Nieuws
13 september 2023

Camera Japan: onze tips

Camera Japan, hét festival voor Japanse films in Nederland, staat weer voor de deur, in Rotterdam (20 tot 24 september) en Amsterdam (28 september tot 1 oktober). Dit jaar draait er weer genoeg voor de genrefilmliefhebber. Schokkend Nieuws-recensent Theodoor Steen is een van de programmeurs voor Camera Japan. Hij tipt alvast tien Schokkend Nieuws-waardige titels uit een veel breder aanbod. 

Baby Assassins 2 Babies (Sakamoto Yugo, 2023)

Het was een van de grootste hits vorig jaar op het festival, de actieknaller/slackerkomedie BABY ASSASSINS, waarin twee jonge twintigers bijklussen als huurmoordenaar. Het vervolg valt gelukkig goed te volgen zonder het eerste deel gezien te hebben, want de premisse is simpel: dit keer krijgen de twee vrouwen te maken met een rivaliserend huurmoordenaarsteam van twee even luie jongens. 

Gold Kingdom and Water Kingdom (Watanabe Kotono, 2022)

Voor de liefhebbers van anime draaien we ook de klassieker MACROSS PLUS en nog een handvol andere lange en korte films, maar het meest in het oog springende is toch wel de fantasyfilm GOLD KINGDOM AND WATER KINGDOM van de befaamde studio Madhouse. Een mooi romantisch drama over twee rivaliserende koninkrijken, in een kleurrijke en gedetailleerde stijl. 

Life of Mariko in Kabukicho (Uchida Eiji & Kayayama Shinzo, 2023)

Meer fantasy vinden we in licht absurdistische LIFE OF MARIKO IN KABUKICHO van Uchida Eiji, die bezoekers van Camera Japan kunnen kennen van onder andere LOWLIFE LOVE, LOVE AND OTHER CULTS en SHRIEKING IN THE RAIN. Droogkomische taferelen en genrekruisbestuivingen typeren zijn werk, wat ook geldt voor deze film met detectives, yakuza en de speurtocht naar een buitenaards wezen. 

Love Will Tear Us Apart (Ugana Kenichi, 2023)

Is het een dramafilm? Is het een romcom? Is het een slasher? Ja, ja en ja. LOVE WILL TEAR US APART heeft evenveel toonwisselingen als inventieve kills. Het scenario is van Watanabe Hirobumi, wiens experimentele film POOLSIDEMAN eerder te zien was op het festival. Dit is een beduidend commerciëlere film voor Watanabe. Meer van hem zien? Hij duikt ook op als zichzelf in YOUR LOVELY SMILE, ook te zien op het festival dit jaar. 

Mondays: See You ‘This’ Week (Takebayashi Ryo, 2023)

Liefhebbers van high-concept-sciencefiction kunnen hun lol op met MONDAYS: SEE YOU ‘THIS’ WEEK! Twee jaar geleden draaide Camera Japan als eerste festival in Nederland de inventieve time-loopfilm BEYOND THE INFINITE TWO MINUTES, en dit jaar doen we het nog eens dunnetjes over, wat past bij het onderwerp. In MONDAYS komt een hele afdeling van een kantoor vast te zitten in een tijdlus. 

New Religion (Kondo Keishi, 2022)

Wie iets heeft met Panos Cosmatos, UNDER THE SKIN en PULSE mag NEW RELIGION niet missen. De duistere erotische horrorfilm gaat over een sekswerker die langzaam maar zeker de controle verliest wanneer de ongewone wensen van een cliënt haar dichter bij haar overleden dochter brengen. Visueel een van de meest unieke films van het festival. Schokkend Nieuws-recensent Jons Klaessens gaf de film 4 schedels in het meest recente nummer

Ninja vs Shark (Sakamoto Koichi, 2023)

Voor de fans van complete kolder. Echt een buil kun je namelijk niet vallen aan een film genaamd NINJA VS SHARK als die doet wat de titel belooft. Ja, er zijn haaien, en ja, er zijn ninja’s. En een hoop bloed, onverwachte plottwists, een eeuwenoude strijd tussen goed en kwaad, magie én seks. Vermakelijke onzin. 

The Oldest Profession (Tanako Noboru, 1974)

Camera Japan draait ook klassiekers en vergeten films in retrovoorstellingen. Bijvoorbeeld niet te missen is TOKYO POP, een heerlijk campy nu-wave-tijdscapsule van regisseur Fran Rubel Kuzui, die later ‘faam’ zou verwerven met de BUFFY THE VAMPIRE SLAYER-film. Ook erg goed is roman-pornofilm THE OLDEST PROFESSION. Roman porno is een subgenre van erotische films met een vaak inventieve, avant-gardistiche stijl, geboren uit de lage budgetten en snelle draaiperiodes, gemaakt door jonge filmmakers met vaak stormachtige ideeën. THE OLDEST PROFESSION is er een typisch voorbeeld van, maar het verhaal over een aan lager wal geraakte sekswerker heeft ook opvallend veel compassie voor het hoofdpersonage. 

Spaghetti Ramen (Ozawa Kikuno (pseudoniem van Chi Yen Ooi) 2018)

Voor mij persoonlijk de meest bijzondere screening, want deze kwam tot stand nadat de familie van de overleden filmmaker persoonlijk contact met me zocht. Uit dit contact ontstond de screening in het Rotterdamse WORM, de plek waar we vaak de meest unieke en uitdagende film van het festival vertonen. Uitdagend en bijzonder is SPAGHETTI RAMEN zeker: een surrealistische nachtmerrie, waarin een jong meisje de relatie tussen haar ouders op de klippen ziet lopen, terwijl ze lucide droomt. Enter Frans-sprekende schildpadden, geanimeerde oogballen en goddelijke bidsprinkhanen. Deze exclusieve vertoning van SPAGHETTI RAMEN zal vermoedelijk je enige kans zijn dit unieke no-budgetwerkje te zien. 

The Frightful Era of Kurama Tengu (Yamaguchi Teppei, 1928) / The Peerless Patriot (Itami Mansaku, 1932)

Ook niet te missen, en zeer exclusief, is de voorstelling van korte fragmenten uit twee stille films. Zowel THE FRIGHFUL ERA OF KURAMA TENGU als THE PEERLESS PATRIOT zijn voor een groot deel verloren gegaan, maar de overlevende fragmenten van beiden zijn achter elkaar gezet en worden gezamenlijk vertoond. De muzikale aankleding is van het improviserende Rotterdam Kinematic Ensemble. Twee stille samoeraiklassiekers voor de prijs van één. 


Camera Japan Festival

  • Rotterdam, 20 – 24 september 2023
  • Amsterdam, 28 september – 1 oktober 2023

Tickets te koop via camerajapan.nl

© Theodoor Steen
13 september 2023

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!