Nieuws
30 december 2023

Tabee 2023, deel 4

Schokkend Nieuws zegt tabee tegen 2023 met onze favoriete films van het jaar!

Stakingen in Hollywood, de ogenschijnlijke ondergang van Marvel en het ongekende succes van Barbenheimer maakten 2023 in elk geval een verrassend filmjaar. Wat waren de hoogtepunten van onze critici?

Theodoor Steen

Deze jaarafsluiting is het allerlaatste stukje dat ik zal tikken voor Schokkend Nieuws. Na acht jaar houd ik ermee op. Maar wat was het een mooi filmjaar.

Eervolle vermelding: SPAGHETTI RAMEN, een film waar ik me hard voor heb gemaakt als programmeur bij Camera Japan, en waar een bijzonder verhaal aan verbonden zit. Het begon met een mysterieus Instagram-bericht en eindige bij een eenmalige vertoning van de film als postuum eerbetoon aan de regisseur. Het hele verhaal lees je in het laatste nummer van Schokkend Nieuws.

5. THE ANIMAL KINGDOM / LE RÈGNE ANIMAL (Thomas Cailley)
Epische fantasy, apocalyptisch avontuur én coming-of-age bodyhorror in een. En dat in Europa, op een schaal waar ze in Hollywood jaloers op kunnen zijn. Ik verwacht binnen een paar maanden een aankondiging van de Amerikaanse remake.

4. PEARL (Ti West)
Hier had net zo goed INFINITY POOL kunnen staan. Of HELLRAISER. Of NO ONE WILL SAVE YOU. Want het was een extreem goed jaar voor originele horror met een vleugje drama.

3. NEW RELIGION (Keishi Kondo)
Case in point: de Japanse slow burner NEW RELIGION. Voor fans van Panos Cosmatos, Jonathan Glazer en Kiyoshi Kurosawa.

2. ROBOT DREAMS (Pablo Berger)
De grootste verrassing van het jaar. Een lach en een traan, in een film die écht voor de hele familie leuk is. En dat zonder woorden.

1. INU-OH (Masaaki Yuasa)
Een Japanse queer glamrockanimatiemusical. Geen film was me dit jaar méér op het lijf geschreven. Wat een genot.

Vincent Hoberg

1. NO ONE WILL SAVE YOU (Brian Duffield)
Een alien-invasiefilm die alle clichés omarmt en toch origineel is? Jazeker. Zonder dialoog en het gebruikelijke uitleggebabbel zet scenarist/regisseur Brian Duffield een dijk van een scifihorrorfilm neer, daarbij immens geholpen door Kaitlyn Dever als de kluizenaar die als enige het buitenaardse gevaar in de gaten lijkt te hebben.

2. PEARL (Ti West)
Ti West scoort met zijn prequel op het uitstekende X weer een voltreffer, met als enige verbindende factor de onnavolgbare Mia Goth, die ook meeschreef aan het scenario. Goth is feitelijk de hele show hier, maar dat doet ze niets minder dan briljant. THE WIZARD OF OZ meets American Gothic in prachtige kleuren die bijna door het scherm barsten.

3. GODZILLA MINUS ONE (Takashi Yamazaki)
Dé verrassing van het jaar. Een Godzilla-film die na zeventig jaar als eerste in de lange reeks het klassieke origineel naar de kroon steekt. Het geheim is een perfecte combinatie van monster mayhem en echt menselijk drama dat met elk plotpunt een homerun slaat. En dat voor slechts een lousy 15 miljoen dollar!

4. TALK TO ME (Michael Philippou, Danny Philippou)
Australische horror is net altijd een tikkie rauwer dan de rest, en TALK TO ME is daarop geen uitzondering. Een originele kijk op het aloude ‘domme jongeren kloten met het oproepen van geesten’-concept wordt halverwege naar, grijpt je bij de strot en weigert vervolgens los te laten.

5. SISU (Jalmari Helander)
Hij zal de top 10 wel niet halen, maar dit is mijn lijst dus pfffrt! Toch nog één keer een lans breken voor deze knotsgekke, over-de-top exploitatiefilm over een Finse goudzoeker die het tegen het eind van WO II opneemt tegen een squad schmutzige Nazi’s. Gewoon omdat sommige films gewoon gemaakt moeten blijven worden, puur voor de stompzinnige heerlijke lol die je eraan kunt beleven.

