totdat die bijna niet meer te verdragen is.’ Ervaren kijkers voelen hem al snel aankomen: iemand wordt in stilte gevolgd door de […]
RECENSIE

Ghostland (2018)

Pascal Laugier bewijst, tien jaar na MARTYRS, dat zijn aanpak nog altijd voornamelijk gebaseerd is op misogyn effectbejag. Ik heb de waardering onder het horrorfestivalpubliek voor Laugiers doorbraakfilm MARTYRS (2008) nooit zo begrepen. Ik vermoed dat de sadistische helletocht vooral populair is omdat je ermee kunt opscheppen over je uithoudingsvermogen. De film waarin o.a. een […]
RECENSIE

Insidious: The Last Key (2018)

Als een horrorreeks in de jaren ’80 bij deel vier was aanbeland, kon je je als kijker maar beter instellen op een belabberd werkje. Zo erg is het bij INSIDIOUS: THE LAST KEY nog niet, maar de formule begint inmiddels wel te piepen en te kraken als een enge keldertrap. De eerste INSIDIOUS was in 2010 een […]
RECENSIE

Bedeviled (2016)

Wat doe je als films over een dodelijke videoband, een dodelijke website en een dodelijke chatroom al zijn gemaakt? Dan maak je er gewoon een over een dodelijke app. Het venijnige stukje software in kwestie heet Mr. Bedevil en is een soort assertieve versie van Siri. Scholiere Nikki installeert het op haar telefoon en wordt […]
RECENSIE

Keep Watching (2017)

KEEP WATCHING heette oorspronkelijk HOME INVASION. Een behoorlijk flauwe titel, maar in ieder geval een eerlijke. De huidige lijkt bedacht als een commando aan de kijker, angstig dat die uit pure verveling zou kunnen besluiten iets leukers te gaan doen met zijn tijd. KEEP WATCHING begint met een aangenaam heldere persverklaring van de politie: een […]
RECENSIE

Mute (2018)

De vierde speelfilm van Duncan Jones was naar verluidt een waar passieproject van de regisseur die in 2009 zo veelbelovend debuteerde met MOON. De ambitie spat inderdaad meermaals van MUTE af, alleen duurt het te lang voor de onevenwichtige film op stoom komt. Worldbuilding is de hoeksteen van elk sciencefiction- of fantasyverhaal en het concept […]
RECENSIE

The Limehouse Golem (2016)

Victoriaans Londen is weer in de greep van een seriemoordenaar. Zijn bijnaam luidt deze keer niet Jack the Ripper, maar The Golem. Aan Bill Nighy de taak hem te vinden, terwijl hij ook nog een Vaudeville-actrice van de galg moet zien te redden. Het is 1880 en in de duistere straten van Londen waart een […]
RECENSIE

Satan’s Slaves (2017)

IFFR | SATAN’S SLAVES is een remake van de gelijknamige Indonesische horrorklassieker uit 1982. Het origineel heb ik niet gezien, dus ik kan je niet vertellen of de remake beter of slechter is. Wat ik wel kan vertellen is dat Joko Anwars versie een sfeervolle spookfilm is waar Blumhouse nog een puntje aan kan zuigen. […]
RECENSIE

Black Mirror (seizoen 4) (2011–)

NETFLIX| Charlie Brooker is terug met een nieuw seizoen van angstig herkenbare dystopische televisie. Dit jaar biedt BLACK MIRROR een paar uitschieters maar je merkt dat de formule zijn nieuwigheid aan het verliezen is. In onze recensie van het laatste
RECENSIE

Dark (seizoen 1) (2017–2020)

De nieuwe Duitse serie DARK heeft om onverklaarbare redenen een Engelse titel die een grimmige thriller suggereert. Maar, wat in de trailer sterk onderbelicht blijft, is het bovennatuurlijke element: tijdreizen. De Duitse regisseur Baran bo Odar probeerde eerder dit jaar door te breken in Hollywood met de weinig geslaagde Jamie Foxx-film SLEEPLESS. Nu is hij […]
RECENSIE

The Killing of a Sacred Deer (2017)

BIOSCOOP ǀ Een kalm en ultra ingehouden artsengezin onder leiding van Colin Farrell en Nicole Kidman blijkt onder druk van buitenaf een enorme bak met emotionele ellende te herbergen. En ja: things will get messy. Gestaag bouwt regisseur en scenarist Yorgos Lanthimos aan een zeer sterk en consistent oeuvre. En het wordt gewaardeerd: met DOGTOOTH […]
RECENSIE

Westworld (seizoen 1) (2016–2022)

