• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Drama

RECENSIE

Westworld (seizoen 1) (2016–2022)

In westerns bepalen helden en outlaws hun eigen weg en moraal. Zo ook in het prachtige WESTWORLD, maar het zijn niet alleen de bezoekers die de leus live without limits willen opvolgen. Voor God spelen heeft altijd consequenties. De serie is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1973, waarin bezoekers zich inleven in een exclusief […]
RECENSIE

Flatliners (2017)

De nieuwe remake van Joel Schumachers vergeten blockbusterhorror FLATLINERS nodigde Amerikaanse recensenten vooral uit tot woordgrappen: FLATLINERS ‘is dead on arrival’; ‘has no pulse’, etc. Ik maak het mijn missie voor de hand liggende medische woordspelingen te vermijden.   Joel Schumachers film uit 1990 is geen meesterwerk, maar heeft een eigen signatuur. Het is een gotische […]
RECENSIE

The Snowman (2017)

Een uitstekende regisseur, een sterrencast, een scenario naar het boek van een Scandinavische bestsellerauteur, Martin Scorsese als producent en indrukwekkende Noorse sneeuwlandschappen als achtergrond. THE SNOWMAN zou een sterk staaltje Nordic Noir moeten zijn, maar die hoop smelt al snel weg.  Het had zo mooi kunnen zijn. De trailer beloofde een sfeervolle, duistere Scandinavische thriller […]
RECENSIE

Stranger Things (seizoen 2) (2016–2024)

Het eerste seizoen van STRANGER THINGS was een verrassingshit, in de luwte gemaakt door onbekenden, met ook veelal onbekende kindacteurs. Op STRANGER THINGS 2 rustten veel zwaardere verwachtingen. Die voel je wel, maar ze worden grotendeels waargemaakt.   Ik ben ergens wel blij dat ik door tijdgebrek deze recensie schrijf als de serie al op […]
RECENSIE

A Dark Song (2016)

DVD/Een occult ritueel is in de doorsnee horrorfilm slechts een opstapje om de actie op gang te krijgen. A DARK SONG stelt het ritueel zelf centraal. De kijker die zich daardoor laat meeslepen wacht een opwindende ervaring. In de openingsscène van A DARK SONG zien we hoe Sophia (Catherine Walker) een afgelegen landhuis huurt op […]
RECENSIE

1922 (2017)

‘In 1922 I murdered my wife.’ In de Netflix-adaptatie van Stephen Kings korte roman 1922 draait het niet om de vraag wie het deed maar wel waarom. Het antwoord van deze whydunit pakt helaas te mager uit. In zijn verhalenbundel Full Dark, No Stars uit 2010 nam Stephen King ook het 131 pagina’s tellende 1922 […]
RECENSIE

Mindhunter (seizoen 1) (2017–2019)

MINDHUNTER, de nieuwe Netflix-serie van relatieve nieuwkomer Joe Penhall, voelt toch voornamelijk als ‘het nieuwe project van David Fincher’, die uit zijn vertrouwde seriemoordenaarsvaatje tapt.  De nieuwe true crime-thrillerserie MINDHUNTER wordt in marketing en pers breed uitgemeten als ‘de nieuwe serie van Fincher’. Hij mag de grootste naam zijn die zich aan het project heeft […]
RECENSIE

Blade Runner 2049 (2017)

De verwachtingen rond BLADE RUNNER 2049 zijn, 35 jaar na het origineel, hooggespannen. Zeker nu Ridley Scott het regiestokje overgeeft aan ‘wonderboy’ Denis Villeneuve, die zijn eigen stempel drukt op de klassieke BLADE RUNNER-stijl. Voor de persvoorstelling van BLADE RUNNER 2049 kregen de recensenten een papiertje in handen gedrukt, met daarop een verzoek van regisseur […]
RECENSIE

Gerald’s Game (2017)

In een jaar vol Stephen King-verfilmingen (THE DARK TOWER, IT en binnenkort 1922) maakte Mike Flanagan (OCULUS, HUSH) tot nu toe de spannendste. Stephen King schreef wel 61 boeken, en beschreef daarin wel zeven personages. GERALD’S GAME gaat over zijn favoriete koppel: de dominerende man en de vrouw die leert voor zichzelf op te komen. […]
RECENSIE

Sensoria (2015)

Als een liefhebber van horrorfilms zich waagt aan een spookverhaal, dan kun je een met liefde gemaakte film verwachten. Tegelijkertijd: houd de bingokaart met horrorclichés maar bij de hand! Het zit eind-dertiger Caroline niet mee in het leven: een miskraam achter de rug, gedumpt door haar vriend en noodgedwongen verhuisd naar een armetierige flat in […]
RECENSIE

