Nieuws
29 december 2023

Tabee 2023, deel 3

Schokkend Nieuws zegt tabee tegen 2023 met onze favoriete films van het jaar!

Stakingen in Hollywood, de ogenschijnlijke ondergang van Marvel en het ongekende succes van Barbenheimer maakten 2023 in elk geval een verrassend filmjaar. Wat waren de hoogtepunten van onze critici?

Didier Becu

Filmlijstjes ze zijn me wat. Terwijl ieder lijstje gedomineerd wordt door KILLERS OF THE FLOWER MOON van Martin Scorsese (het zou eigenlijk TÁR van Todd Field moeten zijn) vraagt Schokkend Nieuws ons om een top 5 te maken van de beste genrefilms. Ik heb vooral veel rommel gezien, met als dieptepunten THE POPE’S EXORCIST en THE EXORCIST: BELIEVER, waarvan je blij bent dat William Friedkin hem niet heeft hoeven zien. Maar goed, de top vijf, enigszins anders dan die van mijn collega’s omdat ik rekening hield met de Belgische releasekalender.

1. TALK TO ME (Michael Philippou, Danny Philippou)
Eenzaam aan de top en de hype is gegrond!

2. BEAU IS AFRAID (Ari Aster)
De ontkenners hadden ongelijk, dit is een meesterwerk.

3. EVIL DEAD RISE (Lee Cronin)
Beter dan het origineel? In feite wel!

4. DOGMAN (Luc Besson)
Deze Luc Besson werd schandelijk over het hoofd gezien. Een soort van TITANE maar dan op zijn Bessons. Overdreven, maar goed overdreven!

5. VINCENT MUST DIE / VINCENT DOIT MOURIR (Stéphan Castang)
Een zeer aparte Belgische kijk op het zombiegegeven. Must see!

Milan Hulsing

1. BEAU IS AFRAID (Ari Aster)
Lange Freudiaanse horrorzit vol vondsten en met een nachtmerriefinale die me nog lang bij zal blijven.

2. TALK TO ME (Michael Philippou, Danny Philippou)
Doodenge film waarin tieners met voor het horrorgenre zo dankbare risicogedrag door het dodenrijk scrollen.

3. SICK OF MYSELF / SYK PIKE (Kristoffer Borgli)
Zo’n scherpe satire dat het pijn doet.

4. EVIL DEAD RISE (Lee Cronin)
Geeft hier en daar het zalige, onafwendbare horrorgevoel waar het origineel zo in uitmunt.

5. INSIDIOUS: THE RED DOOR (Patrick Wilson)
Dertien-in-een-dozijn-sequel die echter een parel van een eerste helft heeft op een kunstacademie met personages die aan geheugenverlies leiden waardoor alles vaag, arty en suggestief is.

Ook goed: M3GAN, DE UFO’S VAN SOESTERBERG.

Teleurstelling: THANKSGIVING, dat zich, na een Eisenstein-waardige scène tijdens een black friday-sale die spectaculair uit de hand loopt, ontvouwt als een lullige slasher.

Lieuwe van Albada

1. INU-OH (Masaaki Yuasa)
2. GODZILLA MINUS ONE (Takashi Yamazaki)
3. INFINITY POOL (Brandon Cronenberg)
4. DREAM SCENARIO (Kristoffer Borgli)
5. PEARL (Ti West)

Jons Klaessens

1. THE BOY AND THE HERON (Hayao Miyazaki)
Een melancholische terugblik van een meester op zijn oeuvre en een pleidooi aan de jeugd om juist vooruit te kijken. Even tragisch, geestig, oogstrelend en verwonderend als zijn beste werk, een film die je oproept om te leven!

2. ASTEROID CITY (Wes Anderson)
Voor sommigen zal het discutabel zijn of Wes Anderson wel op een genrelijstje thuishoort, maar dan moet ik toch naar de ufo wijzen. Een gedoemde poging om de eindeloosheid van het heelal en menselijk leed te doorgronden en betekenis te geven.

3. LE VOURDALAK (Adrien Beau)
De grootste verrassing van Imagine. Adrien Beaus eerste speelfilm grijpt terug naar de vampiermythe voordat Bram Stoker deze voor altijd zou herscheppen. Beau toont de potentie om de Europese Robert Eggers te worden.

4. SHE IS CONANN (Bertrand Mandico)
De definitieve ‘je moet ervan houden’ film van het jaar. Mandico herschrijft de jaren tachtig-cultklassieker CONAN THE BARBARIAN met zijn gebruikelijke surrealisme en queer-insteek. Met nazi’s, kannibalisme en een hellehond als Grieks koor is CONANN vooral een ode aan vrouwelijke woede. 

5. THE SWEET EAST (Sean Prince Williams)
Een ludieke ontdekkingsreis door het Amerikaanse Oosten met een apathische tiener, briljant gespeeld door Talia Ryder. De perfecte cultfilm om Amerika beter te begrijpen, en een van de grappigste bijrollen van het jaar voor Simon Rex als intellectuele neonazi. 

Runner ups: CADE: THE TORTURED CROSSING (Neil Breen), SPIDER-MAN: ACROSS THE SPIDER-VERSE (Joaquim Dos Santos, Justin K. Thompson, Kemp Powers), THE KILLER (David Fincher), THE ANIMAL KINGDOM / LE RÈGNE ANIMAL (Thomas Cailley), GODZILLA MINUS ONE (Takashi Yamazaki)



Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!