Fertile Ground(2011)

In FERTILE GROUND volgen we een krappe anderhalf uur het wel en wee van Emily en Nate, verdeeld over een aantal hoofdstukjes met bijbehorende, volstrekt overbodige tussentitels: New Life, Moving In, Strange Happenings… Eerlijk verdeeld is hun (on)geluk niet, want het stel krijgt slechts een snufje wel, en een bakvol wee over zich uitgestort.

In 2010 sloeg de onafhankelijke filmstudio After Dark Films de handen ineen met distributeur Lionsgate Entertainment en NBC Universals Syfy-kanaal om buiten de lange armen van Hollywood een serie van acht fantastische films te produceren en te distribueren. In de VS op kleine schaal op het grote doek, bij ons direct op dvd en blu-ray. De films, met klinkende titels als RE-KILL, SCREAM OF THE BANSHEE, PROWL en HUSK zijn uitgebracht onder de serietitel AFTER DARK ORIGINALS en verkennen vele archetypische genrethema’s, waaronder ruimtewezens, zwarte magie, spoken, psychopaten, zombies en vampiers. Benelux-distributeur Paradiso brengt in deze serie nu de horrorfilm AFTER DARK ORIGINALS: FERTILE GROUND uit.

Het begint allemaal aangenaam met een dinertje voor vrienden ter ere van Emily’s zwangerschap. De vrolijke, uitgelaten sfeer mondt echter nog voor het einde van de tweede gang uit in een drama, wanneer Emily half leegbloedt en haar ongeboren kind verliest. In een dappere poging het verlies en verdriet om te buigen naar iets moois en vruchtbaars trekken Nate en Emily even later in het statige oude huis dat ooit werd gebouwd door de over-, over-, over-, overgrootouders van Nate.

Al begint dit gedeelte met de titelkaart Starting Over, het huis blijkt niet het gedroomde nieuwe begin voor het geplaagde stel. Wat nog onschuldig begint met een onverklaarbare handafdruk op de ruit, loopt binnen de kortste keren uit op totale terreur. Te pas en te onpas hoort Emily geluiden en stemmen, en ziet geestesverschijningen van de bloeddorstige voorouders van haar echtgenoot met bijlen en dode kinderen in de weer. De langzaam overkokende Emily raakt in de ban van het vervloekte huis, maar uiteraard gelooft bijna niemand haar. Het is een bekende scenariotruc in horrorland: de echtgenoot en dokter schrijven alles toe aan stress, terwijl de stoffige hobbyhistoricus minutenlang akelige voorvallen ophoest over het gruwelhuis. Inclusief het kindermeisje dat ooit uit het raam een wisse dood tegemoet sprong. De tussentitel had het helaas al verraden: Old Secrets…

Hoe verzorgd deze productie ook oogt en hoe overtuigend de acteurs hun bovengemiddelde beentje voorzetten, FERTILE GROUND mist de twee belangrijkste pijlers van een geslaagde horrorfilm: originaliteit en subtiliteit. Het spookhuisgenre is uiteraard niet bezaaid met innovatieve scenario’s en hyperoriginele plotvondsten, maar schrijver-regisseur Adam Gierasch maakt het zich hier wel erg gemakkelijk met een aaneenschakeling van eerder en beter vertoonde wendingen. Waar de recente spookhuisfilm INSIDIOUS succesvol inzette op engheid in plaats van originaliteit, slaat Gierasch ook geen goed figuur. Hij strooit zo kwistig met geestverschijningen, dat het huis soms veel weg heeft van een busstation tijdens de ochtendspits. Hij plaatst die verschijningen bovendien in het volle licht. Met het gebruik van de tuttige tussentitels wint de film ook geen extra punten, zodat FERTILE GROUND uiteindelijk het SN-archief in zal gaan als een keurig ogende, maar overbodige aflevering uit deze horrorfilmserie.

Di: Paradiso (NL: 15 september 2011). Copyright Ronald Simons. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 15 september 2011.

15 september 2011
    Fertile Ground