Like Me (2017)

LIKE ME draait vrijdagavond in ’t Hoogt in Utrecht, als een double bill met COLOSSAL, tijdens Chasing Reels, een terugkerende avond voor niet eerder in Nederland vertoonde indiefilms. Zoals bij veel hedendaagse indietitels is het een film die flirt met genre-elementen.  De explosieve openingsscène van LIKE ME toont een sadistische overval op een nachtwinkel, waarbij […]
RECENSIE

Colossal (2016)

COLOSSAL heeft de Nederlandse bioscopen helaas niet gehaald, maar zal eenmalig draaien in ’t Hoogt in Utrecht tijdens Chasing Reels, een terugkerend evenement voor niet eerder uitgebrachte films. Volledig terecht.  Na het ijzersterke TIMECRIMES maakte regisseur Nacho Vigalondo nog een aantal films die op papier erg origineel waren. Maar zowel EXTRATERRESTRE als OPEN WINDOWS vielen […]
RECENSIE

Mother! (2017)

Darren Aronofsky´s mysterieuze MOTHER! vraagt veel van zijn publiek en maakt het recensenten zo mogelijk nog moeilijker… Het is een welhaast onmogelijke klus een recensie te schrijven van MOTHER! Ten eerste, omdat alleen al het beschrijven van enkele van de thema’s die Aronofsky aankaart, je heel dicht bij spoilers brengt. Universal deed vooraf erg geheimzinnig […]
RECENSIE

The Beguiled (2017)

Een gewonde soldaat brengt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog de hoofden van zeven vrouwen op hol. Don Siegel verfilmde THE BEGUILED al eens in 1971 met Clint Eastwood, maar Sofia Coppola verlegt het perspectief succesvol naar de vrouwen. Zinderend, beklemmend en tjokvol melancholie. THE BEGUILED draait vanaf september in de Nederlandse en Belgische zalen, maar de […]
RECENSIE

The Girl with All the Gifts (2016)

Van alle filmmonsters is de zombie waarschijnlijk het taaiste: sinds George A. Romero in 1968 het moderne horrortijdperk inluidde met NIGHT OF THE LIVING DEAD, blijven de rotte kadavers stug rechtop staan. Dat er nog leven zit in het genre bewijst de uitstekende Britse productie THE GIRL WITH ALL THE GIFTS. ‘Goeiemorgen, juffrouw Justinau’, groet […]
RECENSIE

Game of Thrones (seizoen 7) (2011–2019)

Traditioneel is de op een na laatste aflevering van een seizoen GAME OF THRONES de meest spectaculaire en de meest verrassende. Voor het op een na laatste seizoen als geheel gold dat eerste zeker ook – het tweede helaas minder. Spoilers, duh Een van de verklaringen die George R.R. Martin heeft gegeven voor hoe lang […]
RECENSIE

The Mist (seizoen 1) (2017)

Je moet het maar durven om krap tien jaar na Frank Darabonts horrormeesterwerk THE MIST met een serie te komen die uit hetzelfde vaatje tapt. Gelukkig wijkt de televisievariant op net genoeg punten af van zijn voorganger. Zou het kunnen dat de zogenaamde Golden Age of Television ten einde loopt? De golf van hoogwaardige televisieseries […]
RECENSIE

Boys in the Trees (2016)

Wie BOYS IN THE TREES het label horror heeft gegeven, mag zich even achter de oren krabben. Het is een prima coming of age-film, maar paranormaal gespuis heeft hier weinig mee te maken. Corey (Toby Wallace) en Jonah (Gulliver McGraht) zijn uit elkaar gegroeide vrienden. Corey hoort nu bij het populaire groepje. Zes jongens die […]
RECENSIE

The Eyes of My Mother (2016)

Het woord ‘nachtmerrieachtig’ wordt vaak gebruikt in beschrijvingen van horrorfilms. Te vaak. Maar bij THE EYES OF MY MOTHER, het debuut van Nicolas Pesce, is het eens terecht. Niet dat er onmogelijke dingen gebeuren, of dat de plot niet te volgen is – de film zou zomaar gebaseerd kunnen zijn op een bizar nieuwsbericht. Toch […]
RECENSIE

Game of Thrones – Dragonstone (2017)

GAME OF THRONES is terug met een nieuw seizoen. Winter is officieel aangebroken in Westeros: het is de stilte voor de storm… Dragonstone is in alle opzichten een opzetje naar wat er komen gaat. Weinig actie, veel gepraat. Maar daarom niet minder interessant. De kijker voelt haast hoe alles langzaam op zijn plaats schuift. Of […]
RECENSIE