In westerns bepalen helden en outlaws hun eigen weg en moraal. Zo ook in het prachtige WESTWORLD, maar het zijn niet alleen de bezoekers die de leus live without limits willen opvolgen. Voor God spelen heeft altijd consequenties. De serie is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1973, waarin bezoekers zich inleven in een exclusief […]
RECENSIE

Flatliners (2017)

De nieuwe remake van Joel Schumachers vergeten blockbusterhorror FLATLINERS nodigde Amerikaanse recensenten vooral uit tot woordgrappen: FLATLINERS ‘is dead on arrival’; ‘has no pulse’, etc. Ik maak het mijn missie voor de hand liggende medische woordspelingen te vermijden.   Joel Schumachers film uit 1990 is geen meesterwerk, maar heeft een eigen signatuur. Het is een gotische […]
RECENSIE

The Autopsy of Jane Doe (2016)

THE AUTOPSY OF JANE DOE is een prima horrorfilm, maar vliegt uit de rails als er teveel wordt uitgelegd. Een vader, Tommy (Brian Cox), en een zoon, Austin (Emile Hirsch), runnen samen het lokale crematorium/mortuarium. Beiden zijn lijkschouwer. Op een donkere, stormachtige avond wordt een jong meisje binnengebracht. Ze werd half opgegraven (of half begraven?) […]
RECENSIE

Jigsaw (2017)

Horrorfans hebben inmiddels wel geleerd dat er na The Final Chapter vaak A New Beginning volgt. Ook de SAW-serie pakt zeven jaar na het ‘laatste’ deel met JIGSAW de draad gewoon weer op. A new game begins. JIGSAW is alweer het achtste deel in de SAW-serie. De titel doet vermoeden dat het een reboot of […]
RECENSIE

Mindhunter (seizoen 1) (2017–2019)

MINDHUNTER, de nieuwe Netflix-serie van relatieve nieuwkomer Joe Penhall, voelt toch voornamelijk als ‘het nieuwe project van David Fincher’, die uit zijn vertrouwde seriemoordenaarsvaatje tapt.  De nieuwe true crime-thrillerserie MINDHUNTER wordt in marketing en pers breed uitgemeten als ‘de nieuwe serie van Fincher’. Hij mag de grootste naam zijn die zich aan het project heeft […]
RECENSIE

Happy Death Day (2017)

“Studente wordt vermoord en moet de dag van haar dood steeds opnieuw herbeleven.” De premisse van HAPPY DEATH DAY doet vermoeden dat het een goedkope GROUNDHOG DAY-ripoff is uit de Blumhouse griezelfabriek, maar dat valt allemaal reuze mee. Je ziet er zo een afgezaagde plotpitch bij die door Robert Altman meesterlijk belachelijk werd gemaakt in […]
RECENSIE

Blade Runner 2049 (2017)

De verwachtingen rond BLADE RUNNER 2049 zijn, 35 jaar na het origineel, hooggespannen. Zeker nu Ridley Scott het regiestokje overgeeft aan ‘wonderboy’ Denis Villeneuve, die zijn eigen stempel drukt op de klassieke BLADE RUNNER-stijl. Voor de persvoorstelling van BLADE RUNNER 2049 kregen de recensenten een papiertje in handen gedrukt, met daarop een verzoek van regisseur […]
RECENSIE

Mother! (2017)

Darren Aronofsky´s mysterieuze MOTHER! vraagt veel van zijn publiek en maakt het recensenten zo mogelijk nog moeilijker… Het is een welhaast onmogelijke klus een recensie te schrijven van MOTHER! Ten eerste, omdat alleen al het beschrijven van enkele van de thema’s die Aronofsky aankaart, je heel dicht bij spoilers brengt. Universal deed vooraf erg geheimzinnig […]
RECENSIE

The Mist (seizoen 1) (2017)

Je moet het maar durven om krap tien jaar na Frank Darabonts horrormeesterwerk THE MIST met een serie te komen die uit hetzelfde vaatje tapt. Gelukkig wijkt de televisievariant op net genoeg punten af van zijn voorganger. Zou het kunnen dat de zogenaamde Golden Age of Television ten einde loopt? De golf van hoogwaardige televisieseries […]
RECENSIE

Annabelle: Creation (2017)

Met een opbrengst van 250 miljoen dollar was ANNABELLE, de spin-off van THE CONJURING, een flinke hit. Omdat Hollywood goed is in uitmelken én ‘cinematic universes’ helemaal hip zijn, krijgt prequel ANNABELLE: CREATION de ondertitel ’the next chapter in THE CONJURING universe’. Volgende projecten THE NUN en THE CROOKED MAN, de eigen films van de […]
RECENSIE

