Wanneer Terry Munroe (Allen) haar adresboek verliest in een computerwinkel heeft dat desastreuse gevolgen. De seriemoordenaar Karl (Marcoux) krijgt het boekje in handen en besluit systematisch Terry’s kennissenkring uit te roeien.
Zelfs na zijn vroegtijdige dood weet Karl niet van ophouden, want dankzij een stroomstoring belandt zijn geest in een computernetwerk, hetgeen hem ongezien toegang verschaft tot de huishoudelijke hardware van zijn slachtoffers. Terry besluit terug te vechten en krijgt daarbij hulp van haar dertienjarige zoon Josh (Horneff) en de computer-deskundige Bram (Mulkey), die concluderen dat de moordenaar alleen op eigen terrein te verslaan is.
Het kostte regisseur Rachel Talalay weinig moeite om zich in de thematiek van GHOST IN THE MACHINE te verplaatsen; na haar wiskunde-studie aan de Yale-universiteit werkte ze korte tijd als computerprogrammeur. Ze begon haar filmcarrière als accountant bij de New Line studio’s. Daar was ze in uiteenlopende functies betrokken bij de produktie van alle Freddy Krueger-films. Ze maakte haar regiedebuut met FREDDY’S DEAD, het zesde deel uit de Nightmare on Elm Street-reeks. GHOST IN THE MACHINE was voor Talalay een verademing: “Deze film gaf me tenminste de kans om acteurs te regisseren. Bij FREDDY’S DEAD had ik een paar dagen met de acteurs, gedurende de rest van de opnamen bestond mijn werk uit het choreograferen van bloed, slijm en rubber.”
Toch is GHOST IN THE MACHINE niet gespeend van spectaculaire effecten. Een van de slachtoffers wordt letterlijk gaargekookt wanneer de moordenaar bezit neemt van zijn magnetron en de confrontatie tussen goed en kwaad speelt zich geheel af in de wereld van virtual reality. The Lawnmower Man maakt dus plaats voor The Microwave Man.
Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #12, april 1994.