The Curse of Downers Grove (2015)

Op het slaperige stadje Downers Grove rust een vloek. Ieder jaar sterft er een scholier van de plaatselijke high school, vlak voor de dag dat hij of zij afstudeert. Een heerlijk uitgangspunt voor wat een fijne rip-off van FINAL DESTINATION en URBAN LEGEND had kunnen zijn. Maar zo’n feest is de kijker helaas niet gegund. Behalve in […]
RECENSIE

Wish Upon (2017)

“Wees voorzichtig met wat je wenst, want misschien komt het uit.” Die eeuwenoude waarheid wil maar niet doordringen tot Amerikaanse puber Clare Shannon en dat resulteerde in een tienergriezelfilm. Echt, een griezelfilm, want dit mag geen horror heten. Joey King speelt Clare, wier leven een aaneenschakeling van tragedies is: moeder dood, vader (Ryan Philippe) vuilnisman, […]
RECENSIE

War for the Planet of the Apes (2017)

Met het indrukwekkende WAR FOR THE PLANET OF THE APES is maar weer eens bewezen dat het ook anders kan: de driedelige reboot overtreft de oorspronkelijke filmfranchise op alle fronten. In SN#108 maakten Lieuwe van Albada en ondergetekende al een kleine tijdlijn van de filmreeks uit de jaren zeventig. De sciencefictionklassieker PLANET OF THE APES […]
RECENSIE

Doctor Who (seizoen 10) (2017)

Het nieuwe seizoen van DOCTOR WHO heeft als hoofdthema empathie. En die empathie, die de serie van de kijker vereist, blijkt genoeg om zwaktes te overbruggen. De eerste aflevering van het net afgelopen seizoen van DOCTOR WHO kreeg als naam ‘The Pilot’ mee. Niet alleen een verwijzing naar de antagonist uit de titel, een brandstof […]
RECENSIE

Baby Driver (2017)

Na maanden van anticipatie en speculatie scheurt Edgar Wrights BABY DRIVER vandaag eindelijk de bioscopen in. Terechte voorpret? Yeah, baby! Baby (een voortreffelijke Ansel Elgort) bestuurt vluchtauto’s bij bankovervallen. Hij werkt voor crime boss Doc (Kevin Spacey) die regelmatig aan zijn crew uit moet leggen dat deze zwijgzame jongen met zijn babyface en eeuwige koptelefoon […]
RECENSIE

Okja (2017)

Het boegeroep was niet van de lucht tijdens de eerste en enige voorstelling van OKJA op het filmfestival van Cannes. De kritiek richtte zich op Netflix, die films produceert voor het kleine doek. Niet te zien in een bioscoop bij u in de buurt dus. Dé controverse van het filmfestival van Cannes 2017 ging over […]
RECENSIE

Fargo (seizoen 3) (2014–2023)

Jaloerse broers, een gewiekste recidiviste, rechtschapen rechercheurs en een schimmige zakenman vergezeld door een gewelddadige Russische handlanger. In het nieuwe seizoen van FARGO belanden deze personages door veel ongelukkige misverstanden weer in elkaars vaarwater. Zouden Franz Kafka of Samuel Beckett, als ze geïncarneerd waren als hedendaagse tv-scenaristen, niet zoiets schrijven als FARGO? Die vergelijking klinkt […]
RECENSIE

American Gods (seizoen 1) (2017–2021)

AMERICAN GODS is een serie over de kracht van verhalen. Toch bleek het eerste seizoen opvallend ongeïnteresseerd in het centrale verhaal, dat met een halfhartige cliffhanger afsloot. ,De serie gaat, net zoals het boek van Neil Gaiman waarop het gebaseerd is, over een versie van de Verenigde Staten waarin goden door geloof in leven worden […]
RECENSIE

47 Meters Down (2017)

Discovery Channels traditionele Shark Week staat weer voor de deur, dus dat betekent: haaienfilms in de bioscoop. Vorig jaar hadden we THE SHALLOWS, dit jaar krijgen we 47 METERS DOWN, Johannes Roberts’ recht-toe-recht-aan haaienthriller waarin twee Amerikaanse zussen vast komen te zitten in hun haaienobservatiekooi. Elke film krijgt de ster die ze verdient. THE SHALLOWShad […]
RECENSIE

It Comes At Night (2017)