The Crucifixion (2017)

Volgens zijn openingstekst is THE CRUCIFIXION gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Dergelijke aankondigingen moeten bij horrorfilms altijd met een flinke korrel zout worden genomen, maar vooral wanneer daar ook nog een slottekst bovenop wordt gegooid. Best aandoenlijk eigenlijk, want slotteksten komen doorgaans alleen voor in films die een waargebeurd verhaal zo getrouw mogelijk proberen na […]
RECENSIE

Antibirth (2016)

Het is een raadsel hoe prima actrices in ANTIBIRTH terecht zijn gekomen. Vrijwillig of uit geldnood? Natasha Lyonne en Chloë Sevigny spelen de hoofdrollen, maar lijken zich zelf ook af te vragen wat ze hier doen. Lyonne (ORANGE IS THE NEW BLACK) speelt Lou, een partygirl pur sang. Ze neemt drank en drugs in overvloed […]
RECENSIE

The Curse of Downers Grove (2015)

Op het slaperige stadje Downers Grove rust een vloek. Ieder jaar sterft er een scholier van de plaatselijke high school, vlak voor de dag dat hij of zij afstudeert. Een heerlijk uitgangspunt voor wat een fijne rip-off van FINAL DESTINATION en URBAN LEGEND had kunnen zijn. Maar zo’n feest is de kijker helaas niet gegund. Behalve in […]
RECENSIE

American Gods (seizoen 1) (2017–2021)

AMERICAN GODS is een serie over de kracht van verhalen. Toch bleek het eerste seizoen opvallend ongeïnteresseerd in het centrale verhaal, dat met een halfhartige cliffhanger afsloot. ,De serie gaat, net zoals het boek van Neil Gaiman waarop het gebaseerd is, over een versie van de Verenigde Staten waarin goden door geloof in leven worden […]
RECENSIE

It Comes At Night (2017)

IT COMES AT NIGHT maakte veel mensen nieuwsgierig dankzij een ijzersterke trailer vol onheil en symboliek, en een regisseur die imponeerde met zijn debuutfilm. Hooggespannen verwachtingen, maar worden ze ingelost? Regisseur Trey Edward Shults debuteerde met de film KRISHA, een grote hit op Sundance en andere filmfestivals. KRISHA was een familiedrama met een horrorsausje. Ondanks […]
RECENSIE

La Región Salvaje (2016)

LA REGIÓN SALVAJE geeft een genre-twist aan sociaal-realistisch filmhuisdrama en combineert het beste van beide werelden. We geven het niet graag toe, maar het morele wereldbeeld van genrefilms is vaak nogal zwart-wit. Het kwaad is makkelijk herkenbaar, want monsters bestaan; de goede mensen winnen want het geluk staat aan hun kant. Er zijn uitzonderingen: de […]
RECENSIE

The Leftovers (seizoen 3) (2014–2017)

De verwachtingen voor het laatste seizoen van THE LEFTOVERS waren hooggespannen, want zou Damon Lindelof dit keer de belofte wél waar weten te maken, die hij met de teleurstellende finale van zijn vorige serie LOST niet inloste? Damon Lindelof had wat te bewijzen. Lindelof en Carlton Cuse waren door J.J. Abrams in de leidersfunctie geplaatst […]
RECENSIE

Twin Peaks: The Entire Mystery (1990–1991)

In 1991 veranderden David Lynch en Mark Frost de televisiewereld. TWIN PEAKS opende de deur voor uitdagend, duister en complex drama op de buis. De blu-ray-box TWIN PEAKS: THE ENTIRE MYSTERY brengt voor het eerst het volledige verhaal samen: de twee seizoenen van de serie, de prequelfilm FIRE WALK WITH ME én de Heilige Graal […]
RECENSIE

Sense8 (seizoen 2) (2015–2018)

SENSE8 seizoen 2 is in alles een voortzetting van seizoen 1, maar dan uitvergroot. Dat is niet alleen maar goed nieuws… In de eerste aflevering van het tweede seizoen van SENSE8 zitten twee personages te kijken naar de Nachtwacht van Rembrandt. Een van de mannen stelt dat het in Rembrandts eigen tijd niet ontvangen werd […]
RECENSIE

Get Out (2017)

IMAGINE | Jordan Peeles geweldige mix van psychologische horror en sociale satire laat zich het best bekijken zonder enige voorkennis. Gelukkig valt er ook spoilervrij het een en ander over te zeggen. “You ever notice how nice white people get when there’s a bunch of n*****s around?” Richard Pryor vuurt de zin al op zijn […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden