Scary Movie 4(2006)

Een kritische beschouwing over SCARY MOVIE 4 zal niet veel verschillen van wat er geschreven is over de voorgaande delen. Een luie journalist zou zelfs kunnen volstaan met het ‘knippen en plakken’ van recensies van de eerdere films, die in het archief op deze site zijn te vinden.

Nog steeds is SCARY MOVIE een aaneenschakeling van persiflages op bekende horrorfilms, met zo nu en dan een vette knipoog naar andere genres. Zo werd in SCARY MOVIE 3 de rapfilm 8MILE geparodieerd en kan men nu – niet geheel onverwacht – rekenen op een BROKEBACK MOUNTAIN-spoof, volgens regisseur David Zucker de engste horrorfilm van het afgelopen jaar. Zucker wijkt niet af van de komedieformule waarmee hij zijn grote successen behaalde. Met AIRPLANE! uit 1980 gaf hij onderbroekenlol een geheel nieuwe dimensie: de acteurs speelden ultramelige scènes met een uitgestreken gezicht, alsof comedy voor drama moest doorgaan.

Zucker nam in 2003 de regie van SCARY MOVIE 3 op zich, nadat de broers Keenen Ivory (regie) en Marlon en Shawn (scenario) Wyans er na twee delen blijkbaar genoeg van hadden. Veel is er niet veranderd. Zucker: ‘We hebben alle soorten humor in de film, van scheten laten tot woordgrappen. Voor ieder wat wils.’ Wat hij er niet bij vermeldt is dat veel van die grappen tot vervelens toe worden herhaald. Met name de kopstoten en scheten zijn niet te tellen. De regisseur heeft er dan ook verstandig aan gedaan de speelduur te beperken tot tachtig minuten. In een tijd dat komedies regelmatig de twee uur overschrijden (WEDDING CRASHERS, THE 40 YEAR OLD VIRGIN), kan dat in elk geval als een pluspunt worden uitgelegd.

Wie zijn kennis van het hedendaagse horrorgenre wil testen, heeft aan SCARY MOVIE 4 een aardige quiz. THE VILLAGE, THE GRUDGE, SAW, SAW II en WAR OF THE WORLDS zijn de voornaamste titels die door de mangel gehaald worden, maar daar blijft het niet bij. De film is namelijk ook nog eens een ware cameo-parade, waar zelfs Shaquille O’Neil en Dr. Phil zich voor leenden. Lastiger is het ontdekken van een verhaallijn. Tussen alle filmcitaten worden op zo’n geforceerde manier verbanden gelegd, dat de plot eraan moet geloven. En zo wordt SCARY MOVIE 4 ook voor de meest doorgewinterde cinefiel toch nog een zware opgave.

DI (NL): Buena Vista (NL: 13 april / BE: 24 mei) Copyright Ruben van Eijl. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 april 2006.

© Ruben van Eijl
13 april 2006