IT COMES AT NIGHT maakte veel mensen nieuwsgierig dankzij een ijzersterke trailer vol onheil en symboliek, en een regisseur die imponeerde met zijn debuutfilm. Hooggespannen verwachtingen, maar worden ze ingelost? Regisseur Trey Edward Shults debuteerde met de film KRISHA, een grote hit op Sundance en andere filmfestivals. KRISHA was een familiedrama met een horrorsausje. Ondanks […]
RECENSIE

La Región Salvaje (2016)

LA REGIÓN SALVAJE geeft een genre-twist aan sociaal-realistisch filmhuisdrama en combineert het beste van beide werelden. We geven het niet graag toe, maar het morele wereldbeeld van genrefilms is vaak nogal zwart-wit. Het kwaad is makkelijk herkenbaar, want monsters bestaan; de goede mensen winnen want het geluk staat aan hun kant. Er zijn uitzonderingen: de […]
RECENSIE

The Leftovers (seizoen 3) (2014–2017)

De verwachtingen voor het laatste seizoen van THE LEFTOVERS waren hooggespannen, want zou Damon Lindelof dit keer de belofte wél waar weten te maken, die hij met de teleurstellende finale van zijn vorige serie LOST niet inloste? Damon Lindelof had wat te bewijzen. Lindelof en Carlton Cuse waren door J.J. Abrams in de leidersfunctie geplaatst […]
RECENSIE

Twin Peaks (seizoen 3, aflevering 1 en 2) (2017)

Het is een vreemde gewaarwording en een beklemmende openingszet van het eerste deel van het langverwachte derde seizoen van TWIN PEAKS. Kyle Maclachlan en Sheryl Lee als Dale Cooper en Laura Palmer in de Black Lodge. Beiden nog onaangetast door de tand des tijds, terwijl Laura praat over de toekomst: Over 25 jaar zal je […]
RECENSIE

Johnny Frank Garrett’s Last Word (2016)

“Will leave you wanting to learn more”, belooft de trailer van JOHNNY FRANK GARRETT’S LAST WORD. En inderdaad, als je je gaat verdiepen in het bronmateriaal wordt het verhaal tamelijk verontrustend… al doet de film zelf dat materiaal weinig eer aan. Voor deze bovennatuurlijke wraakfilm heeft regisseur Simon Rumley (THE LIVING AND THE DEAD, RED […]
RECENSIE

Twin Peaks: The Entire Mystery (1990–1991)

In 1991 veranderden David Lynch en Mark Frost de televisiewereld. TWIN PEAKS opende de deur voor uitdagend, duister en complex drama op de buis. De blu-ray-box TWIN PEAKS: THE ENTIRE MYSTERY brengt voor het eerst het volledige verhaal samen: de twee seizoenen van de serie, de prequelfilm FIRE WALK WITH ME én de Heilige Graal […]
RECENSIE

Skins (2017)

Wat is schoonheid? Wat is normaal? Vele films buigen zich over deze kwestie maar geen enkele zo expliciet als SKINS / PIELES, het langspeelfilmdebuut van de Spanjaard Eduardo Casanova. Bijna alle hoofdrolspelers in de film kampen met ernstige fysieke afwijkingen. Het is schipperen tussen afschuw en compassie. Wie een idee wil krijgen van wat je […]
RECENSIE

King Arthur: Legend of the Sword (2017)

Ongeveer een vijfde van Guy Ritchies Arthurfilm voelt als Guy Ritchies Arthurfilm: lekker tegendraads, met vlotte dialogen en soms een vette knipoog. De rest is een generieke studioblockbuster. Koning Arthur (Charlie Hunnam) is in deze versie opgegroeid zonder kennis van zijn koninklijke bloed: zijn oom Vortigern (Jude Law) vermoordde zijn ouders toen hij een kind […]
RECENSIE

Sense8 (seizoen 2) (2015–2018)

SENSE8 seizoen 2 is in alles een voortzetting van seizoen 1, maar dan uitvergroot. Dat is niet alleen maar goed nieuws… In de eerste aflevering van het tweede seizoen van SENSE8 zitten twee personages te kijken naar de Nachtwacht van Rembrandt. Een van de mannen stelt dat het in Rembrandts eigen tijd niet ontvangen werd […]
RECENSIE

I Am Not a Serial Killer (2016)

Met een naam als John Wayne Cleaver ligt een carrière als seriemoordenaar voor de hand, maar volgens de titel is de zestienjarige puber dat niet. Maar wat niet is, kan nog komen… I AM NOT A SERIAL KILLER won vorige week op filmfestival Imagine de MovieZone Award, toegekend door een jury bestaande uit vijf jongeren […]
RECENSIE

The Walking Dead (seizoen 7) (2010–2022)

TELEVISIE | Het zevende seizoen van THE WALKING DEAD kreeg flinke kritiek op de ongekend harde opening. Raakt de zombieformule uitgewerkt? De makers gooien al jaren met plezier de knuppel in het hoenderhok, maar nu zit er een paar meter prikkeldraad omheen. Met het beeld op zwart hoorden we hoe de schedel van een van de […]
RECENSIE

Fargo – The Law of Vacant Places (2017)

De televisieserie FARGO is terug voor een derde seizoen – in Nederland op Netflix te volgen. Dat betekent: andere personages, een ander tijdperk, maar dezelfde accenten, sneeuw en toonzetting. Kan het niveau van de eerste twee seizoenen geëvenaard worden? In de eerste aflevering ontmoeten we de dramatis personae. Het jaar is recent: 2010. Ditmaal gaat […]
RECENSIE

Kuso (2017)

IMAGINE | KUSO werd door een criticus van The Verge de hemel in ‘geprezen’ als “de goorste film aller tijden”. Weet regisseur Flying Lotus de verwachtingen waar te maken? Flying Lotus is onder een publiek van hipsters en muziekconnaisseurs bekend als maker van unieke, instrumentale hiphop. Veel muziek schreef hij voor de Amerikaanse kabelzender Adult […]
RECENSIE

Lady Macbeth (2016)

In Victoriaans Engeland ontpopt een jonge vrouw, gevangen in een liefdeloos huwelijk, zich langzaam maar zeker tot… iemand die inderdaad doet denken aan een bepaald personage van Shakespeare. LADY MACBETH is het debuut van zowel regisseur William Oldroyd als scenariste Alice Birch, die haar script baseerde op Nikolai Leskovs novelle Lady Macbeth uit het district […]
RECENSIE

Swiss Army Man (2016)

Daniel Radcliffe kiest post-Harry Potter niet voor de makkelijkste rollen. In SWISS ARMY MAN speelt hij een rottend lijk met onophoudelijke flatulentie. Vreemd? Het is nog maar het uitgangspunt van een absurde komedie die even origineel als onevenwichtig is. Het is haast onvoorstelbaar dat de Daniel Radcliffe die vorig jaar te zien was in NOW […]
RECENSIE

Legion (seizoen 1) (2017–2019)

LEGION, de zoveelste superheldenserie aan het firmament, blijkt een stuk ambitieuzer dan verwacht. En dat pakt grotendeels positief uit. Noah Hawley lanceerde twee jaar geleden zijn carrière de stratosfeer in met FARGO. De showrunner, eerder een schrijver voor BONES en het geflopte THE UNUSUALS, verraste vriend en vijand door een eigen draai te geven aan […]
RECENSIE

Ghost in the Shell (2017)

“Come… into my network.” Even ziet het er nog best uitnodigend uit, maar de 3D-bits en bytes van GHOST IN THE SHELL houden de aandacht niet lang gevangen. Is het een goed idee om de klassieke anime GHOST IN THE SHELL (Mamoru Oshii, 1995) nog eens een live-action verfilming te geven? De oorspronkelijke manga van […]
RECENSIE

I Don’t Feel at Home in This World Anymore (2017)

Macon Blair kennen wij natuurlijk uit de films van Jeremy Saulnier. Hij had de intense hoofdrol in de wraakthriller BLUE RUIN en speelde een weifelende neonazi in GREEN ROOM. Voor I DON’T FEEL AT HOME IN THIS WORLD ANYMORE besloot hij op de regisseursstoel te gaan zitten. Ruth (Melanie Lynskey) kijkt machteloos toe hoe anderen […]
RECENSIE

I Am the Pretty Thing That Lives in the House (2016)

Geen genre lijkt meer uitgemolken dan dat van het vervloekte huis. De krakende deur, de opspringende kat, de ruisende televisie, het gebonk op het raam. Hoe knap dan ook, dat regisseur Oz Perkins met een volstrekt unieke spookhuisfilm komt. Een verborgen pareltje, te ontdekken op Netflix. De jonge thuisverpleegster Lily (Ruth Wilson) komt inwonen bij […]
RECENSIE

Logan (2017)

Van alle superheldenfilms die zichzelf te serieus nemen, is LOGAN de beste. In de tiende film in de X-MEN-serie neemt Hugh Jackman een emotioneel afscheid van zijn rol als Wolverine. Het jaar: 2029. Wolverine is een legende geworden, wiens heldhaftige avonturen slechts nog bestaan in stripverhalen. De man die ooit Wolverine was, heet nu alleen […]
RECENSIE

