A Perfect Getaway(2009)

Een pasgetrouwd stel, twee verdachte koppels en het bericht over een gruwelijke moord in Hololulu. De Hawaï-vakantie in A PERFECT GETAWAY verandert in no-time in een moorddadig spelletje ‘Wie ben ik?’

David Twohy is de regisseur en scenarist van PITCH BLACK en THE CHRONICLES OF RIDDICK. Hij schreef in 1988 een script voor ALIEN 3 dat werd afgewezen, maar zag zijn scenario’s voor o.a. WARLOCK, THE FUGITIVE, TERMINAL VELOCITY, WATERWORLD, GI JANE en THE IMPOSTER wél verfilmd. Geen echte kroonjuwelen, maar Twohy weet duidelijk wel hoe je een scenario schrijft volgens de regels van het gilde.

Die achtergrond is relevant voor A PERFECT GETAWAY. Een van de belangrijkste personages in de film stelt zich namelijk voor als filmscenarioschrijver. Cliff Anderson (Steve Zahn) maakt samen met zijn Cydney (Milla Jovovich) een trektocht over Kauai, een van de eilanden van de Hawaï-archipel. Ze zijn onderweg naar een romantisch strandje waar ‘bijna niemand komt.’

Enter Nick.

Nick (Timothy Olyphant) helpt Cydney eerst nog galant over een smalle bergklif, maar ontpopt zich al snel als een angstaanjagende figuur. Nick heeft in Irak geheime missies uitgevoerd, heeft een eng groot mes bij zich en oogt allesbehalve stabiel. Bovendien duikt opeens ook zijn vriendin Gina (Kiele Sanchez) op en vernemen Cliff en Cydney dat twee honeymooners in Hololulu zijn vermoord door een psychopathisch killerskoppel. Is het niet logisch dat de fantasie van de scenarioschrijver op hol slaat? Cliff inspireert Nick ondertussen tot zijn eigen fantasieën. Hij kletst maar door over NATURAL BORN KILLERS, zijn oorlogsavonturen in Irak en zijn eigen ideeën voor films met titels als ‘American Jedi’ en ‘The Gruesome Twosome’.

De vier hikers reizen samen verder, maar van harte is het niet wat Cliff betreft. ‘Slow down that overactive brain of yours,’ voegt Cydney hem toe. Maar ja: ‘He is really hard to kill,’ lacht Gina wanneer Nick weer zijn oorlogswonden toont. Tot overmaat van ramp duikt er nóg een verdacht koppel in de bossen op: de twee lifters (Marley Shelton en Chris Hemsworth) met wie Cliff en Cydney eerder ruzie hebben gemaakt. Nick ondertussen leutert verder over de ‘red snappers’ in goede scenario’s. ‘Je bedoelt red herrings,’ corrigeert Cliff hem. De oplettende kijker is gewaarschuwd. Alleen: wie zijn hier de herrings en wie de killers?

David Twohy speelt een zelfbewust spelletje en hij slaagt er inderdaad in de kijker in de luren te leggen. Zahn, Jovovich, Olyphant en Sanchez spelen mooie rollen en de omgeving vol schaduwrijke passages, tropische plensbuien en glibberige rotsen verhoogt de sfeer. Wat is het dus vreselijk jammer dat Twohy de spanning niet weet uit te bouwen tot een echt crescendo. ‘These two just graduated to the official crazy-category,’ fluistert Cliff na een uur paniekerig in de tent – maar de film is dan nog nauwelijks in een hogere versnelling gegaan. Wanneer de surprisetwist komt en confrontatie volgt, zitten we nog steeds rustig in onze stoel. Bovendien valt dan op dat Twohy, met zijn gewiekste scenariotrucs, toch een beetje heeft lopen smokkelen.

Eindoordeel? Minder een A PERFECT GETAWAY dan het begin leek te beloven, maar desondanks nog steeds een goeie thrill.

DI: A-film (BE: 26 augustus, NL: 6 augustus)

Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 augustus 2009.