Bram Roza

1. TALK TO ME (Michael Philippou, Danny Philippou)
Fris en fruitig.

2. THE BANSEES OF INISHERIN (Martin McDonagh)
Poëtisch en absurd.

3. ASTEROID CITY (Wes Anderson)
Esthetish en filosofisch.

4. DUNGEONS & DRAGONS: HONOR AMONG THIEVES (John Francis Daley, Jonathan Goldstein)
Grappig en fantastisch.

5. DREAM SCENARIO (Kristoffer Borgli)
Fenomenologisch en koddig.

Tip: DE UFO’S VAN SOESTERBERG (Bram Roza). Je weet dat je ‘m wilt zien.

Julius Koetsier

1. SPIDER-MAN: ACROSS THE SPIDER-VERSE (Joaquim Dos Santos, Justin K. Thompson, Kemp Powers)
De eerste keer sinds deel één dat ik zo onder de indruk ben van de animatie in een Amerikaanse film.

2. JOHN WICK CHAPTER 4 (Chad Stahelski)
Wonderschone actieknaller. Ik wil weer eens naar Parijs.

3. THE ETERNAL DAUGHTER (Joanna Hogg)
Ingetogen spookverhaal vol kanshebbers voor de titel mooiste shot van het jaar.

4. WHEN EVIL LURKS (Demián Rugna)
Demián Rugna is bloedserieus, en een regisseur om bloedserieus te nemen.

5. GODZILLA MINUS ONE (Takashi Yamazaki)
Dat is inderdaad nog eens een monsterfilm.

Eervolle vermeldingen: THE SWEET EAST (Sean Price Williams), YOU’RE NOT ME / TÚ NO ERES YO (Marisa Crespo, Moisés Romera), TALK TO ME (Michael Philippou, Danny Philippou), SISU (Jalmari Helander), LE VOURDALAK (Adrien Beau), THE BOY AND THE HERON (Hayao Miyazaki), INFESTED / VERMINES (Sébastien Vaniček).

Jasper ten Hoor

1. WHEN EVIL LURKS (Demián Rugna)
Verrassend, schokkend, uniek. Een beetje een omgekeerde EVIL DEAD RISE.

2. THE FALL OF THE HOUSE OF USHER (Mike Flanagan)
De monologen van Bruce Greenwood, de effectieve jumpscares, advocaat Mark Hamill, de smakelijke zwarte humor, de flamboyante typetjes en natuurlijk Rahul Kohli: chefkok Flanagan heeft weer een heerlijke stoofpot geserveerd.

3. SPIDER-MAN: ACROSS THE SPIDER-VERSE (Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, Justin K. Thompson
Al die kleuren! Nu snap ik hoe Spider-Man Noir zich moet hebben gevoeld toen hij voor het eerst een Rubikskubus zag.

4. GODZILLA MINUS ONE (Takashi Yamazaki)
Je vraagt je af waarom Amerikanen het überhaupt nog proberen.

5. TALK TO ME (Michael Philippou, Danny Philippou)
Logisch dat na vier jaar corona het engst mogelijke tafereel een handdruk is. Hoewel de film me ook geen fan van teensabbelen heeft gemaakt.

Dan nog de eervolle vermeldingen:
Het is saai, maar elk jaar móet het nieuwe seizoen van WHAT WE DO IN THE SHADOWS genoemd worden. Verder was er een puike documentaire over de man van onze dromen, getiteld HOLLYWOOD DREAMS & NIGHTMARES: THE ROBERT ENGLUND STORY. In de categorie ‘horrorvervolgen waar echt niemand om vroeg, maar die stiekem best oké waren’ kregen we SAW X en INSIDIOUS: THE RED DOOR. De beste John Wick van het jaar was, natuurlijk, Jorma Tommila in SISU. Maar de allergrootste winnaar van 2023 is INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL, want dat is vanaf dit jaar niet meer de slechtste INDIANA JONES.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!