A Cure for Wellness (2016)

Met A CURE FOR WELLNESS keert regisseur Gore Verbinski terug naar het horrorgenre. Het is een waardige poging, maar eindigt in een tekort aan focus. Al zijn er vervelendere dingen dan een regisseur met te veel inspiratie. A CURE FOR WELLNESS is een zeldzaamheid: een volbloed horrorthriller, gericht op een volwassen publiek, met een middenbudget […]
RECENSIE

Green Room (2015)

Het concept is even simpel als briljant: linkse punkers opgesloten tussen de neonazi’s. Met als bonus niemand minder dan Patrick Stewart als de nazi-leider. Gaat dat zien. GREEN ROOM kwam in 2015 al uit en was in 2016 in Nederland alleen te zien op een paar bijzondere (festival)screenings. Toch behaalde de film de Schokkend Nieuws […]
RECENSIE

The Handmaiden (2016)

Bij een kostuumdrama denk je waarschijnlijk niet direct aan Park Chan-Wook. De regisseur van OLDBOY, THIRST en STOKER zet het genre in THE HANDMAIDEN echter met gemak naar zijn – humoristische, perverse, decadente – hand. THE HANDMAIDEN is gebaseerd op Fingersmith van Sarah Waters. Het boek uit 2002 speelt zich af in Engeland in het […]
RECENSIE

Rings (2017)

Dat de VHS is uitgestorven is vooral onhandig voor Samara Morgan, die haar vloek altijd verspreidde via een behekste videoband. RINGS, het nieuwste deel over het langharige spookmeisje, introduceert allerlei nieuwe elementen, maar is allesbehalve vernieuwend. Sadako Yamamura (of Samara Morgan, zoals ze in Amerika heet) is een drukbezet geestje. Na het boek van Koji […]
RECENSIE

Raw (2016)

IFFR | Zorg dat je RAW / GRAVE niet mist. De Franse kannibalenfilm van Julia Ducournau is vernieuwend, mooi gefilmd, inhoudelijk heel interessant en gefundenes fressen voor de fans van rauw en bloederig. Justine (Garance Marillier) gaat dierengeneeskunde studeren. Haar ouders brengen haar naar de faculteit, een grauw, dreigend gebouw. Justines oudere zus Alexia (Ella […]
RECENSIE

A Monster Calls (2016)

‘Stories are like wild creatures; when you let them loose, who knows what havoc they unleash’, aldus het monster uit de titel van A MONSTER CALLS. In de nieuwste van J.A. Bayona leiden verhalen inderdaad tot vernieling, maar vooral tot een stortvloed aan wijze lessen. J.A. Bayona debuteerde in 2007 letterlijk en figuurlijk fantastisch met […]
RECENSIE

Prevenge (2016)

IFFR | Als je zwanger bent, moet je bereid zijn offers te brengen voor je foetus: niet drinken, geen sushi, geen zachte kazen. Maar wat als je baby mensenoffers vraagt? Dan kijg je een film als PREVENGE. Alice Lowe speelt Ruth: in haar derde trimester, zonder partner, en handig met een broodmes. Geen wonder dat […]
RECENSIE

The Windmill Massacre (2016)

Een handjevol toeristen komt vast te zitten in de polder; zonder telefoonbereik en in de nabijheid van een misvormde maniak met een zeis. Origineel is de Nederlandse horrorfilm THE WINDMILL MASSACRE niet, maar amusant is hij gelukkig wel. A Nightmare in the Red Light District. Tulips of Blood. Night of the Living Snert… Een leuk […]
RECENSIE

Into the Forest (2015)

“Waarom heb ik geen bereik?” Het is het eerste wat een van de zusjes in INTO THE FOREST zegt wanneer de stroom plotseling uitvalt. Maar geen internet op de gsm zal al snel het minste van hun zorgen blijken. In de post-apocalyptische film zijn de meiden uiteindelijk aangewezen op de natuur en zichzelf. Actrice Ellen […]
RECENSIE

The Bye Bye Man (2017)

BIOSCOOP | THE BYE BYE MAN gaat over een schurk die te werk gaat als een virus. Maar is deze ook het verspreiden waard?   Bovennatuurlijke horrorschurken die als een virus te werk gaan, daarvan zijn er dertien in een dozijn: Sadako uit
RECENSIE

Under the Shadow (2016)

In UNDER THE SHADOW zitten we in een door bommen en raketten geteisterd Teheran. Voor een moeder en haar angstige dochter is dat maar het begin van de ellende. In hoeverre kan horror concurreren met de echte gruwelen van een oorlog? Kwaadaardige krachten en bovennatuurlijke monsters doen ons natuurlijk huiveren, ze verbleken echter als wij […]
RECENSIE

Brimstone (2016)

We hebben er lang op moeten wachten, meer dan zes jaar, maar de nieuwe film van Martin Koolhoven is het waard. De wrede, sombere western BRIMSTONE is niet minder dan een meesterwerk. “But to the cowardly and unbelieving and having become abominable and murderers and the sexually immoral and sorcerers and idolaters and all liars, […]
RECENSIE

Poesia sin fin (2016)

Gepassioneerde dichters, suïcidale dwergen, winderige clowns. Het circus van Alejandro Jodorowsky is weer in de stad met de voorstelling POESIA SIN FIN! En dat alles doordrenkt met theatrale overdaad en een flinke scheut Latijns-Amerikaanse passie. De prachtige docu JODOROWSKY’S DUNE kan gezien worden als een soort startpunt voor POESIA SIN FIN. De Franse producent Michel […]
RECENSIE

The OA (seizoen 1) (2016–2019)

THE OA kan gezien worden als een van de vreemdste en verrassendste series van dit moment. Wat begint als een droge registratie van een voormalig vermiste vrouw die haar leven op orde probeert te krijgen, verandert geleidelijk in een maalstroom van raadselachtige verhalen en bovennatuurlijke speculaties. Actrice Brit Marling vormt al een tijdje een fascinerend […]
RECENSIE

Bone Tomahawk (2015)

‘Bright Hope’ heet het stadje van de hoofdpersonen in de kannibalenwestern BONE TOMAHAWK. De ironie van die naam mag geen verrassing heten. Veel westerns zijn post-apocalyptische films. Ze spelen zich af in een jonge samenleving, die kon ontstaan door het einde van de vorige beschaving. De klassieke Hollywoodwestern ziet het voordeel van de Apocalyps: de […]
RECENSIE

Shut In (2016)

Het Frans-Canadese SHUT IN begint als een woensdagavonddrama van RTL4, verandert langzaam in een oervervelende thriller en eindigt als de meest knullige rip-off van THE SHINING ooit. De titel, poster en trailer van SHUT IN van regisseur Farren Blackburn wille doen geloven dat we te maken hebben met een spannende en bovennatuurlijke thriller. SHUT IN […]
RECENSIE

Arrival (2016)

De nieuwe film van Denis Villeneuve draait volledig om communicatie en empathie. Toch gaat het bij ARRIVAL juist daar mis uiteindelijk: Villeneuve heeft een boeiend verhaal te vertellen, maar onderschat zijn publiek. De films van Canadees talent Denis Villeneuve draaien vaak om (mis)communicatie. In ENEMY (2013) ging het om twee dubbelgangers die we alleen uit […]
RECENSIE

Ouija: Origin of Evil (2016)

“Een gemakzuchtige prulfilm”, zo noemde collega-recensent Barend de Voogd OUIJA twee jaar geleden. Hij had gelijk: OUIJA verdiende een luide OUINEE. Maar… verrassing! De tweede film, een prequel, is zowaar erg goed te pruimen. Het was dan ook een sterke zet van de producenten om regisseur Stiles White in te ruilen voor talent Mike Flanagan. […]
RECENSIE

Doctor Strange (2016)

Ten tijde van de superheldenmoeheid, waarin gevoelsmatig elke week een superheld de bioscoop in komt vliegen, voelt DOCTOR STRANGE – de nieuwste Marvel – verrassend fris. In het kader van universumuitbreiding – en het feit dat contracten met grote sterren ook een keer aflopen – voegt Marvel steeds nieuwe personages toe aan hun cinematografische universum. […]
RECENSIE

Black Mirror (seizoen 3) (2011–)

NETFLIX| Charlie Brooker is terug met een nieuw seizoen van zijn duistere geesteskind BLACK MIRROR. Zijn sombere visie op de invloed van technologie in ons leven is nog steeds bijzonder scherp en beklemmend. Scenarioschrijver Rod Serling koos eind jaren vijftig voor een nieuw televisieconcept. Serling schreef eerder respectabel tv-theater met een maatschappijkritische visie voor de […]
RECENSIE

The Wailing (2016)

Men neme: het Koreaanse platteland, een sullige politieagent, een Japanse vreemdeling, een bezeten meisje en een gladde sjamaan. Voeg er wat zombies en een demon met vuurrode ogen aan toe en je krijgt een aardig beeld van de waanzin die het Zuid-Koreaanse THE WAILING voor je in petto heeft. Zes jaar lang werkte de Zuid-Koreaanse […]
RECENSIE

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (2016)

‘Burtonesk’: zo werd de debuutroman van Ransom Riggs bij uitkomst al genoemd. Logisch dus, dat Tim Burton de gelijknamige verfilming maakte: MISS PEREGRINE’S HOME FOR PECULIAR CHILDREN. Die kinderen uit de titel hadden zo afkomstig kunnen zijn uit Burtons eigen poëziebundel The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories, met als verschil dat zij […]
RECENSIE

The Living and the Dead (2016)

SERIE | Met THE LIVING AND THE DEAD heeft de BBC een sterke bovennatuurlijke troef in handen. Deze Victorian gothic wordt naarmate het seizoen vordert mysterieuzer, griezeliger en beter. Helaas werd de serie, die vanaf 24 september ook in Nederland op BBC First te zien is, alwel na zes afleveringen aan de wilgen gehangen. In […]
RECENSIE

The Shallows (2016)

“L.A. face with an Oakland Booty”, tweette actrice Blake Lively met een bijbehorende foto van haar in galajurk gehulde derrière. Het is niet verrassend dat die booty ook een voorname rol speelt in THE SHALLOWS. Voor de haai in THE SHALLOWS  is de door Lively gespeelde Nancy natuurlijk slechts een lustobject. Laten wij het de […]
RECENSIE

Autómata (2014)

Het is 2044. Het grootste deel van het aardoppervlak is veranderd in een door radioactiviteit vervuilde woestijn. De gedecimeerde mensheid leidt een troosteloos bestaan in donkere steden, terzijde gestaan door een leger humanoïde robots, de Pilgrims. Het zijn geen bijster originele uitgangspunten voor een sciencefictionfilm en het zal de lezer ook niet verbazen dat de […]
RECENSIE

Equals (2015)

EQUALS is de derde film van regisseur Drake Doremus over de liefde en deze keer is de setting ‘de toekomst’.  Zijn trouwe fans vinden de trage ontvouwing en een overdaad aan lichaamsclose-ups misschien heerlijk, sciencefictionliefhebbers gaan een ergerlijke 102 minuten tegemoet. De liefde is niet makkelijk voor millennial Drake Doremus. In LIKE CRAZY (2010) worden […]
RECENSIE

The Witch (2015)

De briljante horrorfilm THE WITCH ging dezelfde route als THE BABADOOK vorig jaar: al in 2014 gemaakt, juichende festivalrecensies – maar geen bioscooprelease. Dan maar op dvd of blu-ray. Cursed be thou, distributors! New England, 1630. William (Ralph Ineson), Katharine (Kate Dickie) en hun vijf kinderen worden uit een dorpsgemeenschap verstoten vanwege vaders fanatiek puriteinse […]
RECENSIE

Stranger Things (seizoen 1) (2016–2022)

Aankomende vrijdag 15 juli wordt op Netflix de nieuwe horrorserie STRANGER THINGS gelanceerd. De acht afleveringen, die zich afspelen in de jaren tachtig, zijn prettig retro. De toon wordt direct gezet. Scène één: er gebeurt iets vreselijks bij het nationaal laboratorium in Hawkins, Indiana. Een man in een labjas redt het niet. Scène twee: vier jochies […]
RECENSIE

The Legend of Tarzan (2016)

Tarzan, koning van de jungle, maakte zijn opwachting in meer dan honderd films. Weet regisseur David Yates in deze nieuwe miljoenenproductie iets toe te voegen aan de mythe? De wereldberoemde creatie van Edgar Rice Burroughs was vooral populair in de eerste helft van de vorige eeuw. Het verhaal van Tarzan, de zoon van Engelse aristocraten […]
RECENSIE

The Red Turtle (2016)

Geboorte, leven, dood en mens versus natuur – voor minder doet Michael Dudok de Wit het niet in THE RED TURTLE, zijn eerste lange animatiefilm. De befaamde Japanse animatiestudio Ghibli trad op als producent. Ook dat belooft wat. Met zijn korte films trok de Nederlandse (maar sinds zijn twintigste in Londen residerende) animator Michael Dudok […]
RECENSIE

High-Rise (2015)

Dr. Robert Laing zit bij een kampvuurtje op het balkon van zijn flat. Hij roostert wat onbestemd vlees, terwijl om hem heen zijn appartement in puin ligt. Het landschap bestaat uit kolossale betonnen gebouwen, rookwolken en chaos. Welcome to Ben Wheatley’s HIGH-RISE, naar het gelijknamige boek van J.G. Ballard. Een paar maanden eerder heeft Dr. […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden